formula 1970 nu påbörjat bygge
Moderator: Moderators
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
formula 1970 nu påbörjat bygge
nu har man äntligen kommit igång börjar bli stressad nu om man ska
bli färdig till våren april/maj.
blir kanske uppmuntrad av vissa och hatad av andra när jag nu börjar
skända denna jätte fina orginal 1970 formula men men kan ju inte vara
kompis med alla
bli färdig till våren april/maj.
blir kanske uppmuntrad av vissa och hatad av andra när jag nu börjar
skända denna jätte fina orginal 1970 formula men men kan ju inte vara
kompis med alla
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
tanken är väl lite åt pro street hållet
ridström racing i mulsjö janne (fiskpimp)
håller på med att bygga en 535cu helt i aluminium kommer nog en tråd om den snart.
har även köpt lite andra prylar, hotchkis kompl.handling paket,
ny inredning(gammla var tyg)nya dörr sidor,matta,grant ratt, fälgar american racing
torqlite 18" ,energy suspension bussningar, control arms, subframe conectors,solida bussningar ,skivbromsar runt om, be cool alu kyl,huvlås, pypes 3"avgas med race pro dämpare,ac delete paket,
säkert lite mer jag inte kommer på nu.
men mycket kvar att handla
resten av drivlinan ska ju oxså updateras 400lådan preppas bakaxeln diffas någon som vet var man kan få tag i en heavy duty kardan
bilen skall lackas svart allt krom skall bli svart lämnade in en blänkand fin
bak kofångare för blästring i dag
mera bilder kommer
ridström racing i mulsjö janne (fiskpimp)
håller på med att bygga en 535cu helt i aluminium kommer nog en tråd om den snart.
har även köpt lite andra prylar, hotchkis kompl.handling paket,
ny inredning(gammla var tyg)nya dörr sidor,matta,grant ratt, fälgar american racing
torqlite 18" ,energy suspension bussningar, control arms, subframe conectors,solida bussningar ,skivbromsar runt om, be cool alu kyl,huvlås, pypes 3"avgas med race pro dämpare,ac delete paket,
säkert lite mer jag inte kommer på nu.
men mycket kvar att handla
resten av drivlinan ska ju oxså updateras 400lådan preppas bakaxeln diffas någon som vet var man kan få tag i en heavy duty kardan
bilen skall lackas svart allt krom skall bli svart lämnade in en blänkand fin
bak kofångare för blästring i dag
mera bilder kommer
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Eh... "lite"?freddy formula skrev:har även köpt lite andra prylar, hotchkis kompl.handling paket,
ny inredning(gammla var tyg)nya dörr sidor,matta,grant ratt, fälgar american racing
torqlite 18" ,energy suspension bussningar, control arms, subframe conectors,solida bussningar ,skivbromsar runt om, be cool alu kyl,huvlås, pypes 3"avgas med race pro dämpare,ac delete paket,
säkert lite mer jag inte kommer på nu.
Hur mycket handlar du när du köper "mycket"?
Kul projekt. Inköpslistan var vettig, så det kommer lär bli en riktigt rolig bil!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
hehe lever bara 1 gång
Anders > 1G skrev:Eh... "lite"?freddy formula skrev:har även köpt lite andra prylar, hotchkis kompl.handling paket,
ny inredning(gammla var tyg)nya dörr sidor,matta,grant ratt, fälgar american racing
torqlite 18" ,energy suspension bussningar, control arms, subframe conectors,solida bussningar ,skivbromsar runt om, be cool alu kyl,huvlås, pypes 3"avgas med race pro dämpare,ac delete paket,
säkert lite mer jag inte kommer på nu.
Hur mycket handlar du när du köper "mycket"?
Kul projekt. Inköpslistan var vettig, så det kommer lär bli en riktigt rolig bil!
Senast redigerad av freddy formula den tor 24 jan 2008, 04:04, redigerad totalt 1 gånger.
