Återställande av nerplockad Firebird Formula 400
Moderator: Moderators
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
SWEET JESUS!!!!
Den där hoppas jag se i Juli!!!!
Vackert jobbat!
Magnus
Den där hoppas jag se i Juli!!!!
Vackert jobbat!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- luva
- Registrerad

- Namn: Stefan Lindén #220
Har fått ett par frågor om hur jag lyckats få sätet så slätt - glad amatör inom bilinredning som jag är.
Det är inte så märkvärdigt egentligen- det gäller bara att se till att allt passar som det ska och att man själv är nöjd INNAN man sätter dit hogringarna.
Jag vände ut och in på klädseln och drog på den som man sätter på sig en tröja. När jag tittade på resultatet kunde jag konstatera att klädseln hängde som en gammal urtvättad t-shirt på sina ställen. Det spelar nog ingen roll hur noggrann firman är som syr upp klädseln, 30 år gamla stolar har en förmåga att leva ett eget liv fommässsigt.
Nu tog jag fram värmepistolen och ställde den på lägsta effekt och värmde på de ställen jag ville släta ut samtidigt som jag sträckte galonen. Värm väldigt försiktigt. Hål i klädseln vill man ju inte ha, det är ju därför man byter den - för att slippa alla fula hål. Är du osäker på hur mycket du ska värma så prova först på en stuvbit.
Sedan fäste jag klädseln i hogringsfästena med straps/buntband för att se att allt såg ut som det skulle. Jag vet vissa som helt struntar i hogringar och låter buntbanden sitta kvar. Det lär hålla lika bra, en kompis har haft det så i över tio år.
Själv är jag för seriös för sånt
När allt såg ut som jag vill ha det ställde jag ut sätena i solen så de blev riktigt varma. Sedan satte jag mig i dem
- höll på att bränna ar*let av mig på kuppen - för att töja på materialet. Efter det fick jag sträcka om vissa bitar.
När jag var nöjd bytte jag ut straps/buntbanden mot hogringar.
Klart.
Det är säkert inte så här en seriös inredningsfirma monterar klädslar,
men för mig funkar det och resultatet är godkänt åt mig.
----------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Det är inte så märkvärdigt egentligen- det gäller bara att se till att allt passar som det ska och att man själv är nöjd INNAN man sätter dit hogringarna.
Jag vände ut och in på klädseln och drog på den som man sätter på sig en tröja. När jag tittade på resultatet kunde jag konstatera att klädseln hängde som en gammal urtvättad t-shirt på sina ställen. Det spelar nog ingen roll hur noggrann firman är som syr upp klädseln, 30 år gamla stolar har en förmåga att leva ett eget liv fommässsigt.
Nu tog jag fram värmepistolen och ställde den på lägsta effekt och värmde på de ställen jag ville släta ut samtidigt som jag sträckte galonen. Värm väldigt försiktigt. Hål i klädseln vill man ju inte ha, det är ju därför man byter den - för att slippa alla fula hål. Är du osäker på hur mycket du ska värma så prova först på en stuvbit.
Sedan fäste jag klädseln i hogringsfästena med straps/buntband för att se att allt såg ut som det skulle. Jag vet vissa som helt struntar i hogringar och låter buntbanden sitta kvar. Det lär hålla lika bra, en kompis har haft det så i över tio år.
Själv är jag för seriös för sånt
När allt såg ut som jag vill ha det ställde jag ut sätena i solen så de blev riktigt varma. Sedan satte jag mig i dem
När jag var nöjd bytte jag ut straps/buntbanden mot hogringar.
Klart.
Det är säkert inte så här en seriös inredningsfirma monterar klädslar,
----------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Det var så här jag lackade bakstammen. Hela plastdelen är mattsvart som en sotarröv. Dels bryter det av allt det silvergröna mot kromet och dels så ger det bilen en lägre, bredare och lite elakare uppsyn.
En liten försmak av hur bilen ser ut. Inga plåtar än men det är på g,
Eldfågeln på koffertluckan och avgasrörens slutrör är nya, på allt annat är det bara nedlagt x antal timmar kärlek med stålull, polerpasta och putstrasor. Min brorson har fått göra skäl för veckopengen...

Ursäkta om fotot är lite kornigt - garagekameran igen... ni som vet...
--------------------------------
Firebird Formula 400 -72
En liten försmak av hur bilen ser ut. Inga plåtar än men det är på g,

Ursäkta om fotot är lite kornigt - garagekameran igen... ni som vet...
Firebird Formula 400 -72
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- luva
- Registrerad

Nu har fälgarna fått sig en lite uppfräschning också. Utgångsmaterialet var det nedan. Fyra ganska fräscha fälgar men med en bedrövlig lack som någon mindre nogräknad människa lagt på någon gång på bronsåldern.

Hur gör man då om man ska fräscha upp ett par Rally Wheels?
Ja, du får göra som du vill,
men jag gör så här.
Först så stålkuleblästrar jag fälgarna så att all färg försvinner. Du kan ta bort färgen med andra metoder, men jag är lat av naturen och blästring går fort och man får en idiotren yta.
Därefter kratsar man färgarna med mjukt borst på en dremel eller en borrmaskin. På mer svåråtkomliga ställen får man gno som en liten gumma för hand med medelgrov stålull eller sandpapper. När du är nöjd så avslutar man med att spruta på en tvåkomponents grundfärg för att spärra mot rost.
Nu är det dags för topplacken.
Du kan, om du vill, köpa korrekt färg och maskeringsmallar på t ex Americano Enterprises och sedan ägna resten av veckan åt att maska och lackera. Men som sagt, jag är lat av naturen och la mig i hängmattan, kliade mig i skrevet och rapade ljudligt med en iskall öl inom bekvämt räckhåll.
Fälgarna?
Dom skickade jag till pulverlackeraren...
Pulverlack håller tusen gånger bättre än enkomponents lackfärg på burk och dessutom gör ju andra jobbet åt dig.
Men du kan naturligtvis lacka själv. Använd då två-komponents lack och lackspruta. Det är det näst bästa alternativet.
Börja med att spruta silverfärgen och låt torka. Därefter maskar du - va noga - och lägger den mörkgrå lacken ovanpå. Ta bort maskeringen när lacken fortfarande är lite våt så slipper du fula skarvar efter masktejpen. Korrekt färgnummer till fälgarna finns att få tag i lite varstans. Det är bara att fråga sig fram.
... ett par begagnade snobbringar fick avrunda och det här blev slutresultatet.

---------------------------------
Firebird Formula 400 -72[/img]

Hur gör man då om man ska fräscha upp ett par Rally Wheels?
Ja, du får göra som du vill,
Först så stålkuleblästrar jag fälgarna så att all färg försvinner. Du kan ta bort färgen med andra metoder, men jag är lat av naturen och blästring går fort och man får en idiotren yta.
Därefter kratsar man färgarna med mjukt borst på en dremel eller en borrmaskin. På mer svåråtkomliga ställen får man gno som en liten gumma för hand med medelgrov stålull eller sandpapper. När du är nöjd så avslutar man med att spruta på en tvåkomponents grundfärg för att spärra mot rost.
Nu är det dags för topplacken.
Du kan, om du vill, köpa korrekt färg och maskeringsmallar på t ex Americano Enterprises och sedan ägna resten av veckan åt att maska och lackera. Men som sagt, jag är lat av naturen och la mig i hängmattan, kliade mig i skrevet och rapade ljudligt med en iskall öl inom bekvämt räckhåll.
Fälgarna?
Dom skickade jag till pulverlackeraren...
Pulverlack håller tusen gånger bättre än enkomponents lackfärg på burk och dessutom gör ju andra jobbet åt dig.
Men du kan naturligtvis lacka själv. Använd då två-komponents lack och lackspruta. Det är det näst bästa alternativet.
Börja med att spruta silverfärgen och låt torka. Därefter maskar du - va noga - och lägger den mörkgrå lacken ovanpå. Ta bort maskeringen när lacken fortfarande är lite våt så slipper du fula skarvar efter masktejpen. Korrekt färgnummer till fälgarna finns att få tag i lite varstans. Det är bara att fråga sig fram.
... ett par begagnade snobbringar fick avrunda och det här blev slutresultatet.

Firebird Formula 400 -72[/img]
Senast redigerad av luva den tor 13 jul 2006, 20:42, redigerad totalt 3 gånger.
- formula_lasse
- Registrerad

- Namn: Lars Hamberg
- Kontakt:
www.skevab.se Skedlo veteran har korrekta färger till fälgarna, det där blev ju kanon! 
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
- luva
- Registrerad

Blir att gå upp tidigt i morgon. Redan kl 6.45... när man har semester!! 
Men va gör man inte för att få bilen besiktad. Jag har inte beställt någon tid utan litar på att Bilprovningen har en överbliven tid i morgon. Är man där vid 7 på morgonen och bockar och bugar för besikningskillarna brukar det inte vara några problem att få en tid samma dag.
Som en pensionerad besiktningsman sa till mig:
- Inför Gud och en besikningsman är alla människor lika.
Det stämmer säkert. Det spelar ingen roll vad man har för titel på visitkortet. Bilbesikningen är lika j*vla nervöst varje gång.
Besiktning i morgon alltså. Håll tummar, lilltår och halsmandlar.
Firebird Formula 400 -72
Men va gör man inte för att få bilen besiktad. Jag har inte beställt någon tid utan litar på att Bilprovningen har en överbliven tid i morgon. Är man där vid 7 på morgonen och bockar och bugar för besikningskillarna brukar det inte vara några problem att få en tid samma dag.
Som en pensionerad besiktningsman sa till mig:
- Inför Gud och en besikningsman är alla människor lika.
Det stämmer säkert. Det spelar ingen roll vad man har för titel på visitkortet. Bilbesikningen är lika j*vla nervöst varje gång.
Besiktning i morgon alltså. Håll tummar, lilltår och halsmandlar.
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Så där ja! Nybesiktad med blankt papper - men det höll på att bli en anmärkning på icke fungerande vindrutespolning, tills vi märkte att slangen i huven hoppat ur och skuätte vatten ner i friskluftsintaget. Och där gör det ju ingen nytta...
Tog ett par kvällsbilder igår. Tyvärr var det väl i mörkaste laget.
Ja go' vänner. Så här har jag levererat den. Nu får den väl anses vara klar.

Försökte med lite blixt, resultatet blev inte bättre direkt. Men här ser man lite av vad allt gnidande av lacken gav för resultat.

Nej, vi har inte monterat däcken så exakt på fälgarna med flit. Ibland spelar slumpen in med stora kliv. Jag såg det nu när jag tagit fotona.
Firebird Formula 400 -72
Tog ett par kvällsbilder igår. Tyvärr var det väl i mörkaste laget.
Ja go' vänner. Så här har jag levererat den. Nu får den väl anses vara klar.

Försökte med lite blixt, resultatet blev inte bättre direkt. Men här ser man lite av vad allt gnidande av lacken gav för resultat.

Nej, vi har inte monterat däcken så exakt på fälgarna med flit. Ibland spelar slumpen in med stora kliv. Jag såg det nu när jag tagit fotona.
Firebird Formula 400 -72
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
SÅÅÅÅÅ Läcker!!!
Vadstena på Onsdag och Askersund på Lördag då!!???
Magnus
Vadstena på Onsdag och Askersund på Lördag då!!???
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- luva
- Registrerad

Att använda färgspruta är inte alls så svårt eller jobbigt som vissa tycks tro.
Blanda färgen är enkelt, allt står på burkarna. Men generellt kan man säga så här.
Härdare blandas oftast 1:2, det vill säga 1 del härdare till 2 delar färg och hur mycket thinner man ska ha i beror helt på vad man köper. Jag kör med Standox "hurtigtorkene" den blandas 10 % eller 1:10.
Konsistensen på färgen ska vara som standardmjölk brukar jag säga.
Använd plast- eller glasburkar att blanda i. Ett tips när man blandar är att använda en gammal tumstock som man sticker ner i burken:
Säg att du fyller på med 100 mm färg, då ska det vara 50 mm härdare. Då är vi uppe i 150 mm. Addera thinner. 10% av 150 mm är 15 mm = 165 mm. Röres om väl
Klart!
Börja spruta. Lägg först ett tunt "klibblager" i botten och vänta fem minuter innan du sprutar på nästa lager så rinner det inte lika lätt. Snåla inte med färg och se till att den hamnar överallt där den ska vara. Börja varje lager med att spruta kanter och veck innan du tar de stora ytorna, annars är det lätt att glömma.
Och! Gör rent sprutan så fort du är klar. Gammal färg som torkat är inget höjdare att ta bort. Skulle olyckan va framme så lägg delarna i ren härdare över natten så löser det sig... hmmm ..... ja ja... sen kan du iaf tvätta med thinner som vanligt.
Glömde ju att ta ett foto på skämkanten som hängt med under renoveringen.
Så här har vi den.

-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Blanda färgen är enkelt, allt står på burkarna. Men generellt kan man säga så här.
Härdare blandas oftast 1:2, det vill säga 1 del härdare till 2 delar färg och hur mycket thinner man ska ha i beror helt på vad man köper. Jag kör med Standox "hurtigtorkene" den blandas 10 % eller 1:10.
Konsistensen på färgen ska vara som standardmjölk brukar jag säga.
Använd plast- eller glasburkar att blanda i. Ett tips när man blandar är att använda en gammal tumstock som man sticker ner i burken:
Säg att du fyller på med 100 mm färg, då ska det vara 50 mm härdare. Då är vi uppe i 150 mm. Addera thinner. 10% av 150 mm är 15 mm = 165 mm. Röres om väl
Klart!
Börja spruta. Lägg först ett tunt "klibblager" i botten och vänta fem minuter innan du sprutar på nästa lager så rinner det inte lika lätt. Snåla inte med färg och se till att den hamnar överallt där den ska vara. Börja varje lager med att spruta kanter och veck innan du tar de stora ytorna, annars är det lätt att glömma.
Och! Gör rent sprutan så fort du är klar. Gammal färg som torkat är inget höjdare att ta bort. Skulle olyckan va framme så lägg delarna i ren härdare över natten så löser det sig... hmmm ..... ja ja... sen kan du iaf tvätta med thinner som vanligt.
Glömde ju att ta ett foto på skämkanten som hängt med under renoveringen.
Så här har vi den.

-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Klockade bilen på 402 häromdagen.
13.9 sek / 173 km/t - får väl anses som klart godkänt med #068 kam. H***y 650 dp och gatdäck.
Vissa barnsjukdomar dyker upp. Niclas ringde härom natten och klagade på klonkande ljud. Bakre knutkorset såg ut som om det körts i en mangel... Alla fyra kopparna var spräckta.
13.9 sek / 173 km/t - får väl anses som klart godkänt med #068 kam. H***y 650 dp och gatdäck.
Vissa barnsjukdomar dyker upp. Niclas ringde härom natten och klagade på klonkande ljud. Bakre knutkorset såg ut som om det körts i en mangel... Alla fyra kopparna var spräckta.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0