Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
gtx
Registrerad
Registrerad
Namn: Gabriel Trosell

Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Inlägg av gtx »

Bild

Där är skönheten.. :cool: :angle:

Köpte den hösten 2009 men utan varmgarage så har det inte hänt något förens nu.

Har börjat vaxa upp den och putsar lite på däck osv..
Listan på saker som ska/bör ske:
[/] - Vaxa hela bilen
[0] - ny isolering och klädsel, golv,tak & stolar. Helt egen designad klädsel för dörrarna.
[0] - Screaming chicken på huven, funderar på om jag ska lacka om huvan innan jag klistrar dit ett märke värt 1500kr, så det är riktigt.
[0] - Stereoutrustning. Baslåda i det lilla utrymme man har där bak, och ersätta originalhögtalare med bättre system.
[0] - larm. motordrivet centrallås och larm tillhörande. ny tändningslås
[0] - sist men fan inte minst, få den att gå igenom besiktningen. Just nu måste man starta motorn 2 ggr för att den ska funka, HELskumt.
[0] - Felkod 34, MAP-sensor.. får nog bli verkstadens bekymmer.

Har börjar lite här å var på bilen.

Har beställt nya stolar från Ridetech för 2 400kr + lite tillhörande tyg för taket.
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?s ... S-401-r%F6
Vilket är sjukt billigt och fina.

har rivit ut nuvarande isoleringen som satt i bilen, nå gammal glasfiber som lukta mer än vad den isolerade, var ju bara ca 3mm tjock och inte dikt mot tak.

Bild
där blir det bitumenmatta eller liknande isolering först, sen svart tyg utanpå det.

Lika ska bitumenmatta eller dämpnings-färg in i dörrarna
Bild
Måste beställa nya våtlister för 800kr!!! till fönstren där också, samt isolering och göra egen dörrsida så ja slipper det gråa temat. Svart och rött vill vi ha!

Allt för nu, går och väntar på lite beställningar ska komma hem. Medans det så kommer jag demontera glasen i dörrarna så man kan behandla både dörren och glaset som det ska. Tvätta Fälgarna till tipptopp och underredsmassa i hjulhusen, riva golvmattan också!
Sen alla elfel som finns måste gå igenom,.. suck.

Kommer uppdatera med mycket bilder bara jag kommer igång!
gtx
Registrerad
Registrerad

Re: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Inlägg av gtx »

Här går det undan må ni tro!

var på Mekonomen och köpte bitummen plattor och skumgummi-isolering, bästa inköpet någonsin detta!
Högg på taket de första ja gjorde.
Bild
drog av tejpen på baksidan, smäcka upp, satt väl relativt bra, Hade lite misstankar om att det satt lite löst..

några paneler senare så upptäckte jag att värmepistol på detta blev ju kanon.
Bild
Man värmde lite extra då dom gick om lott för att sedan trycka så fogades dom ihop så underbart så, och varenda kant följde dom så vacker när man bara pressa under värme. Fick nå ryck mitt i monteringen att börja spruta in fogskum i alla mellanrum i någon slags tanke att få bukt på all resonans och få en stum konstruktion, så det droppade hejvillt medans jag höll på där inne, men i stort sett all inredning ska bytas så brydde mig inte så mycket.

Sen på med skumgummiisoleringen ovanpå detta då!
Bild
En början iaf, smålir runt lampan osv, men det går över förväntan måste ja säga.

Sen har jag kollat lite vad galon kostar per meter och vart man får tag i det (För mina nya dörrsidor), sen kollade prisuppgifter på omlackering av huv, det skulle gå på ~5000kr, vilket jag känner är, som det ska antar jag, det blir ju trots allt jäääävligt bra då! känns som jag vill ha bra underlag då ja sätter dit en klisterlapp för 1500 (skrikande kyckling)

Sist men Rundast, tvättat mina fälgar säkert 4ggr, å ser fortfarande skit ut.. Ska leta nått bra sätt att tvätta dom Riktigt grundligt på!
Bild på en tvättat fälg då.
Bild
-----------------------------------
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Gaaahhh !!! akta dig för fogskum pga 2 anledningar 1. det KAN svälla så du får bucklor i ytterplåten och/eller du får ramen att släppa mot taket
2. när solen ( jo det händer att den lyser även i sverige vissa sommrar ) ligger på och hettar upp taket fortsätter processen med svällning och framför allt LUKTEN den ger i kupèn

När jag limmar asfaltsmatta i taket brukar jag "dubbellimma" det med kontaktlim (fuktigt) av samma anledning (solen ) annars finns risk att det hänger ner sig ( släpper ) när solen ligger på ,, det blir HETT på ett plåttak i solen och mattan är tung :hurted:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
gtx
Registrerad
Registrerad

Problem och progress

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:Gaaahhh !!! akta dig för fogskum pga 2 anledningar 1. det KAN svälla så du får bucklor i ytterplåten och/eller du får ramen att släppa mot taket
2. när solen ( jo det händer att den lyser även i sverige vissa sommrar ) ligger på och hettar upp taket fortsätter processen med svällning och framför allt LUKTEN den ger i kupèn
bra tänkt där!

har som tur nog inte sprutat in så mycket, fanns faktiskt inte såå många hål, men det som finns där hoppas jag inte luktar, då blir de acetonbehandling.

å med tanke på bitummen plattorna så hade jag samma tanke då jag satt där, att limma dom fast dom har klister, så det ligger en orm-ringla med superlim där bakom, men alltså, 2KW värmepistol på domdär badboysen å lite duttande med handsken gjorde susen, den flöt nästan ut i taket, följde varenda linje, tror den sitter som sten :)

Idag har gått åt att leta en som säljer galon, men hittade iställe en som syr hela dörren åt mig! galon 200kr å resten skulle va riktigt billigt sa han, så måste bara göra en perfekt kopia av orginaldörren innan han kan börja.
Bild
Där är Kopian under och orginalet ovanpå, blir nog bra.

Problem:
Däremot förstår jag inte hur jag ska få tillbaks kopian in i denna vattenavvisaren med sina envägs "plåt-plast-nitar" som jag var tvungen att dra loss orginalet för att separera.. Något sätt att få ihop det igen ? :blink:
Bild

För att gå vidare till Inköp/investering/galenskap..
Har fått hem mina ölglas med Pontiac Firebird 1988 och skrikande kycklingen ingraverad!
måste få Flexa lite :cool:

Bild
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

du hittar dom hos world classic car bromma
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Glas och annat finns här oxå http://willberg.se/
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

jonas2008 skrev:Coolt, såna ölglas vill jag ha. :cool: Var beställde du dessa?? :bash:
Blev faktiskt uppringd av domdär World classis cars å dom hade nå raid som dom gjorde nu, fick specialpris på 995nånting för 6st ölglas.
Det betet föll man ju för.

Firebird 1967 skrev:Glas och annat finns här oxå http://willberg.se/
166kr/st blir det för mina ölglas och då känner jag att fågeln är snyggare än dendär trekanten för samma pris.
Annars var det ett bra ställe.
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

kommit ner till botten

Inlägg av gtx »

som sagt, själv sliter man vidare med bilen, vill ju få den klar innan sommarens alla Cruisingar kommer.

Jag tänker ju inte ha dålig stereo bara för jag åker en gammal bil, så nu var det ut med originalhögtalarna.
Bild
Dom där satt i panelen fram, vilket ser ut att vara original och helt jävla slut, nå "boost" med 2 kondingar på ledningen som original tror ja,, helskum lösning.

Förutom det, så är jag nu helt barskrapad i chassit, tagit ur alla plastdetaljer och golvmatter samt stolar i den från ratt och bakåt.
Bild
Mycket konstiga efterinstallerade relän och knappar gömde sig här under, blir att utreda lite.
Bild
Mycket fin kaross, ingen rost här inte!
Det blir däremot att tvätta all plåt med t-röd eller nått för att få bort att klister, sen på med ett Zink lager över allt, sen bitumen mattorna!

Förstår inte hur GM tänkte, dom hade sitt skumtyg dikt mot chassit, sen en gummimatta, sen ovanpå den så var det fransiga tyget som man har skorna på. Det innersta lagret av skumtyg sög ju åt sig vatten fort som fan, och då kan den alltså ligga och hålla vattnen kvar mot plåten ? så sjukt tycker ja!
Sen var det små hål på dom lägsta punkterna i bilen, antagligen för att "överflöd" av vatten ska rinna ut där, men ändå grymt skumt att dom inte hade plastmattan Först mot chassit, sen tyget med sugförmågan.

jaja, Zink och Bitumenmattor kommer lösa detta åt mig! sen blir det nytt tyg och stolar!

