Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av kennethta86 »

2 loud skrev:
kennethTA86 skrev:man sätter inte rekord i ljud tryck med skit grejer ..
stämmer precis .. MDS har ALDRIG haft några rekord med sina egena grejor MDS vanen 2 tex med "parabolen" var bestyckad med 10 " element från Rockford fosgate där man limmat på en MDS dustcap ...

kenneth du får nog sluta svälja reklamen rakt upp och ner ,, kolla bakgrunden

vi tävlade ihop med mds i ett par år och om man citerar ägaren av MDS rakt av så är alla som köper MDS produkter IDIOTER
då finns det väldigt gott om idioter i detta land ! låter som ett väldigt knepigt uttalande av mds ägare ... och om det stämmer som du säger är det hela ett klart fall av falsk marknads föring ... vilket i sig är straffbart ! ..
nåja för oss vanliga dödliga så spelar mds grejer så det räcker för bestående hörsel skador iaf utan att låta illa ..

men visst är det som med allt annat man får lite vad man betalar för ..
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

kennethTA86 skrev:
2 loud skrev: då finns det väldigt gott om idioter i detta land ! låter som ett väldigt knepigt uttalande av mds ägare ...

Jepp jag kan skaffa ett total vittnen på detta uttalande

och om det stämmer som du säger är det hela ett klart fall av falsk marknads föring ... vilket i sig är straffbart ! ..
nåja för oss vanliga dödliga så spelar mds grejer så det räcker för bestående hörsel skador iaf utan att låta illa ..
He He här talar du lite emot dig själv det är ett ganska komplicerat ämne men HÖGA ljudtryck utan dist (asså RENT ljud ) behöver inte leda till hörselskador , i enkelhet kan man säga att om örat tar emot ljud som hjärnan gillar "flyter det med" men är ljudet av karaktären "ogillande" ( tryckluftsborr tex ) så försöker örat dämpa detta och kommer ljudet i så höga tryck så skadar det mekanismen ( på samma sätt som det är lättare att skada sig nykter än berusad pga att när du är nykter hinner du reagera och spänner emot medans du vid berusat tillstånd inte hinner med och är fortfarande avslappnad (mjuk) när du trillar


men visst är det som med allt annat man får lite vad man betalar för ..

Jupp det är knappast någon nyhet .. jag spelade HÖGRE än mds vanen med sina 50 x 10 " med min golfzilla och 3 stycken Digital Designs 15"
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
dp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3723
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
Namn: Daniel Persson #239
Ort: Gävle

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av dp »

Nu när vi ändå är inne på bilstereoprat så kan jag inte låta bli att låna tråden och frågade er kunniga. Självklart finns det sämre och bättre högtalare men för en vanlig dödlig så krävs det inte alls samma saker som i en tävlingsbil. Men om nu MDS är enl. sin egen ägare är skit, vilka alternativ finns det då om man vill ha bättre ljud än orginal men ändå inte vill lägga en årslön på högtalare ?

Finns det nåt av de "billiga" märkena som står sig bättre än andra ? JBL ? Gas ? DLS ?
Pontiac Trans Am LT1 - 94
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av azguz »

Jag har bara mds i min DP, kan ju lyssna nån gång :)
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

DP skrev:Nu när vi ändå är inne på bilstereoprat så kan jag inte låta bli att låna tråden och frågade er kunniga. Självklart finns det sämre och bättre högtalare men för en vanlig dödlig så krävs det inte alls samma saker som i en tävlingsbil. Men om nu MDS är enl. sin egen ägare är skit, vilka alternativ finns det då om man vill ha bättre ljud än orginal men ändå inte vill lägga en årslön på högtalare ?

Finns det nåt av de "billiga" märkena som står sig bättre än andra ? JBL ? Gas ? DLS ?
Har visserligen inte lyssnat själv, men jag har sett tidningsreportage om GAS högtalare, där det kanske inte överträffar - men i alla fall håller sig bra mot sina konkurrenter... Urklippet hämtat ifrån brl.se

Jag stod i valet och kvalet mellan MDS prylar och GAS (eftersom min plånbok är tunn), men jag hittade ett kampanjerbjudande på MDS.se och slog till på det.

Bild
Bild
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

2 loud skrev: vi tävlade ihop med mds i ett par år och om man citerar ägaren av MDS rakt av så är alla som köper MDS produkter IDIOTER
Att man är idiot har jag fått höra många gånger, och i 99% av fallen tar jag det som en komplimang.. :cool:

för någon vettig människa kan ju inte byta bort en helylle gubb-grå-metallic S70 mot en gammal plastig amerikansk pizzaräser :lol:



Ja jusst ja - jag har ju en MDS baslåda liggandes i garderoben också, som skall in i birden snart.... Då blir jag dubbel-idiot :cool:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av kennethta86 »

då var det bevisat .... jag ÄR idiot bytte bort v70 2,5t mot en pizza räzer har dessutom mds högtalare i den
måste nog ha en släng av damp med då jag även har gas element i bilen ... jisses var ska detta sluta
näää de e nått allvarligt fel på oss som är nöjda med det lite billigare utan den sista % av perfektion :uzi: :uzi: :rl: :rl:
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av hardly »

Bilen är i mina öron en usel ljudstudio. Det går aldrig att komma i närheten av en schysst stereo med B&W eller Infinity högtalare (dom gamla riktiga!) drivna av bra engelsk eller amerikans power. När man lyssnar på en BRA HiFi anläggning känns ljudet aldrig störande högt. Faktum är att det inte känns högt utom möjligtvis om basen sätter in :cool: Det där med ljud är dom med färger, ingen tycker riktigt lika. Huvudsaken att man gillar det själv. En bil kan man få bra och trevligt OOOMPFH i men aldrig HiFi.
Mina 5C
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av kennethta86 »

Hardly skrev:Bilen är i mina öron en usel ljudstudio. Det går aldrig att komma i närheten av en schysst stereo med B&W eller Infinity högtalare (dom gamla riktiga!) drivna av bra engelsk eller amerikans power. När man lyssnar på en BRA HiFi anläggning känns ljudet aldrig störande högt. Faktum är att det inte känns högt utom möjligtvis om basen sätter in :cool: Det där med ljud är dom med färger, ingen tycker riktigt lika. Huvudsaken att man gillar det själv. En bil kan man få bra och trevligt OOOMPFH i men aldrig HiFi.
Mina 5C
så sant ,,,, men man kan komma nära om man har massa dineros ;)
fiiin ljudet löser jag hemma när det gäller musiken och det löses med rejäla ljudia byggen innehållandes 4 st 12" samt skapliga mellan reg samt piezo horn som är ngt dämpade för att spara på öronen ,,, i bilen kommer ju fiiin ljudet bakifrån dvs ur avgasa rören varför döva dom tonerna med massa ompa ompa *asg* :offtopic: :spam:
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Då så, då tycker jag att vi återvänder in på Topic lite grann... Min kassa vattenpump :D

Skulle köra hem ifrån jobbet, och jag kom ca 1 km innan jag såg temp-nålen stiga lite väl fort... Stannar fort som fan vid sidan av vägen och stänger av.

Ut och kolla under huven, och jag ser att vatten pissar ifrån vattenpumpen (som det nu gjort sedan i torsdags)... Se bild...
Den övre röda pilen visar vart det ser ut som vattnet börjar läcka... (Svårt som f-n att se).
Vattnet rinner sedan ner längs pil nr. 2, och vidare till pil nr 3.
Vid den nedre ser man vatten som torkat av värmen och "skitar ner en del".
Trodde först att det var fryspluggen som sitter där som läckte, men det kommer som sagt längre uppifrån.

Bild

Men under tiden som jag stod stilla igår och väntade på att motorn skulle svalna lite så upptäckte jag följande:

Den övre kylarslangen - som går till termostathuset - var kall, och innehöll knappt något vatten???
Den undre kylarslangen hade visserligen lite mer vatten, men var också den kall???
Expansionskärlet var fullt.
Kylaren var full upp till locket.
:???:

Tog loss termostathuset och lyfte på termostaten - under den var det inget vatten alls.


Mina tankebanor går i två riktningar.

1. Vattenpumpen är så tvärslut att den inte orkar skicka runt något vatten alls? Men ruckar man på remskivan känns den inte glapp eller nåt.

2. Termostaten har fastnat i stängt läge och låter inget vatten passera?

Bilen har gått kanon innan vattenpumpen började läcka för ett par dagar sedan... GIck inte varm eller kall, skötte sig utmärkt. Efter att pumpen börjat läcka så körde jag väldigt sparsamt, men den gick aldrig varm - förrän igår när jag skulle hem, då verkar nåt ha gett sig ordentligt då tempen steg väääldans fort.
Tempen hann upp till ca 3/4 av skalan, men inte in på rött - jag hann stänga av innan... Så jag tror (hoppas) inte nåt har hunnit ta skada.
Sträckan jag körde var ca 1 km innan jag stannade.


Piss


Har i alla fall beställt en ny vattenpump och packningar ifrån Rockauto, och de skall komma på måndag.... Funderar på att för säkerhets skull även sätta dit en ny termostat.
- Men den som sitter i nu är bara ca 9 månader gammal.... Hur kollar man om en termostat funkar som den ska?


:book:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av hardly »

Lägg termostaten i en kastrull med vatten och låt koka upp sakta. Ha en termometer i så du kan läsa av vid vilken temperatur den öppnar. Annars kan du kanske prova att köra den utan termostat, bara för att se om cirkulationen komer igång?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

DP skrev:Nu när vi ändå är inne på bilstereoprat så kan jag inte låta bli att låna tråden och frågade er kunniga. Självklart finns det sämre och bättre högtalare men för en vanlig dödlig så krävs det inte alls samma saker som i en tävlingsbil. Men om nu MDS är enl. sin egen ägare är skit, vilka alternativ finns det då om man vill ha bättre ljud än orginal men ändå inte vill lägga en årslön på högtalare ?

Finns det nåt av de "billiga" märkena som står sig bättre än andra ? JBL ? Gas ? DLS ?

Uff det här är ingen lätt historia ... 95 % av all världens högtalare tillverkas idag i KINA och kvaliten är varierande .. det som är mest skrämmande är hur lätt man ser på sitt namn .. dvs fabrikat som tidigare haft ett TUNGT namn i kvalitet ( ex JBL ) säljer sig billigt i form av billiga kina element med JBL logga på ( branded)

applikationen bestämmer hur bra elementet blir .. du KAN bygga med billiga element och få ett bra resultat ,, mycket av slutresultatet hänger på placering och montering och aldrig heller att förglömma EFFEKTEN ur slutstegen .. en kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken

ett vanligt fel är att bygga i mångfald (mycket komponenter ) jag strävar efter "less is moore" dvs FÄRRE komponenter i systemet .. ju färre komponenter ju enklare att stämma av och ju mindre saker som strular

och här ligger halva hemligheten .... en billig högtalare är sällan LINJÄR dvs den kan spela bra i vissa register på vissa frekvenser medans ett dyrare element klarar allt ovan bättre dvs om du ska bygga samma RESULTAT med billigare grejor så måste du ha MERA komponenter och mera komponenter e ju svårare att få balans så ,,,,,

ett märke som jag brinner för är Digital design och utan att ha funnit dom skulle jag inte kunna tituliera svensk / europa / Nordisk Mästare och heller inte record holder i guinnes book of world records

Digital designs BASAR är "otroliga" vi byggde en bil åt nicke med en DD 6,5 bas/mellanregister och drev den med ett "skitsteg" (ultimate) på 1200 w ,, installationen var i bakluckan dvs ingen såg någonting av anläggningen och den demade vi med och INGEN gissade någonsin på att det var en 6,5 bas som skakade hela bilen ( med RENT LJUD ) den vildaste gissningen var 2 x 15 " men den kan vi lämna härvid

LESS IS MOORE en sån här bas funkar utmärkt i en portad låda på ca 20 liter och har du väl installerat en är du "förstörd" för livet ,, plötsligt hör du saker du ALDRIG tidigare hört från dina favvoritskivor

ett inte alls ovanligt scenario är att det kommer folk som vill ha hjälp att ställa in sin "herrejösses anläggning" oftast byggt på lågpriskomponenter typ mds och gas och visst det går att få det hyggligt men inte i MINA öron bra eller så har vi "tuffa gänget" som kommer med samma typ av stereon i bilen och skryter om hur himla bra det låter ,, efter en snabb lyssning i deras bil går vi över till min bil med en tiondels anläggning och spelar samma låtar och lendet går upp på deras läppar , vänder sig mot mig och ska säga "det är ju inget tryck" och i detta ögonblick upptäcker dom att dom inte enns hör sin egen röst !!

RENT LJUD upplevs "lägre" ,, vill du ha tryck i en billig anläggning vrid fullt på kontrollerna ... visst det låter vidrigt " Men vilket "tryck"

Digital designs Har tyvärr fallit för det ekonomiska trycket och har lanserat KINABYGGDA system MEN dom är fortfarande designade och utprovade av JASSA LANGFORD på DD ,, dvs han har gjort det bästa av situationen med begränsade medel .. dom låter faktiskt helt okay men har naturligtvis sina begränsningar VS tyngre system

jag går alltid på dom tyngsta bitarna ,, dom köper du för LIVET och skulle du mot förmodan skiljas från din trans am tar du med dig elementen till nästa bil ,, räkna på TOTALEN så ser du att priset är BILLIGT och DU får NJUTA välljud hela vägen

en liten summering är att det var Roligare att bygga med billiga komponenter förr ... då var inte sakerna så HIMLA dåliga som idag med en marknad översvämmad av billigt KINASKIT som säljs helt samvetslöst med "fina märkens loggor "


http://www.ddaudio.com/dd/default.asp
Senast redigerad av 2 loud den lör 29 aug 2009, 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

Det handlar säkerligen bara om en luftficka .. hur som helst när du byter vpumpen så byter du termostat oxå så ska du se att det försvinner ( PS MOTORTVÄTT är INTE OLAGLIGT DS ) :bash: :bash: :angry: :angry: ( Skitgris) *lol*
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Jajjamen - termostaten blir en ny, som åker in samtidigt.

Hoppas att ny v-pump, packningar och termostat reder ut det hela...

Och ja - ska nog ta mod till mig att göra en motortvätt så småning om :oops: men jag är så jäkla rädd att motorn inte skall starta efteråt... Så mycket elektroniska grejjer överallt... Men men, finns ju många som gjort det innan, så varför skulle det inte funka för mig... Det hade blivit ett jäkla lyft!
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Då har jag tankat ur bilderna ur kameran, men det är egentligen inte mycket att visa :oops:

Uppgradera ljudet på en sådan här är jäkligt enkelt egentligen. Jag köpte mig en huvudenhet, ett högtalar-kitsystem fram (mellanregister/bas + diskant) och ett par koaxialer (diskanten monterad i mitten av högtalaren) till baksätet...

Huvudenheten är en Pineer DEH-4100SD som tar SD-kort, USB minnen och Ipod. Jäkligt enkel och snygg sak.
Högtalarna är MDS Fanatic 6,5 både fram och bak

Högtalarkablarna som sitter i bilen återanvände jag till dessa nya komponenter. Kanske inte är optimalt, men det fungerar bra tycker jag.

Installationen var väldigt enkel - framdörrarna revs ner, och högtalarna skruvades ur, i med de nya, och sedan på med dörrsidan igen. Ingen modifiering krävdes.

Bak var det lite värre, men jag klarade mig utan att behöva specialbygga någonting. Högtalarna som sitter där orginal är tydkligen något litet större än vanliga 6,5 tummare... Dock löste det sig genom att använda 3 av 4 skruvar, och en massa dubbelhäftande tejp :oops:

Det bästa med allt är att det töljs snyggt bakom orginalgallren... Jag gillar när det går att dölja på det viset.

Nåväl, med gallret borta, och fabrikens orginal "ludd-korg" som sitter omkring orginalhögtalaren skrotad, så ser det ut såhär. Och bevisligen är det någon millimeter större än vanliga 6,5 tummare, så här blev det lite trix-å-fix... med tvång och dubbelhäftande tejp.... hmm
Bild

Jämförelse mellan orginal 6,5a till vänster, och MDS Fanatic 6,5a till höger... Liten skillnad är det allt...
Bild

Bild

Då jag inte fick rätt stereo-ram av ljudfirman, så hjälpte en arbetskollega mig att skära ut följande ram ur aluminium enligt mina mått.
Den fick fixas till lite i hörnen med en plåtsax, men den sitter som handsken... Skall bara lackas också
Bild

Och detta är allt som skiljer uppgraderingen ifrån orginal - rent utseendemässigt. Är väldigt nöjd med ljudet, och denna spelare kan jag varmt rekommendera till alla som inte vill gräva allt för stora hål i plånboken... Att ha musiken på SD-kort är smidigt :)
Bild




Passar på att skicka med ett par bilder på de senaste uppgraderingarna på utsidan:

Kromade bokstäver - det var så billigt så jag kunde inte låta bli :oops:
Bild


Farbror blå tyckte mina däck var för slitna, så det ordnades också: 800 spänn/st, monterat, balanserat och klart.
Bild

Det var väl allt för nu... skall ta med mig kameran ut när jag skall grotta med vattenpumpen på måndag kväll (paketet kommer då, enligt FedEx)

:bash:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

de va BILLIGA däck ,, visst ere 245/50/16 ?? berätta mera ... ang din frontpanel ... måla den inte POLERA upp den istället .. klart FRÄNARE och blir skitsnyggt ,,, är svårt att få färgen att sitta på alujumjum
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

2 loud skrev:de va BILLIGA däck ,, visst ere 245/50/16 ?? berätta mera ... ang din frontpanel ... måla den inte POLERA upp den istället .. klart FRÄNARE och blir skitsnyggt ,,, är svårt att få färgen att sitta på alujumjum

Tack för tipset! Då skall jag gå loss med polertrissan på den istället!

Ang. däcken: Jag sökte lite efter 245/50/16 på nätet, och hittade tillslut på däckonline - för 2000 spänn styck! :angry:

Så jag bytte tråkigt nog ner mig till 225/55/16 (fram då).
Märket är "Sunny" och finns hos Däckonline. Måste säga att de var jäkligt snabba, lämnade in bilen, tog en kaffe och 25 minuter senare var de färdiga med däckbytet... Makalöst.

Enligt en däckberäknare på nätet så skall skillnaden i omkrets vara endast någon ynka procent mellan dessa däck. Men visst, de ser lite spinkigare ut tyvärr... Å andra sidan var jag absolut inte sugen att lägga nästan 5000 spänn på bara två nya däck...

Någon som vet nåt annat ställe med 245:or eller större till vettig peng? Kan vara bra att veta när det är dags för nästa omgång hjul :angle:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

usch bilarna brukar bli spåriga med 225or .. Näää 245/50/ 16 brukar BÖRJA runt 2K styck oavsett märke ,, jag har en uppsättning FALKEN över som jag kan sälja men dom e ju inte direkt billiga
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Jag har nu provat med 205/55/16 (vinterdäcken) 225/55/16 (nu) och 245/50/16 (innan bytet) och jag måste säga att dessa 225orna är de som känns minst spåriga??... 245 var hemskt... 205 skakigt.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av 2 loud »

står inte framvagnen rätt blir det precis som du beskriver på 245:or ,, bilen är BYGGD för 245:or
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Å fasen... Då kan det vara värt att kolla upp en framvagnsinställning med andra ord.... :roll:


Länge sedan det var uppdate, den gode murphy har hälsat på hos mig.

1. Har bytt vattenpump, den slank in snyggt och fint - fick riva en ½!"#¤%& massa bara, men det gick... Skall lägga upp lite bilder snart... Fick ta loss styrservopumpen och en massa annat skoj för att komma åt :censored:

2. Med allt bortrivet för att komma åt å byta vattenpumpen så upptäckte jag vattenläckagets RIKTIGA källa... Insugspackningen... Satt en massa grejjer ivägen som skymde läckaget. Vattnet sipprar ut genom skarven mellan insug och blocket, precis under termostathuset... Och sedan rinner det ner bakom vattenpumpen och sedan ner bredvid och ut under den... Inte konstigt man misstänkte den, men tji fick man :angry:

Bytte så klart pumpen ändå, men nu har jag en begagnad men ändå väldigt fräsch vattenpump liggandes om någon är sugen...

3. Har beställt ny packningssats till insug och allt smått runtomkring EGR, plenum och sådant. Och dessa kom idag - så i helgen skall jag försöka pilla dit dem. Och det är ÄNNU mer som skall rivas nu... Fan. jag blir ju fullfjädrar mekaniker om jag håller på så här :grin:

Skämt åsido, bilen har stått i nästan två veckor snart och jag är sjuukt sugen på att få igång den igen... Hatar att åka buss!

Håll tummarna för mig, så jag får ihop den igen...

To be continued...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Jaha, då har jag gjort den tveklöst största operationen någonsin i min bil-mekar-karriär... Byte av packningar i ovandelen av motorn...

Då jag sedan tidigare konstaterat att det var min insugspackning som orsakat läckage och överhettning av motorn, så handlade jag hem en packningssats från rockauto och skred till verket...

Total tidsåtgång: Skäms nästan, men jag var lugn och gick igenom allt minst två gånger om. Pysslade mycket på kvällar/nätter efter jobbet med bristande belysning och blodsocker... Räknar jag timmarna så kommer jag nog snabbt upp i 25-30 timmar :oops: Men hellre det, än att man bara slänger ihop nåt... Det var jäkligt nervöst när jag skulle starta bilen efter ha dissikerat den på detta sätt... Fy fan.

För att få ut plenumet, var jag tvungen att montera bort fuel-railen - MEN jag fick ta bort injektorerna ifrån fuelrailen först - när den satt kvar i bilen... Annars fick den inte plats att komma ut :angry: På bilden nedan sitter fuelrailen inne/uppepå det Y-formade plenumet.. Snacka om trångt..

Bild

När jag ändå hade injektorerna ute så passade jag på att mäta upp dem, och samtliga landade på 12 ohm... Bra eller dåligt? Har läst mig till att det viktigaste är att de skall ligga jämt?

Plenumet urplockat efter mååånga timmar... . Var väldigt sugen på att putsa upp det ordentligt, och kanske måla 3.4 SFI med någon färg, men jag pallade helt enkelt inte...
Bild

Undersidan av plenumet... Rent och fint :roll: packningarna var ett h-vete att skrapa bort...
Undrar vad "avtappningspluggen till vänster i bild är till för?
Bild

Bild

Plenumet borta...
Bild


Bild

Och här är även insuget borta... Trodde aldrig jag skulle få ihop bilen igen... :oops:
Bild

Här syns hur SMART packningarna sitter lindade runt stötstängerna... Smart konstruktion... Men det var faktiskt inte så svårt som jag trodde att ta bort och montera / justera stötstängerna igen...
Bild

Insuget:
Bild

Bild



Nu så här i efterhand så går bilen riktigt bra! :cool:

Och läckan är borta!! Inga kylningsproblem längre... KANON... :)
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
*Poolia*

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av *Poolia* »

...
Senast redigerad av *Poolia* den fre 31 jan 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Orkeslös... Nja, snarare att tempmätaren skenade fruktansvärt fort, och att övre kylarslangen blev som en cementfylld ballong :roll:

Nu såhär en tid efteråt kan jag bara konstatera att den går bättre än någonsin. Trodde aldrig att jag skulle göra något såhär "avancerat" själv, men det blev kanon! Skam den som ger sig... :)

Nu minns jag inte på rak arm, men jag tror det var Fel-Pro´s packningssats jag köpte från Rockauto... Den låg nog i mitten av prisintervallet.
"Metal Studs" vet i 17 vad det innebär, men om jag skall gissa, så har ett par av packningarna små "pluppar" som man passar in i små hål mot topparna. Detta för att de skall hamna på rätt ställe samt att de skall hålla sig kvar medans man monterar resten. Det kanske är dessa som de menar? De som jag hade var i alla fall i något plast-liknande material... Samma mtrl som satt där innan iaf.

Av vad jag har kunnat läsa mig till på vissa US-forum, så är detta ett relativt vanligt problem på 3,4 sexorna...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Länge sedan det var någon uppdatering här, så det är väl på plats med en summering av läget.

Har inte skruvats så mycket med ´birden, dock har omständigheter förändrats vilket innebär att pärlan numer har bytts bort. :cry: :sad:

Vi kommer få utökning i familjen fr.o.m. nyår i form av hundar, samt att vi precis har flyttat, så pendelavståndet har ökat till ca 3500 mil om året. Bensinförbrukningen i firebirden var inte särskilt hög, men med dessa avstånd så börjar man kunna räkna hem en ansenlig summa i månaden med ett annat alternativ. Detta innebar att Firebirden tyvärr har bytts in mot en rymligare oljebrännare (Saab 9-3 2.2 TiD)...

Det känns tungt och tråkigt. Firebirden har aldrig gått så bra som den gjorde nu på slutet efter diverse reparationer. Men men, sånt är livet. Inom en överskådlig framtid kommer jag dock skaffa mig en firebird igen - då med V8, så jag stannar kvar i klubben, och hänger kvar på forumet tills dess. :bash:

Tack för visat intresse i denna tråd!

// Christoffer
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Skriv svar