Bakaxel renovering Firebird -71

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
koffe76
Registrerad
Registrerad
Namn: Christoffer lindberg
Kontakt:

Bakaxel renovering Firebird -71

Inlägg av koffe76 »

Hej

Nu är det äntligen dax, bakaxeln är äntligen på plats i Dalarna så nu ska det skruvas. Jag lovade min bror att jag skulle hjälpa honom med detta projekt eftersom han lider av akut tidsbrist.

Projektet består i att få en helt slut 10 bultars standard bakaxel, att bli fixad på alla sätt och vis. Diffbroms, annan utväxling och allt smått och gott nytt och fräscht.

När jag säger helt slut så menar jag verkligen det, kolla in bilderna och betänk att bilen kördes (iofs lugnt och fint sista milen) men kördes ända in i garaget där den nu står.
När axeln stod på pallbockarna och va hyggligt avtvättad så kände jag på drivaxlarna mest för skojs skull och till min förvåning kunde båda dras rakt ur. Allt skruvades då isär och vi tittade på hur olja rann ur axeln ner i en liten hink men väldigt blandat med diversa metalldelar i alla de storlekar. Nu ska iaf allt göras rent och på måndag blir det beställning av alla lager, drev, diffbroms osv som behövs. Kommer förhoppningsvis att bli lite roligare att skruva ihop när alla delar är nya och fina :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

OJ :eek: , det där va en sliten axel minsann.
Vilken skillnad det kommer att bli när du/ni är klara.
/Lejon
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Bara några bilder som slank igenom första inlägget.. :cool:

Bild

Bild

Sista bilden för dagen, axeln är tom och klar för rengöring.
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Hej

Har läst och läst överallt. Tänkte passa på att fråga här också så att jag har så mycket kött på benen som möjligt inför helgen.

En av dom saker jag gruvar lite inför är att mäta in pinjong djupet. Shimsa in den verkar relativt enkelt när man har gm orginalverktyg
# ***&%#QW¤. Hur gör en vanlig dödlig som inte har detta mirakelverktyg.
Det verkar inte så klokt att fippla på och av med lagrena på pinjongen.

Det verkar som att det har funnits en bra guid eller iaf info på "http://www.fullsizechevy.com/" men den sidan verkar inte finnas kvar som man länkar till här och där. Är det någon som vet om den infon finns under annat namn någonstans eller är den borta för evigt ?

Såg iaf att paketet från Stigs axle and parts är så gott som framme och jag ser verkligen fram emot att öppna lådorna och dräggla lite =)
Sen blir det raka spåret till garaget för att förbereda och dubbelkolla att jag har alla prylar osv.
Blir mest troligt ett rännande utan dess like för att jaga rätt på prylar här och var.. men ack den som ger sig.
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Va och hämta ut paket idag och kunde naturligvis inte hålla mig ifrån att riva upp allt och fota lite.
Dels för trådens skull dels för att maila till min bror som inte kan vara med på plats. ( trots allt e det juh han som får en tunnare plånbok) :grin: :grin:

Bild

Jag hade helst dragit på mig kläderna och bosatt mig i garaget i helgen men tyvär så detta elände med midsommar ivägen..

Gla midsommar på er alla. !!
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Oj vilket vackert smörgåsbord! Vad gick detta kalaset på?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Ja det kostade en slant.

Totalsumman hamnar väl strax över 17000 med frakt.

Men smakar det så kostar det.

1 st Eaton diff
2 st nya drivaxlar 30 splines
1 st monterings sats
1 st pinion / kronhjul utvx 3:42
plus resterande lager och tätningar.

Men förhoppningsvis om all information stämmer och jag gör jobbet rätt så ska väl den här axeln när den är klar hålla lika bra eller lite bättre än en 12 bultars gm axel. :roll:
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Tjo, då kanske jag kan ställa en liten fråga.
Är det något utöver det jag nu nämner som behövs vid en renovering/uppgradering? (Jag har 8.5'' 10 bultad därbak med 2.73 utvxl)

diffbroms (eatondiff)
utväxling richmond 3.42 (pinion o kronhjul)
installationssats ratech med hjullager o seals inkluderade
envishet

mvh emanuel
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Kan väl tillägga att du behöver kallibrera om Hastighets mätaren, men det hade ni redan tänkt på tror jag.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

Jodå, det hade jag. Inget annat jag missat som behövs för bytet?
(Sorry för hijackingen av din projekttråd koffe76, hoppas du kommer med fler bilder! :cool: )
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
jan roar
Registrerad
Registrerad
Namn: Jan roar Sørensen

Inlägg av jan roar »

koffe76 skrev:Ja det kostade en slant.

Totalsumman hamnar väl strax över 17000 med frakt.

Men smakar det så kostar det.

1 st Eaton diff
2 st nya drivaxlar 30 splines
1 st monterings sats
1 st pinion / kronhjul utvx 3:42
plus resterande lager och tätningar.

Men förhoppningsvis om all information stämmer och jag gör jobbet rätt så ska väl den här axeln när den är klar hålla lika bra eller lite bättre än en 12 bultars gm axel. :roll:
17000,- det er mycket pengar ! Har selv en axel som jag vurderar at overhala ! men......

Kjøpte du delarna første , og beste plassen , eller kollade du rundt efter det beste packetpriset ?
Hur mycket kostar delarna i USA ?

Et helt annat spørsmål ; Hur mange HK/Nm skal disse delene klara ?
1972 Firebird Formula
1973 Transam 455
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

delarna kostar i usa från summit:
eatondifff 8,5 5220.-
utvxl 3.42 2112.-
inst.sats 1548.-

räknat på 12kr/$ från summit. (inkl frakt/moms, snott av en snubbe som nyligen best på camaroforum.)
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Hejsan

Nu har det äntligen hänt lite i garaget igen.

Pga kamera problem saknas det bilder från en hel del steg i renoveringen, men har iaf några bilder från dagens arbete med att shimsa in pinjong och kuggflankspel.

Dom som skrev tidigare att man behövde en stor dos tålamod ljög då rakt inte :cool:
Men det har gått relativt smärtfritt med det mesta i detta projekt än så länge.

Det som har hänt hitintills är att jag har blästrat av hela axeln innan det va dax för montering. Visst det va väl inte det bästa att börja med pga nybildning av rost och andra problem.. Men ibland har man inte möjlighet att göra saker i den ordning det borde ske.
Efter att det mesta av alla rost och färg försvunnit började en ordentlig tvättning på insidan av axeln. Det va otroligt mycket metallspån och skit efter föregående haveri och nödlagning.

En diskborste och toaborste inhandlades för att underlätta rengörningen. Bensin och thinner fick lösa upp eländet och en massa skrubbande senare så va det rent och fint i alla skrymslen och vrår. (trodde jag)

Men för att va säker så pluggade vi igen axeln, slaktade en gamal högtalare och satte magneten inne i axlen och fylde den med bensin. Efter några minuters skvalpande och skvättande så tömte vi axeln... Ni ser själva hur magneten såg ut.

Sen började det riktigt roliga. Lagerbanor knackades på plats och shims och lager pressades på pinjongen. Den gamla crushsleaven och gamla muttern fick vara med under provmonteringen. Allt gick väldans fint och det gick relativt fort att shimsa in kuggflankspelet och komma inom det specificerade värdet.
Lite nervöst och spännande va det iaf att göra den första märkbilden och se om det hela va ok. Det va det naturligvis inte. Ingen trodde väl det, men det va väldans skönt att se ett resultat. Hur fel det än va.
Det gav iaf indikeringen att pinjongen skulle närmare kronhjulet.
Efter allt slit att få isär allt igen, vilket inte va så enkelt som jag trodde. så blev det iaf en väldans massa mätande och gissande. Tillslut så bestämde jag mig för vilken shimsbricka som skulle dit.
Allt monterades igen och ny märkbild gjordes. Den ser iaf väldigt mycket bättre ut. Men nu några timmar senare så e jag lite osäker. Det får bli några timmar i garaget i morgon också och göra rent och göra om..
Iaf så får allt detta bli genomkollat igen med nyutvilade ögon.

Kanske är det någon här som ser bilderna och har en uppfattning.

Kameran är iaf i ordning nu så det blir mer foton och information efter morgondagen.

Bild

Bild

Bild

Bild
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

Mer bilder från monteringen

Pinjong slutmonterad.
Bild

Hjullager på plats
Bild

Diffen på plats
Bild

Hjulaxel på plats och radialt spel kollas.
Detta va inget jag har ägnat några tankar på eftersom både axlar och lager är nya. Men någon av er med erfarenhet kanske vet hur det skall vara. Får det vara något raialtglapp alls? isåfall hur mycket ?

Bild

Dirvaxlar på plats med C clips i för att mäta hur mycket vi måste korta av drivaxeln. Knoppen utanför c-clipset är idag ca 7,9 mm och skall kortas med 1,4 mm. Detta är vad som stod uppskrivet på lappen som följde med axlarna från Stigs Axel and parts.

Bild
koffe76
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av koffe76 »

En sista bunt med bilder.

Axeln är i stort sett klar, lackad och fin. Det är lite bromsdetaljer som väntar på montering och återmontering på bilen. Det kommer säkert någon bild på det med. Men det dröjer eftersom allt ska fraktas tillbaka till norra Jämtland igen.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar