Modifierad 83:a med kjolpaket i glasfiber.

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Sådär nu har jag småjuserat lite efter gårdagens missar och blåst på ytterligare lite färg
Bild Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
holmback
Medlem
Medlem
Namn: Per Holmbäck #134
Region: Södra
Kontakt:

Inlägg av holmback »

Det där blir riktigt snyggt !!!

/per
Svart T/A -76
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Nu vill jag ha lite råd av er mina vänner!
Har ett jalusi till min bil som är lite originellt och som jag gillar och vill ha på just därför. Men ska jag måla det svart eller i samma färg som bilen.
Kul att se vad andra tycker, är själv lite tveksam till att ha det i bilens färg men vore kul att testa skulle ju kunna bli snyggt....

Skulle det funka tror ni :roll: :que:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Du har ingen bild?

Jag tror att svart är snyggast.
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

.
Senast redigerad av pettersson den tis 27 mar 2007, 21:35, redigerad totalt 1 gång.
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Pettersson skrev:Nu vill jag ha lite råd av er mina vänner!
Har ett jalusi till min bil som är lite originellt och som jag gillar och vill ha på just därför. Men ska jag måla det svart eller i samma färg som bilen.
Kul att se vad andra tycker, är själv lite tveksam till att ha det i bilens färg men vore kul att testa skulle ju kunna bli snyggt....

Skulle det funka tror ni :roll: :que:
Ska nog lägga på det först innan jag tar beslut om det ska på eller inte. Kanske inte alls gör sig på en blå bil :roll:

Kanske finns något snäll photoshopare som kan hjälpa mig att fixa bilden sen när jag maskerat av och monterat det svarta
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Svart, halvblank funkar fint till blått. Brorsan hade det till sin Camaro som hade liknande blå färg. :cool:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Vet i fasen om inte bilen är snyggast utan det där och en tonad ruta.
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Runn skrev:Vet i fasen om inte bilen är snyggast utan det där och en tonad ruta.
Smaken är som baken... men jag tycker det klär bilen bra med mina ribbade frontgaller och ribbade baklysen... sen är det inte helt vanligt heller, bara det är ett plus för mig :smile:
tuco
Registrerad
Registrerad
Namn: Delete Me

Inlägg av tuco »

Så här ser ett snyggt jalusie ut :wink:
Användarens profilbild
holmback
Medlem
Medlem
Namn: Per Holmbäck #134
Region: Södra
Kontakt:

Inlägg av holmback »

Hmm, får instämma med Hardly, halvblankt svart blir snyggt.

/per
Svart T/A -76
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Vi skippar jalusisnacket... orkar inte med det nu de va dumt att dra igång det. Har nog med att få till garagelacken just nu :sad:

Det börjar bli ett riktigt konststycke att få till denna lacken. Det började sig med att jag tog en 500watts bygglampa och gick runt bilen och såg att den inte alls såg ut som jag tidigare uppfattat det. Nu såg man att färgen inte alls täckt utan var helt fläckig av att grundfärgen lyste igenom. Så det blev till att blanda mera färg och ta bygglampan i ena handen och sprutan i den andra och bättra på och samtidigt försöka få med sig både slang och sladd utan att gå i mot bilen. Avslutade sedan kvällen med att dra på ett lager klarlack. Det gick väl skapligt förutom att jag glömde sila lacken och att sprutan och jag inte riktigt kommer överens. Jag ska därför försöka låna mig en annan spruta till resterande lager innan jag fördärvar allt det som började så bra. :sad: vad fort det kan vända från att vara så nöjd & lycklig till att helt tappa orken.... suck :sad:
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Upp med humöret nu! Du ska ju ändå våtslipa hela bilen med 4000-papper, så vad gör lite skräp i lacken!
Tar det emot vilar man en dag eller två. Läser lite biltidningar å tittar lite bilfilmer. Vips e motivationen tillbaka! :razz:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Så här ser eländet ut nu med ett lager osilad klarlack
Bild
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Ugglemor skrev:Tar det emot vilar man en dag eller två. Läser lite biltidningar å tittar lite bilfilmer. Vips e motivationen tillbaka! :razz:
:lol: jaha är det så man gör... då ska jag ge fasen i att åka till garaget imorgon... de lär inte vara några problem att strunta i det iaf
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Lite skräp i lacken är inget problem, orsakar endast lite mer arbete :grin: .
Been there, done that. Lackade om min huv ifjol efter att fixat lite rostskador i bakre kanten, dubbelplåt :evil: . La på lite vitt igen, DAMM, slipade ner, la på ett varv till av vit färg, DAMM, slipade om, rengjorde lackboxen kliniskt, nytt inluftsfilter insatt, dubbla vattenavskiljare (kompressorn står lite dumt till), nytt luftfilter till kompressorn, trycktankarna tömda ett flertal gånger, resultat:DAMM :sad:
Vad gör man??? Slipa ner igen, men nu fanns ju i alla fall vit färg så jag la på några varv klarlack, resultat: DAMMMMMM :sad: :sad: :sad: .
Men som Ugglemor säger, våtslipning härdar kropp och psyke. ett par timmars slipning i vårvärmen plus polering gjorde susen, resultat blev enligt mitt tycke PERFEKT till slut :angle:
Varför dammade det i (den primitiva) boxen som tidigare ej haft dette problem, jo utsugsfläkten byttes under vintern till en lite kraftigare vilket gav för högt undertryck och luft sögs in där den inte skulle komma in, lösning, minska utsuget :smile: sen blev allt bra igen.

Sensmoral: allt går att fixa, ibland behövs bara lite mer arbete!!

PS, apropå bilfilmer, såg just Dukes of Hazzard, där "Laddar" de verkligen på!! :cool: :cool: och går imål med flaggan på toppen :twisted:. DS
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

:cry: hjälp har fått gardiner på min klarlack :cry:
Kunde inte hålla mig ifrån garaget igår utan var på med min totalt värdelösa :evil: spruta igen
Bilen såg bra ut bara någon liten miss bak med för lite klarlack... så jag skulle bara fixa till. :angle: Och då givetvis ta alla ytor.
Allt började så bra tills allt plötsligt rasade samman och skapade gardiner lite varstans på nästan alla vertikala ytor. Diskade rent och gick hem fort som attan... ska smyga in ikväll igen och titta närmare på eländet!

Har redan fått den uppmuntrande kommentaren -då har du lagt på för mycket!!!! :evil:

Hjälp hur gör jag nu på bästa smidigaste sätt för att få bort dom...
Har nu 2l klarlack på hela bilen. Mycket förtvivlad :sad: och ledsen nu :cry:
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad

Inlägg av bonnehill »

Pettersson skrev::
Hjälp hur gör jag nu på bästa smidigaste sätt för att få bort dom...
Har nu 2l klarlack på hela bilen. Mycket förtvivlad :sad: och ledsen nu :cry:
Behöver inte få bort det, räcker med att våtslipa tills det blir plant, gör det dock försiktigt så att du inte kommer ner i den blåa basen. vad gäller lack kan man få "garage"-lacker med showkvalitet men det kan kräva mycket arbete efteråt (våtslipning, bättring ,våtslipning mer bättring, våtslipning, polering..... till slut blir det perfekt), som farbror Barbro säger: det finns inga genvägar till den perfekta lacken :cry: .

Lycka till! Det blir bra till slut :cool: .
Senast redigerad av bonnehill den tor 29 mar 2007, 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Känner en sådan otrolig besvikelse just nu :sad: men ska tillbaka ikväll och se vad det går att göra.
Hur fint papper bör man gå på med om det sedan ska blåsas på ett nytt lager.
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad

Inlägg av bonnehill »

Har kört med 600 våtslip men det avverkar ganska snabbt. Finns det tillräckligt med klarlack kan det räcka med att slipa och sen köra med rubbing och polering. Du bör du slipa med finare och finare papper.
Gjorde just detta i går kväll på min TA då jag fixat några små rostskador bakom dörrarna. Klarlackat, våtslipade skarven med 1000, 1500,2000 och 2500. Detta avslutades med 3M:s grova rubbing och ser mycket bra ut, så allt går att fixa :cool: .
Herje
Bonnehill Garage
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Vet inte om det är nån tröst men alla bilackerare har garanterat råkat ut för det du råkat ut för nu..
Så som Bonnehill säger, våtslipa och polera så löser det sig nog..
Är väldigt svårt att få en nära "perfekt" garage lack, däremot kan det bli väldigt bra genom att våtslipa..

By the way... snygg färg.. :thumbup:
Pontiac TransAm SE -77 W72
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Varit i garaget och vattenslipat några timmar nu.... phuu
Det var faktiskt inte så farligt som det såg ut igår det mesta hade jämnat ut sig ganska bra och det gick rätt så smidigt att slipa bort det lilla som var kvar... blev en liten igenomslipning på ett ställe så där får jag blåsa på lite färg igen annars ska det bara vara att blåsa på klarlack igen.
Men denna gång överlåter jag det till min far som har lite mera erfarenhet av hobbylackering... :oops:
Ska ge mig på dom resterande lösa delarna sedan men inte på bilen :angle:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

tror det blir kanon det där, vad har du för lackspruta och skyddsutrustning i garaget?

hur tänker du göra med dörrstegen, etc som lätt syns när dörren öppnas?

har själv stört mig hejdlöst på att ha en gul bil med blåmetallic i dörrsteg och insida, det sänker helhetsintrycket avsevärt.
får väl se när man tar tag i det projektet. imponerande hur du kämpar i garaget, "man lär sig något nytt varje dag" är inget undantag när man ska ge sig på både tillverkning av kjolar och sedan lackering, ja jösses att du orkar :twisted: ... som sagt, impad blir man.
får du till en kanonlack nu så är det bara ut å jaga fälg och däck, spons?
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Lackspruta?? jag har morfars gamla damsugare som ja bara satt slangen på baksidan. :wink:
Näe vars jag köpte biltemas såkallade proffsspruta... för den hade så snygg färg
Bild
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Det är säkert inget större fel på den men att kalla den proffsspruta är kanske lite överdrivet
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Tidigare har jag alltid använt farsans gamla färgspruta den heter SAGOLA eller något liknande med underliggande kopp.
Den börjar bli lite sliten och så vill jag gärna ha överkopp.
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

adde skrev:hur tänker du göra med dörrstegen, etc som lätt syns när dörren öppnas?
Det är maskerat så att jag öppnar och stänger dörren när jag lackar.
Men problemet för mig var att lacka detta med klarlack då jag var så inställd på att det inte skulle bli för mycket överlapp någonstans och rinna att jag glömde spruta inne i dörrarna.
Men det är ju inga problem att maskera upp bilen och sedan fixa till sådana missar om man är petig.
Jag ska ändå aldrig visa bilen i dagsljus :wink:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Pettersson skrev:Det är säkert inget större fel på den men att kalla den proffsspruta är kanske lite överdrivet
den spruta dom har kopierat ÄR en proffsspruta den är e klart privärd , håll den bara ren (så inget torkar fast i den ) och håll ett "lagom" lågt tryck avfuktad luft så har du en "kompis" för livet (eller tills packningarna torkat ur )
Senast redigerad av 2 loud den fre 30 mar 2007, 09:28, redigerad totalt 1 gång.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

2 loud skrev:
Pettersson skrev:Det är säkert inget större fel på den men att kalla den proffsspruta är kanske lite överdrivet
den spruta dom har kopierat ÄR en proffsspruta den här e klart privärd , håll den bara ren (så inget torkar fast i den ) och håll ett "lagom" lågt tryck avfuktad luft så har du en "kompis" för livet (eller tills packningarna torkat ur )
Den känns MYCKET BRA att spruta med... övning ger färdighet så jag ska inte ge upp.
Verkar som sagt vara prisvärd... :wink: där av anledningen att jag köpte den
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Jag är grymt impad av jobbet du lägger ner, och hoppas att man får se din kärra lajv när den är klar. Tror att färgen blir grymt snygg, men för guds skull, håll jalusiet svart :cool:

Keep it up
Skriv svar