Dagens Problem:
Instrumentpanelen var förut i MPH, sen har någon använt en dynamo för att sätta dit KPH iställe, både för att få det finare och iställe Vita tavlor med svart text så funderar jag på att skriva ut det på ett vitt papper och bara sätta dom ovanpå orginal-plattorna, hoppas att det lyser igenom tillräckligt.
Men kommer inte bli sådär superproffsigt kanske.
Jag har scannat in alla mätartavlor jag hade i min bil, så vill någon ta hem dom i Photoshop format och leka med dom och hjälpa till att göra snyggt, eller bara ha där hemma ändå så kan ni ladda hem dom via min länk här.
Men eftersom det är PSD i full kompatibilitets format och ca 1500x1300 pixlar, så är hela RAR-arkivet 23MB, men ska det bli fint så krävs det.

http://www.smastadslan.se/junk/pontiac/ ... tpanel.rar 23Mb
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

den där "helskumma" lösningen med framhögtalarna visar att den som installerat det vet vad han sysslar med ,, det enda jag tycker ser skumt ut är att man använt 2 på varje men det kan vara polära kondensatorer för att få det att fungera måste man använda bipolära kondingar men är dom polära kan man lägga in 2 stycken och fasvända dom mot varandra så har man gjort en bipolär

största problemet hos en högtalare med liten konarea som dessa 4 x 6 är låga frekvenser och det är dom som skurits bort med dessa kondingar .. det är ett biligt sätt att skära bort basfrekvenserna från dom men inte speciellt brant ,, tror en konding ger 3 Db asså en halvering av volymen av basfrekvenser
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:den där "helskumma" lösningen med framhögtalarna visar att den som installerat det vet vad han sysslar med ,,
Som det ser ut så är det ju fabrikatshögtalarna som sitter där, och att installera ett filter på hängande kabel utan isolering med nå slags torex för att binda ihop dom känns väldigt B-gjort tycker jag. skulle valt högtalare med inbyggda filter eller en mer konkret låda så den inte kan komma i kontakt med annat. Därav tycker jag det är helskummt.

Synd att det inte finns plats för 6x9" där uppe, då hade de kunna blivit drag i det hela :D
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Nää fyy faaan då får du det rakt i ansiktet ,, och jo att använda torixs är inte seriöst men att hitta ersättningselement i 4x6 är i praktiken omöjligt
6x9 suger rent ljudmässigt ,, satsa på ett BRA 6,5 tums kit och placera i dörrarna , gör en platta där du plockat bort dessa 4x6 och lägg diskanter där istället ,, en 12 " sub i diket och fett med effekt och en bra headunit så är du hemma .. Jo just de , ,, skippa 6x9orna i b stolpen ,, dom kommer bara röra till ljudbilden ,,, ska du ha något rearfill så montera in 6,5 or där oxå och skär bort all diskant

och ang konkret låda bakom 4x6orna ,,, har du verkligen KOLLAT vilket utrymme som "inte" finns där under .. på vänster sidan har du ju instrumentet som sitter ivägen "överallt"
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:Nää fyy faaan då får du det rakt i ansiktet ,, och jo att använda torixs är inte seriöst men att hitta ersättningselement i 4x6 är i praktiken omöjligt
Omöjligt å omöjligt ;)
http://www.mds.se/sv/product/3676/MDS-Fanatic-4x6-tum

Dörrarna är utan högtalare för tillfälllet, men bygger ju om dom nu också, man skulle ha gjort hål för det nästan..

Bra tips måste ja säga.. Funderar på att slänga in dubbla 10" i hemmabygge-låda iställe för baksäte, roligare det än att beskosta att klä om tyget på det förfallna junket. Så kan man ha bage"utrymmet" kvar till annat.. öl å sånt..
2 loud skrev:och ang konkret låda bakom 4x6orna ,,, har du verkligen KOLLAT vilket utrymme som "inte" finns där under .. på vänster sidan har du ju instrumentet som sitter ivägen "överallt"
Jo, det är tight som fan där uppe, inte mycket att bygga stabil baksida på,.

