Pimp My Pontiac (säsong 2) **projektet klart**

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad
Namn: Joseph Fricano #246

Pimp My Pontiac (säsong 2) **projektet klart**

Inlägg av joseph »

Efter några månaders vinterångest och funderingar kring Corvette och annat har jag bestämt att Firebirden ska finnas kvar ett tag till. Därför inleder jag nästa del i mina utsmyckningsplaner för att göra den mer speciell.

Steg ett var att candylacka fälgarna, steg två är nu på gång och följande ska göras:

- candytona vissa kromade detaljer (strålkastarinsatser och ramar, men inte stötfångare)

- Huvfågel, troligtvis 79:ans eftersom huven är helt slät och det behövs en större fågel för att täcka den. Den senare fågelns mer komplicerade fjädermönster gör sig bra på den stora tomma ytan.

-Spoilerpaket från en T/A, troligtvis i bilens lila huvudfärg om jag lyckas matcha nyansen... annars blir det svart eller guld. Paketet behövs för att uppväga och omfamna fälgarna, som sticker ut lite fult från karossen.

-Kromlist på sidan (original)

-Sänkning till normal nivå. Föregående ägare har höjt bilen p.g.a. headers och 3" system. Nu när båda dessa är borta ska bilen ner till normal nivå eller lite lägre om fjädring/fälgbredd tillåter det.

-Byte från tryckt "fejkat" till äkta ormskinn på instrumentpanelen!

Här är en före/efter konceptskiss på hur det kommer att se ut.

Bild

Mer info följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av joseph den ons 30 maj 2007, 14:53, redigerad totalt 2 gånger.
/Joseph
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Ser väldigt nice ut! Hoppas det går bra!
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av firebird71 »

Det kan bli fruktansvärt snyggt.... oh
Du är duktig på bildbehandling måste jag säga också!
/ Andreas

Bild
Pontiac Firebird 1971 http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10363
Ska bli svart igen. Kolla in projekt: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=157476#157476
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Snyggt!

Fargen som du har ar Volvos Cassis (finns pa volvo S80 av vissa arsmodeller). Traska in till volvohandlaren och be att fa fargkoden sa loser sig problemet. :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Tackar! Jag visste faktiskt redan vilken färg det var (fanns väl egentligen till C70 från början?), men den kanske har blektnat under de sex år som har gått sen den lades. Sen vet man ju inte hur det är nu när lösningsmedelsbaserad färg är förbjuden och allt det där. Jag skulle även vilja lacka om fronten och ev. klarlacka huven (över fågeln) men det kan ju också påverka färgmatchningen. Möjligtvis så lindras ev. skiftningar av det faktum att färgen i sig skiftar beroende på ljus och betraktningsvinkel.

Sitter just nu och kliar mig i huvudet eftersom Classic Industries verkar ha 3.st olika spoilerpaket till 70-73 och jag kan inte riktigt begripa skillnaden. De verkar inte ha någon sidolist heller så jag får väl jaga den på annat håll.
/Joseph
Registrerad
Namn: Andreas Mårtensson #558
Kontakt:

Inlägg av 73_firebird »

Mycket snyggt! Jag måste nog ändå be dig överväga om du inte ska ha örnen som hör till din årsmodell. Tycker att den matchar bilen bättre. Kanske man kan skala om den lite för att få till det?
/Andreas
Dodge Coronet 440 1968 - Pontiac Wannabe
Pontiac Firebird 1973 - Såld
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Haha... ja.. tro mig... jag har övervägt det ganska ordentligt eftersom jag själv egentligen är väldigt mån om att det ska vara original. Men eftersom bilen till utseendet (färgen, hjulen och den ormskinnsbekrädda instrumentbrädan) redan är långt ifrån original så känner jag mig mindre bunden att hålla fast vid det.

Den senare örnen är mer vräkig, vilket passar det jag har tänkt göra med bilen. 73:ans örn är alldeles för liten och att skala om den vore nästan värre än att ha en annan årsmodell. Den senare kommer även att passa bättre om guldnyansen i dekalerna och fälgarna inte är helt lika, eftersom de innehåller fler nyanser.

(Som en extra anledning så har jag en liten, knappt synbar, men ack så irriterande spricka i lacken på huven som jag vill gömma och det går bara med den senare mer avlånga fågeln. Spricka blev till direkt när bilen var färdig och någon hade en träkloss under huven då den stängdes...)

Men alla är välkomna med förslag förstås. :wink:
/Joseph
Registrerad
Namn: Andreas Mårtensson #558
Kontakt:

Inlägg av 73_firebird »

Originalbilar är ju kul, men jag insåg redan från början att du inte var ute efter original-stuk . Tycker bara att den örnen hade varit snyggare :oops:. Men du verkar att ha tänkt till lite och har säkert dina skäl. Blir grymt snyggt men den du har tänkt också.

om än inte original så åtminstone originellt :lol:
/Andreas
Dodge Coronet 440 1968 - Pontiac Wannabe
Pontiac Firebird 1973 - Såld
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Om du vill joseph så kan jag kika på vilken typ av flairs jag köpte från classic.
Hade en hel del huvudbry och samtal med dom innan jag beställde.

p.s Ser väldigt trevlig ut! :thumbup:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Joseph skrev:Tackar! Jag visste faktiskt redan vilken färg det var (fanns väl egentligen till C70 från början?), men den kanske har blektnat under de sex år som har gått sen den lades.
Tvivlar jag på. Iaf är det inget som inte lite polering kan ordna.
Be en lackerare ge ett färgprov på en plåtbit och gå sedan ut och lägg den på huven i solen. Märker du ingen skillnad, bör det ju inte vara några problem.

Om du går på svart eller silvrigt kjolpaket, finns risken att det bara kommer se "eftermonterat" ut. En idé kan ju vara att lacka det i lila (eller vad det nu är...) och sätta en guldfärgad stripe högst upp för att slippa att de två lila panelerna (kaross och kjolpaket) möts...
Bild

Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Jag gjorde tester i Photoshop innan jag bestämde mig och kom fram till samma slutsats. En tidig idé jag hade var att göra dem mattsvara och ha en mattsvart formulahuv till... men det hade varit att gå mer i streetrace stuk, vilket inte är tanken.

En stripe skulle ev kunna fungera, men kjolen böjer på sig på några ställen... vet inte om jag tolerera varken en vajig stripe eller en ojämn kant, haha. Lite synd att skyddlisten inte är kromad eller aluminium... då kunde man ju ha fortsatt med hjulhus och tröskellister kanske.

Men det är nog lugnt som du säger. Bilen har ju inte stårr ute i solen hela tiden och metallicfärgen är väl mindre känslig än om den t.ex. hade varit klarröd eller vit.

Om allt går som planerat så ska den vara klar till Hässleholm i alla fall!
Anders > 1G skrev: Om du går på svart eller silvrigt kjolpaket, finns risken att det bara kommer se "eftermonterat" ut. En idé kan ju vara att lacka det i lila (eller vad det nu är...) och sätta en guldfärgad stripe högst upp för att slippa att de två lila panelerna (kaross och kjolpaket) möts...
/Joseph
Registrerad

Inlägg av azguz »

Joseph skrev: vet inte om jag tolerera varken en vajig stripe eller en ojämn kant, haha.
Kanske därför du har en sån fin bil också :cool:
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
parresurre
Registrerad
Registrerad
Namn: Pierre Persson #366

Snygg Bil!

Inlägg av parresurre »

En jäkligt snygg bil du har där! Gillar också dina ideer du har med bilen.

Det enda jag undrar över är om den inte är snyggare utan frontspoilern.

MVH Parresurre
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Liten uppdatering (inga bilder än).

Strålkastarramarna samt skyltramen är nu candylackade i samma nyans som fälgarna. Ska bara ha dit ett lager klarlack också sen ska de monteras. Spoilers, pippi och kromlist (med guldcentrum!) ska beställas denna vecka. (Tack till Stig som tipsade mig om listen.)

Har lite ångest över fågeln då jag kom på att jag har metallemblem på skärmarna som är den gamla fågeln. Jag tycker inte om att ev. behöva ha två olika örnar på bilen (även om det inte syns så mycket) och metallemblemen går inte att ta bort. Även fälgcentrum och instrumentbräda har den gamla, men de är lätta att ändra på.

Jag överväger därför att ev. ta en gammal (76/77) fågel till motorhuven. Dock så är de som jag skrev, betydligt mindre och fågeln måste sitta c:a 10-15cm från huvens framkant vilket kan se väldigt obalanserat ut eftersom jag saknar huv-scoop. Alternativet finns att ändra proportionerna i en gammal fågel (eftersom den finns tillgänglig som EPS) men jag är lite tveksam till det.... möjligtvis om jag tryckte upp den i guldkromad folie eller något sådant extremt, men då kanske man blir bländad av solen!

Just nu är det ganska 50/50 mellan 81:ans och 76:ans pippi. Bulle med kanel eller kardemumma? Fler tester i Photoshop nalkas.
/Joseph
Medlem
Namn: Peter Andersson
Region: Södra

Inlägg av thunderbolt »

Joseph skrev:Bulle med kanel eller kardemumma?
Finns ju vanilj också... :wink:
Bild
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Javisst... men då föredrar jag det nog som kräm i munkar!

För övrigt så är nog "emblemskrisen" löst. Jag kom på att bilar från 1979-81 fortfarande hade den äldre fågeln på flera ställen- i ratten och i dörrarna (om man hade elhissar). M.a.o. så ser jag den gamla örnen lite som 2:a generationens "varumärke". Om bilarna kunda ha olika örnar original kan jag nog också ha det. :wink:

Jag mätte även lite på huven idag.. herrejösses vad STOR 81:ans örn är! hela 55 tum hög och 48 bred. :eek:

thunderbolt skrev:
Joseph skrev:Bulle med kanel eller kardemumma?
Finns ju vanilj också... :wink:
/Joseph
Registrerad

Inlägg av joseph »

Ny konceptbild på huvpippin (som numera är beställd - får se om jag vågar mig på den själv). Fågeln i bilden är turbovarianten av 81:an, fågeln jag har beställt är "standardvarianten" med samma färg och lite fylligare vingar.

Bild

Väntar även på svar ang. spoilers. Har fått ett par offerter än så länge... det verkar som att bara frakten för hela kjolpaketet kommer att kosta ett par tusenlappar! :eek: (Jag orkar inte ta med båt.)
/Joseph
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ujujuj... vad snyggt.
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad

Inlägg av azguz »

Hur snyggt som hellst!
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
thunderbolt
Medlem
Medlem

Inlägg av thunderbolt »

Riktigt snyggt!!! Väntar med spänning på bilder som inte varit och vänt i photoshop!
Bild
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Tillbaka efter första reklampausen.

-Huvpippi, sidolist och lite annat beställt. Kommer vilken dag som helst.

-Färg (och alla kemikaliska tillbehör) till spoilers inhandlad. Hua... över 2000:- gick det till! :eek:

-Spoilers inhandlade och levererade. Usel (minst sagt) passform. Efter lite forskning på nätet visade det sig att nästan alla har problem med passformen och att den kan rättas till med värmepistol. Efter diskussion med stället där de inhandlades, fick jag 100 dollar tillbaka p.g.a. extra besväret. Har idag spenderat ett par timmar i garaget med värmepistolen och här är resultatet:

Före:
Bild

Efter:
Bild

Passformen gick att ordna till ganska bra... i alla fall inte sämre än de satt original. Nu ska det..... spacklas!

To Be Continued...
/Joseph
Medlem

Inlägg av thunderbolt »

Joseph skrev: -Färg (och alla kemikaliska tillbehör) till spoilers inhandlad. Hua... över 2000:- gick det till! :eek: [/i]
Såna kostnader man alltid glömmer räkna in.
Du fick faktiskt in passformen väldigt bra!
Bild
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Och så har det hänt en del...

Efter ett par kvällars intensivt spacklande och slipande så kunde jag lägga på plastprimer på kjolarna. Det visade sig ganska snabbt att spacklet reagerade med primern (alla köpt på samma ställe) och sjönk ihop ganska ordentligt. Dessutom ville inte primern torka på gummilisterna. Så det vara bara att åka in till färgbutiken och inhandla 1l. plastgrund (där rök en tusenlapp till...) och försöka med det istället.

Så, efter att på nytt ha spacklat och slipat kunde jag lägga på plastgrund, Volvofärg och sedan klarlack. Volvofärgen gick på fint, men givetvis kom det rinningar i klarlacken långt in i arbetet. Detta avhjälptes genom att tömma ur all färg ur sprutan, fylla på med ren thinner för att sedan bombardera den överflödande färgen med ren luft för att sprida ut den. Emellanåt sprutade jag på lite thinner för att lösa upp klarlacken så att den lättare kunde platta till sig. Detta visade sig fungera bra.

Men... problemen slutar inte där (givetvis). Jag lade på färgen i lördags och den har fortfarande inte härdat ordentligt, trots att den står i ett torrt rum inomhus med c:a 25-30 grader. Ytan är fortfarande aningen klibbig/sträv och inte bara på de ställen som jag lagade rinningar. Gummilisterna är värst drabbade- mycker klibbigare än ABS-plasten. Jag kan säga att jag var ganska noggrann med förberedelserna och blandningen efter strulet med den första primern.

För att försöka snabba på härdningen ställde jag ut delarna i solen... idiotisk idé. Efter endast 2-3 minuter började det komma små (3-4mm breda/höga) blåsor i färgen! Lyckligtvis hade jag bara hunnit ställa ut en plastbit när jag märkte det.

Om lacken inte härdar helt innan helgen blir det väl till att strippa skiten och börja om. Jag har en svag misstanke om att det kan vara mjukmedlet som är boven i dramat.

Sen har vi fågeldekalen också. Givetvis fick jag fel fågel. Jag beställde ljusguld men fick den mörka. Nu orkade jag inte vänta på en ny utan bestämde mig att den mörka egentligen fungerade också. Med svärfar på besök satte vi igång med monteringen. När vi packade upp fågeln visade det sig att den var knycklig och vikt på ett par ställen. Jaja, tänkte vi, vinyl är ju mjukt så det går säkert att släta ut. Men icke. Vi fick dit den, men det är inte så snyggt på ett par ställen. Dessutom var specialgelen vi använde (Slide On) ett rent helsike att pressa ur så jag tvingades stick dussintals små hål i vinylen med en skalpell, vilket tog hela kvällen. Lyckligtvis så syns inte dessa nu när den har fått torka i några dagar. Efter lite snälla klagomål där jag beställde den så ska en ny troligtvis vara på väg till mig, men den blir knappast klar till Power Meet, vilket var målet. Nåväl, fågeln ser inte hemskt ut om man inte tittar riktigt nära, så den får sitta kvar så länge.

Lyckligtvis har det inte bara varit mörka moln. De guldfärgade sidolisterna sitter nu på plats och ser kanonbra ut!

*pust* Nu räcker det för denna gång.
/Joseph
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Antagligen har du för lite härdare, gjorde samma fel första gången jag lackade med mjukmedel :oops: . Jag använder PPG och mjukmedlet betraktas som färg så du skall dosera härdare som till den vanliga färgen!! då funkar det bra :cool:. Det var på listerna till skärmbreddarna jag missade så det var inga större ytor men jag var tvungen att ta bort färgen med lösningsmedel och börja om, thats life, live and learn :exclaim: .
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

Inlägg av joseph »

Nja.. jag blandade faktiskt i härdare i förhållande till hur mycket mjukmedel jag använde (30% mjukmedel enl. föreskrifterna). Jag kollade i färgtillverkarens (Standox) tekniska blad innan jag satte igång.
/Joseph
Registrerad

Inlägg av joseph »

Liten uppdatering. Efter ett försök att "rädda" härdningen har det ev. gått helt åt skogen. Jag måste få bort färgen och börja om, men lyckas inte med detta. En spoiler är kanske totalförstörd å jag försökte ta bort det med thinner och efter några timmar hade spoilern spruckit på flera ställen rakt igenom så det blir ev. till att beställa en ny om jag inte lyckas plasta den.
/Joseph
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Joseph skrev:... plasta den.
Det ska nog inte vara några problem. Man borde kunna pensla på ett lager polyester bara.
Bild

Användarens profilbild
joseph
Registrerad
Registrerad

....PIMPED....

Inlägg av joseph »

Och så var den klar! (Nästan... mer eller mindre... jag skulle behöva lacka om spoilersen när jag har kört in dem lite.) Riktigt foto denna gången... ingen Photoshop-retuschering.

Bild
/Joseph
Registrerad

Inlägg av henke »

OJOJOJ!

Vilken bil!!
Kan bara säga grattis! :smile:
Äntligen har jag min drömbil!!! :)

Trans Am -79
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

S-tan i gatan! :eek:

Snyggt, riktigt snyggt! Svårt att se, men om du inte redan gjort det borde du fundera på att förgylla rutlisterna också! :cool:
Bild

Skriv svar