Kommit hem från staterna än och hunnit skruva något på bilen?
En tråd om min TTA89
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
Ok, jag borde utvecklat meningen...

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- melvin
- Registrerad

- Namn: Daniel Johansson
- Kontakt:
Jo, det har i princip bara varit garage sedan jag kom hem. Lite avlönande arbete har det blivit också - men de timmarna är lätträknande.
Men nu var det dags för en liten uppdatering, om nu någon förutom Ripper orkar läsa denna tråd efter 2 års klottrande!
Först fyra bilder på något helt annat (ta det lugnt Mr Moderator, jag återvänder lika fort till ämnet igen!)

En röd Camaro har hittat till Kiruna, alltid trevligt med lite nytt blod.
Den uppmärksamme ser även Tompis pärla parkerad strax bakom.

En hel och fin originalbil, svensksåld till och med. Sätesvärmare och gummimattor - precis som det ska vara.

En olycka kommer sällan ensam, vilket även var fallet denna vårdag. Det var inte bara jag som fick vara med om den lite ovanliga synen av en Camaro utanför Statoil så här tidigt på våren.
Tompi var också där.

Camaro ägaren är dessutom Tompis Kusin och har redan hälsat på oss i garage med helt normala frågor till helt fel personer.
Bara för att jag och Tompi inte anser det vara värt att ens öppna en motor om det rör sig om enbart sugmotortrim, så ska det ju inte behöva gå ut över andra.
Det värsta av allt är att den här kusinen är ung, sund och oförstörd och kanske tar åt sig alldeles för mycket av dåligt inflytande.
Hur som helst, back to topic och till råga av allt så har jag mage att posta en bild jag tidigare lagt in här nånstans på forumet - nämligen denna;

Bilden ovan säger inte så mycket mer än att jag har en trevlig katt samt att ordet "ekonomiskt" numera inte bör användas.
Det behövdes ytterligare en laddning A/N anslutningar och dessa inhandlades.
En "rolig" sak är att mitt i allt så "tänkte" vi om och då insåg vi lika snart att det mesta i bilden ovan nästan blev; fel.
Det hade varit mycket smartare att köra 1/2" NPT direkt in i Surgetanken (som ett exempel) istället för att använda dessa female anslutningar på slangarna.
Men det är lätt att vara efterklok, det var aldrig aktuellt med A/N på surgetanken förrän nu.
Anslutningarna på bilden fungerar, men det kommer inte bli lika vackert estetiskt som det hade kunnat vara.
Finns säkert många saker som ser lite tajkon ut på bilderna nedan och vi vet att det hade kunnat göras bättre. Men... efter allt strul och "feltänkade" vill både jag och Tompi färdigställa min bils soppasystem så vi kan börja bråka med ett liknande till Impalan.
Det positiva i det hela är att det är väldigt lärorikt att göra sånt man inte har rutin av samt att på senare tid har flera av våra f.d kompisar hälsat på i garaget!
När vi träffade några av dem på OK-macken i våras så kallades vi för "osynliga männen" eller liknande.
- Att vara i garaget är tydligen inte samma sak som att vara social?

Surgetanken har varit klar nu en tid, den andra vi konstruerade alltså.
Varför installationen av mitt soppasystem har dragit ut på tiden beror inte enbart på ren slöhet utan också på att vi tänkte vara "smarta" och spara in någon krona på att köpa slangar och koppel lokalt här på orten.
Så blev det så klart inte i slutänden i alla fall.
Här ovanför ser vi Tompi som tiggar fast fästen på surgetanken.

Fästen i själva bilen blev det också, inte allt för vackert må vara. Migsvetsat i blötjärn, men det ska ju ändå lackas så småningom.

Först en lite förklaring innan vi fortsätter.
Jag köpte några böcker i present till Tompi när jag var ute och flängde, bla den här ovan.
Många bra tips var det tydligen förutom ett döööhäftigt omslag!

Efter att ha studerat boken ovan så insåg Tompi rätt snart att det är helt ute att använda vettiga garagekläder så numera är det jeans och cool-T-shirt-med-för-mycket-tryck som gäller!
(nej, jag skojar inte)
Här ovan sätts några punkter med miggen för att prova ut placeringen av tanken.
Ja, största delen av soppasystmet hamnar i bagaget och nej, än så länge finns där inget skydd in mot kupén. Det blir väl till "senare".

Efter surgetanken var bultad på plats så var naturligvis ett hållbarhetstest på sin plats.
Det är svårt att finna ett mer vetenskapligt och mognare sätt att testa detta på än att kliva upp och ställa sig på den.
Tanken sitter där den sitter, även fast både jag och Tompi lagt på oss några skräpmatskilon den sista tiden.

Lite fler saker som ska sitta fast ordentligt är Bosch pumparna och ett av filtren. Ett "enkelt" sätt att lösa detta på var att köpa avgasklammer i rätt storlek och de minsta avgasupphängningarna som gick att hitta.
Det kommer inte ser för taskigt ut när det är klart (tror vi).
Steg ett var att göra en pappmall för att prova ut lite olika monteringssätt

Efter pappmallen var avklarad så var det "bara" att kapa ut dito i 2mm rostfritt och börja borra. Egentligen lite överdrivet materialval både på plåt och "upphängningar", men det känns lite småmysigt att göra tvärtemot vad Mr. Burgs mekaniker gjort med denna bil tidigare.

Se så vackert det blev!
När tid för finslipning och polering finns, kommer det att ske för att dra upp helhetsintrycket några snäpp!

När plattan var "färdig" så bar det av till garaget igen för att mäta ut i bilen hur fästet för Y-blocket skulle sitta.
2mm rostfritt även för den.

Äntligen dags att börja montera ihop slangar!
På den här bilden syns lite bra att ha saker; Russel slang/kopplingar, Aeroquip brackets för att hålla fast anslutningarna, en bågfil, lite olja och ett gäng olika fasta nycklar.

