-93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
gtastockholm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
Namn: Gabbe L

-93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av gtastockholm »

Tjena alla!
Jag är ny här på forumet..Tänkte höra om det är någon i dett avlånga land som har utfört det jag håller på med. Operationen är rätt vanlig i Usa, men här verkar det vara mindre vanligt.
Jag har en 1988 Trans Am GTA med TPI motor och BorgWarner manuella T5 lådan som orginal.
Nu har både motor och låda fått lämna chassiet, och i ska en LT1 motor från en 1993 Camaro Z28. Lådan blir en Tremec T56. Motorn fick jag med elhärva samt dator. Anledningen av motorbytet var dels att jag ville byta upp mig från 305an samt att jag har ett Procharger kompressor kitt liggandes till LT1.
Just nu har jag sprättat upp orginal TPi elhärvan och börjat rensa..lite pyssligt, men har hittat en del tips på www.thirdgen.org .
Så om någon gjort detta före mig så hör gjärna av er :smile:
Mvh Gabbe
mihe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 14:56
Namn: Mikael Hernqvist
Ort: Jämtland
Kontakt:

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av mihe »

Spännande projekt, har själv ingen erfarenhet av byte från TPI till LT1. Har däremot lite erfarenhet av LT1 med kompressor samt T56, en kombination som jag själv gillar skarpt :smile:
gtastockholm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
Namn: Gabbe L

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av gtastockholm »

Då ska vi se...
Nu sitter Lt1an i sina fästen, kompressorn sitter där den ska sitta.
Elen börjar vi få lite koll på också.
Acpumpen fick inte plats, så den har ersatts med ett hjul ist.
Procharger fästplattan till Lt1 funkade inte, kompressorn tog i styrsnäckan, som tur var så hadde jag ett fäste till Corvette L98 som passade klockrent till Lt1 och tredja genarationens kaross :)
Prochargerns intercooler kommer ersättas med en större med andra slanganslutningar.
Har handlar Stingers gamla headers som verkar lira rätt bra ihop med motorn och karossen.
Fuelrailen har masserats och svetsat AN kopplingar på, samt Holley 30lbs spridare.
MEN jag saknar växelådan!! Akut jakt på en Tremec T56låda HJÄÄÄLP!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mihe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 14:56
Namn: Mikael Hernqvist
Ort: Jämtland
Kontakt:

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av mihe »

Det finns en T56a från en -96 på skroten i Osby vet jag.

Spännade projekt, ser gärna fler bilder!
gtastockholm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
Namn: Gabbe L

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av gtastockholm »

Grymt MiHe, tack för hjälpen, jag ringde och köpte den på en gång! :thumbup:
Kul att du gillar projektet.
Det som står närmast på schemat är att fixa klart elen, dra tryckslangar/rör till Intercoolern samt nya servoslanger och hitta en lämplig servoljebehållare.
Jag ska försöka knäppa lite mer bilder i helgen.

Ett tips om det inte redan varit på tapeten här inne redan är att Walbro intank soppapumpen passar rakt i orginalarmaturen. Har just monterat en, och det blev kanon! Den ska klara av att leverera mycket bättre än orginal, samt kostar 1150kr :wohow:
mihe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 14:56
Namn: Mikael Hernqvist
Ort: Jämtland
Kontakt:

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av mihe »

Så bra att du fick tag på en låda då. Kör själv med Walbro intank soppapump, den är :thumbup:
En fråga, hur kommer du dra vevhusventilationen?
gtastockholm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
Namn: Gabbe L

Re: -93 LT1 i -88 Trans Am TPi

Inlägg av gtastockholm »

Planen med vevhusventilationen är att dra slangar från ventilkåpan och insuget till ett t-kors och sen vidare till en ventilerad behållare. Men andra förslag är välkommna. :)
För er som kör kompressor, hur har ni gjort med vakumet till bromservot samt till värmereglagen?
Skriv svar