sealed beam är igentligen ingen dum idé men reflektorerna i dom är ett SKÄMT ( ett dåligt dessutom )
när jag hämtade min impala ss-96 flång ny så förundrades jag över dom två "punkterna" framför bilen ,,
hade hela trott att den ljusbilden man såg i amerikanska "actionfilmer" där biljakt ofta i öknen var involverad bara var ett trick för att öka spänningen när biljakten endast lös upp av två bollar men näääe då ,, på denna fabriksnya impala med utbytbara lampor är frånvaron av ljusutbud densamma

reflektorn är hela "´dilemmat"
på min 95 suburban sitter det fruktansvärt små reflektorer dock H4 och där är ljuset "okay" men eftersom dom är så små skitas dom snabbt ner och ljuset blir lidande ,,
på gamla vanar sitter det samma storlek av reflektorer som på 3Gens bilarna och det är riktigt bra ( men bilen blir Fuuuuuul med dom uppe

)
en VIKTIG detalj på samtliga lampor är dock att kablaget FRAM till lampan är fräscht så du får så hög volt som möjligt till lampan ,,, och det är inte ovanligt att man har stora förluster i ett gammalt orginalkablage detta är dock ganska enkelt att åtgärda
DESSUTOM är det BRINNTID på en lampa ,, den slits succesivt och släpper mindre och mindre ljus .. därför BYTER man lampor med ljämna mellanrum ÄVEN fast dom lyser ,, det finns många "Nya" lampor ofta märkta ´+30% som luser intensivare/bättre än gamla typen
men jänkarna har helt klart lärt sig
på 03 escalade sitter det hid´s ( xenon) orginalmonterat på halvljuset och det är nog ett av dom bästa halvljusen (lagliga) jag någonsin haft . men det finns escalader utan hids och dessutom finns det "standard" och premium ,, standard är delco och den bättre varianten är PHILIPS
helljuset sköts via en H7 lampa ( vanlig halogen ) och man har lagt ljusbilden "framför" halvljuset så man märker ingen irreterande skillnad iljusstyrka/färg .. hel och halvljuset går parallelt på heljus dvs halvljuset ligger alltid på
en klar nackdel med xenon/hid är att dom är långsamma och har lång tid innan dom tänder upp (alltså inget man "ljustutar" med )
men att KÖRA med xenon e underbart så länge dom inte står för högt ,, står dom för högt bländar dom inte bara dina mottrafikanter utan dig själv oxå ,, detta intensiva ljus får trafikskyltarna att GLÖDA i dina ögon