Först pressa in slangen.

Lite olja.

Skruva på slangen med handkraft och tryck.

Och den sista biten med en fast nyckel, dryga mm ifrån att dras i botten enligt anvisningarna vi följde.

Nu börjar det likna nåt lite smått!
Provmonterat surgetank, högtryckspumparna, Y-blocket och ett filter.
Vad som behövs för att färdigställa dessa bitar är dels kupolmuttrar till banjokopplingarna samt brickor (se bilden här nedanför) till dessa som ska fungera som styrningar, vilket kommer bli ett jobb för någon med tillgång till en svarv.
Det är "lite" pyssel att få ihop Bosch med U.S prylar, men vi tror det kommer bli bra!
Ett av mina delmål med den här installationen är att inte använda en enda slangklämma och hittills går det ju bra.
Slangarna ser kanske lite klena ut från banjo kopplingarna fram till Y-Blocket, men samtidigt så är inte 044ans utlopp större än så för att inte tala om backventilerna som sitter på.
Men även fast 044ans backventil används så ska dessa pumpar klara av att leverera tillräckligt med bensin för till och med en V6a!
Hur som helst, tar man 044ans spec x2 så måste man väl ändå ha marginalerna på sin sida?

Brickan vi behöver ser ut som den vackra ritningen ovan.
Förhoppningsvis så har vi en bekant som kan greja detta!
Som tur är finns det annat att göra medans vi väntar på besked om brickan, tex räkna på om min regulator är för klen för detta soppasystem.

Vi hann knappt bänka oss i TV-soffan innan vi tvingades ut i garaget igen, brickorna var färdiga!
Eftersom det var första gången vi sökte hjälp från det här hållet så visste vi inte vad vi hade att förvänta oss.
Här gick det tok-fort och våra tillsvarvade brickor blev Al dente! Passform 100%, helt perfekta, vilket är smått otroligt med tanke på att vårat materialval inte var det mest lätt bearbetade, samt att det gjordes för hand i en svarv.
Ett litet hantverk i miniformat, dessutom har vi snart löst alla småbuggar i sammanförningen metric --> A/N.

Banjomuttrarna lokaliserades och nu var hela trycksidan på pumparna OK!
- Bosch Backventil från MEKA.
- Earls banjokoppling från Summit Racing USA.
- Kupolmutter beställt via bilverkstad.
- Styrning/brickor tillverkade lokalt här i Kiruna.
Väldigt snabbt och enkelt fixat - "Bolt on"...

En suddig bild på matarpump och slangarna till och från motorrummet.

Bakom matarpumpen döljer sig mer anslutningar och slangar/rör.

Vägen fram och tillbaka till motorrummet är lång, men soppan åker ståndsmässigt i 1/2" rör.

Här tittar returröret upp i motorrummet som en nyfiken ål!
--------------------------------
OFFTOPIC VARNING!
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=239661
Vi tog en liten paus från TTAn och lekte med färgsprutan en helg istället.

Allt stålomspunnet som syns på denna bild är nydraget också.
Regulatorn är flyttad och farthållaren fick ta plats i förrådet.
Lågt räknat tog det ca 10 timmar för mig och Tompi att få till slangarna/rören/regulatorn så här i motorrummet, men då har vi nästan varit lite överdrivet noga med att hänga upp allt ordentligt.

Fästen i rostfritt har tillverkats för slangarna och även till regulatorn. Den sitter fast nu, ordentligt!
Lite bättre än när den hängde med all tyngd i fuelrailen.
Samma sak på inloppssidan på fuelrail, även där är slangen upphängd ordentligt, känns väldigt bra.
Hur som helst är det rätt mycket arbete kvar, soppatanken ligger just nu i bagaget på Tompis Amazon. Tanken med tanken är att lägga in 2 AN8 bungs i den.
En blir längst ner - längst bak. Men det är lite problematiskt eftersom tanken är bafflad, eller det kanske bara är positivt?!
Hur som helst återstår det att se för vi är inte där ännu!
hmm.. sedan så saknas lite brickor.. och blablablabla
Fortsättning följer...
Men nu var det dags för en liten uppdatering, om nu någon förutom Ripper orkar läsa denna tråd efter 2 års klottrande!
Först fyra bilder på något helt annat (ta det lugnt Mr Moderator, jag återvänder lika fort till ämnet igen!)

En röd Camaro har hittat till Kiruna, alltid trevligt med lite nytt blod.
Den uppmärksamme ser även Tompis pärla parkerad strax bakom.

En hel och fin originalbil, svensksåld till och med. Sätesvärmare och gummimattor - precis som det ska vara.

En olycka kommer sällan ensam, vilket även var fallet denna vårdag. Det var inte bara jag som fick vara med om den lite ovanliga synen av en Camaro utanför Statoil så här tidigt på våren.
Tompi var också där.

Camaro ägaren är dessutom Tompis Kusin och har redan hälsat på oss i garage med helt normala frågor till helt fel personer.
Bara för att jag och Tompi inte anser det vara värt att ens öppna en motor om det rör sig om enbart sugmotortrim, så ska det ju inte behöva gå ut över andra.
Det värsta av allt är att den här kusinen är ung, sund och oförstörd och kanske tar åt sig alldeles för mycket av dåligt inflytande.
Hur som helst, back to topic och till råga av allt så har jag mage att posta en bild jag tidigare lagt in här nånstans på forumet - nämligen denna;

Bilden ovan säger inte så mycket mer än att jag har en trevlig katt samt att ordet "ekonomiskt" numera inte bör användas.
Det behövdes ytterligare en laddning A/N anslutningar och dessa inhandlades.
En "rolig" sak är att mitt i allt så "tänkte" vi om och då insåg vi lika snart att det mesta i bilden ovan nästan blev; fel.
Det hade varit mycket smartare att köra 1/2" NPT direkt in i Surgetanken (som ett exempel) istället för att använda dessa female anslutningar på slangarna.
Men det är lätt att vara efterklok, det var aldrig aktuellt med A/N på surgetanken förrän nu.
Anslutningarna på bilden fungerar, men det kommer inte bli lika vackert estetiskt som det hade kunnat vara.
Finns säkert många saker som ser lite tajkon ut på bilderna nedan och vi vet att det hade kunnat göras bättre. Men... efter allt strul och "feltänkade" vill både jag och Tompi färdigställa min bils soppasystem så vi kan börja bråka med ett liknande till Impalan.
Det positiva i det hela är att det är väldigt lärorikt att göra sånt man inte har rutin av samt att på senare tid har flera av våra f.d kompisar hälsat på i garaget!
När vi träffade några av dem på OK-macken i våras så kallades vi för "osynliga männen" eller liknande.
- Att vara i garaget är tydligen inte samma sak som att vara social?

Surgetanken har varit klar nu en tid, den andra vi konstruerade alltså.
Varför installationen av mitt soppasystem har dragit ut på tiden beror inte enbart på ren slöhet utan också på att vi tänkte vara "smarta" och spara in någon krona på att köpa slangar och koppel lokalt här på orten.
Så blev det så klart inte i slutänden i alla fall.
Här ovanför ser vi Tompi som tiggar fast fästen på surgetanken.

Fästen i själva bilen blev det också, inte allt för vackert må vara. Migsvetsat i blötjärn, men det ska ju ändå lackas så småningom.

Först en lite förklaring innan vi fortsätter.
Jag köpte några böcker i present till Tompi när jag var ute och flängde, bla den här ovan.
Många bra tips var det tydligen förutom ett döööhäftigt omslag!

Efter att ha studerat boken ovan så insåg Tompi rätt snart att det är helt ute att använda vettiga garagekläder så numera är det jeans och cool-T-shirt-med-för-mycket-tryck som gäller!
(nej, jag skojar inte)
Här ovan sätts några punkter med miggen för att prova ut placeringen av tanken.
Ja, största delen av soppasystmet hamnar i bagaget och nej, än så länge finns där inget skydd in mot kupén. Det blir väl till "senare".

Efter surgetanken var bultad på plats så var naturligvis ett hållbarhetstest på sin plats.
Det är svårt att finna ett mer vetenskapligt och mognare sätt att testa detta på än att kliva upp och ställa sig på den.
Tanken sitter där den sitter, även fast både jag och Tompi lagt på oss några skräpmatskilon den sista tiden.

Lite fler saker som ska sitta fast ordentligt är Bosch pumparna och ett av filtren. Ett "enkelt" sätt att lösa detta på var att köpa avgasklammer i rätt storlek och de minsta avgasupphängningarna som gick att hitta.
Det kommer inte ser för taskigt ut när det är klart (tror vi).
Steg ett var att göra en pappmall för att prova ut lite olika monteringssätt

Efter pappmallen var avklarad så var det "bara" att kapa ut dito i 2mm rostfritt och börja borra. Egentligen lite överdrivet materialval både på plåt och "upphängningar", men det känns lite småmysigt att göra tvärtemot vad Mr. Burgs mekaniker gjort med denna bil tidigare.

Se så vackert det blev!
När tid för finslipning och polering finns, kommer det att ske för att dra upp helhetsintrycket några snäpp!

När plattan var "färdig" så bar det av till garaget igen för att mäta ut i bilen hur fästet för Y-blocket skulle sitta.
2mm rostfritt även för den.

Äntligen dags att börja montera ihop slangar!
På den här bilden syns lite bra att ha saker; Russel slang/kopplingar, Aeroquip brackets för att hålla fast anslutningarna, en bågfil, lite olja och ett gäng olika fasta nycklar.

Först pressa in slangen.

Lite olja.

Skruva på slangen med handkraft och tryck.

Och den sista biten med en fast nyckel, dryga mm ifrån att dras i botten enligt anvisningarna vi följde.

Nu börjar det likna nåt lite smått!
Provmonterat surgetank, högtryckspumparna, Y-blocket och ett filter.
Vad som behövs för att färdigställa dessa bitar är dels kupolmuttrar till banjokopplingarna samt brickor (se bilden här nedanför) till dessa som ska fungera som styrningar, vilket kommer bli ett jobb för någon med tillgång till en svarv.
Det är "lite" pyssel att få ihop Bosch med U.S prylar, men vi tror det kommer bli bra!
Ett av mina delmål med den här installationen är att inte använda en enda slangklämma och hittills går det ju bra.
Slangarna ser kanske lite klena ut från banjo kopplingarna fram till Y-Blocket, men samtidigt så är inte 044ans utlopp större än så för att inte tala om backventilerna som sitter på.
Men även fast 044ans backventil används så ska dessa pumpar klara av att leverera tillräckligt med bensin för till och med en V6a!
Hur som helst, tar man 044ans spec x2 så måste man väl ändå ha marginalerna på sin sida?

Brickan vi behöver ser ut som den vackra ritningen ovan.
Förhoppningsvis så har vi en bekant som kan greja detta!
Som tur är finns det annat att göra medans vi väntar på besked om brickan, tex räkna på om min regulator är för klen för detta soppasystem.

Vi hann knappt bänka oss i TV-soffan innan vi tvingades ut i garaget igen, brickorna var färdiga!
Eftersom det var första gången vi sökte hjälp från det här hållet så visste vi inte vad vi hade att förvänta oss.
Här gick det tok-fort och våra tillsvarvade brickor blev Al dente! Passform 100%, helt perfekta, vilket är smått otroligt med tanke på att vårat materialval inte var det mest lätt bearbetade, samt att det gjordes för hand i en svarv.
Ett litet hantverk i miniformat, dessutom har vi snart löst alla småbuggar i sammanförningen metric --> A/N.

Banjomuttrarna lokaliserades och nu var hela trycksidan på pumparna OK!
- Bosch Backventil från MEKA.
- Earls banjokoppling från Summit Racing USA.
- Kupolmutter beställt via bilverkstad.
- Styrning/brickor tillverkade lokalt här i Kiruna.
Väldigt snabbt och enkelt fixat - "Bolt on"...

En suddig bild på matarpump och slangarna till och från motorrummet.

Bakom matarpumpen döljer sig mer anslutningar och slangar/rör.

Vägen fram och tillbaka till motorrummet är lång, men soppan åker ståndsmässigt i 1/2" rör.

Här tittar returröret upp i motorrummet som en nyfiken ål!
OFFTOPIC VARNING!
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=239661
Vi tog en liten paus från TTAn och lekte med färgsprutan en helg istället.

Allt stålomspunnet som syns på denna bild är nydraget också.
Regulatorn är flyttad och farthållaren fick ta plats i förrådet.
Lågt räknat tog det ca 10 timmar för mig och Tompi att få till slangarna/rören/regulatorn så här i motorrummet, men då har vi nästan varit lite överdrivet noga med att hänga upp allt ordentligt.

Fästen i rostfritt har tillverkats för slangarna och även till regulatorn. Den sitter fast nu, ordentligt!
Lite bättre än när den hängde med all tyngd i fuelrailen.
Samma sak på inloppssidan på fuelrail, även där är slangen upphängd ordentligt, känns väldigt bra.
Hur som helst är det rätt mycket arbete kvar, soppatanken ligger just nu i bagaget på Tompis Amazon. Tanken med tanken är att lägga in 2 AN8 bungs i den.
En blir längst ner - längst bak. Men det är lite problematiskt eftersom tanken är bafflad, eller det kanske bara är positivt?!
Hur som helst återstår det att se för vi är inte där ännu!
hmm.. sedan så saknas lite brickor.. och blablablabla
Fortsättning följer...
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Underbart!!!!!!!
Är ju så vackert så jag nästan får tårar i ögonen när man läser detta!
Magnus
Är ju så vackert så jag nästan får tårar i ögonen när man läser detta!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Riktigt snyggt må jag säga! 
Hur konade du rören? Dubbel eller enkel?

Gilla på facebook!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Det är ju Russel kopplingar på rören.Ripper skrev:Riktigt snyggt må jag säga!
Smidigt som tusan!
(åtminstone ibland, de kan vara väldigt tighta att få på märke vi.)
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Aha! Smidigt!
Själv satt man där och pillade med rörkonare osv..
Själv satt man där och pillade med rörkonare osv..

Gilla på facebook!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Usch nä, sopprören är det enklast att bara köra med AN kopplingar al'a Russel/Earls osv.
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:

Det är alltid lika spännande att såga i en bensintank, men det gick bra även denna gång
TTA tanken är bafflad original, så den nya utgången i tanken blir en liten baffel i den stora original baffeln, ungefär.
Jag tror det blir riktigt bra faktiskt.
Sedan har det uppstått ett problem, jag kan inte få hem de stora sakerna jag behöver före En dag på strippen Piteå. Eskils container går inte före 11/6 och EDPS är den 10/6..
Inte bra, jag behöver i alla fall en uppsättning extra fälgar för att ha lite backup när man väl tagit sig till Piteå.
I och för sig är det mycket annat som måste klicka innan Piteå, men jag är väl en tidsoptimist!
Någon som vet förresten vad det är för skillnad på Camarons skärmar och mina förresten?
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Med avseende på vad, tror det som skiljer sitter i skinnet sas, så formen på skärmkanten och allt innan för bör vara det samma. men vill du veta så jag åka ner till polarna, dom har en IROC och en Formula på gårdsplanen.Någon som vet förresten vad det är för skillnad på Camarons skärmar och mina förresten?
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Funderat lite lätt på platsskärmar, men.. det har väl mest varit funderingar. Alla jag hittat är dock just till Camaro..
Kolla gärna om du kan hitta några stora skillnader.
Kolla gärna om du kan hitta några stora skillnader.
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Inte behöver du väll lätta, du har ju kraften!!!
Som sagt var jag tror att skinnet är olika, alltså formen med pressningar och veck. men jag skall kolla lite närmare, vet att Motorsport intionen på jobbet har en av varje med, var ett tag sen jag i deras garage och kollade.
Magnus
Som sagt var jag tror att skinnet är olika, alltså formen med pressningar och veck. men jag skall kolla lite närmare, vet att Motorsport intionen på jobbet har en av varje med, var ett tag sen jag i deras garage och kollade.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
lurade lite på det med skärmarna, kollar man på tex denna bild http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=9710
Och första bästa camurka jag hittade http://www.thunderracing.com/catalog/?a ... icle&vid=6
Så ser det ut som det skiljer vid bakljusen och även att pressningnen i midjelinjen ser skarpare ut på camaron men jag skall kolla näramare.
Magnus
Och första bästa camurka jag hittade http://www.thunderracing.com/catalog/?a ... icle&vid=6
Så ser det ut som det skiljer vid bakljusen och även att pressningnen i midjelinjen ser skarpare ut på camaron men jag skall kolla näramare.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Skärmar blev det inte.
Inte heller "rätt" fälgar, för dessa skulle jag först få i så fall i mitt i sommaren, så nu blir till att köra på vanliga fälgar en sommar till. (nya blev det hur som helst.)
Inte ens shiftlighten jag ville ha lyckades jag pricka in! http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Men den var ju fin och tanken var ju god.
Förutom det så bokades min besiktningstid av som skulle varit igår, pga "lite" motsättningar i garaget.
Gasen till svetsen tog slut, vi hade fel tillsatsmaterial och vips så var den helgen förbi!
Som bonus lyckades vi få anslutningarna till surgetanken att skära sig i det hårda rostfria gängorna. Men det var ju lugnt, värma med gas och köra med gängtapp fixade det. (någon som minns vad dessa anslutningar kostade? Nej, inte jag heller)
Men nu är det bara att göra en leakdowntest (hoppas på ett bra resultat) plocka ihop inredning och annat smått och gott inför besiktning. Svetsa klart bensintanken, tillverka ett ytterligare ett par slangar, plocka ihop avgassystemet och tillverka en täckplåt för alla soppaprylar i bagaget.
Var det nåt annat? Jo, byta ut krånglade relän samt dra om alla el till 3 bensinpumpar, alkysprutet, vatten/el fläktarna samt försöka lista ut hur elen till MSD boxen var när den funkade.
Men det är lugnt, när jag jobbat klart samt avklarat Blackracet i helgen då finns det gott om tid att återvända till garaget.
Sista chansen att besiktiga bilen innan Piteå tävlingen är ju på tisdag.. så än så länge har vi ju gott om tid!
Inte heller "rätt" fälgar, för dessa skulle jag först få i så fall i mitt i sommaren, så nu blir till att köra på vanliga fälgar en sommar till. (nya blev det hur som helst.)
Inte ens shiftlighten jag ville ha lyckades jag pricka in! http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Men den var ju fin och tanken var ju god.
Förutom det så bokades min besiktningstid av som skulle varit igår, pga "lite" motsättningar i garaget.
Gasen till svetsen tog slut, vi hade fel tillsatsmaterial och vips så var den helgen förbi!
Som bonus lyckades vi få anslutningarna till surgetanken att skära sig i det hårda rostfria gängorna. Men det var ju lugnt, värma med gas och köra med gängtapp fixade det. (någon som minns vad dessa anslutningar kostade? Nej, inte jag heller)
Men nu är det bara att göra en leakdowntest (hoppas på ett bra resultat) plocka ihop inredning och annat smått och gott inför besiktning. Svetsa klart bensintanken, tillverka ett ytterligare ett par slangar, plocka ihop avgassystemet och tillverka en täckplåt för alla soppaprylar i bagaget.
Var det nåt annat? Jo, byta ut krånglade relän samt dra om alla el till 3 bensinpumpar, alkysprutet, vatten/el fläktarna samt försöka lista ut hur elen till MSD boxen var när den funkade.
Men det är lugnt, när jag jobbat klart samt avklarat Blackracet i helgen då finns det gott om tid att återvända till garaget.
Sista chansen att besiktiga bilen innan Piteå tävlingen är ju på tisdag.. så än så länge har vi ju gott om tid!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:

Så här ska anslutningen i tanken fungera, självtömmande.

På plats i bilen.
Det räcker med en så här stor baffel, på insidan är det redan en stor baffel original som ser till att det inte skvalpar så mycket.

Många anslutningar ut och in, blev nästan trångt.

Den här detaljen är som jag ser det en bra lösning. Det är returen som går in högst upp i tanken via en dit svetsad anslutning samt då en AN8 koppling från Earls. Väldigt lätt att koppla bort för att göra en flödestest utan spill.

Framtill vid fuelrailen läckte det bensin vid högre tryck! En av de blå/röda kopplingarna var inkontinenta, den blev utbytt till en Earls (som verkar vara lite bättre på flera sätt tydligen.)
Nackdelen är väl att dessa kostar $25 styck.

Här blev det fullt!
Nu har jag bensin så det räcker och blir över redan på 12.25 volt!
Det spelar ingen roll om trycket är 43,5 eller 78 psi, flödet sjunker ingenting. När generatorn hoppar igång så.. blir det nog ännu bättre skjuts i systemet. Därför är det tänkt att bara köra med en av högtryckspumparna när jag puttrar fram, får se hur det funkar.
Det gick i alla fall att starta bilen, vilket var skoj!
http://kiruna.d2g.com/2006/tta/maj/fuel/bludder.mov
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Det blev en lång och kostsam dag det här.
Eller rättare sagt har den sista veckans garagedagar varit väldigt långa men den slutgiltiga paniken kom igår kväll, kvällen innan besiktning.
Självklart så var jag inte ute i god tid och det var flera saker som slängdes ihop provisoriskt på bilen - allt bara för att ha en chans att hinna färdigt till den stora besiktningsdagen.
Strax innan kl 10 igår kväll knuffades bilen ut ur garget, bara det är ett ordentligt pyssel. Många saker hängde på tre kvart, men finliret fick vara för den här gången.
Bilen går igång direkt, Tompi tar plats som co driver och målet ställs in på närmsta bensinstation.
800 ($$$) kronor bensin senare så kör vi vidare, kommer ett par hundra meter när jag ser en lång blöt sträng efter vägen i backspegeln!
KUL!
Våra svetsningar är ok, slang och rör dragning likaså. Dock så hade den roliga o-ringen på tankens ovansida bestämt sig för att bli inkontinet så här lagom inför besiktning.
Eftersom det var sent på kvällen och timmarna hade inte räckt till för en seriös fix up, så blev lösningen att suga ur bensin ur tanken och hålla tummarna på att läckandet skulle upphöra - vilket det också gjorde!

Tidig morgon i Kiruna - med Tompis besiktningsfälgar
Dagens övningar började efter 2 timmars härlig nattsömn, eftersom jag har en dyr hobby så har jag självklart ett välbetalt arbete.
Hur som helst; efter jag delat ut morgontidningarna så bar det av direkt till garaget för att sedan fortsätta till bilprovningen.
Bilen var påställd hos vägverket ($$$) så vad kunde nu gå fel!?
När jag nästan hunnit ner till industriområdet tycker jag mig höra ett obekant ljud.
Handbromswiren som slår mot kardan?
Stannar för att se efter.
Hittar felet rätt fort och ringer nödnumret 112 som dagen till ära var direkt kopplat till Tompis mobiltelefon.
10 minuter senare har jag skruvat fast fälgarna och resan mot bilprovningen kunde fortsätta!
Tutan funkar.. blinkers jajjamän!
Vindrutespolare - ÄSCH!
Samtidigt som mitt registreringsnummer rullar upp på tavlan ovanför SBPs port så spruttar vatten vackert upp på rutan!
Rullar in, slantar upp ($$$) och till min stora lycka är det en Pontiac intresserad bilprovare som tar han om min skitiga skönhet!
Han verkar mer påläst om min bil än vad jag själv är men berättar även sånt som jag vet att effekten på den här modellen skrevs ner 1989 för att inte slå ut Corvetten, osv.
Jag förstod inte riktigt vad han menade med att det var lite jobbigt att kliva in och ur bilen, till och med Targa luckorna var ju bortplockade så det var ju plättlätt!
Kontentan blev förutom ett trevligt samtal att min startspärr funkade inte. Bilen gick alltså att starta med växeln i, vilket självklart måste åtgärdas.
Tillbaka till garaget, fixar startspärren. Tillbaka till bilprovningen, slantar upp ($$$) och helt plötsligt har jag en godkänd bil!! :)
Kusinen ringer och medelar att mina nya fälgar hade kommit, plockar upp dessa ($$$) och åker över till den lokala däckgubben. Där ligger mina nya M/T däck och väntar ($$$) och dessa krängs på.
Resultatet blev väl kanske inte exakt som jag hade planerat från början, men M/T fälgar hade svalt hela min budget så det fick gå bra med klassiska Torg Trust II istället.

Så här glad blir Tompi när Daniel köper nya däck!

Provmonterat.
Åker förbi meka, hämtar min olja jag beställt. 20 liter helsyntet Mobil1 + 20 liter vxl-oja ($$$).
Tillbaka till garaget, lirkar in bilen med hjälp av Thomas. Inte lätt alls som sagt, men samtidigt ett bra garage om man ser på stöldsäkerhet. Tjuven som försöker köra/dra ut bilen där lär med största sannolikhet först hänga upp den på stegen till graven - passeras den så fastnar den benhårt på underredet vid porten.
Nåväl, lite lirkade har ju aldrig skadat, speciellt inte efter en så här lyckad dag! :)
Förresten, brukar ET street balanceras?
Mina är då det nu, utan att jag bad om det. Väldigt mycket vikter blev det då.
Eller rättare sagt har den sista veckans garagedagar varit väldigt långa men den slutgiltiga paniken kom igår kväll, kvällen innan besiktning.
Självklart så var jag inte ute i god tid och det var flera saker som slängdes ihop provisoriskt på bilen - allt bara för att ha en chans att hinna färdigt till den stora besiktningsdagen.
Strax innan kl 10 igår kväll knuffades bilen ut ur garget, bara det är ett ordentligt pyssel. Många saker hängde på tre kvart, men finliret fick vara för den här gången.
Bilen går igång direkt, Tompi tar plats som co driver och målet ställs in på närmsta bensinstation.
800 ($$$) kronor bensin senare så kör vi vidare, kommer ett par hundra meter när jag ser en lång blöt sträng efter vägen i backspegeln!
KUL!
Våra svetsningar är ok, slang och rör dragning likaså. Dock så hade den roliga o-ringen på tankens ovansida bestämt sig för att bli inkontinet så här lagom inför besiktning.
Eftersom det var sent på kvällen och timmarna hade inte räckt till för en seriös fix up, så blev lösningen att suga ur bensin ur tanken och hålla tummarna på att läckandet skulle upphöra - vilket det också gjorde!

Tidig morgon i Kiruna - med Tompis besiktningsfälgar
Dagens övningar började efter 2 timmars härlig nattsömn, eftersom jag har en dyr hobby så har jag självklart ett välbetalt arbete.
Hur som helst; efter jag delat ut morgontidningarna så bar det av direkt till garaget för att sedan fortsätta till bilprovningen.
Bilen var påställd hos vägverket ($$$) så vad kunde nu gå fel!?
När jag nästan hunnit ner till industriområdet tycker jag mig höra ett obekant ljud.
Handbromswiren som slår mot kardan?
Stannar för att se efter.
Hittar felet rätt fort och ringer nödnumret 112 som dagen till ära var direkt kopplat till Tompis mobiltelefon.
10 minuter senare har jag skruvat fast fälgarna och resan mot bilprovningen kunde fortsätta!
Tutan funkar.. blinkers jajjamän!
Vindrutespolare - ÄSCH!
Samtidigt som mitt registreringsnummer rullar upp på tavlan ovanför SBPs port så spruttar vatten vackert upp på rutan!
Rullar in, slantar upp ($$$) och till min stora lycka är det en Pontiac intresserad bilprovare som tar han om min skitiga skönhet!
Han verkar mer påläst om min bil än vad jag själv är men berättar även sånt som jag vet att effekten på den här modellen skrevs ner 1989 för att inte slå ut Corvetten, osv.
Jag förstod inte riktigt vad han menade med att det var lite jobbigt att kliva in och ur bilen, till och med Targa luckorna var ju bortplockade så det var ju plättlätt!
Kontentan blev förutom ett trevligt samtal att min startspärr funkade inte. Bilen gick alltså att starta med växeln i, vilket självklart måste åtgärdas.
Tillbaka till garaget, fixar startspärren. Tillbaka till bilprovningen, slantar upp ($$$) och helt plötsligt har jag en godkänd bil!! :)
Kusinen ringer och medelar att mina nya fälgar hade kommit, plockar upp dessa ($$$) och åker över till den lokala däckgubben. Där ligger mina nya M/T däck och väntar ($$$) och dessa krängs på.
Resultatet blev väl kanske inte exakt som jag hade planerat från början, men M/T fälgar hade svalt hela min budget så det fick gå bra med klassiska Torg Trust II istället.

Så här glad blir Tompi när Daniel köper nya däck!

Provmonterat.
Åker förbi meka, hämtar min olja jag beställt. 20 liter helsyntet Mobil1 + 20 liter vxl-oja ($$$).
Tillbaka till garaget, lirkar in bilen med hjälp av Thomas. Inte lätt alls som sagt, men samtidigt ett bra garage om man ser på stöldsäkerhet. Tjuven som försöker köra/dra ut bilen där lär med största sannolikhet först hänga upp den på stegen till graven - passeras den så fastnar den benhårt på underredet vid porten.
Nåväl, lite lirkade har ju aldrig skadat, speciellt inte efter en så här lyckad dag! :)
Förresten, brukar ET street balanceras?
Mina är då det nu, utan att jag bad om det. Väldigt mycket vikter blev det då.
Senast redigerad av melvin den tor 01 jun 2006, 21:01, redigerad totalt 1 gång.
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Grattis!!!!
När jag var inte och monterade MT DR's åt en annan bil som figurerar här sa dom att det är meningslöst iom att slitage på bakdäcken att balansera dom men dom gjorde det iaf.
Magnus
När jag var inte och monterade MT DR's åt en annan bil som figurerar här sa dom att det är meningslöst iom att slitage på bakdäcken att balansera dom men dom gjorde det iaf.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-
turbo janne
- Registrerad

- Namn: Jan Larsson
- Kontakt:
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
ja jävlar!
Gratulerar! Inte utan att man är lite avis på att du är ute och rullar
Ang. balanseringen så kan det ibland hjälpa om man plockar av däcket och monterar det lite förskjutet jämfört med innan.
På vanliga gatdäck stter det en liten röd prick som visar tyngsta punkten på däcket - denna skall alltid monteras mitt emot ventilen, men det är många däckgubbar som inte är medvetna om detta.
Finns det liknande prick på dina?
Gratulerar! Inte utan att man är lite avis på att du är ute och rullar
Ang. balanseringen så kan det ibland hjälpa om man plockar av däcket och monterar det lite förskjutet jämfört med innan.
På vanliga gatdäck stter det en liten röd prick som visar tyngsta punkten på däcket - denna skall alltid monteras mitt emot ventilen, men det är många däckgubbar som inte är medvetna om detta.
Finns det liknande prick på dina?

Gilla på facebook!
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Då får han ju åka till däckgubben en gång till ($$$).Ripper skrev:Ang. balanseringen så kan det ibland hjälpa om man plockar av däcket och monterar det lite förskjutet jämfört med innan.
Men grattis till besiktningen Melvin och nu håller jag tummarna för att du får ordning på resten så de fina striptiderna kommer.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jepp, men det kostar ($$$) att ligga på topp! 

Gilla på facebook!
-
turbo janne
- Registrerad

- Namn: Jan Larsson
- Kontakt:
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Jag är ingen expert på däck, men har i alla fall inte sett någon röd markering på ET Streets. Skulle det sen visa sig att däckgubbarna kunde monterat på ett bättre sätt än vad de gjort så tror jag nog de fixar det utan kostnad. Annars får jag väl be snällt till min VAG kusin att göra det!
Som T-Janne säger, det är ju bara pengar! Kommer in nya varje månad (men jag hinner nog tyvärr förbruka mer än vad som kommer in)
I går brände jag av ungefär så mycket som jag tjänar på 3 månader!
Predator --> Planen är nu att göra bilen race-ready (precis de orden jag och tompi använder när vi vill låta lite tuffa)
Det är en hel del kvar att göra, men som vanligt är man tidsoptimist. Att börja med är att riva ner avgassystem & tank igen för att försöka få tätt där uppepå en gång för alla. Bensin är inte så roligt att få utspillt över ett varmt avgassystem gång efter gång.
Förutom det så är största utmaningen att försöka justera insprutningen, förra året slutade vi just över 10 psi och för att komma längre skulle egentligen en rak, fin och övergiven väg behövas. Svårt att få något grepp vid full last och kall asfalt, även fast gatslicksen är på. Ska detta göras på riktigt hade förmodligen en rullande landsväg eller bänk varit ett mycket bättre alternativ.
Väntar fortfarande på saker, men dessa kommer först i Juli så jag får nöja mig med att köra som bilen står nu. Lite trist, men.. det kanske blir fler tillfällen senare i sommar!
Att förvänta sig en bra tid den 10 juni gör jag då själv inte, nöjd bara jag tar mig ner till Piteå och får testa bilen på banan.
Som T-Janne säger, det är ju bara pengar! Kommer in nya varje månad (men jag hinner nog tyvärr förbruka mer än vad som kommer in)
I går brände jag av ungefär så mycket som jag tjänar på 3 månader!
Predator --> Planen är nu att göra bilen race-ready (precis de orden jag och tompi använder när vi vill låta lite tuffa)
Det är en hel del kvar att göra, men som vanligt är man tidsoptimist. Att börja med är att riva ner avgassystem & tank igen för att försöka få tätt där uppepå en gång för alla. Bensin är inte så roligt att få utspillt över ett varmt avgassystem gång efter gång.
Förutom det så är största utmaningen att försöka justera insprutningen, förra året slutade vi just över 10 psi och för att komma längre skulle egentligen en rak, fin och övergiven väg behövas. Svårt att få något grepp vid full last och kall asfalt, även fast gatslicksen är på. Ska detta göras på riktigt hade förmodligen en rullande landsväg eller bänk varit ett mycket bättre alternativ.
Väntar fortfarande på saker, men dessa kommer först i Juli så jag får nöja mig med att köra som bilen står nu. Lite trist, men.. det kanske blir fler tillfällen senare i sommar!
Att förvänta sig en bra tid den 10 juni gör jag då själv inte, nöjd bara jag tar mig ner till Piteå och får testa bilen på banan.
- formula
- Registrerad

- Namn: Niklas Wikander #270
- Kontakt:
Som man ser ligger det mycket jobb nerlagt om man skall lyckas köra riktigt snabbt! Hoppas allt löser sig och du sätter en 10sek (för det var väl ditt mål?) repa.
Jag har precis fått ihop min motor... Pengarna och tiden börjar ta slut nu... Måste få igång lustgassystem och fixa däck snart!!! :)
Som sagt, lycka till! Du löser garanterat allt!
Mvh Niklas
Jag har precis fått ihop min motor... Pengarna och tiden börjar ta slut nu... Måste få igång lustgassystem och fixa däck snart!!! :)
Som sagt, lycka till! Du löser garanterat allt!
Mvh Niklas
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Det där med mål flyttas lite hit och dit.
Första sommaren trodde jag att en 10 inte skulle vara en omöjlighet (efter att ha bara läst specen på bilen)
Men det krävs ändå en hel del för att köra en 10a. I mitt fall gäller det att det mesta måste lira ihop bra, vilket det aldrig gjort hittills.
Förra året blev det 11.7, alla som varit på en strip vet att man inte kapar 0.7 hur enkelt som helst.
Fränt att du ska köra med rasgas!
Första sommaren trodde jag att en 10 inte skulle vara en omöjlighet (efter att ha bara läst specen på bilen)
Men det krävs ändå en hel del för att köra en 10a. I mitt fall gäller det att det mesta måste lira ihop bra, vilket det aldrig gjort hittills.
Förra året blev det 11.7, alla som varit på en strip vet att man inte kapar 0.7 hur enkelt som helst.
Fränt att du ska köra med rasgas!
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
Innan vi lyfter ner tanken för åtminstone 10e gången på två veckor så beslöt vi oss för att fixa några andra buggar.

Behovet av ett batteri i bilen försvann inte bara för att soppasystemet tog upp dess plats, så Tompi tiggade ihop en ny batterihållare.

2mm rostfritt och bara för att krångla till det; stänger med fingängad tum för att hålla det nere

Någon som behöver en dammig, fläckig och allmänt skitig batterilåda?
Klicka här!

Nya el-centralen växer fram.
MSD boxen avsäkras längst till vänster.

MSD boxen fick flytta in i kupén, dels så sitter den lite bättre skyddat där och dels vill jag kunna hämta in luft på den plats den satt tidigare.

Från att ha varit en trevlig träff t-shirt 2004 på power meet, till att bli en garagetröja 2005, blev dess senaste öde att polera en plåt.
Nästa steg blir värmeverket, efter det antar jag att kretsloppet är slutet.

Behovet av ett batteri i bilen försvann inte bara för att soppasystemet tog upp dess plats, så Tompi tiggade ihop en ny batterihållare.

2mm rostfritt och bara för att krångla till det; stänger med fingängad tum för att hålla det nere

Någon som behöver en dammig, fläckig och allmänt skitig batterilåda?
Klicka här!

Nya el-centralen växer fram.
MSD boxen avsäkras längst till vänster.

MSD boxen fick flytta in i kupén, dels så sitter den lite bättre skyddat där och dels vill jag kunna hämta in luft på den plats den satt tidigare.

Från att ha varit en trevlig träff t-shirt 2004 på power meet, till att bli en garagetröja 2005, blev dess senaste öde att polera en plåt.
Nästa steg blir värmeverket, efter det antar jag att kretsloppet är slutet.
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
En fråga Melvin, på bilden med din huvudbrytare ser jag att på ena polen (den som jag misstänker bryts med brytaren) har du en väldigt stor skillnad i arean på kablaget, en del ser ut att vara i storleks ordning 35-50 kvmm och en del 1,5-2,5. och dom klenare är inte avsäkrade som jag ser. Hur är det tänkt?
Magnus
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- melvin
- Registrerad

- Kontakt:
De klenare kablarna går till soppapumpar & MSD-box och allt är avsäkrat.Mangan skrev:En fråga Melvin, på bilden med din huvudbrytare ser jag att på ena polen (den som jag misstänker bryts med brytaren) har du en väldigt stor skillnad i arean på kablaget, en del ser ut att vara i storleks ordning 35-50 kvmm och en del 1,5-2,5. och dom klenare är inte avsäkrade som jag ser. Hur är det tänkt?
Magnus
Vet inte riktigt vilka kablar du syftar på som inte är avsäkrade, eller vad menar du med "hur är det tänkt"..?
Den tunna röda kabeln som sitter allra överst är bara monterad så där tillfälligt.
Den grova kabeln går under bilen fram till motorrummet.
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Lung ocf fin nu!! :-)
Det var dom fyra eller fem tunna röda jag tänkte på. Den översta som du säger är tillfällig samt sen går det en till matning för till varje relä väl? Ser inte säkringen på dom.
Magnus
Det var dom fyra eller fem tunna röda jag tänkte på. Den översta som du säger är tillfällig samt sen går det en till matning för till varje relä väl? Ser inte säkringen på dom.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
¨Mangan skrev:En fråga Melvin, på bilden med din huvudbrytare ser jag att på ena polen (den som jag misstänker bryts med brytaren) har du en väldigt stor skillnad i arean på kablaget, en del ser ut att vara i storleks ordning 35-50 kvmm och en del 1,5-2,5. och dom klenare är inte avsäkrade som jag ser. Hur är det tänkt?
Magnus
Sitter säkringshållare inbyggda i reläna
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Ja den ser jag, men det innebär ju inte att kablaget från polen på brytaren till reläet är skyddat. Det var det jag menade Speciellt med den kablen som jag inte ser var den tar vägen så vart jag lite orolig att den la i väg och kanske tom hade möjlighet att skava på nån jordad plåtbit och byta jobb till glödtråd.. om du förstår vad jag menar.
Magnus
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird