Renovering och bromsning av 400 motor

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Namn: Jan Lennartsson

Inlägg av fiskpimp »

Får jag gissa?
Nja, Jag tror du gissar lite FÖR bra :cool:
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
thunderbolt
Medlem
Medlem
Namn: Peter Andersson
Region: Södra

Inlägg av thunderbolt »

En 400 hästar är nog inte omöjligt...
Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

det är ju en himla massa andra faktorer som spelar in hur som helst så det är ju just vad du skriver en Gissning .. my guess is : 433 hk / 544 nm (och visst vinner den som e närmast en komplett rebuild :roll: :roll: :angle: )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

404 hk/500NM är min gissning!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Namn: Kent Olsson
Region: Östra

Inlägg av the judge »

Det finns inte två bromsbänkar som ger samma resultat, dessutom speglar bromskörningen inte verkligheten som när motorn sitter i bilen.
En bromskörning är dock en fördel då man kan kolla att man skruvat ihop motorn korrekt.
Resultatet är också beroende på bänkkörarens färdigheter i "tuning", där finns det ofta mycket att hämta..... :roll:

Motorn bör lämna 350 sae/gross hästar vid 5000varv och 445 lbs i vrid vid 3600 varv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
formula400
Registrerad
Registrerad
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej.

Samma här, runt 360 hästar borde det bli. (förutsatt att allt är rätt tunat)

//Sven
grönborg
Registrerad
Registrerad
Namn: Per Grönborg

Inlägg av grönborg »

ja en 400 motor med skev och krokig block som blir helt rak rakt igennom ger häster...

hmm jag gissar 399 hk

och så undra jag vad nu sae häster nu är? det utan generator mm

och sen har vi ju också hästerna din
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

dom olika värdena man mäter i är beroende på vart i "kedjan" man mäter .. dvs vevaxel - efter transmission - direkt på drivhjulen .. .. och precis som kent skriver ... den enda gång du har "igentlig" nytta av en mätning är när man moddar / bygger nått för att veta vad det gav
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

2 loud skrev:dom olika värdena man mäter i är beroende på vart i "kedjan" man mäter .. dvs vevaxel - efter transmission - direkt på drivhjulen .. .. och precis som kent skriver ... den enda gång du har "igentlig" nytta av en mätning är när man moddar / bygger nått för att veta vad det gav
Nja, viss nytta är det ju faktiskt.
Jag hyser betydligt mer respekt för någon som kommer och visar ett papper på hur mycket effekt han har i motorn än alla dessa personer som skränar om sina "fyrahundrahästarsveåttor" som de oftast höftat ihop med lite god vilja, eller (ännu värre) bara för att de läst om ngåon motor som hade samma kam som de själva har. :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Detta var en intressant tråd. Rolig att följa och dessutom med en bromsning på slutet var extra skoj!!! :thumbup:

Jag räknade lite snabbt i Desktop Dyno. Det var väl oportade 16 toppar och RAIV kam?

Min gissning blir som nedan. ca 395hk.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad

Inlägg av fiskpimp »

Kul att så många är intresserade!

Innan några siffror kommer på tal så vill jag klargöra en del saker för att det inte ska bli en massa onödigt snack efteråt:

SAE hästar är INTE det samma som bromsade hk och går ej att ha som mått för vad en motor presterar. Detta är tillverkarens "reklam-effekt" till kunden. På vissa motorer är det mer än den verkliga effekten, på andra är den mindre, alltså kan man ej förlita sig på detta.

Annledningen till att vi bromsar motorerna är just för att se att den fungerar, inget läcker, tuning, köra in kammen med mjukare fjädrar och sist kolla effekten.

Vi har utfört flera "sweep" och alla har legat inom en felmarginal på ca +-3 hk.

Själva effekt-testet är datoriserat vilket innebär att den mänskliga faktorn i testet kan uteslutas.

Bromsbänken som används är en Land&Sea Dynomite som räcker till 800 hk.

Motorn är "tunad" med bredbandslambda och gav rätt mängd luft och bränsle hela vägen. Förgasaren i sig var också anpassad för applikationen.

Tändningen är också helt rätt ställd vid fullt utslag så detta påverkar ej max-effekten.

