Calles Formula -95 LT1

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
dp
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Persson #239

Inlägg av dp »

Såg din bil på Tradera, är dags att leta en annan bil eller har du redan köpt ny?
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

DP skrev:Såg din bil på Tradera, är dags att leta en annan bil eller har du redan köpt ny?
Nja, kommer en bra kopare med ratt summa deg i handen sa saljer jag henne, men har inget emot att behalla henne heller :love:

Men saljer jag henne sa far det bli en Trans-Am, antingen 3rd gen eller 4th gen. :angle:
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Rotade i bilen idag, började med att jag skulle dra om en sladd så jag rev undan golvmattan en bit, hittar en rostfläck på insidan av vänster innerskärm, och fingret går rakt igenom...morr...blir till att kapa och svetsa lite i mellandagarna.

Hursom, till det roliga, imorgon sätter jag kapen i t-bågen. Jag skall kapa taket på bilen :cool: , fast det får bli en sup först så man kan med att göra't.

Bilder kommer väl imorgon då, puss
Senast redigerad av formula_calle den mån 23 apr 2007, 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
net_rat
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonny Eriksson

Inlägg av net_rat »

Rost?? d va som fan..trodde dem flesta var rostfria men kan ha fel :eek:
Project Pontiac Party Car
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Net_Rat skrev:Rost?? d va som fan..trodde dem flesta var rostfria men kan ha fel :eek:
Mnja, min är väl inte gruppens alfahanne, har bilen gått 21 000 mil som daily driver i New Jersey så har hon, bra att jag finns här och pysslar om henne då :cry:
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Yes, lovade bilder så här kommer bilder...svettigt att sätta kapen i sin baby, men fega pojkar får inte pussa söta flickor, som man säger.

Bild

Bild

Bild

Cutouten från Summit...bra att skrämma tanter med.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad
Namn: Tino C

Inlägg av birdman »

Dum fråga men why??????? varför kapade du av bågen???
Är inte det en bärande del????
Hur styvar du upp den?
Var får du tag i ett annat tak???
Tino
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Birdman skrev:Dum fråga men why??????? varför kapade du av bågen???
Är inte det en bärande del????
Hur styvar du upp den?
Var får du tag i ett annat tak???
Tino
För att det kommer bli jävligt snyggt :wink:

Det inverkar på styvheten, oh yes, men tänk på att en cab saknar taket helt och hållet, och jag har ju inte en tanke på att köra bana i vilket fall.

Blir det för svampigt får jag väl slaska på lite SFC's och allt vad det nu heter. Glasluckorna kommer jag behålla, men kommer modifiera lite. Finns en del som gjort såhär i USA, grymt fräckt :cool:
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

:eek: skulle jag aldrig vågat göra.... :ybanger:

Hur låser dina luckor i mitten nu då? Ska bli kul att följa dina lösningar på innertaket, tätningslist mm.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Tog du bågen också, det var vågat... en ombyggnad till de vanliga t-topsen är ju enkelt annars som jag fattat det, alla bilar är ju t-tops under plåttaket. Och det finns ju några i USA som du skriver.

Cabben har väl en slags SFC original.

Men gör du så här så blir det ju snyggt. Jag väntar till du är klar innan jag testar.

Bild
Användarens profilbild
jimmy
Registrerad
Registrerad
Namn: Jimmy Hansson #461

Inlägg av jimmy »

Klart snyggare utan den jäkla pinnen i mitten.
Friskt vågat!!
Själv skulle jag nästan villja svetsa igen hela taket för att vinna lite vridstyvhet och väghållning.
Fast en cruising med targan av är inte fel....
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Jo, jag har ungefärliga planer i huvudet, kommer ägna vintern åt att slipa det...

Från utsidan kommer det se helt original ut när jag har luckorna på. Den svarta metall-listen som så att säga håller luckorna på plats där dom möts i mitten tänkte jag fästa PÅ ena luckan. Luckorna kommer inte falla ner i hytten, för dom ligger fortfarande an mot ca 5 cm av den gamla bågen på varje sida.

Hur jag låser luckorna mot taket återstår att fundera ut, men jag har lite kluriga idéer :cool:

Innertaket skall jag se om jag kan skära till, annars klär jag om det.

Pillet blir att få till tätningslisterna på ett sätt så dom håller någorlunda tätt, samtidigt som dom döljer så mycket av moddandet som möjligt, jag har lite idéer här.

PS: Jag antar att bilbekämpningen kan gnälla, men jag har svårt att se hur dom skulle kunna reagera om jag gör det snyggt. Och reagerar dom så skaffar jag ett extra innertak, så ser det plötsligt väldigt original ut igen :lol:
Senast redigerad av formula_calle den tis 09 jan 2007, 21:32, redigerad totalt 1 gång.
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Petade i 21wattare istället för 5wattare i blinkersarna bak idag...syns lite bättre genom blackoutsen :cool:

Tänkte visa lite hur jag tänker med konverteringen av taket...

Taket utifrån, ser helt original ut :cool:
Bild

Som ni ser vilar luckorna fortfarande mot taket...ingen risk att dom trillar in. Här ser ni även högtalarna från Pioneer jag hittade när jag rev ut inredningen, det förklarar det fina ljudet jag undrat över :angle:
Bild

Här skall trollas med tätningslister, innertak, svets, spackel och färg.
Bild

Listen som tidigare var skruvad i taket skall limmas mot vänster lucka, höger hade varit att föredra, men det går inte, för då går inte bakluckan att stänga...
Bild

Kul...diffen läcker :cry:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
jimmy
Registrerad
Registrerad
Namn: Jimmy Hansson #461

Inlägg av jimmy »

Den lilla läckan känns inte akut om man jämför med hur min såg ut.... men du kan ju göra vid det när du har tid. Det är inte så svårt och kostar inte mycket. Går åt två liter olja om du tänker byta den.
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Tänkte det där med hur du lägger targaluckorna...
För mig i min 3gen ligger de itne alls rakt ner o den där baljan i bak. Där har jag min 10" woofer.
Luckorna ligger i en väska för targorna, som ligger på platten mellan baljan och ryggstödena. Väskan har vidare 2 spännbara straps med krokar på båda sidorna(4 krokar totalt) som fästes i krokar som komemr upp genom klädsen från karossen.

kanske kan ha något liknande om du vill kunna sätta listen på andra luckan?
om det behövs kan jag ta nån bild, får säga till isåfall.

Btw. ser jättenice ut det där med utan båge :angle:
Gör du det snyggt så ska det väll mycket till innan de reflekterar över det på besiktningen. besikta aldrig med targan av bara :angle:
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Calle det är inte en läcka det är bara axel som svettas.
Det e luuuugnt! :cool:
/Tino
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Jaha...idag har jag bytt insugspackningar och serpentine belt (vad heter det på svensk tro?)

Att lyfta insuget var ju ett litet projekt, och det var satan vad motorn vad sotig :oops:

Snabb fråga, hur kommer det upp sot och gegg i insuget? Är väl inga rörliga delar där uppe som behöver smörjas?

Hursom, fick dit insuget igen med fräscha packningar och en klick silikon, lyckades dra av fyrans bult för att jag blandade ihop momenten...hrm. Hursom, lyckades nästan tappa en skruvjävel ner i en injektorport, och då hade jag fått lyfta hela skiten igen... den la sig precis vid kanten...ibland har man tur :oops:

Alltså, imorgon skall all kringutrustning skruvas dit igen, och så kör vi en provstart...bara för att det är kul att starta den utan någon ljuddämpning :lol:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Formula_Calle skrev:Snabb fråga, hur kommer det upp sot och gegg i insuget? Är väl inga rörliga delar där uppe som behöver smörjas?
Sot = EGR Exhaust gas recirculation? Olja kan komma med PCV Positive Crankcase Ventiliation
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Runn skrev:
Formula_Calle skrev:Snabb fråga, hur kommer det upp sot och gegg i insuget? Är väl inga rörliga delar där uppe som behöver smörjas?
Sot = EGR Exhaust gas recirculation? Olja kan komma med PCV Positive Crankcase Ventiliation
Låter rätt och riktigt...egrskit alltså, inte nog med att den får motorn att pissa olja i bakkanten av insuget, den smutsar ner min fina motor också :cry:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Plocka bort EGR så slipper du sot (typ det första jag gjorde) och skaffa en oil catch can till PCV så slipper du olja i insuget om du nu har problem med det, kan ju också bero på tex trasig pcv ventil.

två bilder att studera.

Bild

Bild
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Runn skrev:Plocka bort EGR så slipper du sot (typ det första jag gjorde) och skaffa en oil catch can till PCV så slipper du olja i insuget om du nu har problem med det, kan ju också bero på tex trasig pcv ventil.

två bilder att studera.
EGR'en är ju till för att sänka emissionerna, men jag läste någonstans att den skyddar mot spikningar och grejer också, stämmer det?

Emissionerna skiter jag ju blankt i, det finns ju etanol man kan blanda i för besiktningens skull, men vill inte plåga min stackars långmilare mer än nödvändigt :lol:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

EGR hjälper en hel del ja, ingen effektvinst att plocka bort den.
Kommer inte i håg hur det är på en OBD I bil men på OBD II (from -96) kommer du få en fel kod om PCM inte känner av ändring i vartal (har jag för mig det är) när den öppnar egr och ge dig en fel kod om du inte programerar om.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Öhhhhh har inte sett så mycket på targaombyggnationer men jag är rätt säker på att man behåller mittstöttan å att cabbar har mer förstärkningar i chassiet..
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Z28 skrev:Öhhhhh har inte sett så mycket på targaombyggnationer men jag är rätt säker på att man behåller mittstöttan å att cabbar har mer förstärkningar i chassiet..
Riktigt!

Men om man tycker om att köra en wettextrasa så är ju detta "the way to go"! :angle:

Skämt o sido - du bör nog genomföra liknande chassiemodifieringar som cabbarna har.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Z28 skrev:Öhhhhh har inte sett så mycket på targaombyggnationer men jag är rätt säker på att man behåller mittstöttan å att cabbar har mer förstärkningar i chassiet..
Bara för att förtydliga...med targa menar jag inte t-top. Vi har döpt om det jänkarna kallar t-top till targa. Det jag menar med targa är som vissa Corvette och äldre Porsche 911 har, alltså ingen mittbalk.

Min bil är t-top från början, jag har alltså inte t-top konverterat en coupe...jag har targakonverterat en t-top :wink:

Ni pratar om chassiförstärkningar på cabbarna, vet någon exakt vad för förstärkningar det är? Hade varit intressant...

Jag skruvade ihop mitt insug idag och provstartade, bilen sjunger så gott med nakna grenrör :lol:

Nu läcker det inte bakom insuget, men det läcker någon annanstans ifrån...grr. Blev så trött så jag packade ihop och släckte ner, får hugga in någon annan dag.

Edit: Blev så förbannad på att jag packade ihop och släckte ner, och gick ut och rotade...det verkar som topplocken läcker där dom ligger an mot blocket i bakkant på båda sidor .

Det som gör mig fundersam är att det BARA är i bakkant, och just på båda sidor, kan det istället vara växellådan som i ovankant där den möter blocket? Synd att riva från fel håll :angle:

Tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Jag har sett denna konvertering gjord förr i usa men! Bilen kommer vrida sig runt sin egen axel pga kraft o i motor och det styva chassit. Rädd för stress frakturor i plåten vilken kan bli hemskt i slutändan. Sen tror jag att dina luckor kommer röra på sig duktigt och vindbrus blir ganska uppenbart vid enkla grejor som normal kurvtagning. Jag skulle vara rädd för att luckorna kan spricka med vilket blir skit dyrt. Min tanke är! Kolla in vart förstärkningarna sitter på en Firebird cabbe och jämför med en normal T-top. Tror det är enda vägen att få det att bli bra.
Tino
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Birdman skrev: Rädd för stress frakturor i plåten vilken kan bli hemskt i slutändan.
Bucklor i bakskärmarna ser man på 4genare då och så(sub frame connectors hjälper) och det utan att man har kapat i plåten, så som alla andra säger förstärk rejält. Men det kommer att bli snyggt. :cool:

Helt rätt som du säger Calle, T-Tops heter det och inget annat.
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Runn skrev:
Birdman skrev: Rädd för stress frakturor i plåten vilken kan bli hemskt i slutändan.
Bucklor i bakskärmarna ser man på 4genare då och så(sub frame connectors hjälper) och det utan att man har kapat i plåten, så som alla andra säger förstärk rejält. Men det kommer att bli snyggt. :cool:

Inte bucklor utan stress fraktur i svetsfogar=crack=yuck!
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Birdman skrev:
Runn skrev:

Inte bucklor utan stress fraktur i svetsfogar=crack=yuck!
Låter spännande! Skall snoka upp vad cabbarna har som inte min pärla har, synd om dom där snygga höfterna fick åderbråck :angle:
Användarens profilbild
birdman
Registrerad
Registrerad

Inlägg av birdman »

Huuu nu fick jag bilder i huvet!
Har du ställt ner bilen på egna njul eller hänger hon på bockar?
Har du gjort en enklare korsmätning innan du kapade upp?
Tino
Skriv svar