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
vågar inte räkna då börjar jag nog lipa
en maskin kan ju kosta vad som helst beroende på
hur man vill ha det den biten får du nästan ta med
motor byggarna ridström racing kanske dom inte vill
diskutera sina priser här kan ju lätt bli fel. har haft kontakt
med en av dom anställda janne fiskpimp här på forumet
ung kille med inponerande kunskap.
var i kontakt med butler performance tidigare dom hade väldigt
lång väntetid och desutom tyckte jag att dom snålade in på
dumma grejer för att hålla priset nere t.e.x. billiga kolvringar och
liknande är ju helt vansinigt när man ändå lägger så mycket pengar
sen är det ju alltid lite enklare och tryggare hemma i svedala
om det händer nått eller vill ha lite support.
dom var dock väldigt trevliga att snacka med men det känns tryggare
att bygga hemma.
själv är jag helt grön då detta är min första jänk.
en maskin kan ju kosta vad som helst beroende på
hur man vill ha det den biten får du nästan ta med
motor byggarna ridström racing kanske dom inte vill
diskutera sina priser här kan ju lätt bli fel. har haft kontakt
med en av dom anställda janne fiskpimp här på forumet
ung kille med inponerande kunskap.
var i kontakt med butler performance tidigare dom hade väldigt
lång väntetid och desutom tyckte jag att dom snålade in på
dumma grejer för att hålla priset nere t.e.x. billiga kolvringar och
liknande är ju helt vansinigt när man ändå lägger så mycket pengar
sen är det ju alltid lite enklare och tryggare hemma i svedala
om det händer nått eller vill ha lite support.
dom var dock väldigt trevliga att snacka med men det känns tryggare
att bygga hemma.
själv är jag helt grön då detta är min första jänk.
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
Jag tänkte mest på hur mycket dyrare ett motorbygge blir med ett aluminum-block, sedan fattar jag att de bitarna man väljer runt om kring avgör till mycket stor del slutpriset, men var och får själv bestämma om man vill offentligöra sina kostnader och i ditt fall inte vilja "hänga ut" firman.
Ska i alla fall bli grymt att följa ditt bygge!
Ska i alla fall bli grymt att följa ditt bygge!
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
skall du sälja din std.motor pm mig!!
Håkan
ps. super coolt bygge ds...
Håkan
ps. super coolt bygge ds...
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
-
- Registrerad
- Inlägg: 106
- Blev medlem: ons 25 jun 2003, 18:32
- Namn: Per Grönborg
- Ort: Alvesta
en 535a i en firebird blir enorm intresant och följa...
jaså du ska bygga din motor hos Ridström racing, jag har även min motor där.
Då kanske ajg får se din motor när jag ska hämta min när den blir färdigt.
Jag håller med dig om att det en trygghet och läman in sin motor hos Ridström racing.
Grönborg
jaså du ska bygga din motor hos Ridström racing, jag har även min motor där.
Då kanske ajg får se din motor när jag ska hämta min när den blir färdigt.
Jag håller med dig om att det en trygghet och läman in sin motor hos Ridström racing.
Grönborg
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
KÖRA SÅ KLART å detta evinerliga tjat om pengar och va det kostar ,, även fast "ni" är entusiaster tyck ni inte fatta att en sån här bil blir ett "barn i familjen" dock brukar dessa bara bara få en PAPPA ( den tilltänkta "mamman" brukar aldrig få reda på det IGENTLIGA priset på vad "gul(d)l klimpen kostat totalt (och lika bra är det .. skilsmässostatistiken är hög endå) ,, som JAG ser det är det en investering i "dig själv" ,, man skämmer bort sig själv helt enkelt och lika bra är det .. ingen annan lär göra det .. som sagt det blir ett barn i familjen och det säljer man "aldrig" sina barn ,, och visst blir det SJUKA pengar när man bygger så här men GISSA om den här"pappan" kommer va stolt när han är ute och rastar sin "son"Demenz skrev:Asgrym bil. Helt rätt stuk!! Vad är det du ska göra med den??
