Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Hallå
Tänkte lägga upp lite bilder på mitt rullande projekt...
Projekt Bilen består av en 71ans FIREBIRD.. som funkar felfritt men ska
uppgraderas med lite bättre prylar..
Det som skall göras:
Byta motor & låda från skrämd 350 & preppad Th400 till Cheva BB 454 borrad /strokad vet ej 100% Volymen men bör vara OK ,den bör funka rätt bra ska sitta mot min ny preppade Th400 , montera diff, nya fjädrar å dämpare runt om & nya polly bussningar..
och en massa annat smått..
kommer mer info om bilen & lite mer bilder allt eftersom jag sätter igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gurra den fre 23 maj 2008, 16:22, redigerad totalt 6 gånger.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Jag kommer inte direkt överge pontiac motorena helt,
utan slänger ner Cheva paketet så jag har något å köra med nästa sommar..
Medans jag letar efter någon bra Pontiac motor.. har bara 350 motorer liggandes till pontiac letar efter ngt större 389,400,421,428 eller 455 tar det jag kommer över först som verkar bra..
Någon som har nån större Pontiac motor eller bottendel liggandes till salu ??
Så nu har det äntligen börjats efter mkt om & men.. Byte från 350 till 400....Cheva BB snurran får väntal!!! Passar även på att renovera subben lite... Ska även få lite glasfiber delar i fronten....
urriven.JPG
slip.JPG
lack.JPG
he.JPG
h.JPG
m.JPG
Så nu är subben å torpeden färdig målade, Nu ska resterande bärarmar bli färdiga så monteringen kan börja.. nån har lekt lite med elhärvan,så den lär oxå ses över
1.JPG
1b.JPG
Fredrick skrev:Jag skall också börja strax med att renovera allt framför torpedväggen. Den gummiklumpen som elhärvan sitter på går det att dra ut hela den?
På min -78 sitter det en skruv i mitten på klumpen.
Skruva ur den sen kan du dra isär den.
Halva klumpen sitter sen kvar i torpedväggen och den andra
halvan med sladdarna får du i handen.
Min var full med rostskyddsmassa som jag fick ägna en bra stund att få ren.
Hade det inte varit för att jag badat min kamera i
avfettning så hade jag tagit en bild och visat dig.
Jo precis helt rätt, det sitter en stor kabelhandske med en skruv i mitten, men någon har dragit extra el å skarvat lite var stans, så det är klurit å märka upp kablarna, hälften av dem är blinda går ingen stans. sedan så har man dragit ut en ny genom torpeden å skarvat...
GURRA skrev:Jo precis helt rätt, det sitter en stor kabelhandske med en skruv i mitten, men någon har dragit extra el å skarvat lite var stans, så det är klurit å märka upp kablarna, hälften av dem är blinda går ingen stans. sedan så har man dragit ut en ny genom torpeden å skarvat...
Jo sånt där kan vara lagom skoj ,, ett elschema är aldrig fel,,
Så nu är allt färdig blästrat å lackat. bärarmarna blev som nya,fick nya bussningar, axlar,kulbultar å genomslags gummin.. hoppas det lirar någolunda lätt vid montering av de nya fjädrarna.. har hört de kan va ett riktigt hel..te å få dit dem..
köppte i allla fall nya bultar till allt i framvagen så allt ska gå så lätt som möjligt vid monteringen..
Har även köpt de sista prylarna jag behöver för å montera CBBn vid nått tillfälle.. Elvattenpump, Elsoppapump,Headers,ministarter,div bult å fästen
ee.JPG
eee.JPG
Så nu har man monterat ihop framvagnen gick riktigt smidigt å kul va det oxå..nu ska bara krängstag å styrstagen på.. har även moddat servofästet lite så remmen går förbi vatten pumpen, som ska bytas till en elektrisk..
1q.JPG
2q.JPG
q3.JPG
Nu är motorn nästan helt färdig för att lyftas ner..Har slipat rent motorn igen å lackat den svart, då jag tyckte den röda färgen skar sig mot div delar efter ha prov monterat div kringutrustning för å se hur den såg ut, tror det blir bra nu.. funderar på att fixa en ny ministarter för å va säker på att den funkar i sommar, då orginalen har en viss möjlighet å bli överhettad, ska linda på nå bandage på den om inte annat för o motverka överhettning..
en.JPG
en2.JPG
Nu är nya motor på plats.. nu återstår allt smått krims å lite nya trix för å få dit allt på ett bättre sätt än det satt förr..
Headerserna har vart värst hitils å montera, trots nya ARP bultar köppte både 6 å 12kant fattning för att få det lite lättare vid monteringen men i hel..te heller trångt å mkt bandage är ingen höjdare...men till slut gick de dit..
Efter lite modd av servofäste så gick servopumpen på fint med fin marginal mot PSsnäcka å vpump,
nu är det bara generatorns fästen kvar å modda....
Nån som vet hur det känns å köra med servosnäcka utan pump å olja (tömd snäcka) blir det som utan servo lr trögare???? ...
pål.JPG
GURRA skrev: Nån som vet hur det känns å köra med servosnäcka utan pump å olja (tömd snäcka) blir det som utan servo lr trögare???? ...
Det blir brutalt mycket tyngre. I krypfart är den näst intill okörbar om du inte har armar som en Grizzlybjörn.
Varför har du bytt till elektrisk vattenpump?
Anledningen att jag monterade en elektrisk pump var bla
*Att va mer säker på att pumpen snurrar å motorn kyls bra än mot tidigare rem anordning som slaknade över vpumps hjulet vid hårt gaspådrag trots nya remmar å olika spända remmar.. så motorn ej kyldes bra
-- men men elpumpar kan oxå pajja...
* Å att man kan efterkyla motorn när den är avstängd....
Angående servot så vet jag ej hur jag ska göra än:: -blir det tyngre än en normal manuell servo??
vet bara att det blev tyngre när remmen gick av, trodde först det var lite luft i hjulen men men.. sen såg jag att remmen gått av, å då fick jag tanken på att det var resterande olja som gjorde att servot blev segare.
Så jag fick tankten. ( om jag tömmer den så kanske den blir lättare), men testa ej detta då jag hade ny rem å montera på en den i stället..
Men det kanske finns nån annan som provat tömt sitt servo av nån anledning som kan säga om det blir som rembrott eller mekanisk styrväxel..
Vad menar du med en "normal manuell servo"??
Servon är aldrig manuell. den styrs av oljetrycket från pumpen.
Anledningen till att en styrsnäcka med servoassistans är mycket tyngre att ratta utan olja är att den har en annan utväxling än en styrsnäcka utan servoassistans original.
Fixa styrservon istället. Du kommer inte ångra dig.
Har inte hänt så mkt på ett tag nu, men det tar sig...
Det som har hänt:
*tömt snäckan på olja å tagit bort pumpen..
*Dragit el så motorn funkar å dess givare..
*byggt nya fästen till kylarn i alu & monterat en ny fläkt..
*bytt div slangarå monterat skärmar..
1w.JPG
2w.JPG
3w.JPG
Nu är den ihop skruvad å plågad på olika sätt å den verkar funka rätt bra hitils förutom
*miss med vipparms muttrarna, som gänga upp sig pga att jag justera dom på cheva vis å de hade ej nån låsning??? men nu är de dragna med moment..
*har även monterat batteriet i skuffen av nån underlig anledning??? vet ej va jag vann med detta, bara extra jobb...
* tror även att förgasan ä för liten lr fel bestyckad.. känns som den tappar på högre varv när man pressar den..
förutom div små missar så tycker jag den pinar på bra..
få se vad som händer här näst med den...mer pul å trim lr sälja å köpa nått annat blev erbjuden 45som den stod nu men tror man får ut lite mer på blocket.. få se när sommarn är slut
DSC00488.JPG
Idag ville nog inte motorn va med nå mer, Började knacka å skramla troligen nå vevstaks lager dock höll den oljetrycket?? lustigt.. jag som tänkte fara en sväng till CCW..men nej..
så nu blir de ut å demontera å renovera lr kassera... får se vad som hänt..
tur man har nån reserv motor så inte hela sommarn hinner gå..
HEY
Har äntligen pulat ihop mitt mini garage fd kall garage,så att jag kan meka å förvara bilen i + grader..
Har nyss fått hem de prylar som saknades inför motor bytet.. så nu hoppas jag det ska gå smidigt.. ska försöka börja till helgen när jag fått fram verktygen...
Fick dock börja med å torka golvmattan då den va pissblöt, bilen verkar ha svårt för å hålla tätt men det beror väll på åldern::::
gröt.JPG
mandel.JPG
3
jo.JPG
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Det blir å montera i Cheva BBn så man kan åka lite i sommar.. Sedan ska Pontiac 400an som sitter i nu tas isär & undersökas efter skador & om det går ska den lagas...
HeY
Dagens projekt var bla att köpa ett till motorstativ så man kunde hänga upp Pontiac 400an å felsöka..
Hängde upp maskin i stativet & Tog bort tråget å fann:::::::::: En massa metall remsor... såg ut som svarvspån. samt att det satt fast seg sörja i tråget som visade sig vara fint spån från lagggrerna å olja Inte Kul...
Inspekterade vidare i motorn lite hastigt å såg att det var ramlagrerna som var orsaken till att den nypt & gått tungt..
Vevlagrerna va totalslut å veven skrot, då den redan varit slipad 030" sedan tidigare.. såg oxå att de slipat den olika????? vissa va 010" varför?? , vevlagrerna hade dock klarat sig bättre å de hade blivit slipade 010"..
Ska riva i sär resten å se nogranare på hur kolvar osv ser ut..
Blir antingen å sälja delar löst eller renovera upp å köpa ny vevaxel+ vev & Ramlager+Oljepump.mm samt balansera...
Tråkigt när sådant här händer speciellt då man lagt ner massa pengar på både motorn å kring utrustning.. De mest tråkiga är att han jag köpte maskin av sa att Motorn skulle va renoverad å endast gått en sommar??
HeY
Nu har jag byggt ett stativ å ställt 400an åt sidan medans jag letar efter ny vevaxel till den..& håller nu på å sular om till 454an så man får åka lite i sommar.. Bytt subb fästen, silen å lager i 454an så man vet att den iaf är OK samt byggt ett par kardan ringar när nu allt ändå är nere...
ein.JPG
eiin.JPG
eiiin.JPG
eiiiin.JPG
eiiiiiin.JPG
HeY
Nu har jag monterat i 454an .. Blev väll Bra förutom att de blev omöjligt att montera oljefiltret när headerserna satt på platts blir å mixtra lite lr köpa nya.. annars bör man släppa på dem vid varje filter byte lr flytta filtret med nån adapter..
Blev oxå riktigt tight mot bromsservot fast jag använt org BB fästen. Letar nu efter ett mindre servo 7-9" istället för mitt 11"..
Passde på att montera i en B&M turbin 20413, Hoppas på att den är bra till motorn annars får man prova fram nått annat..
eiiiiiiin.JPG
eiiiiiiiin.JPG