Bra sugen på 4x6or där uppe ändå jag och bara 6,5" i dörrarna, va troru om det ?
learning while doing
Alea iacta est
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Bara för att förtydliga så är det 160:- för 2st glas på http://willberg.se/ och inget annat.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Jo du Massa Dåligt S kit då kan du lika väl behålla dina gamla element DOM LÅTER BÄTTRE Håll dig så lååååååååångt ifrån MDS och billiga BRL produkter du kan om du ska bygga välljud med lite pumpa i

Njeee inte 4 x 6 där uppe ,, räcker gott och väl med diskanter ,, . ett tips är att använda dubbla diskanter på bägge sidorna seriekoppla dom och lägga dom på eget steg , då får du en mycket lungnare jämnare diskant som inte "s"ar när du poppar på ,, man kan ställa det steget väldigt lågt iomed att du får dubbel konarea men samtidigt duppel impendance som bidrar till en tightare kontroll

dubbla 10" är aldrig fel men håll dig i bakluckans dike istället .. en 60 Hz basvåg behöver 17 METER :eek: :eek: :eek: för att sträcka ut i fullvåg ,, risken med suben i baksätet är att du kommer få massa "kon"ljud" över 80 Hz och det är direkt STÖRANDE .. eller så går du ner ytterligare en storlek till 6,5 tums element ,, köp EN DD 6,5 woffer bygg den i 18 liter portad låda och ge den ett fett steg så kommer den pumpa från 99% av alla dubbla 10 "Tums configurationer på marknaden du måste lyssna på den för att tro det

bygg efter linjen "less is moore" ju färre komponenter du använder av Hög kvalitet Ju bättre kommer det låta och ju Lättare kommer det bli att ställa in ljudet

gå in på http://www.ddaudio.com och läs mera och du hittar dom på http://www.soundpressure.com ( hälza från mig // Åke )

dina 6.5or sätter du långt fram i dörren ovanför /delvis ner i facket om du har nått på din formula ,, passa in den mot instrumentpanelen så du inte får den rakt in i den när du monterar dörrsidan igen

och just de .. prata med peter eller ted på soundPressure om ett bra pris på 3 högtalare ,, en som sub och två i dörrarna ( jupp dom e fruktansvärda som mellanregister oxå )

en nstor del av hur det kommer låta beror på ditt bygge .. det enda som ska röra sig i en högtalarkonstruktion är konan .. flexar baffeln 1 mm tappar du 3 db direkt .. 3 db är lika som att du HALVERAR effekten fram till högtalaren ,, bygg dörrarna STUMMA ,, det ska gör ONT att slå knytnäven i dom
gtx
Registrerad
Registrerad

Sorry Ozonlagret

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:dubbla 10" är aldrig fel men håll dig i bakluckans dike istället .. en 60 Hz basvåg behöver 17 METER :eek: :eek: :eek: för att sträcka ut i fullvåg ,, risken med suben i baksätet är att du kommer få massa "kon"ljud" över 80 Hz och det är direkt STÖRANDE .. eller så går du ner ytterligare en storlek till 6,5 tums element ,, köp EN DD 6,5 woffer bygg den i 18 liter portad låda och ge den ett fett steg så kommer den pumpa från 99% av alla dubbla 10 "Tums configurationer på marknaden du måste lyssna på den för att tro det

bygg efter linjen "less is moore" ju färre komponenter du använder av Hög kvalitet Ju bättre kommer det låta och ju Lättare kommer det bli att ställa in ljudet
Å herrejävlar va dom kostade! 1500kr för en enda, Way out of my budget just nu säger jag iaf.
Tyvär. Får bli BRL lr MDS. folk hör inte skillnad då alla är packade ;)

2st ZInklager på i stort sett hela botten av chassit som en bra grund känner ja.
Bild

Sen In med underredsmassa i dörrarna, Flytande Bitumen. Blev stummare dörr! men bättre kan de bli :)
Bild

Skulle fått hjälp, men lyfte av Huven själv innan det var klart, inga problem ju! Det kändes lite dömt att misslyckas, men man måste våga ;)
Bild
Så nu ska huven iväg på Lackning Och/eller fixning med Pontiac fågeln!

