Hejsan
Nu har det äntligen hänt lite i garaget igen.
Pga kamera problem saknas det bilder från en hel del steg i renoveringen, men har iaf några bilder från dagens arbete med att shimsa in pinjong och kuggflankspel.
Dom som skrev tidigare att man behövde en stor dos tålamod ljög då rakt inte
Men det har gått relativt smärtfritt med det mesta i detta projekt än så länge.
Det som har hänt hitintills är att jag har blästrat av hela axeln innan det va dax för montering. Visst det va väl inte det bästa att börja med pga nybildning av rost och andra problem.. Men ibland har man inte möjlighet att göra saker i den ordning det borde ske.
Efter att det mesta av alla rost och färg försvunnit började en ordentlig tvättning på insidan av axeln. Det va otroligt mycket metallspån och skit efter föregående haveri och nödlagning.
En diskborste och toaborste inhandlades för att underlätta rengörningen. Bensin och thinner fick lösa upp eländet och en massa skrubbande senare så va det rent och fint i alla skrymslen och vrår. (trodde jag)
Men för att va säker så pluggade vi igen axeln, slaktade en gamal högtalare och satte magneten inne i axlen och fylde den med bensin. Efter några minuters skvalpande och skvättande så tömte vi axeln... Ni ser själva hur magneten såg ut.
Sen började det riktigt roliga. Lagerbanor knackades på plats och shims och lager pressades på pinjongen. Den gamla crushsleaven och gamla muttern fick vara med under provmonteringen. Allt gick väldans fint och det gick relativt fort att shimsa in kuggflankspelet och komma inom det specificerade värdet.
Lite nervöst och spännande va det iaf att göra den första märkbilden och se om det hela va ok. Det va det naturligvis inte. Ingen trodde väl det, men det va väldans skönt att se ett resultat. Hur fel det än va.
Det gav iaf indikeringen att pinjongen skulle närmare kronhjulet.
Efter allt slit att få isär allt igen, vilket inte va så enkelt som jag trodde. så blev det iaf en väldans massa mätande och gissande. Tillslut så bestämde jag mig för vilken shimsbricka som skulle dit.
Allt monterades igen och ny märkbild gjordes. Den ser iaf väldigt mycket bättre ut. Men nu några timmar senare så e jag lite osäker. Det får bli några timmar i garaget i morgon också och göra rent och göra om..
Iaf så får allt detta bli genomkollat igen med nyutvilade ögon.
Kanske är det någon här som ser bilderna och har en uppfattning.
Kameran är iaf i ordning nu så det blir mer foton och information efter morgondagen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.