TA 30th Anniversary # 186

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem
Namn: Tom Rosenblad #120

TA 30th Anniversary # 186

Inlägg av tom »

Ja ni fick mig hooked och då får jag väl utmana genom att starta en "projekt tråd". Den kommer inte att handla så mycket om att bygga bilen men jag kan alltid berätta historien om hur bilen hamnade hos mig och vad som är gjort.

Köpte min första TA, och jänk, 2001 av en kille i Uppsala.
Han hade importerat en 91:a och jag var såld efter första besöket. Köpte den men tyckte den var sådär och bestämde mig hösten 2003 för att köpa en 4-gen. Letade efter en, ja vad som helst men fastnade rätt snabbt för 30-års jubileums modellen. Detta dels för att det inte fanns några i Sverige dels för att jag tyckte den var jäkligt häftig till utseendet. Letade hela hösten och hittade bilen i Texas i Dec 2003 via E-bay. Mailade några dagar med Todd som killen hette som sålde bilen och efter en koll av en lokal förmåga 3-4 ggr slog jag till. Nervigt är bara första bokstaven i hur jag kände när jag skickade iväg $$$$ till honom.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tom den tis 05 dec 2006, 19:22, redigerad totalt 5 gånger.
Tom
30th TA Anniversary #186, balanced and blueprinted, forged JE Pistons & Eagle Rods ,Thunder Racing 224 Cam,Comp Cams Lifter, Rods & Springs, Granatelli MAF, LS6 Intake, K&N Filter, MAC Headers, Borla Cat Back ,Dyno'd 365 RWHP, 392 w/o CATs
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem

Inlägg av tom »

När bilen väl kommit till Sverige och jag såg den första gången (se TA blad 1/05) så är det en del förbättringa som jag gjort. Gillar att köra på bana och testade den första gången på Mantorp men var inte överlycklig. Den hade kvar original dämpare samt fjädrar så den betedde sig inte som jag hade förväntat mig. De som var me på Mantorp kanske minns hur jag var nära att smälla bilen i chikanen efter att TCS släppt och jag fick sladd...huuuu vad det nöp i magen.

Under vintern monterades HAl QA1 coilovers runt om samt BMR swaybar kit & panhard stag. När jag sedan fick ut bilen våren 2005 och körde med den på bana så var det som en helt annan bil. Det var bara att skruva dämparna till nästan max alltså så att det kändes som om man körde utan dämpare och fjädring. Å andra sidan så hade jag inga större problem med krängningarna utan den gled genom kurvorna hur bra som helst. Är väl bara åldern som tar ut sin rätt då jag inte vågar köra tills greppet släpper, har blivit klokare och fegare med åren. Nåväl det fanns ett annat problem som måste rättas till och det var bromsarna. Efter c 5 varv på Mantorps långa bana så var dessa helt slut och det var bara att åka in i depån för att kyla dessa. Kan som parentes nämna att jag åkte med Thed Björk i hans BMW300 nånting och han kom upp i c 200 före bortre kurvan, jag låg i c 220 och började bromsa c 150 m före kurvan. Är inte helt OK för magnerverna när det känns som is när man bromsar men det gick vägen.

Följande vinter var det dags för bromsarna och gjorde som så att jag bytte slangarna till spunna sådana samt racing vätska som tål temper upp till 260 grader jämfört med standard 160 C. Döm om min förvåning i somras när jag kunde köra runt Gelleråsen varv efter varv utan att bromsarna mattades nämnvärt. Måste erkänna att till slut började det kännas att de inte håller måttet även om jag har Hawks Racing klossar avsedda för gatbruk och tuff körning.

Denna vinter var det meningen att det skulle monteras en Pro Charger men fick hoppa om ett tag p ga att $$$$ inte trillade in i samma takt som förr. Jag vet att det har kommit 3st av dessa aggregat till Sverige och att de kommer att monteras på 2 TA och en Vette så vi får väl se vad som händer i framtiden för helt klart är att mycke vill ha mer....
Tom
30th TA Anniversary #186, balanced and blueprinted, forged JE Pistons & Eagle Rods ,Thunder Racing 224 Cam,Comp Cams Lifter, Rods & Springs, Granatelli MAF, LS6 Intake, K&N Filter, MAC Headers, Borla Cat Back ,Dyno'd 365 RWHP, 392 w/o CATs
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

:threadz:

Börjar bli vanligt med procharger i sverige nu.................

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem

Inlägg av tom »

Niklas skrev::threadz:

/N.
Jag vet men lyckas ej få in dem på ett snyggt sätt...
Tom
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Hörström #305
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Va Tom har startat projekttråd! Vad är på gång nu då?

Skriv lite mer vad som är gjort med bilen och vilka delar som sitter i motor mm..

Stefan
FIREHAWK 2002
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem

Inlägg av tom »

Stefan H skrev:Va Tom har startat projekttråd! Vad är på gång nu då?

Skriv lite mer vad som är gjort med bilen och vilka delar som sitter i motor mm..

Stefan
Inget speciellt på G men det var några som hetsade mig att starta tråden och är lite rådvill med jag skall skriva i den. Kan väl ta detta med vad som är gjort med den, detta enl den beskrivning som följde med från ägaren.

Som alla andra började han försiktigt med att byta luftfilter till ett High Flow Air Intake samt G2 High Flow Mass Air Meter. Detta gjordes i september 1999 alltså när bilen var c 9 månader. Följande som behövde göras var att byta ut kopplingen i april 01 till en Star Stage III som det tydligen var en jäkla massa problem med. Vinter 02 var det dags plocka på ett LS6 insug men det dröjde bara 2 månader så plockades hela motorn ut med ambitionen att bygga en weekend racer med kompressor. Beskedet till verkstaden var: bygg en maskin som tål att ta ut c 700 hk.
Sagt och gjort, allt balanserades och man plockade in Eagle stakar samt JE kolvar, Thunder Racings kam 224-114LS samt deras lyftare. Topparna är portade. Oljepumpen är bytt till en högvolym pump samt samtidigt byttes kopplingen igen men nu till en Spec Stage 4, väldigt tung körd kan jag bara intyga. Sedan plockade man på nya headers 03 från Mac samt till detta ett Borla Cat Back system.

Nu kör vi på strippen under 03 samt planerar för kompressorn under vintern 04. Konstaterar under hösten att frugan har använt alla pengar och vi står på ruinens brant...vad göra jo sälja allt vad vi har, separera och det är där jag kom in och köpte bilen.

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tom
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem

Inlägg av tom »

Tom skrev:
Niklas skrev::threadz:

/N.
Jag vet men lyckas ej få in dem på ett snyggt sätt...
Nu har jag fått foton in i själva tråden, tack Runn :grin:
Tom
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Jag gillar bilden med bilen på bana :cool:

Se nu till och beställ den där kompressorn :wink:
Skriv svar