Efter att en motorvärmare stått å gått i bilen för, det var så kallt ute så det torka aldrig så kunde jag börja med bitumenplattorna.
Det är sjukt behändingt, lite kladdigt men kommer bli superbra!
Bild

Imorn kommer flickvännen, får se hur lite som blir gjort då.. well well

Oh, sist och senast, så började jag sprejjade lister och inredning.
Bild
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Firebird 1967 skrev:Bara för att förtydliga så är det 160:- för 2st glas på http://willberg.se/ och inget annat.
Ahh,, det missade jag, Antog att dom var för 160kr/st
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Lördagsgnetande

Inlägg av gtx »

Lördag idag då, men lite han man med iaf må ni tro..

Hittade den första rostfläcken på bilen, så kapade bort runtom så allt är borta, blev ett litet hål som jag kommer antagligen fixa med kemisk metall eller om inte det funkar så svetsa på en liten bit för att lappa igen..
Bild

Är uppe i 20st bitumen mattor, prick. Men minst 10 till kommer det!

Bild

Fan va resonansfritt de kommer bli, som att åka runt i en baslåda! :)

Nhä nu måste ja Hinka sprit ;)
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Billjud för dörrarna

Inlägg av gtx »

Är klar med mina bitumen mattor i bilen iaf..
Nu står mig frågan på foten, Ska jag orka bygga egen matta med joll på eller blir det att beställa formgjuten matta från USA...
Ska prata med en bilvårds tapetserare imorn, får se va han säger om de hela.

Idag har jag däremot inhandlat lite av mitt kommande billjud..

Köpte 6,5" kit till dörrarna nudå.
2x125RMSW vilket verkar sweet..

Ett Hertz system.
Bild
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/868/Hertz-HSK165
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/Hert ... HSK165.pdf

Så håller på passar in dom i dörrarna nu, Dom hade något fint material på stället där ja köpte högtalarna, liknande bitumen, fast mycket mjukare och med en folie utanpå, skulle tydligen vara guld värt att klä insidan av dörrarna med.. blir nog att testa det!
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

se där ja ,, du lär dig ,, det där är många resor bättre än Mds och Brl .. nu bygger du STUMMA dörrar .. lägger på ett BRA steg till dom , skaffar en headunit med inbyggt delningsfiter och så delar du FRÅN 80 Hz så kan du spelar "ruskigt" högt innan elementen "faller ur" basfrekvenserna låter du en subwoffer i skuffen ta hand om ... ang en formsydd matta så tänk på att du ändrat orginalmåtten med all asfaltsmatta så det KAN bli problem med passformen
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:se där ja ,, du lär dig ,, det där är många resor bättre än Mds och Brl .. nu bygger du STUMMA dörrar .. lägger på ett BRA steg till dom , skaffar en headunit med inbyggt delningsfiter och så delar du FRÅN 80 Hz så kan du spelar "ruskigt" högt innan elementen "faller ur" basfrekvenserna låter du en subwoffer i skuffen ta hand om ... ang en formsydd matta så tänk på att du ändrat orginalmåtten med all asfaltsmatta så det KAN bli problem med passformen
Skaffar Headunit med delningsfilter ? Bas eller vadå? förstod inte riktigt...

Har däremot beställt orginalmattor från USA trots allt, mina 4mm asfaltsplattor tror jag inte ska vara nå problem. 149$ enhetspris + 182$ frakt :cry:

Har färdigställt lite allt möjligt medans jag väntar på annat material..
Som lagt in extra vaddering _innuti_ bilen, eller iaf precis bakom där högtalarna ska sitta i B-stolparna.
Bild
Satte dom bara på ställen där det fanns asfaltsmatta bakom, för att inte riskera att dom blir som våta fuktsamlare mot plåten. Känns underbart att isolera bilen såhär mycket, kommer kunna bo i bilen under vintern :smile:

Däremot har jag en fundering på vad detta är, satt på en ramp av tre relä-liknande saker till höger i motorutrymmet, sett ståendes mot bilens front.
Bild

vad det nu änn är, så ligger den risigt till i kabelanslutning, rejält ärrjad och glidit ur isoleringen bra mycket. För om detta är luftmassemätaren, typ MAP/MAF lr vadfan ja har på min bil, så förklarar det varför jag får felkod 34 (MAP/MAF sensor error)

En sak till, Vad tror ni om 2 batterin i bilen ?
Ett på sin orginal-plats, ett annat i baksätet där min stereo-utrustning ska bli, med en grov + kabel emellan och en jordfläta mot chassit. Helst då i samma A/h för att ladda dom lika..

Detta är jag sugen på av lite olika anledningar, dels för att få kortare sträcka för +Kabeln till dom två/tre slutstegen, samt att vill få lite extra kräm till bilens generella elsystem då mitt jävla alarm slukar batteri med sina GSM funktioner.. Tror generatorn skulle klara av att ladda dom, eller kurkar den ihop ?
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

två enkla vägar att bringa ljus i detta mörker .. 1. shop manual ( fick du inte mitt pm ? ) 2. bli medlem i tacs (då kommer du åt materialet som ligger i medlemsdelen .,, bla ett "how to" om just din generator )

men fräscha upp dina kablage vid reläna , det är aldrig fel heller

vet inte om du har tpi eller tbi men i det hörnet så sitter bl.a bränsle pumps relät och relät till mafen oxå så det kan vara ditt fel problem ,, jag lyckades inte skärmdumpa från shop manualen men där finns en felsökningsschema ang detta

din generator (delco 105 a ) är en kanongenerator men den levererar "för mycket" för sin fysiska storlek ,, den går helt enkelt varm och brinner lätt sönder .. den har KAPACITETEN att ladda 2 batterier , bygg bara om ALLT strömkablage till fetekablar även jorden så klarar den sig bättre ,, bytt till två friska batterier och då gärna till deeka 1000 + så har du 140 amp och en kallstartsstöm över 2000 a batteriet / na bör du placera i skuffen pga viktfördelningen och bilprovningen ,, do ogillar batter och batterisyra i kupe´n tänk på att du måste bygga in batterina och ventilera lådan samt att du måste säkra av extrabatteriet ,, drar ditt gsm larm ut ditt nuvarande batteri så är det bara och byta ut batteriet du har nu ,,

vad var det du inte fattade med stereÅn ?
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:två enkla vägar att bringa ljus i detta mörker .. 1. shop manual ( fick du inte mitt pm ? ) 2. bli medlem i tacs (då kommer du åt materialet som ligger i medlemsdelen .,, bla ett "how to" om just din generator )

Hur mycket kostar medlemskap på sidan ?

Sen angående manualen, är bra lockad.. men så jobbigt med PDF då man är i ett garage, iof bättre än ingenting. måste få tänka lite på det :)

Sen angående stereon, Alltså, Skulle jag filtrera bort 80Hz å lägre från dörrelementen(6,5") ? du skrev "skaffa headunit", vet inte vad du menade med det..
Fan såg det, ett slutsteg som driver 2x125RMS Watt på 4ohm kosta förfan närmare 4000kr.. Måste man verkligen driva med samma styrka liksom ? högtalare 125rms w/slutsteg 125rms w.. helt barskrap på pengar nu ja :P
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

gtx skrev:
2 loud skrev:två enkla vägar att bringa ljus i detta mörker .. 1. shop manual ( fick du inte mitt pm ? ) 2. bli medlem i tacs (då kommer du åt materialet som ligger i medlemsdelen .,, bla ett "how to" om just din generator )

Hur mycket kostar medlemskap på sidan ?

Sen angående manualen, är bra lockad.. men så jobbigt med PDF då man är i ett garage, iof bättre än ingenting. måste få tänka lite på det :)

Sen angående stereon, Alltså, Skulle jag filtrera bort 80Hz å lägre från dörrelementen(6,5") ? du skrev "skaffa headunit", vet inte vad du menade med det..
Fan såg det, ett slutsteg som driver 2x125RMS Watt på 4ohm kosta förfan närmare 4000kr.. Måste man verkligen driva med samma styrka liksom ? högtalare 125rms w/slutsteg 125rms w.. helt barskrap på pengar nu ja :P

Nja det är inte sidan du ska bli medlem i utan klubben TACS trans Am Club Sweden Här har du info hur du gör för att bli med i sveriges bästa bilklubb http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=22543

HEADUNIT = Huvudenhet eller man kan ju kalla den "Cd spelar´n " det viktigaste att känna till är att INGEN KEDJA ÄR STARKARE ÄN SIN SVAGASTE LÄNK eller med andra ord köper du "världens bästa högtalare " så kan dom låta skit endå om du väljer fel slutsteg eller headunit

det blir alltid bättre att köpa beganad KVALITET än BILLIGT Nytt skit ( mds , brl osv )

och ang slutsteg ,, det finns ingenting som heter för stort slutsteg , det värdet som dina högtalare är speccat på är hur mycket effekt dom KLARAR av men se här ere lite lurigt .. många köper tex en bas som klarar 1000 watt och sen lägger dom ett slutsteg på 500 watt på den för att aldrig kunna spela sönder basen ,, FEL FEL FEL vad som gäller är PRECIS tvärt om ,, det som händer när du spelar ditt slutsteg för hårt är att det lämnar fyrkantsvåg /likspänning och då lämnar det overhört höga effektsiffror ( både mds och brl speccar sina steg med den normen ,, i branschen kallad ILS watt ( If Lightning Strikes ) eller på svenska Om Blixten Slår ner ,, dvs helt osannolika siffror visst LÄMNAR dom den effekten några millisekunder INNAN spolen på högtalaren brinner upp pga värmen och spolen nyper fast och även steget brinner upp men vad du vill ha är ett steg som är speccat under riktiga effekter och med låg distrution ... vänd på resonemanget ,, ta en bas på 500 watt ,, stoppa dit ett slutsteg på 1000 watt ,, det slutsteget lämnar en bra sinuskurva hela vägen och ger aldrig någon fyrkantstvåg

Pma mig hela din "setup" vad du har i dag och vad du tänkt stoppa in så ska jag se om jag har några bra beg steg ligger till till för en vettig peng

och ang manualen .. fördelen är att där har du ALL du behöver veta , du kan läsa på innan du går ut i garaget ,, är det nått speciellt då ska jobba med och är osäker ,, skriv ut en sida och ta med ,, det e ingen risk att du skitar ner manualen om den ligger i datorn och skitar du ner pappret skriver du bara ut ett till ,,, basic ..

KVALITET BLIR ALDRIG DYRT ,y ,, KOSTAR ETT PAR KRONOR MER I INKÖP MEN HÅLLER HELA VÄGEN = Billigare än skit du köpt billigt och får byta ut när du inte blir nöjd
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Lite sent kanske men du vet att zinkfärg är en grundfärg som egentligen ska lackas över va? Den står inte emot fukt så bra och får du då fukt på mattan så släpper färgen igenom den ner till plåten. Bara en tanke.
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Luva skrev:Lite sent kanske men du vet att zinkfärg är en grundfärg som egentligen ska lackas över va? Den står inte emot fukt så bra och får du då fukt på mattan så släpper färgen igenom den ner till plåten. Bara en tanke.

Well, Jag har inget ställe där det är zink på plåten och "matta" ovanpå det..
Alltid Plåt-Zink-Asfaltsmatta-isolering..
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev: och ang slutsteg ,, det finns ingenting som heter för stort slutsteg , det värdet som dina högtalare är speccat på är hur mycket effekt dom KLARAR av men se här ere lite lurigt .. många köper tex en bas som klarar 1000 watt och sen lägger dom ett slutsteg på 500 watt på den för att aldrig kunna spela sönder basen ,, FEL FEL FEL vad som gäller är PRECIS tvärt om ,, det som händer när du spelar ditt slutsteg för hårt är att det lämnar fyrkantsvåg /likspänning och då lämnar det overhört höga effektsiffror ( både mds och brl speccar sina steg med den normen ,, i branschen kallad ILS watt ( If Lightning Strikes ) eller på svenska Om Blixten Slår ner ,, dvs helt osannolika siffror visst LÄMNAR dom den effekten några millisekunder INNAN spolen på högtalaren brinner upp pga värmen och spolen nyper fast och även steget brinner upp men vad du vill ha är ett steg som är speccat under riktiga effekter och med låg distrution ... vänd på resonemanget ,, ta en bas på 500 watt ,, stoppa dit ett slutsteg på 1000 watt ,, det slutsteget lämnar en bra sinuskurva hela vägen och ger aldrig någon fyrkantstvåg

Pma mig hela din "setup" vad du har i dag och vad du tänkt stoppa in så ska jag se om jag har några bra beg steg ligger till till för en vettig peng

och ang manualen .. fördelen är att där har du ALL du behöver veta , du kan läsa på innan du går ut i garaget ,, är det nått speciellt då ska jobba med och är osäker ,, skriv ut en sida och ta med ,, det e ingen risk att du skitar ner manualen om den ligger i datorn och skitar du ner pappret skriver du bara ut ett till ,,, basic ..

KVALITET BLIR ALDRIG DYRT ,y ,, KOSTAR ETT PAR KRONOR MER I INKÖP MEN HÅLLER HELA VÄGEN = Billigare än skit du köpt billigt och får byta ut när du inte blir nöjd
haha,, ILS Watt :P

Just nu söker jag bara ett steg som driver mina dörrhögtalare som du såg på länk tidigare.. 2x125RMS watt på 4ohm

Senare blir det monoblock för basarna, men det är längre fram i tiden..
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Centrallås

Inlägg av gtx »

Idag började jag installera Centrallås-motorerna på bilen,, Vilket rent Helvette!

trångt å jobbigt, men med en liten böjd spik så gick de fan bra..
Synd bara att jag hade köpt två motorer, och båda var "slavar", så lämnar tillbaks en imorgon å redan beställt ett kitt med fjärrdosor inbyggda i en såndär "flipp-nyckel" vilket är perfekt..

SKa köpa låscylinder/nyckel-kitt till dörr och tändning när jag ändå är igång,
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

ta loss låskistan och kolla om du har en liten axel som styr låsningen ,, då monterar du motorerna längs ner i dörrarna och kör ett långt stag ,, har du verkligen inte ens clås orginal i en formula ? har du manuella fönsterhissar oxå ? ang låssatsen ,, har du inte VATS på din startnyckel ? ( ett litet chip i nyckeln )
timpolanen
Registrerad
Registrerad
Namn: Tim Hedlund

Inlägg av timpolanen »

Ny här på forumet!

Ser bra ut detta! Håller själv på med en Firebird-86, ljud bygge samt lite annat pyssel :)

Kommer du köra Hertz 6,5" i dörrarna sedan diskanterna i brädan? Vad blir det för steg, HU och basar?

Jag kommer köra med: (100% SQ bygge!)
HU: Pioneer P88 II
Diskant/mellan: Vifa TG9 x4, I Instrument brädan (300Hz-20 00Hz)
Mid: Peerless 6,5" x2 , I kickpanelerna (300Hz-80Hz)
Bas: Peerless SLS10" x2, I Bakluckan, bakom bak-sätet (80Hz-0Hz)
Min Proj tråd: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3227

Lycka till!
Pontiac Firebird -86 med 2,8L V6, Automatlådan
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Timpolanen skrev:Ny här på forumet!

Ser bra ut detta! Håller själv på med en Firebird-86, ljud bygge samt lite annat pyssel :)

Kommer du köra Hertz 6,5" i dörrarna sedan diskanterna i brädan? Vad blir det för steg, HU och basar?

Jag kommer köra med: (100% SQ bygge!)
HU: Pioneer P88 II
Diskant/mellan: Vifa TG9 x4, I Instrument brädan (300Hz-20 00Hz)
Mid: Peerless 6,5" x2 , I kickpanelerna (300Hz-80Hz)
Bas: Peerless SLS10" x2, I Bakluckan, bakom bak-sätet (80Hz-0Hz)
Min Proj tråd: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3227

Lycka till!
litet fötydligande bara " SQ bygge!" `= Sound quality / Välljud ( och det blir det nog inte i denna bil då man pratar i termer om MDS och "dom hör endå ingen skillnad när dom e fulla "

och UFFFF tänker du inte skära perlessen på djupet ? allt under 20 Hz är ju endå bara "waste"

6.5orna ,, vart tänkte du bygga dom ? i kickpanelerna ?? berätta närmare !!

EDIT: ser nu att du skriver i dörrarna ,, och sen kollade jag lite i din projekttråd .. va kinky med manuella fönsterhissar :coolgun: har du 6a i :coolgun: bilen oxå ? och kommer du behålla ebersbräschen i bak ?
Skriv svar