man behöver inte köpa ALLT på en gång men det är VIKTIGT att man köper RÄTT direkt så det kommer "laina upp" i slutendan
ta den tiden du behöver å bygga bilen , det lär bli ett minne för livet och oavsett om det tar tre veckor eller 10 år så kommer du ha nog med effekt ur den knotan ,,
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 106
- Blev medlem: ons 25 jun 2003, 18:32
- Namn: Per Grönborg
- Ort: Alvesta
ja precis som ovan håller jag med fulständigt...
Jag kom på en gubbe jag träffade för några år sedan på en bilutställing här i närheten.
Han hade ställt ut sin 57a bel air som han nyligen köpt tillbaka av den som han sålde för 100 000 kr.
Han ficks betaa det dubbla för den för få tillbaka den alså 200 000 tusen kr...
men han brydde sig inte om pengarna bara han fick tillbaka sitt barn (Chevrolet Bel Aer)
Jag känner likadant för min firebird, det får kosta vad det vill för att det ska bli bra.
trevlig helg i stormen...
Per Grönborg
Jag kom på en gubbe jag träffade för några år sedan på en bilutställing här i närheten.
Han hade ställt ut sin 57a bel air som han nyligen köpt tillbaka av den som han sålde för 100 000 kr.
Han ficks betaa det dubbla för den för få tillbaka den alså 200 000 tusen kr...
men han brydde sig inte om pengarna bara han fick tillbaka sitt barn (Chevrolet Bel Aer)
Jag känner likadant för min firebird, det får kosta vad det vill för att det ska bli bra.
trevlig helg i stormen...
Per Grönborg
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Tycker detta låte skitkul! Missa inte att följa upp projektet med massor med bilder och text!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- freddy formula
- Registrerad
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 00:36
- Namn: Fredrik Bengzon
beställde en rostfri tank i dag kan ju passa bra då det lutar åt E85
så e den ju snygg oxså
www.rickshotrodshop.com
så e den ju snygg oxså
www.rickshotrodshop.com
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 20
- Blev medlem: mån 20 mar 2006, 15:55
- Namn: Rickard Birelius
- Ort: Karlstad
Ballt.
Låter lite som detta arbete:
http://v8tvshow.com/content/blogcategory/16/78/
Helrätt tema för en Muskelbil, hade jag dollarna skulle jag lätt göra samma grej.
Låter lite som detta arbete:
http://v8tvshow.com/content/blogcategory/16/78/
Helrätt tema för en Muskelbil, hade jag dollarna skulle jag lätt göra samma grej.
1973 Pontiac Trans AM Targa
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
- fiskpimp
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
- Namn: Jan Lennartsson
- Ort: Mullsjö
Blocket väger ca 50 kg. Dock har jag inte vägt alla grejer än. Topparna är i en klass för sig och flödar ca 330 cfm direkt från gjuteriet, dvs portning e överflödigt. (sen kan man ju göra så som jag har gjort på mina och löpt amok med en roterande fil men de e en helt annan sak ) Topparna på bilderna är mina men är samma som ska på denna motorn men det ger en hint om sizen på grejorna i förhållande till orginal. Enda skillnaden mellan Freddys och mina toppar är att hans har 80 cc förbränningsrum och jag har 56 cc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: formula 1970 nu påbörjat bygge
Hej!
Hur går det??? har juvelen blivit klar??
//Sven
Hur går det??? har juvelen blivit klar??
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: formula 1970 nu påbörjat bygge
jag undrar med, är motorn ihopa än?
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: formula 1970 nu påbörjat bygge
frågar igen!??????????aasmilyy skrev:jag undrar med, är motorn ihopa än?
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: formula 1970 nu påbörjat bygge
hur gick det med denna motorn igentligen`?
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten