Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Runn skrev:Funderar på soppapump/pumpar, vet inte riktigt vad jag ska ha. Har vi någon bränsleguru? När allt är klart så ska det vara 600hp på bakhjulen på E85 som kräver 30-40 procent mer bränsle än bensin... Vad har ni för förslag?
Till en pigg turbobil är det väl dubbla 044or, matarpump & surgetank som gäller.
Varför något annat??
Alla har väl sina favoritkoncept.
Men att gå efter vad någon annan har kört ut på driven kan vara lite farligt. Bygg det du tror på, flödestesta vid det tryck du kör på så har du resultatet svart på vitt hur långt det räcker.
Du har ju inget högt mål när det gäller effekt, så hade jag varit du (vilket jag inte är) hade jag struntat i alla "boost a pump" tillbehör.
Onödigt tjafs.
Melvin skrev:Du har ju inget högt mål när det gäller effekt, så hade jag varit du (vilket jag inte är) hade jag struntat i alla "boost a pump" tillbehör.
Onödigt tjafs.
Finns ingen chans att jag använder den rednecklösningen
Min plan är (och var innan jag frågade här, men man vet ju aldrig det kan ju komma upp bra idéer). Jag kör två stycken Walbro 340, det borde ge så det räcker till 600rwhp på etanol = 600+40% = 840 bensinhästar. Pumparna ska vara monterade i tanken.
Ena pumpen går hela tiden och den andra startar när turbon börjar ladda.. 2-3psi jag vet inte riktigt men det blir att fundera på senare.
Jag vet inte hur det fungerar med intank pumpar, när man kör med två.
Själv har jag två externa pumpar och när jag bara kör den ena så finns där en backventil som ser till att bensinen ej trycks igenom den pump som ej används. jaja, det har du säkert läst på om.
Köpte ett par hobbs (?) brytare, eller vad de nu hette. De ligger fortfarande här på skrivbordet. En pump för mig räcker långt, så jag behöver i princip aldrig slå på den andra, så jag plockar bara in och ur en säkring till pump2.
... jo, det jag menar är att efter du provtryckt lär du märka om du behöver dra igång pump2 på gatan, kan ju vara så att den räcker väldigt långt med bara en, om den har bra matning & det andra stämmer osv.
Melvin skrev:Köpte ett par hobbs (?) brytare, eller vad de nu hette. De ligger fortfarande här på skrivbordet. En pump för mig räcker långt, så jag behöver i princip aldrig slå på den andra, så jag plockar bara in och ur en säkring till pump2.
... jo, det jag menar är att efter du provtryckt lär du märka om du behöver dra igång pump2 på gatan, kan ju vara så att den räcker väldigt långt med bara en, om den har bra matning & det andra stämmer osv.
Ja de heter hobbs, vet inte vad de heter på svenska...
Ja, backventil av något slag kommer att användas, en på varje pump så man kan alternera pumparna.
Kommer förmodligen bara behöva en pump den här sommaren men jag "försöker" planera framåt så jag inte behöver göra om så mycket när trycket ökas. Vill helst slippa plocka ner tanken mer än en gång, har inte hittat någon plasttank ännu dock...
Tänkte montera pumparna själv men kom i kontakt med Lonnie Pavtis ifrån Lonnies Performance Automotive och då är det ju smidigare att han gör det, han har min armatur nu iallafall och ska slänga ihop den med två stycken Walbro 340.
Måste få fart på det här nu eftersom en bilfrände här har skaffat en Viper 98:a (gott ljud) och behöver mer kraft om jag ska hänga med
Något tjurig just nu eftersom jag förlorade ett par toppar jag verkligen hade velat ha, var lite för långsam och de blev sålda till en annan
Daniel,
The pump kit is going to be a complete plug & play installation....
it only requires 2 positive connections to the battery terminal, 1 ground under the car - to the frame, & mounting of 2 relays on the frame near the tank.
No cutting of the factory wiring or fuel lines is needed.
Kit also allows easy swapping of the primary & secondary pumps (with 2 under hood connections) to keep runtime even on both pumps.
I require your complete sending unit for modification.
A hobbs switch & harness is included to enable the second pump under boost.
All connection are Weatherpack type & the hobbs switch (for the second pump) is set at approx 4-5# boost. It does have some adjustment as well.
Kit will be fully assembled & tested (wiring checkout & pumps will be pressure tested).
I have not yet found the power limit for this setup. I have one car at over 890rwhp with replacement lines, rails & regulator.
I also offer tech support to my customers if problems are encountered during install or tuning.... something you may not get from the others.
For additional information, please contact me at:
(724) 322-8505
7:00pm-11:00pm EASTERN time weekdays
& 9:00am-11:00pm weekends.
Det var inte lite gott att dra ur bilen, efter att ha kört CTi hela vintern så var det otäckt vad Trans Am:en gick snabbt Första tanken var ju att här behövs inget mer trimm, ändrar väl mig efter några turer.
Fjädringen var bra mycket hårdare nu, bilen ligger perfekt på vägen... Tänker inte skriva något taskigt om QA1 (eftersom det kan ha varit BMRfjädrarna som var för mjuka?) men skillnaden är stor mellan QA1/BMR och Koni/Strano. Svampigheten som förmodligen beror på den progressiva delen på BMRfjädrarna är helt borta. Problemet är att bilen är för låg, får se hur det går i besiktningshallen?