Att jag nämnt dessa saker är för att intyga att motorn är korrekt inställd och i sitt nuvarande skick inte kan ge mer effekt. Självklart kan man säkert pressa ut ett fåtal extra hk men det är inte intressant i sammanhanget att "tuna"-fram 2-3 hk till. Närmare sanningen om vad en standard Pontiac 400 motor ger, efter renovering och smärre modifiering, tror jag inte man kan komma.

MVH/ Janne
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad

Inlägg av the judge »

"SAE hästar är INTE det samma som bromsade hk och går ej att ha som mått för vad en motor presterar. Detta är tillverkarens "reklam-effekt" till kunden. På vissa motorer är det mer än den verkliga effekten, på andra är den mindre, alltså kan man ej förlita sig på detta."
Vad är då "bromsade hästar", och vad är det som säger att just de är de "rätta"?

"Själva effekt-testet är datoriserat vilket innebär att den mänskliga faktorn i testet kan uteslutas."
Det är väl en människa som har programmerat det datoriserade effekt-testet?

"Bromsbänken som används är en Land&Sea Dynomite som räcker till 800 hk."
Det finns bromsbänkar som inte gillar vridmoment och därför ger ojämförliga siffror.

"Motorn är "tunad" med bredbandslambda och gav rätt mängd luft och bränsle hela vägen. Förgasaren i sig var också anpassad för applikationen."
Hur vet du att det var "rätt"? Vilket var det uppmätta luft/bränsleförhållandet vid WOT? Vissa motorer ger mer effekt vid andra än "perfekta" lambdavärden.
Vilken förgasare användes och hur var den "anpassad"?
Vilket vakuum uppmättes vid WOT?

"Tändningen är också helt rätt ställd vid fullt utslag så detta påverkar ej max-effekten."
Hur vet du att den var "rätt" och hur var den ställd och när fick den max mekanisk förställning?

"Att jag nämnt dessa saker är för att intyga att motorn är korrekt inställd och i sitt nuvarande skick inte kan ge mer effekt. Självklart kan man säkert pressa ut ett fåtal extra hk men det är inte intressant i sammanhanget att "tuna"-fram 2-3 hk till. Närmare sanningen om vad en standard Pontiac 400 motor ger, efter renovering och smärre modifiering, tror jag inte man kan komma."
Du har inte nämnt något om HUR motorn var inställd och vilka värden som uppmättes så vad säger ditt "intyg" egentligen.......?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
vivaladee
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Eriksson

Inlägg av vivaladee »

Mycket intressant tråd. Jag håller med dig Jan att närmare sanningen kan man nog inte komma och säg 10hk hit eller dit är ganska ointressant och man kan nog idag säga att det florerar miljontals med
"expert-komentarer" angående motoreffekt och att man inte kan mäta fram rätt effekt pga av som vissa säger olika bänkar,mänskliga faktorn osv. huvudsaken för en vanlig bilhobby människa som inte åker top-fuel är väl att få fram en effekt som lirar hyffsat med verkligheten.

ps. jag gissar på 345hk
Användarens profilbild
bathory
Registrerad
Registrerad
Namn: Ritchie Blackmore

Inlägg av bathory »

Jag anser att vad som spelar roll är hur den går på 402 meter. Då får man den verkligt intressanta siffran.
Användarens profilbild
phatty
Registrerad
Registrerad
Namn: Göran Fröjdh #510
Kontakt:

Inlägg av phatty »

Bathory skrev:Jag anser att vad som spelar roll är hur den går på 402 meter. Då får man den verkligt intressanta siffran.
Precis. Och då är uppmätt motoreffekt bara en parameter bland många andra som ska lira tillsammans. Som däck, utväxling, låda - och framför allt: den som sitter bakom ratten...
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Bathory skrev:Jag anser att vad som spelar roll är hur den går på 402 meter. Då får man den verkligt intressanta siffran.
Inte heller nå vidare mått på en "bra" motor
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Behöver inte heller visa att motorn går bra..
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Självklart är det någon dubbelpost här...

Blir nå flemeddelande som började poppa upp efter jag bytt till vista 64-bit å IE 7
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
phatty
Registrerad
Registrerad
Namn: Göran Fröjdh #510
Kontakt:

Inlägg av phatty »

Det är inte bara Vista, jag får felmeddelanden på var och varannan sida här på forumet nu (och jag kör Mac och Safari/Firefox)
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad

Inlägg av the judge »

Bilens vikt räknat på sluthastigheten på 402 meter speglar den verkliga effekten i motorn.
Detta gäller ALLA bilar.

Den formeln säger mer om motorns prestanda än alla världens provbänkar, här hjälper inte nå´ra siffror från nå´n provbänksryttare.. :roll:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
jas
Registrerad
Registrerad
Namn: Joel göransson

Inlägg av jas »

Gaaaah skriv siffrorna nu, jag är nyfiken.
Det finns nog inget sätt att mäta effekt på som gör alla nöjda, finns alltid en parameter till som man ta med i beräkningarna. Du har skrivit alla data om motorn så folk borde ju veta vad det är som bromsas.

Skriv gärna vad andra motorer givit för effekt på eran bänk så kan man ju få jämföra och se själv.

//Joel
Pontiac firebird -74, GTO 400 -68 Motor, TH2004r,comp cams xe262h, portade 16# toppar,pertronix II, 3" system, edelbrock 750, performer rpm insug, headers, org chassi (suck), plåt vinge (enda i sverige?)
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Alla är så inriktade på 402 meter. Bilen kan ju vara för 201 m, bana, drifting, flygane kilometern eller vanlig busåkning. Vad jag menar är att setupen skiljer mellan diciplinerna och därmed resultatet. Bänken ger ju ialla fall ett humm om var man befinner sig på skalan.
Mina 5 cent..

Fram med siffrorna nu då!!!!!!! :smile:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Eller att en motor kan ge väldigt bra tider när den går på fullgas, men sen hur motorn går när den inte ges fullgas.. Räknas inte det lixom?
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad

Inlägg av the judge »

Hardly, det går att räkna ut effekten även på 201m...... :roll:

Eller vilken sträcka som helst. "Vikt, avstånd och tid".

azguz, du är nog den förste som vill vinna ett race på halvgas........ :que:

Jag känner inte till den klassen, tyvärr.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

The Judge skrev: azguz, du är nog den förste som vill vinna ett race på halvgas........ :que:
lägg av !! det vore ju det ULTIMATA ... tänk om man vinner alla race på halvgas ...
GAHHH HUR SNABB SKA DÅ INTE BILEN VA PÅ WOT :eek: :eek: :eek:
grönborg
Registrerad
Registrerad

Inlägg av grönborg »

vad härligt det här hehe

men jag tycker att det viktigt och spännande att veta hur mycket efffekt det blir i motorn efter renovering och eventuelt trimning.

Det får man veta i en bromsbänk inte när man byggar en motor hemma i garage eller hur?

ta tex en kamaxel, vilken ska man ta osv och sätte i den i motorn utan att veta om det om motorn har fått mer effekt...

jag anser att en bromsbänk säger mycket mer än man tror..

sen det med 402 och 201 meter kan man ju jobba med sen när man fått en bra motor i bilen.

Elle börja en del med däcken?

ha en trevlig första advent och glöm itne ock köpa glögg

mvh Per
grönborg
Registrerad
Registrerad

Inlägg av grönborg »

glömde en sak

den där kammen 068a hur böjar den och ge effekt direkt från tomgång eller först senera i varvtalet?

min motor ska inte dra mågra hursvagn så den behöver inte ha bra bottenvrid.

Däremod vill jag motorn ska börja dra ordentlig när man kör om en tex...

så jag tycker alså det gör ingen att motorn går lite ojämt på tomgång (låter härligt) bara att den kan förflytta bilen ordentligt när man kör om en...

så Jan får bestämma vilken kam som passar bäst

men till frågan hur känns det och köra med en 068 kam?
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

The Judge skrev:Hardly, det går att räkna ut effekten även på 201m...... :roll:

Eller vilken sträcka som helst. "Vikt, avstånd och tid".
Kent, jag trodde vi snackade vad för tid den presterade på given sträcka. :roll: :sleep: inte effekten därav mitt inlägg om olika dicipliner :wink:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

2 loud skrev:
The Judge skrev: azguz, du är nog den förste som vill vinna ett race på halvgas........ :que:
lägg av !! det vore ju det ULTIMATA ... tänk om man vinner alla race på halvgas ...
GAHHH HUR SNABB SKA DÅ INTE BILEN VA PÅ WOT :eek: :eek: :eek:
Nu bromsar vi så tunnelseéndet försvinner..

sen reflekterar vi över att det är ju så att om bilen inte är utrustad med viss säkerhet så får man ju inte köra fullt ut.. Dvs. man får itne klara sträckan under en viss tid.. Då vore det ju lite jobbigt om bilen gjorde sjuka tider på fullgas men la av när man blev tvungen att hålla igen :roll:

Att jämföra tider och säga att motorn är "mäktigare" blir ju också missvisande.. Det man jämför då är ju hela bilbygget! och det är ju väldigt många fler faktorer som spelar roll då för tiden än bara motorns prestanda..
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad

Inlägg av fiskpimp »

Det här är kul! Låter som om folk e lite små sugna på att få veta vad skrotet går för.

Långt ifrån alla kommer att bli nöjda men så länge ingen annan kam motbevisa våra resultat så är det ju ingen ide att tjafsa. Det som är tänkt med den här tråden är inte att bevisa att jag är best på att bygga motorer eller att försöka vara bättre än någon utan att upplysa folk om vad dessa motorer EGENTLIGEN ger. Inte vad som skrivs att en viss typ av motor BORDE ge eller liknande. Sedan vad bilen ska användas till är ju något helt annat. Det är inte heller intressant att veta exakt på halva hästkrften vad motorn ger. däremot är det intressant att se hur kammen drar genom varvregistret. Och jag kan säga som så här att åka drag-racing med den här kammen som sitter i nu är nog bara att glömma. Dock utmärkt för lite lugnare körning. Det som är begränsande på den här motorn är just kammen. Kompressionen, toppar, insug och förgasare räcker mycket längre och det märkte vi också när vi körde motorn. Vi prövade två repor med enbart primär-spjällen öppna och då gav motorn ca 280 hk. Förgasaren räcker med andra ord...

Jag åker själv med 068an och har tyckt att den är otroligt seg så fort man varvar över 4000 rpm och det är just för att vridmomentet tok-dyker som en vingklipt skata därefter. Folk verkar bli lite sura när man säger så men det är tyvärr verkligheten i det hela. Dock är det impoerande att kammen håller max-vridet ifrån ca 2600 varv hela vägen upp tills det börjar dala vid runt 4000. Och enligt min mening är inte 4000 varv särskillt mycket även om den här kammen påstås dra högre upp i registret. Det beror ju på vad man har för referenser... (7000 rpm brukar va lagom)

Så till lite siffror:

Max repan låg på 337 hk och den lägsta på 334hk vid ca 4950 rpm (+-50 rpm)
Vridet låg på strax över 580 Nm

Helt klart är att motorn kan prestera betydligt mer med en bättre kam men det är helt klart godkänt. Blev dock besviken. I våras körde vi en ford 302a med halv-taskiga trick-flow toppar, edelbrock förgasare och lite annat krims-krams på. Den gav ca 355 hk bara ca 400 varv högre än denna pontiac motor gav sin max-effekt och ett försvarbart vrid på strax över 500 Nm. Detta var alltså en motor med 100 cid mindre än den här och gav ändå mer. Det skall också sägas att vridmoment-kurvan på den motorn var flackare och mer ihärdig än vad pontiacen gav. Så helt klart är att valet av kam är avgörande och betänker man sedan hur stora dessa motorer är så förstår man också att dom klarar ganska så "rejäla" kammar utan att det blir otrevligt.

En fråg till Jeppson: Du hade väl 041an i din 400? Hur är den gällande tomgång och liknande? 041an är ju den enda pontiac kammen med lite rejäla mått.

Låt nu helvetes-diskusionerna flöda och låt kaos bryta loss här på forumet! :grin: Hoppas att folk lär sig nåt av det här. Det är ju tanken.

MVH/ Janne

Ps: Film kommer innom kort.
Firebird Formula 455 -72
Skriv svar