Twin-Turbo Trans Am 2.0
Moderator: Moderators
Nuvarande färg på fälgarna kan fungera men inte i kombo med nuvarande lack.
Skadorna är ganska grova på två av fälgarna, visst går säkert att slipa ned men det kommer att bli en "grop" då..
Nu är ju ändå en lack av bilen mer prioriterad än fälgarna, så vi får se när det blir av (har tjatat om en ny lack i snart 10 år).
/Anders
Skadorna är ganska grova på två av fälgarna, visst går säkert att slipa ned men det kommer att bli en "grop" då..
Nu är ju ändå en lack av bilen mer prioriterad än fälgarna, så vi får se när det blir av (har tjatat om en ny lack i snart 10 år).
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Bakre länkarmar borttagna och renjorda inför bussningsbyte och målning - det går långsamt framåt.
Funderar på om jag inte ska ta o börja matta ned lacken på bilen för att på så sätt tvinga mig till en fortsättning med ny lack som mål.
Den kommer inte att bli plåtren överallt, troligen bara förardörren och ev. huven. Skulle jag göra allt plåtrent så kommer den aldrig ut på vägen igen.
Med ett 2-års kalas på intåg så lär det inte bli mycket mer arbete på bilen i år, snart dags att placera den i garaget igen.
Funderar på om jag inte ska ta o börja matta ned lacken på bilen för att på så sätt tvinga mig till en fortsättning med ny lack som mål.
Den kommer inte att bli plåtren överallt, troligen bara förardörren och ev. huven. Skulle jag göra allt plåtrent så kommer den aldrig ut på vägen igen.
Med ett 2-års kalas på intåg så lär det inte bli mycket mer arbete på bilen i år, snart dags att placera den i garaget igen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Så sant som det var sagt... Tiden har flygit iväg och jag har knappt märkt det. Grabben fick provsitta TA:n för någon månad sedan och sen dess vill han inte "gå förbi" den bilen på infarten utan att hoppa in.andersh skrev: hehe ,det är bäst du sätter fart nu Anders, när som helst så fyller "mekanikern" körkort, och då vet du väl vad som händer !!!!!!!!
Det är bara så himla mycket man vill göra. Rostfritt avgassystem och tryckrör ska in innan jag är nöjd, lär väl dröja - kan inte lova att det blir vinterns meck direkt...
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Igår bytte jag bussningar i de bakre länkarmarna + panhardstag samt målade upp dessa - börjar se bra ut nu...
Om lacken torkat ordentligt så lär de monteras ikväll + att sänkfjädrar bak åker på...
Mh.a min trogna M12 gängstång o lite distanser gick det bra o pressa ut bussningarna ur länkarmarna.
Panhardstaget krävde en egen metod - gassvetsen fick starta en liten brand i bussningarna som efter en stunds brinnande tryckte ut sig själva åt ena eller andra hållet. Tala om smärtfritt, bara o göra rent inför monteringen.
Om lacken torkat ordentligt så lär de monteras ikväll + att sänkfjädrar bak åker på...
Mh.a min trogna M12 gängstång o lite distanser gick det bra o pressa ut bussningarna ur länkarmarna.
Panhardstaget krävde en egen metod - gassvetsen fick starta en liten brand i bussningarna som efter en stunds brinnande tryckte ut sig själva åt ena eller andra hållet. Tala om smärtfritt, bara o göra rent inför monteringen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Halv nackspärr och 32 grader i skuggan hindrar inte en Pontiacentusiast från att skruva när en tidslucka väl infunnit sig. Igår åkte länkarmar och sänkfjädrar bak på, inklusive panhardstaget.
Då bilen inte blev markant lägre bak så har jag inte tagit någon ny bild men geometrin sett från sidan blev helt klart bättre....
Givetvis infinner sig ett nytt önskemål och det är LCA-relocation brackets, för att få bättre geometri på de bakre länkarmarna och därmed mer kraft ner i marken.
De nya fälgarna bygger mer på bredden (mot insidan) och tar faktiskt i genomslagsgummit vid full fjädringsväg, det innebär att 5-8 mm spacers per sida vore lagom. Det innebär också att det är dags för nya pinnbultar bak, får se om man väntar med detta tills en ny bakaxel kan beställas.
