Calles Formula -95 LT1

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Birdman skrev:Huuu nu fick jag bilder i huvet!
Har du ställt ner bilen på egna njul eller hänger hon på bockar?
Har du gjort en enklare korsmätning innan du kapade upp?
Tino
Hon hänger på bockar i fyra hörn...kapade rakt av längs "pressvecken" i bågen, vad tänkte du på?
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Han är nog lite orolig för, att du kapat bort takbalken innan du styvat upp bilen och har du otur kommer att slå sig innan du hinner styva upp den.

Alltså ungefär tvärt i mot vad man brukar göra när man tex cab konverterar en ht.
Så du skulle nog behöva lite bra referens mått på chassit så du vet att den inte kroknar där den står.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Mangan skrev:Han är nog lite orolig för, att du kapat bort takbalken innan du styvat upp bilen och har du otur kommer att slå sig innan du hinner styva upp den.

Alltså ungefär tvärt i mot vad man brukar göra när man tex cab konverterar en ht.
Så du skulle nog behöva lite bra referens mått på chassit så du vet att den inte kroknar där den står.

Magnus
Allright, då är jag med, kanske punktar tillbaks balken tills jag skaffat förstärkningarna! Säger det igen, tack för alla idéer och förslag, uppskattas!

Edit: GIck ut i garaget och provpassade den kapade biten där den suttit, precis likadant som när jag kapade, chassit har alltså inte vikt sig :angle:

Så ni skräms, pojkar :oops:
Senast redigerad av formula_calle den ons 10 jan 2007, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad
Namn: Tino C

Inlägg av birdman »

Mangan skrev:Han är nog lite orolig för, att du kapat bort takbalken innan du styvat upp bilen och har du otur kommer att slå sig innan du hinner styva upp den.

Magnus
Precis. slår den sig kan du varken stänga dörrarna ordentligt bilen kan börja spåra som en orm och du blir bara ledsen!
Och det vill vi INTE! Ingen som har koll på vilka förstärkningar som bör göras???
Tino
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Mmm det är ingen dum ide!!!

Angånde förstärkningar på cabbar så vet jag iaf att det ligger förstyvningar i hjulhusen bak, samt att lådan som cabben ligger i styvar upp rejält mellan dom övre fästpunkterna bak.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Formula_Calle skrev:

Magnus
Allright, då är jag med, kanske punktar tillbaks balken tills jag skaffat förstärkningarna! Säger det igen, tack för alla idéer och förslag, uppskattas!
Nej jag skrämms inte mer än du gjorde när du visade dom första bilderna beundrar din ide rikedom då du utför det många funderat och varit sugna på! Kör hårt! men var försiktig så blir det nog läckert!

Edit: GIck ut i garaget och provpassade den kapade biten där den suttit, precis likadant som när jag kapade, chassit har alltså inte vikt sig :angle:

Så ni skräms, pojkar :oops:
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Mangan skrev:Mmm det är ingen dum ide!!!

Angånde förstärkningar på cabbar så vet jag iaf att det ligger förstyvningar i hjulhusen bak, samt att lådan som cabben ligger i styvar upp rejält mellan dom övre fästpunkterna bak.

Magnus
Intressant... tänk på att jag fortfarande har kvar B-stolpen, detta bör ju rimligtvis styva upp mellan hjulhusen i alla fall?

Det jag behöver är alltså något som styvar upp på längden (subframers, som gör att inte kärran viker sig under förarstolen), och något som styvar upp vridstyvheten? Alltså nån form av kryss så nära mitten av bilen som möjligt, (alltså under öppningen i taket)

Har jag hajjat rätt?
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Ja någon form av korsvis uppstyvning men som inte plussar på vikten med 100kilo så rätt plåtbit på rätt ställe gäller!
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Birdman skrev:Ja någon form av korsvis uppstyvning men som inte plussar på vikten med 100kilo så rätt plåtbit på rätt ställe gäller!
Roger that, jag får helt enkelt slänga ut baksätet så har jag sparat 15 kilo + 120 kilo passagerare :cool:

Förresten, mer vikt över bakhjulen kanske inte är heltokigt, jag har inte orkat byta däcken på fälgarna jag köpte av dig än, dom är väldigt intressanta i regn :lol: :lakrits:
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Ahhhh om du är snäller kanske du kan få köpa 4 stycken beg 245/50/16 till ett hemskt bra pris utav mig till våren?
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Birdman skrev:Ahhhh om du är snäller kanske du kan få köpa 4 stycken beg 245/50/16 till ett hemskt bra pris utav mig till våren?
Låter spännande! Dra ett pm när dom är på g :cool:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Ja du har kvar styvheten mellan hjulhusen, iaf huvudelen av den.

Och att få något som till fullo ersätter den du tagit bort låter sig inte göras utan att du bygger en bur med tanke på hur högt den sitter.

Sub frame connectors kan hjälpa en del men att få den lika styv som den var innan blir inte lätt. Ett rejälare Tunnel brace är nog en mycket god ide med.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

[quote="Formula_Calle"][quote="Mangan"]
Intressant... tänk på att jag fortfarande har kvar B-stolpen, detta bör ju rimligtvis styva upp mellan hjulhusen i alla fall?/quote]

HALLLÅÅÅÅÅ :eek: :eek: :eek: :eek: känns lite skrämmande att du sågar sönder din bil med så bristande kunskaper

gör så här : åk till en leksaksaffär och köp två leksaksbilar ( å nu va jag hygglig och lämnade inte ut dig ,, jag kunde ha skrivit att du skulle gå till ditt rum och hämta dom oxå :oops: )
ta en coupémodel sen sågar du av taket och trycker uppifrån rakt ner så kommer du se hur det sviktar

ta sedan den andra du inte sågat av taket på och tryck på samma sätt .. gaaaahhhhhhh du MÅSTE ersätta bärigheten du sågat bort bilen kommer vika sig , inte direkt men innan sommarn e över TRO mig ,,, eller chansa och få ett "Qul" vinterprojekt :twisted: :twisted:

.. ett gott råd e kanske KALLE håll dig till PHOTOSHOP istället ,, e inte så dyrt att "bygga " tillbaka då :angle:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula_calle
Registrerad
Registrerad

2 loud skrev:
HALLLÅÅÅÅÅ :eek: :eek: :eek: :eek: känns lite skrämmande att du blablablayadayada
Ja tänk vad roligt om alla hade tagit det säkra före det osäkra och gjort som alla andra :roll:
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

2 loud skrev:gör så här : åk till en leksaksaffär och köp två leksaksbilar ( å nu va jag hygglig och lämnade inte ut dig ,, jag kunde ha skrivit att du skulle gå till ditt rum och hämta dom oxå :oops: )
ta en coupémodel sen sågar du av taket och trycker uppifrån rakt ner så kommer du se hur det sviktar
Inte för att vara pessimistisk men jag tror inte riktigt modellerna är uppbyggda likadant som originalbilarna. Modellerna är gjutna som du vet :wink:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Nåja det åke menar kan visas med ett par bitar fyrkants rör med, ta bort två motsåtende sidor 1/4 av längden, försök sen böja den, efter det tar du bort tre sidor och prova igen,,,,,

Att det sen finns folk som säkert har gjort just så som du beskriver calle tvivar jag inte på, men jag skulle inte tro att det blir gnissel eller gnirk fritt och med en del intressant väg egenskaper på köpet.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
klas80
Registrerad
Registrerad
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

friskt vågat hälften vunnet, eller vad brukar man säga? Modigt tycker jag men som redan sagt se till att förstärka nu först och främst innan du gör nått annat. Lyckas du med det blir detta säkert bra.
Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Formula_Calle skrev:
2 loud skrev:
HALLLÅÅÅÅÅ :eek: :eek: :eek: :eek: känns lite skrämmande att du å här fyller man i vad man för dagen tycker passar ;-)
Ja tänk vad roligt om alla hade tagit det säkra före det osäkra och gjort som alla andra :roll:
nä nä jag tycker utseendet blir cool och visst ere ballt att inte vara som alla andra (som tex kan öpnna dörrarna och stänga dom igen :wink: ) tro inte att det är kritik utan se det mera som ett "råd" ,, man behöver inte lägga handen på en rödglödgad platta för att konstatera att den e varm , skulle jag INTE säga ifrån när jag ser nått som e fel DÅ e jag knappast en "kompis"
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Åke vill bara väl som sagt, fastän det låter som han skäller på dig. Bättre att nån säger till om nåt ser fel ut än tigande tittar på....
Det kan bli riktigt snyggt ju!
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

http://www.thirdgen.org/techboard/conve ... legit.html

här finns en en tråd om cabbar (verkar va 3gen men dock)
det näms några företag som konverterade tydligen, borde ju kunna få kontakt med dem och höra om de gör för förstärkningar.. de kanske gör för 4gens oxå, vad vet jag..
kanske kan va en bra början på att hitta vad de gjorde för att förstärka chassit.

http://www.markscustomkits.com/Convertible.htm

Här e en 3gen cab de demonterar, man ser nån förstärkning bakom sätena, men den hindrar ju inte den kolapps Åke pratar om.

(Även om det är 3gens borde de kunna ge idér, ledtrådar till hur du ska göra)
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
formula_calle
Registrerad
Registrerad

kunna öppna dörrarna och stänga dom igen
Riktiga bilar äntrar man genom fönstret :angle:
här finns en en tråd om cabbar...
Hmm...intressant

Jag har tittat lite på subframe connectors (nedan exempel från SLP). Eftersom jag inte gillar att få saker gjorda åt mig (och kör det här projektet på en budget), så tänkte jag göra mina egna.

Tänkte använda fyrkantsprofiler av plast för att göra mallar, och sen kopiera av dom i stål...

Samma sak blir det med tunnel bräjsen, ser om jag kan svänga ihop en egen. Sen får det bli någon sorts kryss under också (som cabbarna har), det är inte mycket spikat, men jag tror jag är på rätt väg :cool:

SLP SFC's
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Hörström #305
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Gillar folk som vill / kan göra saker själva istället för att köpa färdigt.

Gör en bra jigg till Subframen så du kan tillverka på beställning. Kan inte kosta mycket att tillverka i material men frakt från USA drar upp priset.
Kan tänka mig att det finns några som kan vara sugna.

Stefan
FIREHAWK 2002
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Ja bygg gärna 10 par på en gång, bara det inte är den där varianten som man inte får plats med om har 3" y-pipa.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Mangan skrev:Ja bygg gärna 10 par på en gång, bara det inte är den där varianten som man inte får plats med om har 3" y-pipa.

Magnus
Inge dum idé, lyckas jag bygga en så bygger jag flera!
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Formula_Calle skrev:
Mangan skrev:Ja bygg gärna 10 par på en gång, bara det inte är den där varianten som man inte får plats med om har 3" y-pipa.

Magnus
Inge dum idé, lyckas jag bygga en så bygger jag flera!
Ta inte SLP´s då utan den jag berättade om.

Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vad har hänt här ? har karossen vikt sig än :wink: kan du fortfarande öppna dörrarna :angle: :angle:
formula_calle
Registrerad
Registrerad

2 loud skrev:vad har hänt här ? har karossen vikt sig än :wink: kan du fortfarande öppna dörrarna :angle: :angle:
Nej så roligt skall du inte få ha Åke :lol:

Jag har mest pysslat med att åtgärda rost och slabba asfaltsgegga i hjulhusen, annars har det inte hänt mycket, håller på att ta lastbilskort nu, så det är mycket körande hit och dit, tar det nere i Falkenberg :surprised:

Men vilket år som helst skall jag sätta fart igen, hon rullar till sommaren :wink:
Användarens profilbild
net_rat
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonny Eriksson

Inlägg av net_rat »

tänkte bara kolla hur de går me projektet?Får man se den i sommar på vägarna?
Project Pontiac Party Car
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Net_Rat skrev:tänkte bara kolla hur de går me projektet?Får man se den i sommar på vägarna?
Jodå, medans jag grävde och mätte under bilen fick jag syn på en irriterande massa ytrost, hinken har gått som daily driver i New Jersey i tio år, och rutan "rostskydd" kryssades inte i på optionslistan den där sommardagen 1995, så det har blivit att knacka, slipa, måla och rostskydda med asfaltgegga.

Alltså, jag skall rostskydda färdigt innan jag går vidare med bygget av subframeconnectors.

Och så har jag rotat fram nya topplockspackningar, vill ha ihop motorn så snart som möjligt.

Sen stod kärran med kapell på i en storm i höstas, och lacken fick jävligt mycket spö...så jag får gå över hela bilen med något BRA, rubbing biter inte...vad kör man då, autosol, våtslip?

Nu svamlar jag, men upplägget är alltså ungefär såhär:
*Rostskydda
*Bygga SFC's
*Få ihop spisen
*Göra färdigt det kosmetiska runt takbågen där jag kapat
*Snygga upp lacken

Och fixa p-bromsen....

Och scanna datorn...

Och tjuvkoppla mina blinkers lite mer...

Och tona mina sidomarkeringsljus bak...

Och gjuta en airfoil...

Och spola kylaren...

Och lista ut varför abs-systemet tar semester ibland...

Och byta bakaxelolja...

Jag skall ut och rota idag, skall försöka komma ihåg att ta lite bilder!

Inte mycket kvar att göra alltså, bilen rullar till sommaren :ybanger:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

har du sånna problem att få lacken bra så ska du nog inte prova på det själv om du inte stoppat undan pengar till en lack ,, våtslip e ett bra exempel på nått som behöver stor erfarenhet och handlag för att inte slipa för mycket ,,,

har du testat den röda rubbing compound ? tror det kan vara turtle den brukar finnas på mackarna i små platta plåtburkar ,, handgnugga med den så borde du kunna rugga fram ett bra resultat om du inte får fram nån lyster med den ere nog bara å måla bilen mattsvart eller lämna iväg den till en lackfirma för en seriös lack

ps prioritera om din lista lite ,, börja med att scanna coderna så du har nått att fundera över OM du skulle få fram några felkoder ds
Skriv svar