ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av azguz »

Nja, tror vi får döda diskussionen då det kommer fylla din tråd med massa bygg :p Svarar dock på det du skrev/frågor. (om inte en modd tar och bryter ut det då)

Jag kan dock säga att massor har ändrats inom bygg sen miljonprogrammet. Förr i tiden var reglerna "si såhär ska det va med x i vägg etc". Numera är kravet bara en viss energiförbrukning per uppvärmd yta(varierar i vårat avlångal and), men för att nå det kravet så krävs, i stort sett, en 5-600mm. Har du direktvärmd el är kravet högre, än om man har fjärrvärme/värmepump etc.
Dock är det olika regler för befintlig bebyggelse och ny bebyggelse, eftersom det kan bli ekonomiskt orimligt att uppnå nybyggda hus krav.

Det din vän har fel i är att fukten beror på plasten. Plasten har nada med fuktskadorna att göra. Fuktskadan beror på att fuktig luft transporteras genom väggen innifrån till ut och kondenserar i väggen, då tempen sjunker för mycket i väggen pga ökad isolering.
Plasten är en extra försäkring att det inte blir fuktskada. Det vandrar aldrig bakvägen utifrån och in, så vittsen med "hus som andas" finns inte, det är en skröna som borde dödens dö. (Men som jag sa, den dära cellplasten du skulel sätta upp? Den har också en sån effekt dock lite sämre än plast).

Skillnad från idag är att man idag har ändrat inställning. Förr var man snabb i att använda nya material innan man fullständigt utvärderat dem. T ex. blåbetong som avger strålning och radon, PCB som ger allvarlig cancer, asbets som mer eller mindre ger garanterad lungcancer om man exponeras i större mängd. Flytspakel, mattlim på det ger upphov till "sjuka hus" etc. O.S.V.
Tyvärr lever det kvar i byggsektorn än idag lite slarv pga okunskap. De större firmorna har ingenjörer som gör ritningar och föreskrifter så att allt ska fungera som det ska, som sedan byggarna skall montera. Detta kräver dock att de gör det på rätt sett, som föreskrifterna säger.

Det alla borde göra med sin villa är att kika upp om man har övertryck eller undertryck i byggnaden. Finns många tips om det. Har man undertryck så behöverm an inte oroa sig, men har man övertryck så finns risk för fuktskada om man tillägsisolerar en hel del.

Gårdagens byggteknik fungerar inte med dagens krav på energisnåla hus(det vill ju alla ha, då det kostar skjortan.)
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:Just så hette de ja! Har ju kollat på deras sida tidigare. Hittade även tråden på rejsa om rutorna men det verkade onekligen inte helt positivt... Däremot den safirbelagda polycarbonaten verkar lämplig! Funkar kanske bättre om man kör dit och hämtar...
Har du kanske funderingar på något annat material?
Nä, jag är också inne på sån där safirbelagd polycarbonat.
Kommer ha glasrutor i dörrarna, så det är egentligen bara bakrutan det handlar om. Och det är inte ens viktbesparingsskäl, utan för att enkelt kunna göra en ruta som är "flush" med karossen.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av anders_1g »

Någon anledning till att du inte bygger systemet i rostfritt? Bara nyfiken eftersom jag själv planerar att bygga mitt i RF.

Jag hälsade förresten honom som du köpte camaroplåten från att du var nöjd. Han vart tydligen lite nyfiken på om du hade lyckats. :lol:

EDIT: Det verkar som om det är många som håller på med husbyggen just detta året. Kanske därför här är lite smådött... :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av anders_1g »

Bra poäng, det där med RF.
Jag är inne på att göra både headers och avgassystem i RF, men hade plånboken varit fet så hade det ju varit titan eller allra helst inconel. Drömma kan man... :roll:

Man kanske skulle överväga vanligt svartstål ändå - headers kan man ju coata vilket både blir snyggt och svalt.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av 2 loud »

Predator skrev: Den är i varje fall lite smidigare att få plats med och jag ska försöka trycka in den på högersidan – vid nedre kylarslang.
Kanske ”2Loud” Åke vet mer om denna såkallade GM generator? Det står i varje fall Delco Remy 10479816 80A på den. Jämfört med andra minigeneratorer på ca 50amp + nästan tusingen dyrare så tycker jag den verkar prisvärd i varje fall!?

.

synd att du inte är betalande medlem jag har skrivit en "avhandling" om denna generator som ligger bland medlemssidorna


det är en BRA generator ,, det är det "normala" huset som sitter i ack så många GM bilar men normalt brukar man plocka 105 ampre ur den ,, det som specifikt skiljer sig från dessa är främre delen av generatorn med fästet 6 och 12 ,,, jag har för ivrigs samma sättning på min pontiac bonneville ssei -92 och det är samma på dom flesta 3.8 V6orna

det är asså en "äkta" gm generator ,, tror du syftade på Dddddooooooodddggge :oops: men det är ingen mopar produkt

satta dit en liknande på en 69A ,, den listade rakt av på "nån" Öpel .. och även Öpel är gm och om inte annat så är ju Öpel Satur i usa och saturn är ju Gm

Normalt får man försöka passa sig så denna typ av generator inte går för varmt då den lämnar väldigt mycket effekt mot sin storlek ,, nu ligger ju din speccad 25 ampere under normalt så den går kanske lite kallare ,, den är enkel att höja spänningen på , att flytta reffpunkt osv (du hittar det i medlemshörnan )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av 2 loud »

Predator skrev:Ok, det låter ju bra! I medlemshörnan hittade jag inte mycket när jag var medlem men det är kanske annorlunda nu.)
har sagt till "dom som bestämmer" att vi borde ha en skärmdump på innehållet i medlemshörnan som "teaser" då skulle du sett rubriket "delco remy
105 amp generatorn " och bara genom att ha sett rubriken kan ditt intresse varit nog för att betala in medlemsavgiften för att kunna läsa dig till dom råden /beskrivningarna om denna , det förutsätter naturligtvis att man kan göra en "cash&carry" dvs ser skärmdumpen , betalar in på nätet och får OMEDELBAR access till sidorna i medlemshörnan
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av fredrick »

Jag är nyfiken på hur det kommer se ut med ditt 3,5" färdigt och klart som du vill ah det.
Jag kommer ha liknande men med fömodligen ett annat avslut. Mer bilder på hur 3,5" sitter undertill tack :book:
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av lycan »

Har kollat igenom ditt bygge och det är verkligen seriöst ja minst sagt väldigt grymt. Tog en stund att följa tråden från början till slut men det var det värt, suveränt med ett forum som man kan ta del av andras ideér.

Var inne på länken du satte ut på den blå Pro Touring Firebirden, fick genast googla upp BMR Fabrication Inc. Upphängningarna var grymma och habegäret växte, funderar på att göra mig en gigg till bärarmarna och göra egna i crommollyrör. Har ju tillgång till plåtverkstan på jobbet och licensierade svetsare med såna kvalifikationer att de får svetsa på sånt som ska upp i världsrymden.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av fredrick »

Jag tror minsann att någon är på förstasidna på http://www.garaget.org/
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av lycan »

Nä nån Stefan som är snickare känner jag inte än iaf, är från Karlskrona från början och har haft ett lååångt uppehåll med bilar. Har precis avvecklat min förra hobby dvs hästapållar och återupptagit mitt förra intresse, känner inte så många från Ronnebyområdet som håller på med bilar ännu.

Nu ska även det som varit stall bli verkstad, ja det ska bli lackbox så man kan skilja på slipandet och lackandet. Ett elände med att behöva slipa i samma utrymme som man ska lacka i, visst har det gått men eget bås år nästan som en våt dröm.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av lycan »

Jo jag har sett Camaron men visste inte han hette Stefan i förnamn har ju bara hört hans efternamn, känner honom inte personligt. Han har investerat i en Cheva 55:a som han körde med i somras, tror han sköt motorn i Camaron om jag har hört rätt ryktesvis.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Användarens profilbild
lycan
Medlem
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 01:43
Namn: Ulf Jönsson #614
Ort: Kallinge

Re: ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Inlägg av lycan »

Jepp! Visst är det Ekenberg, han har karossen kvar ännu iaf så det blir kanske en ny maskin ipetad så småningom.
____________________________________________________________
Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke.
Skriv svar