Under motorfestivalen så fick vi låna Bilsports fyrpunktsvåg. Väldigt intressant!
Jag plockade ur skrotet höger bak (domkraft, reservhjul m.m.) å även baksätet. Har subframes som tycker ner lite extra, å så är jag kanske inte så liten själv
Men vi börjar UTAN förare:
Totalvikt: 1537 kg
Vikt höger: 750,0 kg (48,8%)
Vikt vänster: 787,0 kg (51,2%)
Vikt fram: 905,0 kg (58,9%)
Vikt bak: 632,0 kg (41,1%)
På hjulen:
Vänster fram: 476 kg (31,0%)
Höger fram: 429 kg (27,9%)
Vänster bak: 311 kg (30,2%)
Höger bak: 321 kg (20,9%)
Med en tjockis bakom ratten:
(Ps, muskler väger mer än fett

)
Totalvikt: 1642 kg
Vikt höger: 777,0 kg (47,3%)
Vikt vänster: 865,0 kg (52,7%)
Vikt fram: 949,0 kg (57,8%)
Vikt bak: 693,0 kg (42,2%)
På hjulen:
Vänster fram: 516 kg (31,4%)
Höger fram: 433 kg (26,4%)
Vänster bak: 349 kg (21,3%)
Höger bak: 344 kg (21,0%)
Lite annalyserande av detta ger att jag flyttar tyngdpunkten lite bak när jag sitter i bilen. Skulle egentligen suttit ännu längre bak, men det blir svårt... Sedan har jag något skittungt vänster fram å för lite vikt höger bak. I vinter hoppas jag hinna flytta batteriet från vänster fram till höger bak. Detta kan nog bli en ganska bra "trimmning" genom att bara få bättre balans i bilen. I framtiden så drömmer jag ju om en alijumjum-våtta fram. Detta gör ju vikt-siffrorna sååå mycket bättre!!!!
Men har svårt å tro att bara batteriet väger 45 kg, så det är mer som gör obalans på vikten i bilen. Sedan är det ju framtung vilket verkligen märks när man kör runt en bana! Framdäcken ber om nåd efter bara några varv! Understyr ju endel, men det går ju å avhjälpa genom att svänga mer på ratten. Vilket iåfösej ger mer värme i däcken å ännu mer understyrning å ännu mindre grepp ...
Annars kan man ju justera fjäderhårdheten för att "upplevd" 4-hjuls-vikt ska bli neutral. Men detta är halv-avancerad å kräver mycket trial&error. Inget för mig just nu...
Hoppas någon finner lite intresse av dessa viktmätninger
Over and out
/Ronny