Där försvann allt vad flyt i garaget kan kallas för och Murphy dök upp med besked.
Det var i samband med att motorn skulle ner som det visade sig att fästena som monteras på blocket, som sedan skall omge motorkuddarna, nu av någon anledning har hamnat ca ½ tum längre ifrån varandra än tidigare i samband med motor och bussningsbyte.
Detta har förståss medfört massor med svordommar då motorn inte vill komma på plats. Vad detta beror på vet jag inte riktigt, förmodligen är det någon annorlunda gjutning på det "nya" blocket där fästena monteras, vilket då gör att dessa hamnar längre från varandra.
Alternativt skulle de nya Polyurethanbussningarna skilja sig men det kunde jag inte se när jag jämförde dem med de gamla. Inte heller så att jag hört om någon som haft problem med detta vid byte av bussningar.
Blocket är ett 010 4bultat, truckblock från 71 vill jag minnas. Inte allt för ovanligt i performance sammanhang...
Jag hängde på snören med tyngder, (tyngre än vad som ses på bilden) och mätte cc avstånd från ena fästets hål till det andras. Visade sig förståss skilja gentemot avstånde på motorkuddarnas hål för den genomgående bulten. Mellan fästena fick jag efter att ha borrat upp hålen som ansluter mot blocket, vilket medfört viss justeringsmöjlighet, 432mm cc Mellan bulthålen på motorkuddarna på rambalken fick jag 427mm, alltså måste jag fortfarande öka avståndet mellan kuddarna, alternativt minska avståndet på fästena genom att slipa på blocket där de ansluter med 3st "bult".
Lutar åt att borra upp hålen i skalen för motorkuddarna så att dessa kan justeras mer (ca 4mm / sida) så nu blir det till att snirkla sig in i rambalken med lednyckel och gott hummör för det är nog det som varit absolut jobbigast med denna bil, övrigt bussningsbyte var en barnlek.
...och bussningarna är rätt monterade i "skalen" !! Snygga blev de också efter att motorn nött de nylackade skalen till kuddarna... Det enda positiva skulle väl vara att jag fick lack där kylarn skall sitta men den glädjen utbyttes ju ganska omedelbart till frustration när inte motorn vill ner utan istället gnaga färg på fästen och torpedvägg.... Så ett steg framåt, tre bakåt!!
Det är fan inte alltid kul att meka....
Nu är dessutom semestern slut så det blir till helgarbete.. Urk