Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

fortsatt bakaxel-mek.

Var tvungen att bygga ett stag för de nya handbromswirerna, blev ingen vidare finnish på det hela men vad spelar det för roll? funktion före form eller hur är det ripper brukar säga. :roll:

Bild

nedan, staget och allt på plats.
Bild

Drog nya bromsledningar i koppar, den nya axeln har mm gänga mot bromsslangarna till oken och tumgänga mot bilens bromsledning, mekonomen fixade kopparrören snabbt och smidigt.
Började sedan bulta på bakaxeln på bilen, allt passar prima.

Saknar fortfarande bultarna till oken som håller dessa mot bakaxeln samt de yttersta bromsslangarna, i övrigt har jag nog allt som krävs.

Semester i veckan, blir att meka en del, bakaxeln ska bli färdigmonterad och sen återstår ytterligare lite småmek.

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adde den ons 20 sep 2006, 11:25, redigerad totalt 1 gång.
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Sååå vackert! :grin:

Ahh, att bakaxlar är så snygga ... Iallafall om de är lika rena och fina som din! Du jobbar på bra Adde! Hade du köpt subframe åxå?! Vilken lirare, det måste jag åxå införskaffa ...

Blev lite överraskad över bilden på dina eibach. Såg ju jättefina ut i kartongen. De jag fick för några veckor sedan kom ikastade i en kartong och REJÄLT skavda överallt. Inte alls snygga och absolut inte någon nykänsla. Men du hade lite mera tur.
Bild
Blir det till att bygga opm bromssystemet för att anpassa bromskraften till skivor istället för backar, eller fick du med grejer till det med?

Vad klarar den nya bakaxeln i vrid nu då?

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjabba Ronny!

Fjädrarna såg ju bra ut när jag fick dom, fast då svider det å andra sidan mer när man ska montera dem å de skavs.

Jag sa fel vad gäller subframes, jag menade mina nedre control arms som ska få sig ett bussningsbyte, samt svetsas igen på undersidan för att minska flexet i materialet. Ett helskotta att få dit de nya bussningarna bara, det blir att lämna in det till firma.

Bromssystemet lär få anpassas med bromsvåg eller annan huvudbromscylinder, det problemet ligger några kvarter bort.

Vad den nya axeln klarar av har jag inga uppgifter på i siffror men den ska vara bra, bättre än 3gens axlar, hur den står sig mot den australiensiska axeln som satt på GTA bilarna vågar jag inte svara på. Lamelldiff och breda däck minskar ju inte direkt på driftkostnaderna å soppaförbrukningen men det lär ju till sin fördel märkas vid rödljusen. :twisted:
BlackScissors

Fick du betala samma pris för fjädrarna som jag? Du fick verkligen dina snabbt! Och i bättre skick ... :roll:
Fast så håller väl din kärra lite bättre finish än min ...
Ser veerkligen fram emot att träffas och kolla in din bil! Fast om jag vill stå bredvid dig vid rödljuset det vet jag inte. Med en rejäl tjyvstart kanske jag har en chans :grin: :cool:

Svetsa igen LCA? Flexar säkerligen en del, men mer material väger mera! Kom ihåg att det är "höjden" på materialet som tar upp kraften, så ska det bli starkare så är det väggarna på de pressade u-profilerna som ska bli tjockare, eller för den delen låsa ihop u-profilen för att öka vridstyvheten i axelled. Jaja, antar du har en bra idé på det hela. Glöm inte bort att fota en massa nu bara!!!
Vill verkligen ha all info om bakaxelbytet! (Eftersom jag är lat så kan man ju låta ngn annan ploga vägen, samt att jag inte behöver vara så rädd för att krossa min egen bakaxel, det finns en lösning runt hörnet :grin: )
Bytt pinjongen åxå? Sammantaget kanske det inte blev så mkt mer jobb med ny bakaxel än att ordna den gamla eller? Fräscha packningar på den nya antar jag?

Räknar inte med snabbt svar på detta, du ska ju vara ute i garaget å fixa kärran! Se bara på vädret, det är ju BÖRNA- :lakrits: -väder :cool: :cool:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Hehe, jag ska snart till garaget, har semester så jag kan ta det lite piano vid datan ett tag till..

Fjädrarna betlade vi lika för, Maja kommenterade att mina förvånansvärt var bättre packeterade än dina, vilket de var förvånade över på Musclecars.

Jag har inte bytt pinjongen, allt på axeln såg väldigt bra ut, för bra för att riva ner och fixa. Inga direkta glapp mer än sidledes vilket tydligen ska vara på 4gens axlar.

Det jag hade tänkt mig gällande LCA är att svetsa igen underdelen så de blir som fyrkantsjärn, vilket lär minska flexet något. Finns exempel på folk som gjort det, att tyngden sedan blir en annan får jag ta, den ligger ju lågt. :roll: Bara bussningsbytet där kommer göra en enorm skillnad, de hoppade runt som gummisnoddar när jag böjde lite på dom efter bakaxeln var loss.

Jag börjar känna att en hemsida vore på sin plats så man kunde dokumentera ordentligt och lägga in info om såna här projekt. Jag kanske startar en tråd när jag är klar för att visa allt som kan tänkas behövas vid byte från 3 till 4gen.

Mvh Andreas
BlackScissors

Varför blir det såhär varje år? Sommaren kommer o bilen står halvfärdig?
Men nu när det ändå bara är 35°C i datarummet så kanske det är dags att fixa en hemsida ... :lol:

Allvarligt skämtat så har du ju gjort så många mods så det verkligen är på tiden att få till en hemsida på det!
Kanske skulle dela på lasset?

Har du tänkt ut hur du ska få dit fjädrarna fram? själv så slet jag hund med att dra ihop fjäderspännarna (feltema) på ena framfjädern med 2 spärrhandtag. Första varvet går fjäderlätt (!), men sedan är det SKITTUNGT. Resultat? Jo, fjäderspännarna var ivägen. Så det jag måste göra är att försöka få tag på en invändig fjäderspännare, dra till en polare med press, pressa ihop, spänna och sedan släppa loss det hela monterat i a-armen (LCA=Lower Control Arm för den som inte visste ...).
Har mätt de 3 diametrarna, men inte den infon här just nu.

Hursom. Hur har du tänkt dig det hela? Bak är iallafall inga som helst problem! Antar att fjädrarna sitter på samma ställe på bakaxeln på både 3 och 4gen eller?

Kämpa på!
/Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

nu har jag farit runt och gjort ärenden i bruksbilen (vilken förståss saknar ac)... så 35 grader i datarummet lät nästan svalt i förhållande till en upphettad bilkupé.

Skulle absolut kunna tänka mig att dela hemsida, vi kan ta det privat sen. Kan nog bli intressant.

Ang. framfjädrar så är det ju inget som helst jag ser fram mot, jag har sett bilder på specialverktyg hit och dit som folk nyttjar vid byten. Tror det blir att söka en del i arkivet, tror det var någon utförlig tråd om en Camaro med fjäder och dämparbyte.

Fjädrarna sitter självklart på helt exakt samma ställe på både gen 3 och 4.
Det ända jag saknar är nu de yttersta bromsslangarna å de verkar vara duktigt jobbiga att hitta... vet inte riktigt var jag ska kolla, kanske kan få 2 begagnade från skroten :oops:

Nu är mina LCA's inne för bussningsbyte på meken 100m bort och fälgarna får på sig lite bredare sulor. Ska bli skoj å se hur de ligger i hjulhusen sen, tänk om man blir tvungen att bredda, dvs valsa ut bakskärmarna :twisted:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

En 4 gens 7,5" axel tål lika mycket som en 3 gens, det är samma innehåll nämligen skillnaden ligger i abs varianterna och bredden, så en 9 bultad gta axel är bättre fast svårare att få delar till. att 4 gens axlar håller något bättre har nog mera med att göra att bilarna är lättare.

Enl min och mång amed mig ger det absolut inge fördelar att boxa LCA, det enda som händer är att dom bli tyngre ytan att du vinner styrka, dessutom riskerar du att dom slår sig när du svestar, så har du inte gjort det spara svetstråden och köp rör LCA's i stället.

Ni pratar om att köpa subframe eller subframe's,,, du har ju redan en eller skall du kapa ur den och byta??

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

okej, trodde nog att det skulle stadga en hel del men det här kan man väl väga fram och tillbaka hur länge som helst, visserligen är det som du säger att risken finns att de slår sig under svetsningen.. Jag funderar vidare en del..

Subframesen kommer jag inte röra på ett tag, som sagt jag virrade ihop de med Lower control arms... En jäkla massa stag hit och dit.

Jaha, så rubbet är detsamma i gen 3 och 4, då får jag väl fortsatt lätta bilen.. :cool:
Vad väger förresten en gen 4 contra gen 3 mellan tummen och pekfingret?
BlackScissors

Med subframe antar jag att du egentligen menade en sådan här???
http://www.umiperformance.com/2400.aspx

Bild

Kommer nog beställa fler chassidetaljer till hösten. Hör av dig om du beställer ngn!

/Ronny
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Aaaaaaaaaa Subframe CONNECTORS, då förstår jag, undrade varför du skulle byta balkar under bilen!!
Sprang ut och kollade vikten på min 97 Z, enl dekalen har den en Gross vikt på 1916 Kg, nu vet jag inte vad som ingår i det, om det är fulllastad eller tom.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

snabbt kollat! 1916kg låter lite extremt för en 97a, det låter lite häftigt för att vara tjänstevikten, fast jänkare är ju inga lätta pjäser. Jag har inte den blekaste vad den kan väga faktiskt men 1700-1800 med bensin och förare låter väl mer troligt?
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Det måste väl vara fulllastad, Tror det står 1680 på mitt regbevis men där står det ju också att bilens fälgar är 15" (ja det blev lite fel :oops: )
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jag skulle också tro att det är full lastad, med tanke på att det heter Gross vehicle weight

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

okej, låter normalt. gross weight var ett nytt ord för min del.. man lär så länge man lever :cool:
imorrn kommer fler bilder, ska provmontera med nya däcken samt få dit de bakre "kontrollarmarna", LCA som fått sig ett par nya polyurethanbussningar.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

nya bilder.. det mesta på plats numera, den blev lagom hög bak.. dock behöver jag nån upphängningsanordning på handbromswirerna.. om någon med en 4gen har lust att plocka fram en bild på orginalvarianten vore jag tacksam. kan försöka googla mig fram till några bilder också.

Däcken blev nästan för feta för den breda axeln. funderar nu starkt på att bredda karossen något för feta hjul vill jag ha i vilket fall som helst, finns det någon i klubben som breddat bakskärmarna utåt?!

Hämtade mina nyare LCA's som jag fick med bakaxeln och som fått sig ett värdigt bussningsbyte.. lite skillnad som en av bilderna visar :angle:

Det börjar bli brett och lågt, sånt gillar jag.. nästa steg blir framvagnen - bussningar + fjädrar..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Någon vänlig moderator kanske har lust att lägga in bilderna :angle:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ser kanon ut...

Så här ligger wire:n på LS1:orna. Kass bild med den ända jag hade liggande.

Bild

Bild
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

ah, stort tack, ser inte riktigt hur den går på vänster hjul, går den först ovan bakaxeln?
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

adde skrev:ah, stort tack, ser inte riktigt hur den går på vänster hjul, går den först ovan bakaxeln?
Ovanför axeln på bådasidor.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

okej men man skymtar inte alls mycket av ena bromswiren.. nu vet jag åtminstonde hur jag ska dra dem och vad för fästen att tillverka.
dina chassiuppgraderingar får min bil genast att verka snikig igen :cool:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Bild

Hittade bara den här bilden men jag kan skaffa bättre... Det "gamla" locket på bilden är givetvis bytt till ett bättre.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

ah, detta förklarar även varför två av bultarna var längre till kåpan.
Förståss har du bytt tll en chromekåpa eller likanande :angle:

De där bilderna duger aldelles utmärkt, borde egentligen inte vara så svåra att tillverka av någon tjock variant av ståltråd / rör ..
BlackScissors

Tjenare!
Starkt jobbat! Ser ju otroligt vackert ut :cool: :cool: :cool:
Men hur kunde den bli så hög bak?

Går det inte lägga wiren som på 3gen axeln du hade tidigare. Går det inte kapa bort/stjäla något från den?

Vad har du för diamater på kränghämmarstaget bak? Såg väldigt tunnt ut, men kanske en synvilla?

[img]http://www.tacs.nu/forum/download.php?i ... b1521ff662[/img]

Men antar att du börjar vittra lite åka snart eller?

Håll arbetsglöden vid liv!
/Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tjenare

så värst hög bak tycker jag inte den är, däcken har mycket lägre profil nu, det är nog där man lurar sig.

Krängningshämmaren är tunn som ett sugrör, den skulle man väl antagligen byta tids nog men i dagsläget får den vara, jag har inte lust att leva på nudlar resten av månaden.

De nya wirerna skiljer sig rätt mycket från de gamla så jag tyckte de skulle dras på samma sätt som på 4gen. jaja, det där är ju en fis i rymden det problemet, nu ska jag hälla olja i klumpen, få tag på skruvar till oken och börja tråckla med avgasröret igen, då ljuddämparen ligger för nära panhard staget.
BlackScissors

Det blir ju ganska tajt mot staget som sitter ÖVER panhardstaget (Track bar brace), men det är ju stilla så det gör ju inget (?).
Bild

Du köpte väl samma system som mig, dvs Hansen 3" sport?

Såhär ser mitt ut iallafall:
Bild
Tror jag postat den bilden tidigare, kommer inte ihåg ... :oops:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

jag syftar på ljuddämparen som ligger för nära panhardstaget (track bar). Att böjen går strax ovan staget du nämnde, det har jag slutat oroa mig över men som sagt ljuddämparen skulle behövas flyttas bakåt mer, ca 3-5cm. Det kan ses på bilden du länkade till förut vid kommenteringen av krängningshämamren.
Hansens passform kanske inte var så perfekt trots allt :wink:
Användarens profilbild
torran
Registrerad
Registrerad
Namn: Tor Möller
Kontakt:

Inlägg av torran »

Hur mycket bredare är 4gen axeln mot 3gen förresten...? nu plogar du nog åt mig också :smile:
T/A-99 svart
T/A-84 vit
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tjena, kan kolla upp de exakta siffrorna lite senare men mellan tummen å pekfingret, ca 5-6cm :exclaim:
tänk då på att fälgarna hamnar längre ut, inga som helst problem med orginal eller inte allt för fläskiga fälgar...
Mina sticker dock ut aningen... nästa motgång i garaget, undersöker ev. breddning av skärmar, om det nu är värt det. I övrigt hur enkelt och perfekt som helst!

Bild
BlackScissors

Skitfränt med att däcken sticker utanför ju!!! Fast SBB gillar inte det ...

Kommer ihåg ngt bosse-bildoktorn program om detta:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4627&a=105651

När fälgarna är för breda

När fälgarna är för breda för bilen kan man ofta bredda skärmarna något utan att behöva lacka om skärmarna.

Först monteras ett specialverktyg på hjulets plats varefter skärmens plåt värms med en varmluftsspruta till ca 50 grader. Sedan pressas skärmkanten försiktigt utåt med hjälp av en gummirulle på verktyget. Hur mycket en skärmkant kan flyttas beror på hur mjuk bilen är. En riktigt stadig Merca kan bara breddas 10 mm medan en riktigt mjuk Fordplåt kan flyttas 25 mm. De lokala däckhandlarna brukar veta vilka firmor som har denna urtrustning.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Det var någon som hyrde ut ett sådant verktyg på Zatzy... fast det är ju ett tag sedan.
Skriv svar