T/A projekt Pro Touring!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Hej på er!
Jag är en ny medlem här på nyåret efter att jag införskaffat mig en Trans Am 70:a. Ett hyfsat objekt där det är lite att göra på vilket jag tänkte dela med mig av här på forumet.

Liten kort presentation om mig själv, har hållit på med bilar sen den tidiga tonåren och den första bilen jag var med och renovera var just en Firebird. Den var ju inte min men satte djupa spår i min själ helt klart, efter otaliga Amazoner så blev det en T/A. Själv så jobbar jag som civil tekniker på "bakelitgöken" (JAS-39:an) men har både bilmek och billacksutbildning i bagaget. Har även fått plåtslageriet som utbildning av jobbet på den tiden det flögs med 37 Viggen där det var mest "riktigt" material i flygmaskin.

Bilen då! Jo som sagt en Trans Am 70:a Ram Air III som har levt ett hårt liv men klarat sig hyfsat ändå. Orginalmaskin har gått till de sälla jaktmarkerna vid nåt rödljus misstänker jag, nu sitter det en Cheva 454:a som är kopplad till en TH-400 låda. Bakaxeln har klarat sig med det är ju en diffad 12 bultad och de står ju pall för en hel del. Inredning är från en senare årsmodell kanske samma bil som fått donera baklysena, vad vet jag.

Planerna är att bygga i Pro Touring stuk och jag börjar bak och jobbar mig framåt, bakändan är ett riktigt "smide" där det varit mer vilja än kunnande. Var först inne på att återställa till orginallysen men efter lite klurande så tänkte jag "modda" om de som sitter där.
trans-am-003.jpg
trans-am-007.jpg
trans-am-008.jpg
trans-am-006.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av fredrick »

Hej och välkommen!
Baklyktorna ser helt klart ut att kunna bli bra. Jag håller helt med dig om att lyktorna på första generationen är grymt snygga.

Har du några bilder på hela ekipaget?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av anders_1g »

kul med protouringbygge! Det här ska följas! :cool:

Bladfjädrarna ser lite höjda ut i bakkant...
Vad är planen för hjulupphängningarna?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Bilder på hela bilen kommer så fort det går att köra ut, får nog bara ut halva bilen pga all snö för tillfället.

Vad det gäller upphängning så blir det air-ride av nåt märke, ska forska i vad som ger bra komfort men ändå hyfsad väghållning. Har ju inte tänkt åka banracing utan siktar mer på komfort men vill ju gärna kunna gasa på även där det svänger, men allt är nog bättre än gamla bladfjädrar. :grin:

Nu över till bakänden, fått dit båda sidor nu för att bygga ihop mittbiten så den blir slät och fin där bak. Nu är det som vanligt att inget får va lätt och smidigt, högersidans plåt följer stötfångaren med ca 5mm precis som jag vill ha det. Vänster sida däremot så har jag en glipa på över 1cm, på nåt vänster så är det snett, se bilderna. Det blir nog till att kapa upp stötfångaren på mitten och knäcka till den så den följer båda sidor, eller nån som har nåt annat förslag på detta dilemma.
trans-am-009.jpg
trans-am-010.jpg
trans-am-011.jpg
trans-am-012.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Problemet löst, ca 5mm spackel låg över infästningarna i karossen till stötfångaren på vänster sida. :blink: Nu smiter den åt som en smäck runt bakänden. Over and out.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av formula »

Detta projektet skall bli kul att följa!

Bakljusen blev snygga.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Jo du Predator! Du har så rätt om min ålder, har snart levt ett halvt sekel men det är bara kroppen det. Min hjärna däremot vägrar att sansa sig och inse att man inte ska lyssna på hårdrock och "modda" bilar. :twisted:

Mittbiten ska givetvis fyllas upp så jag får bakänden så slät det går att få, får väl försänka något ovanför nummerplåt så jag får dit nummerplåtsbelysningen. samtidigt så kan försänkningen funka bra till att dölja luckan till tanklocket. Prövar just nu olika vägar med pappmallar för att få det så bra som möjligt. Återkommer i ärendet.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av luva »

Predator skrev:Är även lite förvånad att du "moddar", med tanke på din bakgrund - att du bör va i + medelålder och det då brukar va orginal som gäller... Själv så gillar jag ombyggt (oftast) och personlig prägel! :grin:
Huh?? Vad har du för tråkiga kompisar Joakim? Du skulle behöva göra ett studiebesök vårt stora garage (jag huserar i det lilla) där är det bara + medelålder "gubbar" som håller på och det är långt ifrån originalsnack där kan jag lova (det är gamla dragracers och Hot Rodkillar) . :smile: Döm inte hunden efter håren. :grin:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av anders_1g »

Ska du plocka ut bakljusen in genom bagageutrymmet, eller hur får du ut själva plastbiten när plåten kommit på plats?
Luva skrev:
Predator skrev:Är även lite förvånad att du "moddar", med tanke på din bakgrund - att du bör va i + medelålder och det då brukar va orginal som gäller... Själv så gillar jag ombyggt (oftast) och personlig prägel! :grin:
Huh?? Vad har du för tråkiga kompisar Joakim? Du skulle behöva göra ett studiebesök vårt stora garage (jag huserar i det lilla) där är det bara + medelålder "gubbar" som håller på och det är långt ifrån originalsnack där kan jag lova (det är gamla dragracers och Hot Rodkillar) . :smile: Döm inte hunden efter håren. :grin:
ÄSch, muslimer är terrorister, amerikanare bryr sig bara om storlek och medelålders män håller bara på med originalrenoveringar. Det vet väl alla... ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Jo jag monterar lysena innifrån bagaget Anders, kommer att rensa upp från all gammal plåt när jag väl "fått till det" som jag vill ha det. Kommer att ta bilder från monteringen innifrån senare när det är nåt att kolla på.

Stötfångaren från en 69:a är helt klart nåt att fundera på, har förvisso en liten idé om hur jag kan få till det utan att göra nån försänkning plåten och även dölja luckan helt bakom nummerplåten.

Finns nog många "gamla rävar" som ser alla bilar som halvfabrikat som man bör sätta en personlig prägel på i vårt avlånga land. Det blev ju reaktioner på din "orginalkommentar" Joakim, så jag är helt klart inte ensam. :grin: Over and out.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av luva »

Lycan skrev:Jo jag monterar lysena innifrån bagaget Anders, kommer att rensa upp från all gammal plåt när jag väl "fått till det" som jag vill ha det. Kommer att ta bilder från monteringen innifrån senare när det är nåt att kolla på.
Fler frågor om din coola idé till bakstam. Det är svårt att se på bilderna men har du även falsat in plåten i "ljusöppningarna" så du får in glaset en bit? Som det ser ut original på 1969 årsmodell? - vilket jag tycker är bland de läckraste bakstammarna som funnits på en bil.

För ett lysande exempel klicka på "forumidex"-knappen ovanför forumet - strax under sidhuvudet - tills det dyker upp en svart 69:a bakdel i sidhuvudet. Ståpäls.
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Jag skulle gärna vilja falsa plåten runt lysena men man får inse sina begränsningar, är nog 80% chans att jag sumpat plåtarna. Jag tycker att det kommer att se bra ut ändå och hoppas att det är nån mer än jag som tycker så men det är ju min bil så jag gör som jag vill. :grin:

Ikväll så har jag lyckats ta mig lite tid och tillverkat mittbiten och passat in den. Ska sätta nummerplåten så långt ned mot stötfångaren det går, kommer att reversera skyltbelysningen så att den är monterad i stöfångaren istället. Blir definitivt ett shysst tanklock monterat mellan lysena kanske det du tipsade om Joakim. Här är en bild oxå på mittbiten, ska klippa lite till i den rackarn så den följer stötfångaren.
Over and out.
trans-am-013.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
taket
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 90
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
Namn: Ulf Westerlund #76
Region: Övre Norra
Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av taket »

Det kommer att bli riktigt snyggt i längden, ska bli intressant att följa tråden vidare
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Kul att det är fler än jag som tycker det ser bra ut, jag ville ha lite mer plåt mellan lysena och ha bort "hålet" i aktern. Jag har ju lagt ut detta för att inspirera andra och få egna idéer om att sätta personlig prägel på sin Firebird och kan mina bilder hjälpa nån så är det skoj. Bilden jag har i huvet av aktern ser ut att funka bra, får tacka dig Joakim som slängde in bilden och idén på fuelcapsen. Nu skippar jag luckan och gör ett synligt tanklock mellan lysena istället, har beställt ett från Sparco som ska komma nästa vecka.
Väntar otåligt :bash:

Ja vad står mer på programmet vad det gäller T/A:n, att det blir lack är klart iaf. Jag lackar ju själv och håller även på med airbrush, den kommer att bli svart med firebirden diskret lackad på huven i "tru fire" stilen som går i grönt (acid green). Sen blir det en liten specialare av Trans Am texterna på spoiler och framskärmar som blir ytterst diskret. Vill inte ha för mycke bling bling utan bilen ska se svart ut vid första titten.

Allt under ska givetvis fixas, byta bussningar, bromsrör m.m. Vad det gäller drivlinan så behåller jag 454:an med lite lagom trim och helst en manuell låda, har kollat lite åt en femspettad tremec-låda.

Man får se vad det blir, det hinner flyta mycket vatten under broarna och man får nya idéer om hur den ska se ut. Har en bild på en Trans Am som ligger väldigt nära hur jag vill att min ska se ut färdig så jag lägger ut länken till sidan.

http://www.motortopia.com/vehicles/view ... black_bird
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av fredrick »

Lycan: Den är riktig fräsch den svarta pärlan! är väldigt lik en model av en 70 T/A som jag har skrivit ut och har i garaget. Fast fälgarna är helt kromade, större och bredare ekrar på den.
Det är många som inte gillar stora fälgar på muskelbilar. Jag gillar båda delar. Stora fälgar får bilen att se modernare ut och mycket gummi får den att se muskelöare ut.

Predator: riktigt go projekttråd det där. Snyggt med kolfiberlook.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av fredrick »

Predator skrev:Det där blir nog snyggt och med lite eget stuk. Är lite extra intresserad eftersom jag också håller på och pular med aktern och ska ändra om lite... Ska inte sno din idé men har haft lite planer på att bara måla backljusen svarta för att få det annorlunda. Får väl se när jag kommer dit....
Har inte du målat svarta ränder över dina originallysen redan??? Eller menar du att du ska tona dom på något sätt?
iaf så ser du riktigt killer bad ass ut redan.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Termoplastisk akryl är ett eländes elände, det smetar och kletar igen slippappren. :angry: Håller just på med att göra karossen plåtren och det är gott om färg varav bottenlagret är just orginalfärgen. Vad var det för stolle som kom på det här med termoplastisk akrylfärg, han är en nidning och borde bannlysas från att befatta sig med bilar.

Nu över till nåt roligare, har beställt mig en Dillon Mk III svetskit, är den hälften så bra som reklamen bara så är jag nöjd. Såg ett program på Discovery för några år sedan och chopperbyggaren Jesse James svetsade ihop sina mc-tankar med just en Dillon. Har länge funderat på att investera i en sån och nu så blev det gjort, nån här på forumet som har nån erfarenhet av denna "mirakelsvets"?
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av 2 loud »

Lycan skrev: Nu över till nåt roligare, har beställt mig en Dillon Mk III svetskit, är den hälften så bra som reklamen bara så är jag nöjd. Såg ett program på Discovery för några år sedan och chopperbyggaren Jesse James svetsade ihop sina mc-tankar med just en Dillon. Har länge funderat på att investera i en sån och nu så blev det gjort, nån här på forumet som har nån erfarenhet av denna "mirakelsvets"?

återkom med rapport hur den funkar ,, vart fick du tag i den och vad fick du betala ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Jag har beställt den på Dillonwelding.com, den kostar för ett standardkit 4493,75kr med momsen inräknat. Sen kommer ju tuber och klockor till om man inte har det förståss. Ska bli intressant och testa den, ska ju va som en gasdriven tig. Migen funkar ju men svetsarna blir ju benhårda och har en benägenhet att spricka om man riktar plåten efter. Over and out.

Hittade detta på youtube, är själv ingen hejare på tyska men man kan ju se vad de gör iaf. :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=vyJJUqVFPK4
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Hej!
Håller för tillfället på med att laga rost och har börjat med hjulhuskanten på vänster sida. Den var helt upprutten men som tur var så hade det inte gått för långt upp på bakskärmen. Har gjort bitarna själv med hjälp av "krymp och sträckmaskin", kände inte för att köpa dyra bitar i Taiwanplåt. Köpt 1mm plåt och fick 2 kvadrat för 240 spänn, mycket billigare och mer lärorikt än färdiga bitar.

Bakänden på bilen får så att säga "stå och mogna" för jag vill inte svetsa fast nåt och sen komma på att jag skulle gjort så istället. Ännu så länge är jag nöjd varje gång jag kollar på den så snart är det svets som gäller.
trans-am-015.jpg
trans-am-018.jpg
trans-am-016.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av anders_1g »

Mmmm, underbart hantverk!

Både ytterkanten på mina innerskärmar och hjulhuskanten på ytterskärmarna är ganska ruttna. Eftersom jag ska blästra karossen tänkte jag skära bort det värsta och lämna öppet så att blästraren kommer åt. Efter det har blästrats så vet man så att säga vad man har och jobba med. :lol:

Krymp- och sträckmaskin önskar jag att jag hade, det hade ju gjort saken enklare.
Hur gör du för att minimera risken för att plåten slår sig när du ska svetsa sen?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: T/A projekt Pro Touring!

Inlägg av lycan »

Var själv inne på att blästra av bilen först men bilen är i betydligt bättre skick än jag trodde när jag köpte den. Väldigt tajt i alla skarvar undertill så rosten har bara fått fäste just runt hjulhusen och "baljorna" mellan hjulhus och skärmkant. Ska ge mig på att skrapa, slipa och thinnertvätta underredet istället men kommer att lägga bilen på sidan när jag ska göra det.

Vad det gäller att inte få plåten att slå sig så är det att hålla ned värmespridningen så mycket det går och ha bra passform på bitarna.

Fick köpa nya regulatorer till gassvetsen för de gick inte att justera ned så exakt som dillonsvetsen krävde. Monterade på dem och kollade tätheten igår, idag så tände jag upp den och testade lite på några provbitar. Den verkar helt suverän, sprider knappt nån värme alls utan är väldigt koncentrerad. Nu har man en svets som man ska kunna köra rostfritt, aluminium, gjutjärn m.m. Ska köra lite provbitar till innan jag kör skarpt på bilen, bilder kommer.

Over and out.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Skriv svar