"Pontiacen"

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

"Pontiacen"

Inlägg av luva »

Den här tråden ska, som namnet antyder, handla om en mycket speciell bil. Speciell så till vida att den tillhört familjen sedan 1900-bortnött, eller närmare bestämt 1977. Den har därför alltid med kärlek, men respekfullt, hetat rätt o slätt ”Pontiacen”. Historian med ”Pontiacen” inleddes med att min käre storebror, som nyexaminerad bilskolelärare, började i min pappas bilskola – eller körskola som det heter idag. Mazda 616 Coupé i alla ära men både pappa och storebror var överrens om att det behövdes något mer iögonfallande och roligt till bilskolan. Sagt och gjort, jakten på en ny bilskolebil kunde börja. Kraven var ringa: Amerikanskt skulle det vara, i F-bodystorlek, märke var mer egalt. Både Firebird, Camaro, Mustang och Challenger diskuterades. Andra mer givna krav var potent V8, 4 växlad manuell (ska alla bilskolebilar ha i Sverige) och vettigt pris.

Framåt hösten 1977 dök ett lämpligt objekt upp i form av en Pontiac Firebird Formula 400 av 1972 årsmodell. Bilen såldes i Motala av en yngre man som tagit hem den från Virginia som flyttgods efter ett års studier i USA. Historien säger att bilen köptes ny av en affärsman som present till frugan att ha som shoppingbil. Vad hon tyckte om den hårdtrampade kopplingen och den stötiga fjädringen berättas dock inte. På Pontiacens späckade leveranskvitto står att läsa att den levererades med tillbehör som t ex C48 Electric RR defog (elbakruta), C60 Air Cond, F41 Heavy Duty Suspension, G80 Pos Axle (diffbroms), M20 4-speed manual och W66 Sport Option (nej, jag vet inte vad det innebär – ännu). Dessutom ingick såna nödvändigheter som C24 Recess Wipers, U85 Dual Horns och U58 Stereo Radio (brukade ju faktiskt var Mono på den tiden). Ordernumret på beställningen står handskrivet som 5136.
Bilen köptes av Motalabon för det facila priset av 24.000 kronor och helförsäkrades i mammas namn för 1.142 kronor/halvår. På hemvägen tankades den enligt körjournalen med 58 liter 99 oktanig bensin för hela 90 spänn… Väl hemma kördes bilen in i garaget och byggdes om till körskolebil. Ett dubbelkommando av okänd modell modifierades och monterades och två extra speglar för bilskoleläraren likaså. Därefter skänkte Pontiacen mycken glädje till hugade bilskoleelever som ritade streck i asfalten av olika längd och utformning. Brorsan berättade att en yngre tjej fått panik när hon släppte kopplingen och kände draget så hon trampade på gasen istället för bromsen, varvid Pontiacen brakade iväg uppför Industrigatan med vrålande motor och vilt spinnande bakhjul eftersom brorsan försökte bromsa framfarten med dubbelkommandot. Där kan man snacka om reklam för bilskolan. Faktum är att de än idag kommer fram lätt medelålders farbröder och damer som berättar att de övningskört i bilen.
Pontiac1980_640x399.jpg
1979 hade ”Pontiacen” gjort sitt i bilskolan och ersattes av nåt europeiskt helt ointressant bilmärke. Den fick en välbehövlig omlackering, som dock lämnade en del i övrigt att önska, och sedan putsades det mest på familjeklenoden. 1983 hade jag haft körkort ett år och åkte omkring i en ”astrimmad” Amazon med 5,5-tumsfälgar. Då kom min tvillingbror hemsläpandes med en Chevrolet Chevelle -66:a utan motor och mitt eget sug efter en roligare bil började göra sig påmint. Samtidigt började min storebror gå i säljtankar och följden blev att jag en smula tveksamt blev tredje ägare till ”Pontiacen” i Sverige. Jag ville ju hellre ha en Corvette (jag var ung och oerhört dum på den tiden).
Pontiac1982.jpg
Bilen var dock oerhört rolig att köra och med en pigg, varvvillig 400-motor, 4-pet manuell, diffad bakaxel, stenhårda fjädrar, ställbara Koni (som givetvis under några år i skarven av 70 och 80-tal var utbytta mot Hi-Jackers) och kränghämmare både fram och bak var det inte många som hängde med. När jag sedan mer eller mindre av en slump körde ifrån en Corvette med 427 L88 och en Challenger med 383 Magnum var mitt öde beseglat och bilen placerad i mitt motorhjärta. ”Pontiacen” var redan då ett kärleksfullt begrepp inom familjen som lite i skymundan höll ett vakande öga på den och sin ägare. ”Fan va skitig Pontiacen är! Du måste tvätta den.” ”Se nu till att du får blankt papper på besiktningen, det har Pontiacen alltid haft” (och har fortfarande). Många gånger fick man också låna ut bilen till familjemedlemmar som hade ”speciella ärenden” eller bara ville åka en sväng.
Pontiac1996.jpg
Första åren som ägare ingick givetvis såna planer som våldsam trimning, skitfräna eftermarknadsprylar (jodå – been there, done that) apbreda baksulor med tillhörande skärmbreddning, ombyggt chassie och gärna ett targa-tak. Ett tag var jag t o m inne på att hinka i en Cheva 427 jag fått korn på. (som sagt jag var ung och oerhört dum på den tiden). :smile: Så här i efterhand kan man konstatera att det var tur för just den här bilen att jag inte kom längre än till mycket snack och liten verkstad, eftersom bilen i sig är intressant som den är med sin historik, utrustning och dokumentation. Räddningen för bilen, och i ett senare skede även för mig, blev andra roliga projekt som lärde mig att allt som har ett häftig namn inte alltid är bättre än det som redan sitter på bilarna (för er som gärna bygger om vill jag bara tillägga att jag också upptäckt att det finns delar som förbättrar gamla konstruktioner). Dessutom kom studier i utlandet, andra resor och en garagekompis som gillade bilen som den var i vägen. Motorn har dock fått sig ett par välbehövliga genomgångar och haft en varierande grad av trimning. Nu är det tänkt att den ska få sin slutgiltiga utformning - tror jag. Min tvillingbror var bussig nog att kröka en stötstång åt mig när han skjutsade sin tonårsson och hans polare. Detta skedde givetvis i lönndom. Jag fick själv upptäcka det. Givetvis hände det under tiden jag läste på högskola så ekonomin och framför allt tiden har inte räckt till. Nu ska jag dock väcka liv i vidundret igen. Det blir mest motorjobb till att börja med. Sedan får väl bilen leva ett aktivt gasglatt pensionärsliv ett tag - för någon trailerqueen lär "Pontiacen" aldrig bli. Den ska köras. Ja, senare får väl någon annan i familjen som känner sig manad ta över… om sisådär femtio år. Min avsikt med livet är att bli väldigt gammal.
Pontiac2002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av luva den tor 01 okt 2009, 01:01, redigerad totalt 3 gånger.
tuco
Registrerad
Registrerad
Namn: Delete Me

Re: "Pontiacen"

Inlägg av tuco »

Mycket snygg bil och trevlig story
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Kul med historia bakom bilen. Extra kul att det var en körskolebil :cool: annat än 200 clk Mercor och Turbo volvo.
Jag skulle kunna dra en å annan histora om Pontiacen i våran familj, det var/är en LeMans dock. Får kanske bli en tråd om den nån gång.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Hardly skrev:Kul med historia bakom bilen. Extra kul att det var en körskolebil :cool: annat än 200 clk Mercor och Turbo volvo.
Jag skulle kunna dra en å annan histora om Pontiacen i våran familj, det var/är en LeMans dock. Får kanske bli en tråd om den nån gång.
Det tycker jag verkligen. Det finns säkert många historier om bilar som gått i familjer en längre tid. Ett minne jag har är när storebror förbarmade sig över sina tjatiga småbröder och bjöd dem och två andra killar i samma ålder på en bilsemester till Elmia i Jönköping. Vi satt fyra bak i de små skålade sätena, såna detaljer som bälten till alla fanns inte på den tiden inte. Vi fick betala med en präktig träsmak i röven men jag tror ingen av oss släppte vårt fåniga leenden på läpparna under hela den helgen.

Jag har egentligen redan kört igång skruvandet och kommit en liten bit på väg. Hade också tagit en del bilder på motorutrymmet när jag felsökte för ett par års sedan men de tycks ha förkommit i röran med två flyttar. Får se, de kanske dyker upp. Vi får hålla tillgodo med det vi har så länge.
Motor_640x480.jpg
Jag har ju gjort det här några gånger vid det här laget på samma bil så det känns lite som att klä av sin mångåriga flickvän. Man vet vad som väntar och hur det såg ut sist man var där. Jag har några hemmagjorda konstruktioner som ska ersättas med bättre prylar och några svåra originaldelar som har börjat nytillverkas ska också raggas upp. Motorn ska också får tillbaka sin ursprungliga blå solda färg. Jakten på den kan ni följa i en annan tråd under "Teknik 2:a generationen".
Målet är att få en driftsäker, körbar men ändå potent och rolig vägvagn att njuta av nästa sommar. Mycket ska återställas till original men inte allt. Det finns det inte ekonomi till. Det är inte heller så intressant i det här fallet, det som gjort med bilen tillhör dess historia och finns dokumenterat på kvitton och i körjournaler. Det primära är att renovera topparna och byta kam, lyftare och stötstänger. Den krökta stötstången orsakade också ett haveri på guideplaten så den ska bytas och orsaken till varför stötstången ser ut som ett "S" ska också utredas (bilen har ju övervarvats förr - fullgasväxlingar är melodin när tidkort ska ha så kort tid som möjligt)
kröktstötstång_640x480.jpg
Det mesta i reservdelsväg har skickats efter från USA. Jag har ett par firmor där som jag handlat av i tjugo års tid så det är synd att inte fortätta göra affärer med dem. Panikprylar som måste köpas på vägen köper jag av svenska firmor, främst Americano Enterprises som har vettiga priser och bra prylar. Då slipper man allt strul med amerikanska postpaket och att betala vid dörren - (visst USA funkar men är ack så bökigt när det är brått)
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra

Inlägg av northernv8ilk »

Superkul och intressant läsning! Kommer med spänning att följa projektet...
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Namn: Torbjörn Skog #555
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Underbar text! Har du funderat på att samla ihop till en A5-bilaga i nästa nummer av TAdningen?
_________
berget.info
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Som Torbjörn säger, kan du nog få obegränsat med utrymme i framtida TA-nummer...

Intressant? ;)

EDIT: Glömde och skriva att jag läser med stor behållning! Kul med "historiska händelser"! :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Anders > 1G skrev:Som Torbjörn säger, kan du nog få obegränsat med utrymme i framtida TA-nummer...

Intressant? ;)

EDIT: Glömde och skriva att jag läser med stor behållning! Kul med "historiska händelser"! :cool:
Intressant? Ja men självklart! Fråga är bara vad jag kan bidraga med. Texten i den här tråden får ni använda hur och när ni vill. Sedan är ju meningen att jag ska försöka ge mig ut på lite träffar nästa år nu när jag äntligen har egna lite roligare wheels att ta mig fram med. Men jag har tusen andra saker också. Jag säger inte att jag inte har tid. Bara att jag inte vet om det jag skriver om verkligen kan förgylla tidningen.
Anders, fundera lite på vad du vill ha så ska jag se vad jag kan göra. Det ska nog fixa sig.

Sen ett stort tack för allt beröm och positva reaktioner. Det sporrar. Att folk läser det man skriver är ju liksom en förutsättning, att skriva för byrålådan har inte varit min grej.

Nu skruvar vi lite igen.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Under semestern i somras travade en brödratrio beväpnade med hiskeliga saker som spadar, hinkar sopkvastar och borstar ner i källaren på sitt trippelgarage. Vi hade fått en vattenskada. Nu var det var ingen större skada skedd, visa av erfarenheten har vi sett till att allt som står på golvet tål vatten. Efter att ha sopat, torkat och skrapat en helg så återstod att städa upp och sortera. Min bror fick en tår i ögat när han hittade "Pontiachyllan" i "min" avdelning. Där står alla prylar som någon gång suttit monterade på bilen. Nåja, inte alla, mycket har sålts vidare, främst av det som jag monterade på åttiotalet, men det som satt på bilen dessförinnan finns kvar. På en hylla hittades en kartong det stod Holley på. Vid närmare undersökning visade den sig innehålla original Rochesterförgasaren. Jag fick genast idén att återmontera den på Pontiacen men storebror sa att det nog var helkört. Han hade låtit en kille som skruvade förgasare försöka få ordning på under det sista året bilen gick i bilskolan men det slutade med att förgasaren dömdes ut och en annan replacementförgasare inhandlandes. Han trodde det var en Holleyknasare som trillade dit på insuget och det stämde nog med tanke på namnet på kartongen som lånats ut till Rochestern. Jag plockade upp den ärgade förgasaren till verkstan. Förvaringen hade inte gjort mer skada i alla fall, men jag konstaterade också att den var allt för skadad för att min kunskap skulle räcka till för att återställa den. Brorsan höll med och menade att det tyvärr nog inte var mycket att göra.
Ha! tänkte jag. Då har du inte mött TACS egen Rochester Quadrajetguru. Inte förrän Kent Olsson i Bålsta fått sagt sitt var jag beredd att ge upp. Ett snabbt pm till "The Judge" här på forumet - alltså Kent och ett lika snabbt svar gav positiva besked och förgasaren skeppades sedemera iväg till Bålsta med paketbilen.
förgasarnjuli2009.jpg
Delarna från USA börjar droppa in. En sak som dock inte dyker upp är mina nya guideplates. De går inte att få tag i just nu hos tillverkaren meddelade Ames Performance när jag ringde till dem. :evil: F*N :evil: H**VETE :evil: :evil:
Vad göra??
Aja, det är ju inga större problem att byta dem när de väl finns att få tag i igen. Under tiden får man väl nöja sig med det man har. Men en krokig och sönderböjd styrplatta fyller ju inte heller någon större funktion så jag tog en titt för att se vad som kunde göras. Plattan hade fått sig en ordentlig kyss.
guideplate1.jpg
Att böja tillbaka styrblecket var lönlöst visade det sig, materialet var så sprött att det sprack och styrblecket lade sig bekvämt tillrätta i min hand. Istället letades plåt i samma godstjocklek fram ur skrotlådan – det gick ju inte åt mer än någon kvadratcentimeter. Sedan hettades styrplatta och den nya plåtbiten upp för att bli lättare att ha att göra med. Lite inpassning och ett par loppor senare med MIG:en så satt det ny blecket där. Därefter fick dremeln gå varm för att forma till härligheten efter originalutseendet. Sånt här hantverk gillar jag. Helst ska det inte synas att man varit där överhuvudtaget. Nu blev det väl inte hundra men nittionio är gott nog ibland. Glipan för stötstången ska vara styvt en halv tum visade skjutmåttet så efter lite lirkande med en tång blev både jag och toleranserna överrens med varandra. Voila!
guideplate2.jpg
stefan-m
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Mlekus #411

Inlägg av stefan-m »

annars har jag såna där ligger och skräpar....

mvh. stefan/västerås
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Luva skrev:Ja men självklart!
Maila mig på tabladet@tacs.nu så kan vi nog diskutera lite. Jag har ett par idéer... ;)
Bild

Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Stefan-M skrev:annars har jag såna där ligger och skräpar....

mvh. stefan/västerås
Precis vad jag vill höra Stefan! Du har pm.
Anders > 1G skrev: Maila mig på tabladet@tacs.nu så kan vi nog diskutera lite. Jag har ett par idéer...
Nice, jag mailar i helgen. Nu ska jag ta en whisky.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Helgen har ägnats åt att riva motor och märka upp alla delar. Nu är det isärtagen in på bara kroppen. Det enda som sitter kvar är vev med kolvar o stakar och kam med lyftare och drivning. Tanken är att jag ska försöka mig på att lackera motorn utan att behöva lyfta ur den. Hur är det man säger: ”den late bar ihjäl sig” I det här fallet blir det mer ”den late arbetade ihjäl sig”…

Har även hunnit med att skicka ett mail till TA-bladet. Duktig!
renplockad1_640x427.jpg
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Topparna lyftes av och kördes direkt till Ulf Johansson Motorteknik AB för översyn. Tycker själv att styrningarna visar prov på att vara uppglappade som…. eeeh… ja… dåliga styrningar. Uffe är välrenommerad och har sin verkstad bara någon kilometer från mig så det passar som hand i handsken. Samtidigt med genomgången passar vi på att byta till styvare ventilfjädrar som passar den nya kammens duration och lyft. (mer info om den kommer senare). Uffe har lovat att ringa mig när han börjar med dem så jag får fotografera lite.
_MG_6362_640x426.jpg
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Hmm. När du ändå gör ett så pass stort jobb med motorn skulle du ändå inte lyfta ur den och byta frost pluggar och repseal? Den totala arbetstiden blir nog inte mycket längre, eller?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonny Tingshagen

Inlägg av lilltingiz »

Hardly skrev:Hmm. När du ändå gör ett så pass stort jobb med motorn skulle du ändå inte lyfta ur den och byta frost pluggar och repseal? Den totala arbetstiden blir nog inte mycket längre, eller?

Hej! En dum fråga, vart sitter frostpluggarna? Ska lygta min motor nämligen & jag tänkte byta det som är nödvändigt när motorn ändå är ur!

Mvh Jonny
Mvh Jonny
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

titta på sidan av blocket under grenrören , där kommer du finns runda fördjupningar i blocket "på rad"
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Sitter väl en därbak på "riktiga" Pontiac motorer med? http://thefirstgensite.com/library/part ... ng2_v8.jpg
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

LillTingiz skrev:
Hardly skrev:Hmm. När du ändå gör ett så pass stort jobb med motorn skulle du ändå inte lyfta ur den och byta frost pluggar och repseal? Den totala arbetstiden blir nog inte mycket längre, eller?
Hej! En dum fråga, vart sitter frostpluggarna? Ska lygta min motor nämligen & jag tänkte byta det som är nödvändigt när motorn ändå är ur!

Mvh Jonny
Finns inga dumma frågor. Frågar man inte får man inget veta vettu. :smile:
Frostpluggarna sitter i de stora runda "hål" du ser på blocket. Bl a på höger och vänster sida. Det sitter tre på varje sida stora som femkronor. Har du hittat dem så hittar du fler, det sitter lite varstans på motorn i kontakt med vattenkanalerna och det är meningen att de ska ploppa ut om vattnet i motorn fryser.

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det sitter sammanlagt tio pluggar på själva blocket. Två fram, två bak och tre på vardera sida. Jag har bytt den ett par ggr och hade faktiskt tänkt att hoppa över det den här gången. Men nu har jag tänkt om och ska iaf borra ur en och inspektera den. Är den röten så byter jag dem alla.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Är din rope seal i bakkant av vevaxeln fortfarande tät? Imponerande i så fall. :cool:
Bild

Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Anders > 1G skrev:Är din rope seal i bakkant av vevaxeln fortfarande tät? Imponerande i så fall. :cool:
Tät och fin är den. Men innan du blir alltför imponerad ska du veta att jag bytte tätningen när jag bytte koppling vintern 2002... ja sen gick ju inte bilen så mycket längre...
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ah, där var förklaringen. ;)
Bild

Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Det är ju fantastiskt va mycket "roliga" saker och lagningar man kan hitta på gamla bilar. Idag har jag ägnat ett par timmar åt transmissionskåpan (bilder kommer). En trilskande bult som höll vattenpumpen på plats har med stor möda, mycket lirkande och kopiösa mängdes smörjmedel sakta tagits ur sitt gängade näste. Tydligen var den dragen intill sin sträckgräns någon gång (av mig givetvis) eftersom sista centimetern gick tvärt av och fick borras ur. Efter denna operation tog jag itu med ett likartat projekt på höger topplock som jag skjutit upp sedan Hedenhös dagar. Faktum är att jag aldrig sett det gängade skruvhålet någon gång, jag bara vet att det existerar eftersom det är där man egentligen skruvar fast jordflätan mellan motor och kaross. På min motor har det istället suttit bultat i bakkant på blocket under alla tider. Nu ska här som sagt jobbas med lite originaldetaljer så detta hål skulle nu återfinnas och återvinnas. Efter lite skrapande med en halvslö morakniv hittades det välpluggade skruvhålet. Någon hade vridit av bulten och i trötthetens tecken helt sonika kapat av den med en vinkelslip. Det var iaf min teori... som inte visade sig stämma riktigt.
Jag mätte upp centrum på 3/8-hålet och slog ett tjörnslag i mitten. Döm om min förvåning när tjörnaren såg ut som nosen på en Bostonterrier efter operationen, På det som var kvar av skruven syntes dock inte ett spår. Efter omslipning gjordes ett nytt försök med samma nedslående resultat. Efter att ha värmt med gasollågan och skrapat lite på brottytan hittade jag anledningen till att hålet försökt döljas. DET SATT EN AVDRAGEN SVINPITT- :twisted: :twisted: :twisted: ELLER GÄNGTAPP- :twisted: :twisted: :twisted: I SKRUV- :twisted: :twisted: :twisted:.
Har man inte jobb så skaffar man sig...
Att borra i härdat stål är ju som att försöka sparka liv i död gris. Det var bara att plocka fram dremeln och ett diamantstift och börja bearbeta skruven mellan dess gängor och svinpitt/gängtappen. Kommer man ner en bit så kan man ibland knacka tillbaka den med ett dorn. Alternativt svetsa fast en mutter och försöka lura upp h***tet med en krafthylsa... Om du svetsen fäster i det spröda godset.
Nån som vet?
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Namn: Torbjörn Skog #555
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Det finns dagar då jag fortsätter att meditera över hur jag ska reparera solskyddet på höger sida. I passagerarsätet sitter sällan någon, så den har varit nere sedan förra sommaren. Ska jag borra ett hål i tappen eller ska jag lägga tillbara allt i bakluckan?

Häromdagen tog jag in solskyddet i huset för att mer impulsivt kunna arbeta med det.

Som jämförelse till dina härdade-stål-arbeten alltså.
_________
berget.info
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

torbjorn skrev:Det finns dagar då jag fortsätter att meditera över hur jag ska reparera solskyddet på höger sida. I passagerarsätet sitter sällan någon, så den har varit nere sedan förra sommaren. Ska jag borra ett hål i tappen eller ska jag lägga tillbara allt i bakluckan?

Häromdagen tog jag in solskyddet i huset för att mer impulsivt kunna arbeta med det.

Som jämförelse till dina härdade-stål-arbeten alltså.
Livet är fullt av dessa stora frågor och outgrundliga gåtor. Kommer Iran att tillverka en atombomb? Kan människan någonsin flyga till Mars? Offrade verkligen Mayaindianerna oskulder till Gudarna? Kommer Reinfeldt alltid att ha rakad skalle?
Känner du en obeskrivlig lust att borra ett hål så gör det. Känner du lite mindre lust kan du ju nöja dig med att slå ett tjörnslag för markering av borret. Annars ligger det kanske bra där det ligger ett tag till. Det kan ju också lämpa sig som julpyssel mellan julklappsinslagning, glitter och pepparkaksbak. För att komma i rätt julstämning kan man t ex avnjuta Volbeat på lagom störande volym. Det brukar locka fram arbetsmyran i mig åtminstone.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Luva skrev: Livet är fullt av dessa stora frågor och outgrundliga gåtor. Kommer Iran att tillverka en atombomb? Kan människan någonsin flyga till Mars?

ja du ... blir det JA på fråga ett blir det förmodligen ett JAAAAAAA på fråga två oxå .. när dom detonerar den så flyger vi alla till /(##(&%¤¤- .... "mars"
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Död åt den man – kan inte tänka mig att en kvinna är så urbota korkad - som uppfann svinpitten. Jag undrar hur många miljoner den ”fantastiska” uppfinningen har kostat den mekaniska världen. Det är möjligt att han själv blivit miljonär på kuppen, men o så fall en väldigt impopulär sådan… usch, jag vill helst glömma de sista dagarna
IMG_6455_640x426.jpg
Det fungerade inte att svetsa dit en mutter på den avdragna bulten. Den satt som berget, jag tog i så ögonvitorna gulnade men de enda som hände var att svetsen släppte och mina knogar blev skinnflådda. Det blev till att ta fram demeln igen. Min tanke var att köra med ett smalt diamantsliphuvud runt pitten (??) för att sedan knacka ur den, men jag insåg snart att den planen inte skulle fungera. Det fanns inte plats. Då återstod det bara att slipa ner alltihop för att komma ner så pass långt att man kunde knacka ner skruvutdragaren, som är dess mindre obscena men dock mindre passande namn eftersom det är rent lögnaktigt. Eftersom den är konisk kan den ibland gå att knacka ner i hålet bara man kommer tillräckligt lång ner.
Så lätt skulle jag dock inte få det…
_MG_6464b_640x426.jpg
Efter att ha kört slut på en diamantstift förstod jag att det här skulle bli lika jobbigt och drygt som att försöka stryka senap i stjärten på en katt. Det gällde att ha tålamod och flinka fingrar. Dremelstiften gick åt som smör och det här skulle blivit en svindyr affär om jag inte haft en snäll kamrat som fixade nya stift åt mig på sitt jobb (han frågade faktiskt innan han tog hem dem). Jag tror jag höll på ca åtta timmar effektiv tid. Efter ett tag kom jag på att jag kunde kombinera slipandet med att köra slut på ett två millimeters borr emellan. Det gick åt ett helt borr med omslipningar. Det blev bara en lite stump över. Ska ni göra om samma operation så rekommenderar jag att ni använder sandstiften istället för diamanten. Diamanten gick ner sig i änden rätt fort men sanden formade sig efter hålet och höll sedan riktigt bra trots att det också gick ner sig. Fem stift senare small det till igår kväll när änden på svinpitten släppte. Den var nerdragen i botten på borrhålet så den satt bra och följdaktligen gick det inte heller att knacka ner den.
_MG_6565b_640x423.jpg
Efter att jag pillat ut eländet tog det mig sedan bara en halvtimma att borra ur resterna av skruven och rensa gängorna. TÄNK om det bara varit det från början. Då hade jag sparat flera dagars nötande i onödan… Nu ser jag fram emot nästa överraskning.
_MG_6561b_640x407.jpg
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra

Inlägg av northernv8ilk »

Gott jobbat! Antar att det blev en välförtjänt kyld maltdryck efter denna "drabbning"... :grin:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

NorthernV8ilk skrev:Gott jobbat! Antar att det blev en välförtjänt kyld maltdryck efter denna "drabbning"... :grin:
håhå!! DET kan du räkna med. :smile: och inte bara en... och det ska jag säga att det var den godaste Carlsberg jag druckit på väldigt länge. Det kändes som jag vunnit Iron Man och varvat alla deltagare... två gånger....
Användarens profilbild
antalpromille
Registrerad
Registrerad
Namn: Pontus Kindberg #638

Inlägg av antalpromille »

då va det ett elände mindre :) spännande å vänta på nästa överaskning då ja?
Skriv svar