Passade även på att ta loss Cat-back avgassystemet som är ett Hansen Racing powerpipes med Afterburnerdämpare. Ska något positivt sägas om detta system så är det att rostangrepp på insidan knappt existerar efter alla dessa år, ser sämre ut på utsidan.
Detta system ska dock ge plats för ett 4" alt 4.5" rostfritt system som ska byggas med mycket kärlek för bästa passform, slut på hastjobben med andra ord. Rejäl markfrigång är målet, trots dimensionen.
Har ni tips på bilder från 4" eller 4.5" byggen, hör gärna av er.. Sen ska man även försöka hitta en lämplig leverantör av RF-rör också...
Det var allt för denna gång.
Då bilen inte blev markant lägre bak så har jag inte tagit någon ny bild men geometrin sett från sidan blev helt klart bättre....
Givetvis infinner sig ett nytt önskemål och det är LCA-relocation brackets, för att få bättre geometri på de bakre länkarmarna och därmed mer kraft ner i marken.
De nya fälgarna bygger mer på bredden (mot insidan) och tar faktiskt i genomslagsgummit vid full fjädringsväg, det innebär att 5-8 mm spacers per sida vore lagom. Det innebär också att det är dags för nya pinnbultar bak, får se om man väntar med detta tills en ny bakaxel kan beställas.
Passade även på att ta loss Cat-back avgassystemet som är ett Hansen Racing powerpipes med Afterburnerdämpare. Ska något positivt sägas om detta system så är det att rostangrepp på insidan knappt existerar efter alla dessa år, ser sämre ut på utsidan.
Detta system ska dock ge plats för ett 4" alt 4.5" rostfritt system som ska byggas med mycket kärlek för bästa passform, slut på hastjobben med andra ord. Rejäl markfrigång är målet, trots dimensionen.
Har ni tips på bilder från 4" eller 4.5" byggen, hör gärna av er.. Sen ska man även försöka hitta en lämplig leverantör av RF-rör också...
Det var allt för denna gång.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
4,5"
Hur mycket effekt tänkte du ha egentligen?
Varför inte dubbelt 2,5 istället? Oftast brukar det ju vara lättare att få plats med två rör, än med ett. Även om gen3 har lite knixigt golv...
Hur mycket effekt tänkte du ha egentligen?
Varför inte dubbelt 2,5 istället? Oftast brukar det ju vara lättare att få plats med två rör, än med ett. Även om gen3 har lite knixigt golv...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Efter att ha jagat inspiration så lär det landa på ett enkelt 4", kräver lite modifieringar på värmeskölden vid bensintanken, men annars ska det gå.
Har funderat på dubbla rör av mindre dim. men ett enkelt lockar mig mer.
Måttade lite på det gamla systemet och det verkar landa på följande från Y-pipan o bak till ljuddämparen:
2 x 45 gradiga böjar
1 x 60 gradig böj
1 x 30 gradig böj
2 x 90 gradiga böjar
+ 80 cm rakt rör
Såg att raka-rör alt. speedparts.se har RF material för detta - högglanspolerat. Det enda jag behöver fixa från annat håll är flänsar och där har jag en tänkbar lösning. Sen ska givetvis även Y-pipan göras om, men det är ett eget projekt.
Enda hotet mot ett enkelt 4" är om det inte går att få in det nära kardanaxeln för då blir markfrigången lidande.
Har funderat på dubbla rör av mindre dim. men ett enkelt lockar mig mer.
Måttade lite på det gamla systemet och det verkar landa på följande från Y-pipan o bak till ljuddämparen:
2 x 45 gradiga böjar
1 x 60 gradig böj
1 x 30 gradig böj
2 x 90 gradiga böjar
+ 80 cm rakt rör
Såg att raka-rör alt. speedparts.se har RF material för detta - högglanspolerat. Det enda jag behöver fixa från annat håll är flänsar och där har jag en tänkbar lösning. Sen ska givetvis även Y-pipan göras om, men det är ett eget projekt.
Enda hotet mot ett enkelt 4" är om det inte går att få in det nära kardanaxeln för då blir markfrigången lidande.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
I höstas när jag var föräldraledig besökte jag Uppsala Handelsstål där jag köpte på mig lite material. I em förvandlades lite av detta till en wonderbar som efter middagen fick färg på sig och är således klar för montering i morgon.
Ganska ointressant del så ingen bild på den ännu.. För den som inte vet vad en wonderbar är kan titta tillbaka några sidor i denna tråd eller använda sökfunktionen.
Ganska ointressant del så ingen bild på den ännu.. För den som inte vet vad en wonderbar är kan titta tillbaka några sidor i denna tråd eller använda sökfunktionen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Glömde ju svara på denna fråga. Ca 650 RWHP vore kul.Anders > 1G skrev:4,5"
Hur mycket effekt tänkte du ha egentligen?
Senast redigerad av admin den mån 28 jul 2008, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Bild på bilen med nya fälgar o sänkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Tackar - peptalk behövs . Det är som med havet, det går i vågor...
Börjar få andra tankar kring avgassystemet nu när det visat sig vara svårt att få tag i så pass grova delar i rostfritt från en enda leverantör... Kanske blir tvungen att bita i det sura äpplet och köra med vanliga avgasdelar - dock i rätt dimension..
Nåja, har börjat röja upp i garaget som en förberedelse för det oundvikliga - inkörning och stängning av dörrarna för säsongen. Utemekandet är lixom inte lika roligt nu när regnperioden börjar.
/Anders
Börjar få andra tankar kring avgassystemet nu när det visat sig vara svårt att få tag i så pass grova delar i rostfritt från en enda leverantör... Kanske blir tvungen att bita i det sura äpplet och köra med vanliga avgasdelar - dock i rätt dimension..
Nåja, har börjat röja upp i garaget som en förberedelse för det oundvikliga - inkörning och stängning av dörrarna för säsongen. Utemekandet är lixom inte lika roligt nu när regnperioden börjar.
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
1 - Bilen startade lätt med nyladdat batteri trots att den stått sen i maj/juni utan att köras en enda gång. Känns som man lyckats med coldstart konfigureringen av MegaSquirtdatorn.
2 - Framgångar sen sist? Tja, mycket tankeverksamhet men lite verkstad, fast även en beställning via Ebay på ingång (testar JetCarrier för första gången). Då jag valt båtfrakt kommer det att ta tid..
Så, nu är bilen inkörd i garaget för säsongen, sorglig syn bakifrån då den fortfarande lutar åt ena hållet trots de nya fjädrarna, ca 2.5 cm skiljer på hjulhusen... Nog för att bakfjädrarnas nyböjda form var dåligt anpassad till anliggningsgummit - men det måste gås igenom, igen... Tanken är att gummit ska ligga vinkelrätt mot fjädern, men mina gummin lutar säkert 30 grader när de ligger på fjädern, pg.a. dess felaktigt böjda form.
Har jag tur kanske detta är en del av anledningen till höjdskillnaden.
Det positiva förutom att den nu står torrt är att det inte var några större problem med markfrigången när jag körde in den i garaget - trots sänkningen... Bara jag anpassar nya avgassystemet så kommer det här bli kanon.
2 - Framgångar sen sist? Tja, mycket tankeverksamhet men lite verkstad, fast även en beställning via Ebay på ingång (testar JetCarrier för första gången). Då jag valt båtfrakt kommer det att ta tid..
Så, nu är bilen inkörd i garaget för säsongen, sorglig syn bakifrån då den fortfarande lutar åt ena hållet trots de nya fjädrarna, ca 2.5 cm skiljer på hjulhusen... Nog för att bakfjädrarnas nyböjda form var dåligt anpassad till anliggningsgummit - men det måste gås igenom, igen... Tanken är att gummit ska ligga vinkelrätt mot fjädern, men mina gummin lutar säkert 30 grader när de ligger på fjädern, pg.a. dess felaktigt böjda form.
Har jag tur kanske detta är en del av anledningen till höjdskillnaden.
Det positiva förutom att den nu står torrt är att det inte var några större problem med markfrigången när jag körde in den i garaget - trots sänkningen... Bara jag anpassar nya avgassystemet så kommer det här bli kanon.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Hmm - tror inte att den blivit sned pga vridet i bilen... Beror nog på något annat, blir väl till att blueprinta chassiet.
Vad gäller avgassystemet så e jag inte riktigt i mål med planerna där men efter att ha läst om JoBy:s urkorkning av sin Corvette så förstår jag vikten av "stora" delar.
Men då de gamla delarna är sönderskurna så behöver det fixas till ett nytt innen bilen e körbar till bilprovningen.
Vad gäller avgassystemet så e jag inte riktigt i mål med planerna där men efter att ha läst om JoBy:s urkorkning av sin Corvette så förstår jag vikten av "stora" delar.
Men då de gamla delarna är sönderskurna så behöver det fixas till ett nytt innen bilen e körbar till bilprovningen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Har påbörjat (redan lite less) projekt "fixa lacken", något som borde ha gjorts redan 1996 då jag köpte bilen..
Ett antal stenskott har ju blivit till små bruna prickar och börjar man slipa lite så blir det snabbt femkronor innan det "bruna" är borta.
Det är bara o inse att jag inte är någon "Dodgeladdarslipasomf-nmed3000korntyp", utan det blir den gyllene medelvägen trots det viktiga grundarbetet.
Frågan jag måste ställa mig är hur jag bör behandla dessa "femkronor" där ren metall slipats fram.
Räcker det med spackeln direkt på och sen epoxyprimer innan slipgrunden eller behöver jag behandla metallytan innan spacklet och isåfall med vad?
Vore inte fel med något enkomponentsval då det kommer att gå lång tid mellan varven jag är i garaget.
Slänger in en liten bild på bakskärmen som den ser ut nu.
Slipad med 240 korn och avtorkad med Lacknafta (sus i skallen).
Ett antal stenskott har ju blivit till små bruna prickar och börjar man slipa lite så blir det snabbt femkronor innan det "bruna" är borta.
Det är bara o inse att jag inte är någon "Dodgeladdarslipasomf-nmed3000korntyp", utan det blir den gyllene medelvägen trots det viktiga grundarbetet.
Frågan jag måste ställa mig är hur jag bör behandla dessa "femkronor" där ren metall slipats fram.
Räcker det med spackeln direkt på och sen epoxyprimer innan slipgrunden eller behöver jag behandla metallytan innan spacklet och isåfall med vad?
Vore inte fel med något enkomponentsval då det kommer att gå lång tid mellan varven jag är i garaget.
Slänger in en liten bild på bakskärmen som den ser ut nu.
Slipad med 240 korn och avtorkad med Lacknafta (sus i skallen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
jag brukar blästra ur sånna ordentligt , sen tar man en tunn spetsig mejsel och trycker försiktigt för att försäkra sig om att det är plåt kvar och ingen por som går rakt igenom .. är det okay så brukar jag först behandla med PP.s ( eller är det turtle ? ) rostborttagare ( man kan även använda citronsyra) och sen en rostskyddsfärg , sen spackel det viktigaste är att du får bort alla rostporer och att du sluter utrymmet från syre ,, utan syre kan INGENTING växa anledningen till att du trycker med en spetsig mejsel är att OM du haren por son leder in syre bakvägen så bör du antingen förtenna området eller byta plåten ,, som sagt SYREFRITT is Dá Name
Senast redigerad av 2 loud den tis 16 sep 2008, 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Det är alltså väldigt lätt ytrost vi talar om men som krypt lite under lacken (därav 5-kronorna, för att vara säker på att allt är borta).
När jag inte såg mer rost körde jag över med ett lite finare papper och ytan blev riktigt blank varpå jag inte tror det finns mer rost.
Trycka med mejsel???? Den här bilen har inte den typen av rost, bara lätta stenskott. Mejseltricket körde vi med när farsan fixade till vår gamla Volvo 245a samt någon Renault 16, men de bilarna var ju .... ROSTIGA!
Anyway, tack för tipset...
Har du/någon tips på rostskyddsfärg?
/Anders
När jag inte såg mer rost körde jag över med ett lite finare papper och ytan blev riktigt blank varpå jag inte tror det finns mer rost.
Trycka med mejsel???? Den här bilen har inte den typen av rost, bara lätta stenskott. Mejseltricket körde vi med när farsan fixade till vår gamla Volvo 245a samt någon Renault 16, men de bilarna var ju .... ROSTIGA!
Anyway, tack för tipset...
Har du/någon tips på rostskyddsfärg?
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
den här rostätaren jag använder är oxå en grundfärg , du får det bästa ur bägge värdar ,, rostÄTARE och rostSKYDDANDE GRUNDfärg och en 5 krona som du beskriver talar ju bara om arean inte hur själva plåten ser ur
tejpa upp runt dessa 5kronor med silvertejp och blästra , slipa och lägg på rostätare/grundfärg så har du klart att börja jobba mot slutresultatet ,, och när du slipat slipat slipat och är NÖJD , , låt bilen stå några dagar och sen slipar du en vecka till ..
tejpa upp runt dessa 5kronor med silvertejp och blästra , slipa och lägg på rostätare/grundfärg så har du klart att börja jobba mot slutresultatet ,, och när du slipat slipat slipat och är NÖJD , , låt bilen stå några dagar och sen slipar du en vecka till ..
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
... eller använd punktbäster och kratsa efter med ståltrissa på vinkelslip. Du kan använda epoxiprimern även under spacklet. Det är 2k och att föredra framför enkomponentsfärg. Speciellt när man grundar.
Fixar du att lägga på tennfluss med gassvets eller gasolbrännare så funkar det kanon som grund på plåtrena blästrade ytor.
För att undvika "sus i skallen" kan du köpa klibbduk på närmaste färghandel och torka bort slipdamm med. Du är tuff du som vågar torka med lacknafta... eftersom den dunstar långsamt kan den bli kvar i skarvar o dyl.
Lycka till med lacken.
Fixar du att lägga på tennfluss med gassvets eller gasolbrännare så funkar det kanon som grund på plåtrena blästrade ytor.
För att undvika "sus i skallen" kan du köpa klibbduk på närmaste färghandel och torka bort slipdamm med. Du är tuff du som vågar torka med lacknafta... eftersom den dunstar långsamt kan den bli kvar i skarvar o dyl.
Lycka till med lacken.
Senast redigerad av luva den ons 24 sep 2008, 00:46, redigerad totalt 1 gånger.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Klibbduk = flugpapper. :-) Utan tvekan en god idé.
Jaha, så lacknafta dunstar långsamt - tycker det ser ut som den dunstar fort men du har säkerligen rätt.
Om man ändå vill använda något "tvättmedel" vad rekomenderas? T-röd, thinner? DVs, innan grundfärg.
Blivit tipsad om Hagmans CA-primer (2-komp). Kanske kan vara ett alternativ...
Jaha, så lacknafta dunstar långsamt - tycker det ser ut som den dunstar fort men du har säkerligen rätt.
Om man ändå vill använda något "tvättmedel" vad rekomenderas? T-röd, thinner? DVs, innan grundfärg.
Blivit tipsad om Hagmans CA-primer (2-komp). Kanske kan vara ett alternativ...
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Det är inte nödvändigt att våttorka med någonting. Du slipar ju ner lacken och och får en ren yta ändå. Använder du sedan klibbduk så får du bort dammet.
Om du ändå vill använda något så föredrar jag t-röd framför thinner. Thinner funkar fint på gammal lack men stark thinner kan i värsta fall lösa upp underliggande lacklager och det leder till att lacken reser sig.
Om du ändå vill använda något så föredrar jag t-röd framför thinner. Thinner funkar fint på gammal lack men stark thinner kan i värsta fall lösa upp underliggande lacklager och det leder till att lacken reser sig.
Senast redigerad av luva den tor 25 sep 2008, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Jag tackar så mycket för de visa orden. Klibbduk it is. Sist så luktade det in i huset ganska rejält så frugan blev inte så glad.
Som jag förutspått så har det inte skett mycket mer sen sist jag satte slippapperet i lacken. Har iaf börjat avmontera detaljer, vinge, bakljus mm.
Som jag förutspått så har det inte skett mycket mer sen sist jag satte slippapperet i lacken. Har iaf börjat avmontera detaljer, vinge, bakljus mm.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....Motoruppgradering.
...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Lt1 insug ?
inga andra ändringar.......?
inga andra ändringar.......?
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Insug, som måste "masseras" kraftigt för att matcha portarna i topparna - blir ytterligare en utmaning. Men helt klart en mer rent utseende.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Portmatch this..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
With this.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 1358
- Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
- Namn: Carl Magnusson
- Ort: Göteborg
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Dum fråga kanske, men är de tre "ensamma" hålen kylkanaler? Måste väl vara det...varför har inte LT-1'ornas insug kylbehov?v8guy skrev:With this.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES