Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Om du vill köra annat än rakt fram, hade jag inte rekommenderat en STSturbo eller någon form av turbosystem med långa avgaskanaler innan turbon. Jag har iof aldrig kört en bil med bakmonterad turbo, men jag känner ett apr turbopersoner som gnäller på att deras grenrör är alldeles för långa och lagget blir svårkontrollerat (typ krypa genom kurvan, stämpla på rakan, krypa genom kurvan, stämpla på rakan osv... Kanske inte det roligaste sättet att köra på. ).
300 hästar kommer du långt med. Lätta bilen lite och använd konventionell trimning istället. Går det för sakta, köp bättre däck.
Du kan ju inte jämföra med en 1.6:a som kräver 2bar i ladd för att det ska bli någon effekt, Jimmy har 300 häst även utan ladd medans han som har för långa grenrör kanske bara har 100? Jimmys bil kommer inte att kännas slö utan ladd och eftersom han inte ska ladda mer än ca 5psi så blir det ingen riktig turbokick.
Kolla dynon, kraften börjar komma under 2500rpm. Säkert mer fördröjning än med en vanlig turbo men enligt de som har en STS så är det knappt märkbart.
adde skrev:synd att bilen missar Elmia, den kanske kommer skymtas på parkeringen istället? skulle man kunna få se några bilder som förmedlar helhetsintrycket.
Bilder kommer mycket snart.
Den kommer inte att synas på Elmias parkering.
Det blir 740 upp dit.
Och då pratar jag inte om nån lyxig BMW
Senast redigerad av jimmy den tis 27 mar 2007, 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Angående trimm och annat så blir det nog inte så mycket nu. Nu ska jag ut och köra som den är. Men diskutera på bara.
Bättre däck blir det vid nästa byte. Nu köpte jag billiga mindre bra.
Stötdämpare behövs också. Bilen känns bra med subframe och sänkning och buren stagar väl upp lite också, men man känner att dämpare är det som behövs nu.
Har precis anmält bilen till 402 m på Emmaboda.
Tyvärr blev det kopplingshaveri nu.
Helt ny SPEC Stage 1 tog slut på några få mil.
Några premiär bilder har det inte blivit heller.... dåligt av mig. Har inte blivit färdig till att rekonda upp den. Har mest kört med den.
Tyvärr är du inte den första som har problem med spec, jag är inte helt nöjd med min stage 3 heller nästa gång blir det en OEM.
Finns en tråd om det nånstans här.
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Efter diverse kopplingsstrul så är jag nu på banan igen.
Min Spec Stage 1 koppling var väldigt konstig från början till slut.
Alla 20 mil den höll....
Nu sitter det en OEM koppling i den. Valeo lammell och Exeedy tryckplatta.
Svänghjulet kommer jag inte ihåg.
Fungerar bra och är lättrampad som en Merca. Nu blir det en massa lugna inkörningsmil innan det ska gasas som vanligt.
Har även köpt mig en ny cross. Har kört innan och fick ett ryck igen.
Nu ska bilen in på besiktning bara.... Hoppas det går bra för nu är den rekad och fin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Igår var det besiktning. Trots lite småsaker så rullade den igenom.
Reflexer bak var ej okej.
Ljudnivån för hög.
Dimljus för högt. Ändå gick den igenom. Bara att buga och bocka.
En annan snubbe hade tvingat en att byta avgassystem mm.
Monterade 20" fälgar för att klara bes. Med mina 18 " blir bilen ännu lägre.
Glad över att bilen gick igenom så körde jag en extra runda på vägen hem och hängde av mitt avgassystem på en fartbula... Så kan det gå.
Jag har kolfiberdraperat mycket av min inredning. Glömde ta bilder på det men nu håller jag på med en Toyota Supra MKIV inredning.
Så här kommer lite bilder från det.
På lördag eller måndag blir det effekttest.
Upp till bevis....
Vet inte vad man vågar hoppas på. Har inte moddat så mycket.
SLP lid
SLP catback
TBP
Pulley
Bortplockad AC
Idag var jag på Redrum och rullade tre repor på deras landsväg.
Blev 352hk som bäst på motorn och tyvärr bara 296,8 på hjulen.
Kan väl inte begära mer av en nästan standard motor antar jag.
Lite besviken på att man tappade så mycket men det var fullt normalt. Dom hade sett både sämre och bättre.
489Nm kändes lite bättre dock
Bilen gick inte riktigt hundra men det är ingen ursäkt. Ett par nya stift hade inte skadat.
Det här gav absolut mersmak. Man vill förbättra och återkomma. Inget snack om saken!!
Här kommer tre bilder.
Testkillen ser lite nervös ut. Han trodde väl att Camaron skulle vrida sig av bänken
Hur får dom fram att du skall ha drygt 50 hästars förluster genom drivlinan?
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Mm nu har han ju en manuell bli, men det skulle förklara en del uppblåsta dynosiffror som jag sett komma ur svenska bänkar.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Dom hade sett förluster på upp till 18% i drivlinan.
15% var normalt sa dom.
Jag gjorde bara det som en kul grej.
Att ljuga om sina hästar är det många som är bra på.
Ska snart köra 201m på Meca också.
Jimmy skrev:Dom hade sett förluster på upp till 18% i drivlinan.
15% var normalt sa dom.
Tidkort är ett bra mätverktyg.
Jag fick 370hk ur en tidigare motor jag byggt. Tyckte det verkade lite... När jag sedan testade på strippen körde jag 11.88sek i en 1700kg bil!
Lycka till på strippen!
Kanske köra 402m på Action Meet?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
antalet hästar är IGENTLIGEN ganska "ointressant" .. det är KÄNSLAN som är avgörande ,,, känns bilen SLÖ trivs man inte oavsett hur många "raggarhästar" som bor under locket , om bilen upplevs bilen pigg beror på "totala" avvägningen/balansen mellan effekt-utväxling-VIKT .. en av dom ROLIGASTE bilarna jag någonsin kört är en "bonntrimmad" suzuki Swift Gti - 1988 .. har även kört en lamborgini contach och den va inte enns i närheten av så roligt som suzukin (under 160 Km/h asså men det e en annan historia )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Jimmy skrev:Dom hade sett förluster på upp till 18% i drivlinan.
15% var normalt sa dom.
Tidkort är ett bra mätverktyg.
Jag fick 370hk ur en tidigare motor jag byggt. Tyckte det verkade lite... När jag sedan testade på strippen körde jag 11.88sek i en 1700kg bil!
Lycka till på strippen!
Kanske köra 402m på Action Meet?
Blir inget Action meet för mig. Har en motocross tävling då.
Får nöja mig med en 201m tid på Meca. Ska bli kul att se.
Jag bryr mig inte så mycket om jag har sämst eller bäst bil. Har bara den som lekbil med hopp om att den ska hålla ihop och att jag kan ta mig till en banträff nån gång och köra några varv.
Det senaste som hänt är att jag rensat bilen på lister och emblem.
Z28 märkena ska dock tillbaka igen med annan färg. Gunmetall.
För att matcha mina ekrar i fälgarna.
Dom är redan lackade och ska bara på igen. Ska bara få tummen ur....
Annars så har jag bytt stift. Det var rena barnleken att göra när ACn är borta.
Alla gamla stift såg slitna ut men på rätt sätt om ni förstår och alla var likadana, så det känns ju bra. Tyder på att den går som den ska.
Har även kikat lite på min bakända. Bytte olja i bakaxeln och har hittat slitna bakvagnsbussningar så nu är det läge för uppgradering.
Har precis kört på Meca. Blev 9,12 som bäst. Dåligt.....
Ska montera mina nya bussningar bak och träna lite mer, sen blir det nya försök om ett tag. Kommer bli på STREET EXTREEME träffen som är på Meca också.
Här kommer lite coola bilder.