firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
Har under senare tiden haft lite problem med rökpuffar från "motorn". De har kommit i låg fart (gånghastighet) när man vridit på ratten men då de puffat ut i bakkant av motorn har jag inte misstänkt sevostyrnen eller pumpen. Dock måste ju servosystemet vara inblandat.
Felsökningen började därför vid mitt hydrauliska bromsservo

men detta var fortfarande torrt. Även kopplingarna var torra
(Jag vet, bromsrörsdragningen är verkligen skittattigt gjord. Jag ska byta huvudbromscylinder till en som är snäppet större och har utloppen mot skärmen istället och orkar inte dra om rören innan dess... Därav att det ser ut som det gör.)
Felsökningen fortsatte fram till pumpen

och efter en hel del tid hittades felet.
Det är inte så enkelt att hitta när man är själv och ska vrida på ratten samtidigt som man ska försöka springa fram och titta...
AN-kopplingen som skymtar i bakgrunden på styrsnäckan med rostfritt rör; AN-kopplingen är hemmabyggd och består av en AN-6 och någon mysko rörgänga som går ner i motorn (Typ 5/8 UNF). Eftersom jag inte hade någon kona som tätade mot styrväxeln utan bara själva hållaren, sipprade det ut lite olja härifrån. Sippra är nog fel ord, en supertunn stråle sprutade ut och träffade rakt på headersen. Stråen var så pass stark att ingenting rann från växeln vilket gjorde att man var tvungen att se felet. Strålen förångades omgående mot det varma grenröret (lämnade inga fläckar att se när motorn var avstängd) och röken skickades därefter med hjälp av motorfläkten till bakkant av motorn där det inte blåste lika mycket. Här steg röken rakt upp och det hela skedde med någon sekunds fördröjning efter att man vridit på ratten vilket gjorde det ännu svårare att hitta felet...
Nåja, det hela löstes med att stoppa i en konad rörstump i underkant av kopplingen

Nu hade man ju kunnat använda stdrörkopplingen och dra det rostfria röret ända ner istället för att patenta en flashig AN-koppling tänker ni säkert. Jag har dock en annan styrväxel som ska monteras i vinter (2,25 rattvarv) och den har ännu konstigare kopplingar (M18 SAE) varför jag köpt fina adaptrar som går till AN-6... Därav denna förberedelse :)
Därefter byttes oljan. Detta är andra oljebytet och det har varit med i ca 5-6timmar. Tycker oljan var tämligen svart för sin korta tid den har varit i motorn. Bruksbilens olja är fortfarande gyllenbrun efter 500 mil. Iof har väl knapast pontiacen sådana toleranser så det är väl inget att oroa sig för?

Magneten visade en mycket tunn film av metallspån vilket jag heller inte tycker om, men det kanske inte är något att oroa sig för än så länge? (glömde såklart fota den).

Filtret var ju också ganska smutsigt (40 micron) men å andra sidan har jag aldrig sett ett isärtaget oljefilter så det kanske inte heller är något att oroa sig för?

Här är min värdelösa oljeavskiljare till tanken. Röret i ovankant går i princip horisontellt i tanken trots AN-kopplingens vinkel. Den lilla rörstumpen efter AN-kopplingen innehåller ett värdelöst filter som släpper ut en ganska otrevlig oljedimma (ser ju skitskabbigt ut!) när oljan vispar runt i tanken (tex när man gasar). Besiktningen lär väl inte bli superglada över detta och jag gillar det verklign inte. En lämplig oljeavskiljare behövs, eller så leder jag ner skiten i insuget
Kan man sätta ett filter på änden och lösa problemet eller måste man ha en separat oljeavskiljare?
Sen var det tänkt att jag skulle köra hem kärran, men en ljuddämpare som hängde oroande snett (och kanske var på väg att lossna) stoppade detta. Var trött på att mecka så det får fixas senare i veckan...
Dock sitter hela bilen ihop nu, tom huven är monterad. Så den bör väl räknas som "körbar". Ska bara försöka få ihop en luftburk också...
Felsökningen började därför vid mitt hydrauliska bromsservo

men detta var fortfarande torrt. Även kopplingarna var torra
(Jag vet, bromsrörsdragningen är verkligen skittattigt gjord. Jag ska byta huvudbromscylinder till en som är snäppet större och har utloppen mot skärmen istället och orkar inte dra om rören innan dess... Därav att det ser ut som det gör.)
Felsökningen fortsatte fram till pumpen

och efter en hel del tid hittades felet.
Det är inte så enkelt att hitta när man är själv och ska vrida på ratten samtidigt som man ska försöka springa fram och titta...
AN-kopplingen som skymtar i bakgrunden på styrsnäckan med rostfritt rör; AN-kopplingen är hemmabyggd och består av en AN-6 och någon mysko rörgänga som går ner i motorn (Typ 5/8 UNF). Eftersom jag inte hade någon kona som tätade mot styrväxeln utan bara själva hållaren, sipprade det ut lite olja härifrån. Sippra är nog fel ord, en supertunn stråle sprutade ut och träffade rakt på headersen. Stråen var så pass stark att ingenting rann från växeln vilket gjorde att man var tvungen att se felet. Strålen förångades omgående mot det varma grenröret (lämnade inga fläckar att se när motorn var avstängd) och röken skickades därefter med hjälp av motorfläkten till bakkant av motorn där det inte blåste lika mycket. Här steg röken rakt upp och det hela skedde med någon sekunds fördröjning efter att man vridit på ratten vilket gjorde det ännu svårare att hitta felet...
Nåja, det hela löstes med att stoppa i en konad rörstump i underkant av kopplingen

Nu hade man ju kunnat använda stdrörkopplingen och dra det rostfria röret ända ner istället för att patenta en flashig AN-koppling tänker ni säkert. Jag har dock en annan styrväxel som ska monteras i vinter (2,25 rattvarv) och den har ännu konstigare kopplingar (M18 SAE) varför jag köpt fina adaptrar som går till AN-6... Därav denna förberedelse :)
Därefter byttes oljan. Detta är andra oljebytet och det har varit med i ca 5-6timmar. Tycker oljan var tämligen svart för sin korta tid den har varit i motorn. Bruksbilens olja är fortfarande gyllenbrun efter 500 mil. Iof har väl knapast pontiacen sådana toleranser så det är väl inget att oroa sig för?

Magneten visade en mycket tunn film av metallspån vilket jag heller inte tycker om, men det kanske inte är något att oroa sig för än så länge? (glömde såklart fota den).

Filtret var ju också ganska smutsigt (40 micron) men å andra sidan har jag aldrig sett ett isärtaget oljefilter så det kanske inte heller är något att oroa sig för?

Här är min värdelösa oljeavskiljare till tanken. Röret i ovankant går i princip horisontellt i tanken trots AN-kopplingens vinkel. Den lilla rörstumpen efter AN-kopplingen innehåller ett värdelöst filter som släpper ut en ganska otrevlig oljedimma (ser ju skitskabbigt ut!) när oljan vispar runt i tanken (tex när man gasar). Besiktningen lär väl inte bli superglada över detta och jag gillar det verklign inte. En lämplig oljeavskiljare behövs, eller så leder jag ner skiten i insuget
Kan man sätta ett filter på änden och lösa problemet eller måste man ha en separat oljeavskiljare?
Sen var det tänkt att jag skulle köra hem kärran, men en ljuddämpare som hängde oroande snett (och kanske var på väg att lossna) stoppade detta. Var trött på att mecka så det får fixas senare i veckan...
Dock sitter hela bilen ihop nu, tom huven är monterad. Så den bör väl räknas som "körbar". Ska bara försöka få ihop en luftburk också...

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- formula_lasse
- Registrerad

- Namn: Lars Hamberg
- Kontakt:
Kan en sådan här liten bytta passa under huven? Ser ju flaschig ut om inte annat...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
- bosseh
- Medlem

- Namn: Bo Hagström # 69
Servo olja på headers är väl en reel brandfara. Har för mig att nån av våra gamla medlemmar hade det problemet och det slog eld och höll på att brinna genom flygeln innan han hann fram med brandsläckaren!
/ BosseH
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
En catch tank på luftningen från Oljetanken är en god ide. Besiktningen kommer inte acceptera att den vetilerar till omgivningen skulle jag tro då detta borde vara en del i "sluten vevhus ventilation" Så en catchtank, en slang till insuget för besiktingen iaf sen kankse ett filter när du är "mellan" besiktningar.
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
sebbe stålkula
- Registrerad

- Namn: Sebastian Eriksson #17
sluten vevhus
Blev det inte krav på sluten vevhus 75 ???
HAr fått för mig det .......
HAr fått för mig det .......
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Det är möjligt att Kravet kom -75 tror det kom tidigare dock vet iaf att jag fått amärkning om det på äldre bilar, men iom att den här bilen hade det vid reggning så skall det sitta kvar, ungfär på samma sätt som att dom kan kräva att det sitter en katalysator på en 79 privat importerad bil eftersom den satt där vid registrerings besiktningen. Dock ej flyttgods naturligtvis.
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-
sebbe stålkula
- Registrerad

- Namn: Sebastian Eriksson #17
du rätt jag fel
Såja då har jag dubbelkollat
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... 92_12k.pdf
69 och nyare ska ha sluten är det anda mumbojumbot (avgas certad motor) som kom 75
Sebbe
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... 92_12k.pdf
69 och nyare ska ha sluten är det anda mumbojumbot (avgas certad motor) som kom 75
Sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
All form av olja är ju brandfarlig och ATF/servoolja är inte mer eller mindre brandfarlig. Dock är brandrisken liten då oljan "kokar" bort väldigt fort. Risken finns dock och kan bli värre om det tex blir större oljeläckage och oljan träffar på fler ställen än grenröret (där elden kan ta sig).BosseH skrev:Servo olja på headers är väl en reel brandfara. Har för mig att nån av våra gamla medlemmar hade det problemet och det slog eld och höll på att brinna genom flygeln innan han hann fram med brandsläckaren!
/ BosseH

Gilla på facebook!
- bosseh
- Medlem

- Namn: Bo Hagström # 69
I det fallet jag talar om så gick en servoslang sönder och det sprutade servoolja direkt på grenröret (= headers) under färd, men som tur var så var vederbörande nära hemmet där det fanns brandsläcknings materiel tillgängligt men ändå så blev det så varmt att färgen på utsidan av flygeln brändes bort!Anders > 1G skrev:All form av olja är ju brandfarlig och ATF/servoolja är inte mer eller mindre brandfarlig. Dock är brandrisken liten då oljan "kokar" bort väldigt fort. Risken finns dock och kan bli värre om det tex blir större oljeläckage och oljan träffar på fler ställen än grenröret (där elden kan ta sig).BosseH skrev:Servo olja på headers är väl en reel brandfara. Har för mig att nån av våra gamla medlemmar hade det problemet och det slog eld och höll på att brinna genom flygeln innan han hann fram med brandsläckaren!
/ BosseH
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- luva
- Registrerad

- Namn: Stefan Lindén #220
Jag är nästan säker på att ditt problem har med batteriet att göra. Precis så där brukar det bli när batteriet börjar ge upp och får sämre kapacitet.Jag har även problem med laddningen eller batteriet. Körde iof med datorn ipluggad i sisådär 30 min, men det var ivrigt gasande, ingen stereo påslagen och inte belysning heller för den delen. Efter 30 min råkade jag få ett kärringstopp och skulle då starta igen, men det orkade inte batteriet.
Mät kapaciteten på det du har, testa med ett annat eller köp nytt.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- fajjerbörd
- Registrerad

- Namn: Stefan Lundgreen
- Kontakt:
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Just det ja... jag har ju glömt uppdatera; 
Lexan införskaffades till en väldigt rimlig peng på ett företag i malmö.

Under de sena småtimmarna (luftburkar tar betydligt längre tid att bygga än man tror) sattes en burk ihop bestående av Lexan, M3skruv och silicon.
När burken var klar, typ tidigt på morgonkvisten, insågs misstaget med att välja genomskinliga sidor.
B*ltema - skit också... nu tappar man respekt i trans am klubben

Dagen efter gjordes en sista koll av bilen, därefter startades motorn och sikte mot Lund togs. Hemresan gick bra, stannade på ett ställe och kollade lite smått så att allt såg OK ut. Det gjorde det och då fortsatte jag köra.
De första intrycken är bilen numera är hård. Förra året var den halvmjuk och nu är den..... hård.
Frekvensen bör ligga kring 2,7 Hz över framhjulen (Bakfjädrarna är löjligt mjuka eftersom jänkarna inte tillverkar hårda bladfjädrar
Måste ha ny bakvagn snarast! ) och man känner gruskornen genom ratten 
Det är för tidigt att säga hur den beter sig när man pressar på lite mer. Kör i dagsläget tämligen lugnt pga andra saker som inte är riktigt utsorterade än.
Bla har jag en liten vibration i bilen. Förra säsongen var det omöjligt att säga vad det var då det var så mycket annat som vibrerade men nu när motorn är balanserad börjar andra problem visa sig. Jag tror kardanen (som är kortad men inte balanserad) är boven. I motorvägshastighet, 2000 rpm och 0,50;1 vibrerar backspegeln lite försiktigt. Kastar man i fyran (1;1) och varvar 4000 rpm så vibrerar det lika mycket (även om det låter betydligt mer
). 2000 rpm i fyran känner man dock inte vibrationen.

Hur som helst, bilen kördes iaf hem och till mina föräldrars grannars stora glädje (och ett pars förtret) gasade jag lite extra
Hemma hos föräldrarna fick den sig en grundlig tvätt och allmän snabbuppfräschning innan den rullade hem till mig.

Att köra i stan var "intressant". Varje gång man accelererar, låter det som ett reaplan ska lyfta och folk glor. Vägbulor klarar den dock galant - ekolodet som sitter i framkant (regplåten) berättar hur långt jag har kvar och plåten går i de flesta bulorna. Dock klarar sig bil och avgassystem galant! Antagligen mycket tack vare de hårda fjädrarna också :)
Spontant känns det väääääldigt skönt att vara ute på vägarna igen! Listan på att-göra-saker i vinter har redan börjat växa - ny kardan, ny generator och nytt batteri. Har fortfarande lite dåligt förtroende för kärran, tomgången är allt annat än bra och jag börjar misstänka att tomgångsmotorn inte riktigt går som den ska. Tomgången är ställd med spjällen till ca 750 rpm och i programmet står det 850. Dock ligger den konstant kring 750 och reagerar inte ens när man ställer upp den till 1000 rpm. Ska maila supporten och fråga lite om det hela.
Nästa sak ut är att få rätt på tomgången samt byta däck på bilen. Bakhjulen har nästan inget mönster öht kvar...

Lexan införskaffades till en väldigt rimlig peng på ett företag i malmö.

Under de sena småtimmarna (luftburkar tar betydligt längre tid att bygga än man tror) sattes en burk ihop bestående av Lexan, M3skruv och silicon.
När burken var klar, typ tidigt på morgonkvisten, insågs misstaget med att välja genomskinliga sidor.
B*ltema - skit också... nu tappar man respekt i trans am klubben

Dagen efter gjordes en sista koll av bilen, därefter startades motorn och sikte mot Lund togs. Hemresan gick bra, stannade på ett ställe och kollade lite smått så att allt såg OK ut. Det gjorde det och då fortsatte jag köra.
De första intrycken är bilen numera är hård. Förra året var den halvmjuk och nu är den..... hård.
Frekvensen bör ligga kring 2,7 Hz över framhjulen (Bakfjädrarna är löjligt mjuka eftersom jänkarna inte tillverkar hårda bladfjädrar
Det är för tidigt att säga hur den beter sig när man pressar på lite mer. Kör i dagsläget tämligen lugnt pga andra saker som inte är riktigt utsorterade än.
Bla har jag en liten vibration i bilen. Förra säsongen var det omöjligt att säga vad det var då det var så mycket annat som vibrerade men nu när motorn är balanserad börjar andra problem visa sig. Jag tror kardanen (som är kortad men inte balanserad) är boven. I motorvägshastighet, 2000 rpm och 0,50;1 vibrerar backspegeln lite försiktigt. Kastar man i fyran (1;1) och varvar 4000 rpm så vibrerar det lika mycket (även om det låter betydligt mer

Hur som helst, bilen kördes iaf hem och till mina föräldrars grannars stora glädje (och ett pars förtret) gasade jag lite extra
Hemma hos föräldrarna fick den sig en grundlig tvätt och allmän snabbuppfräschning innan den rullade hem till mig.

Att köra i stan var "intressant". Varje gång man accelererar, låter det som ett reaplan ska lyfta och folk glor. Vägbulor klarar den dock galant - ekolodet som sitter i framkant (regplåten) berättar hur långt jag har kvar och plåten går i de flesta bulorna. Dock klarar sig bil och avgassystem galant! Antagligen mycket tack vare de hårda fjädrarna också :)
Spontant känns det väääääldigt skönt att vara ute på vägarna igen! Listan på att-göra-saker i vinter har redan börjat växa - ny kardan, ny generator och nytt batteri. Har fortfarande lite dåligt förtroende för kärran, tomgången är allt annat än bra och jag börjar misstänka att tomgångsmotorn inte riktigt går som den ska. Tomgången är ställd med spjällen till ca 750 rpm och i programmet står det 850. Dock ligger den konstant kring 750 och reagerar inte ens när man ställer upp den till 1000 rpm. Ska maila supporten och fråga lite om det hela.
Nästa sak ut är att få rätt på tomgången samt byta däck på bilen. Bakhjulen har nästan inget mönster öht kvar...

Gilla på facebook!
-
Motorhead
- racer
- Registrerad

- Namn: Pär Haraldsson #721
Nu blev det lite roligare igen för dig! Hoppas du får rätt på tomgången också.
Mvh Pär.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
-
BlackScissors
Visst var den väl klar? Vad det inte det som var problemetMotorhead skrev:Kul och se att den börjar bli något så när färdigt!
Jag är lite intresserad av hur luftburken ser ut, har du några bilder på den? Eller den är inte riktigt klar kanske?
Alltså att man såg rakt igenom plasten och även de fina uppochnedvända biltema bitarna innanför
Ser mycket bra ut! Hoppas som sagt att du får ordning på tomgången så det känns lite tryggare att köra bilen.
//Joel
//Joel
Pontiac firebird -74, GTO 400 -68 Motor, TH2004r,comp cams xe262h, portade 16# toppar,pertronix II, 3" system, edelbrock 750, performer rpm insug, headers, org chassi (suck), plåt vinge (enda i sverige?)
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jaha, vad har hänt under de senaste veckorna då?
Typ inget...
Bilen står hemma hos mig och inte långt bort i ett garage som den brukar göra och jag har knappt tittat till den under denna tiden. Anledningen till detta är att jag börjat nytt jobb och det har varit en hel del att sätta sig in i.
Nu börjar det värsta lugna ner sig lite dock och under morgondagen får jag förhoppningsvis rätt på tomgången. Pratade med en kompis som är haj på att mappa och han har vägarna förbi Lund om två veckor vilket gör att man plötsligt fick lite press på sig att ha bilen körbar...
Förhoppningsvis dyker det upp lite uppdateringar här under den närmaste tiden.
Typ inget...
Bilen står hemma hos mig och inte långt bort i ett garage som den brukar göra och jag har knappt tittat till den under denna tiden. Anledningen till detta är att jag börjat nytt jobb och det har varit en hel del att sätta sig in i.
Nu börjar det värsta lugna ner sig lite dock och under morgondagen får jag förhoppningsvis rätt på tomgången. Pratade med en kompis som är haj på att mappa och han har vägarna förbi Lund om två veckor vilket gör att man plötsligt fick lite press på sig att ha bilen körbar...
Förhoppningsvis dyker det upp lite uppdateringar här under den närmaste tiden.

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Oj... har ni inte glömt av denna tråden?
Det har inte hänt något med bilen sedan senaste uppdateringen. Ny kardan, generator (förra strulade), nytt spakställ, däck och lite annat som har behövt ses över ligger och väntar. Kompisen ändrade planerna och höll sig kvar i stockholmstrakten. Vi kom överens om att ta mappningen till våren istället.
Det kommer inte bli mycket gjort i vinter på bilen eftersom den i dagsläget är tämligen körbar. Slitdelar blir som sagt bytta, och tanken är att dra den genom svensk poängjakt i mars/april eller så för att, för en gångs skull, försöka komma ut tidigt på säsongen!
Istället sitter jag här hemma och spenderar timmar framför CAD, letar info på nätet samt lägger upp en budget inför ett nytt, elakare projekt!
Tidigt i höstas var jag uppe i Sverige och hämtade en Firebirdkaross för att på så sätt kunna bygga en bil bredvid och använda nuvarande som testbänk för ev. lösningar undertiden (samt få mig lite välförtjänt bantid!).

Karossen är helt tom, har lite rost här och var, så först och främst kommer bakskärmar osv bytas och därefter kommer det börja byggas hjulupphängningar. Motorn lyfts därefter över från den befintliga bilen.
En hel del tid har gått åt till att planera eftersom jag vill ha en helt färdig arbetsplan innan jag börjar bygga! Annars kommer man stå där med tigersågen och fundera på vad det egentligen var som hände...
Det mesta från motorn monterad bakom stolarna och en glasfiberkaross till bara en uppsnoffsning och omlackering har övervägts. Jag stannade någonstans mitt emellan av div. olika skäl.
Funderar på att ta lite semester i början av sommaren/våren och börja med karossen... Vi får väl se vad som händer!
Det har inte hänt något med bilen sedan senaste uppdateringen. Ny kardan, generator (förra strulade), nytt spakställ, däck och lite annat som har behövt ses över ligger och väntar. Kompisen ändrade planerna och höll sig kvar i stockholmstrakten. Vi kom överens om att ta mappningen till våren istället.
Det kommer inte bli mycket gjort i vinter på bilen eftersom den i dagsläget är tämligen körbar. Slitdelar blir som sagt bytta, och tanken är att dra den genom svensk poängjakt i mars/april eller så för att, för en gångs skull, försöka komma ut tidigt på säsongen!
Istället sitter jag här hemma och spenderar timmar framför CAD, letar info på nätet samt lägger upp en budget inför ett nytt, elakare projekt!
Tidigt i höstas var jag uppe i Sverige och hämtade en Firebirdkaross för att på så sätt kunna bygga en bil bredvid och använda nuvarande som testbänk för ev. lösningar undertiden (samt få mig lite välförtjänt bantid!).

Karossen är helt tom, har lite rost här och var, så först och främst kommer bakskärmar osv bytas och därefter kommer det börja byggas hjulupphängningar. Motorn lyfts därefter över från den befintliga bilen.
En hel del tid har gått åt till att planera eftersom jag vill ha en helt färdig arbetsplan innan jag börjar bygga! Annars kommer man stå där med tigersågen och fundera på vad det egentligen var som hände...
Det mesta från motorn monterad bakom stolarna och en glasfiberkaross till bara en uppsnoffsning och omlackering har övervägts. Jag stannade någonstans mitt emellan av div. olika skäl.
Funderar på att ta lite semester i början av sommaren/våren och börja med karossen... Vi får väl se vad som händer!

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Märker att jag glömt fylla i lite info, men bilen grundmappades och jag fick rätt på tomgången till slut genom att helt enkelt stänga av tomgångsmotorn och justera den mekaniskt. Numera ligger tomgången kring 800 rpm utan problem!
Startar gör den på någon sekund och accelerationen på halvgas (har inte testat fullgas) är mer än utmärkt!
Startar gör den på någon sekund och accelerationen på halvgas (har inte testat fullgas) är mer än utmärkt!

Gilla på facebook!
Va bra att du fick ordning på motorn till slut.
Ska bli spännande att veta hur den beter sig, om den gör som du, eller som den vill
Den nya karossen, ska det bli ditt ultimata bygge då?, och den du har just nu......ser du den som en försökskanin eller nåt
Då blir det väl en ny projekttråd här i framtiden dårå?
Ska bli spännande att veta hur den beter sig, om den gör som du, eller som den vill
Den nya karossen, ska det bli ditt ultimata bygge då?, och den du har just nu......ser du den som en försökskanin eller nåt
Då blir det väl en ny projekttråd här i framtiden dårå?
/Lejon
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Precis, hur är tomgången när motorn är kall? Du kan göra som jag gjorde på min GTE när jag av misstag kortslöt databoxen, styra tomgångsmotorn med en knapp så du har högre tomgång när motorn är kall. Funkade helt kanon och skåningen som köpte den brydde sig inte.2 loud skrev:fått till å fått till ,, nått säger mig att nått inte e riktigt när man blir tvungen att koppla bort tomgångsmotorn för att få tomgång ,, ett klart utslag av moment 22
Men pöjkar det är ju en Highperformance maskin, den ska inte varvas förrens den blivit helt varm, då räcker det med att bara ha tomgång när den är kallRunn skrev:Precis, hur är tomgången när motorn är kall? Du kan göra som jag gjorde på min GTE när jag av misstag kortslöt databoxen, styra tomgångsmotorn med en knapp så du har högre tomgång när motorn är kall. Funkade helt kanon och skåningen som köpte den brydde sig inte.2 loud skrev:fått till å fått till ,, nått säger mig att nått inte e riktigt när man blir tvungen att koppla bort tomgångsmotorn för att få tomgång ,, ett klart utslag av moment 22
/Lejon
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Då får du ju en tomgång på 2000 när den är varm men det kanske inte spelar något roll på banan?DonLeone skrev:Men pöjkar det är ju en Highperformance maskin, den ska inte varvas förrens den blivit helt varm, då räcker det med att bara ha tomgång när den är kallRunn skrev:Precis, hur är tomgången när motorn är kall? Du kan göra som jag gjorde på min GTE när jag av misstag kortslöt databoxen, styra tomgångsmotorn med en knapp så du har högre tomgång när motorn är kall. Funkade helt kanon och skåningen som köpte den brydde sig inte.2 loud skrev:fått till å fått till ,, nått säger mig att nått inte e riktigt när man blir tvungen att koppla bort tomgångsmotorn för att få tomgång ,, ett klart utslag av moment 22![]()