Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Jag tycker att du ska besiktiga den utan kat... går det så går det.. det värsta som kan hända är ombesiktning..
Har du tur så bryr de sig inte o då är det bara vara tyst som en mus, gasa o va glad..he he
Det är vad jag tycker ialla fall....

MEN :exclaim: :exclaim: brorsan har en oskruvad Camaro -77 som är svensksåld med samma dekal men har aldrig haft kat..
Samma sak är det med polarns -77 Bandit har oxå dekal men aldrig haft kat.. denna bil har gått 7000mil och full dokumentation

Vad ska man då egentligen tillämpa :que: i don´t know
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

hehe, jänkarna kanske var först med dekaltrimning med? :wink:
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Dekaler hade dom gott om ialla fall he he...
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

adde skrev: hehe, intressant :angle: lite tur ska man väl ha! Det kan ju vara lite lättare om bilen varit kontinuerligt besiktad under ett par års tid, min har dock stått avställd i några år så då är risken kanske högre att saken kommer på tal.
Det blir en massa spekulationer nu, det hela visar sig väl så småning om när det blir dags.
Kan bara Hålla med!!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Förra helgen fick Ponten ett nytt hem, betydligt närmare mig och med mer plats och kunnigt folk i närheten, det borde väl bädda för att få den till Power meet.

Det är egentligen bara några tyngre punkter kvar innan bilen är "klar" för sommarn och det innefattar förutom avgassystemet som jag nu verkligen måste komma igång med, även växellådsbyte, montering av vindruta och rattstången..

Nu märkte jag även att det hade slungats en del olja i kardantunneln strax framför bakaxeln, alltså dags för ny packbox där :evil:

Vad som eventuellt kommer att ske sedan är byte av hela bakaxeln vilket då kommer innebära vassare utväxling och skivbromsar. Det är ingen högprioriterad åtgärd så vi får väl se.

Någon kanske har bra tips på vilken utväxling som kan vara aktuell med en 700 låda och dessa 18" fälgar.

Bild
höger dörrsida monterad, elhissar och c-lås klart på denna dörr.

Bild
liten överblick på inredningen.

Bild
Hela ekipaget på väg 10mil söderut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adde den ons 20 sep 2006, 11:29, redigerad totalt 3 gånger.
Användarens profilbild
torran
Registrerad
Registrerad
Namn: Tor Möller
Kontakt:

Inlägg av torran »

Hoppas man får ta en närmare kik på bilen i sommar, ska bli intressant. Det är roligt med nån som inte är rädd för att ta ut svängarna å modda helt efter tycke och smak, ser väldigt bra ut hitills måste jag säga.

Ska ta hem min idag! :grin:
T/A-99 svart
T/A-84 vit
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tack torran!

tror också bilen kommer bli riktigt häftig att glo på i slutändan, karossmässigt är den ju inte moddad på något sätt förutom GTA skärmarna å huven som sitter på, det är väl mest färg och fälgar som sticker ut. En vacker motor och lite sportiga stolar och modernare inredning. Får hoppas att slutresultatet blir grannt, de flesta som har kikat på den har blivit impade även om det varit mer av muskelbils "fans".

Kikar gärna lite extra på din bil i sommar!

/ A
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Jaha, då var avgassystemet klart, markfrigången ser bra ut förutom på just ett nämnvärt ställe. nedanför collectorerna vid oljetråget där y-pipan går.. Vore inte kul att köra på något där och slå sönder mina headers. :wink:

Försökte starta upp bilen med det vill sig inte riktigt, har fått en del tips av Kent nu, så jag har förhoppningar att få den att gå bättre under veckan.
Kompet är bra på alla cylindrar, tändningen fungerar och skall vara rätt inställd, nu med 8graders förtändning. Soppatrycket från pumpen finns också där, tror vi fick ut runt 2dl soppa på 2 motorvarv :angle:
Bilen är mer "lättstartad", om man kan kalla den för det, när man stryper de främre luftinsugen vid primärspjällen på förgasaren, samt fullgasar. Verkar vara något med soppatillförseln. Tjuvluft kan jag inte tänka mig att den får så mycket...

Bilder:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

fler bilder på avgassystemet. Ytterligare någon klammer kommer åka på.
degen
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Degerman
Kontakt:

Inlägg av degen »

adde skrev:Jaha, då var avgassystemet klart, markfrigången ser bra ut förutom på just ett nämnvärt ställe. nedanför collectorerna vid oljetråget där y-pipan går.. Vore inte kul att köra på något där och slå sönder mina headers. :wink:
Ser finemang ute det där, hoppas det blir liv i maskin utan alltför mycket svordomar också! Du kanske kan montera nån "hasplåt" där det hänger ner lite... så behöver du inte oroa dig så mycket för headersarna. Kanske?
:coolp:
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

degen skrev:
adde skrev:Jaha, då var avgassystemet klart, markfrigången ser bra ut förutom på just ett nämnvärt ställe. nedanför collectorerna vid oljetråget där y-pipan går.. Vore inte kul att köra på något där och slå sönder mina headers. :wink:
Ser finemang ute det där, hoppas det blir liv i maskin utan alltför mycket svordomar också! Du kanske kan montera nån "hasplåt" där det hänger ner lite... så behöver du inte oroa dig så mycket för headersarna. Kanske?
:coolp:
Ja det är en mycket bra idé, min garagepolare föreslog samma sak, det finns ju lite hål på framvagnsbalken som ligger strax före y-pipan. Där skulle man kunna fästa plåten, jag får väl styra upp det i veckan :angle:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

var ute å rekade lite vid bilen och passade på att ställe om tändningen samt göra lite rent runt och i förgasaren samt koppla in ett nyladdat batteri. Sedan startade bilen på första nyckelvridet, snacka om härligt, då kommer motivationen till stordåd kommande helg och vecka. Då ska vindrutan i och övriga karroseridelar monteras. Hoppas först på å ställa in tomgången under helgen samt kolla efter eventuella vaccumläckor.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Går hon så fint?

Jag har varit orolig för den där sedan hon lämande mitt garage!!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Mangan skrev:Går hon så fint?

Jag har varit orolig för den där sedan hon lämande mitt garage!!

Magnus
Tjena Magnus! Jo hon går riktigt fint faktiskt, det är bara lite inställningar kvar att göra, något ojämnt går hon än så länge men det beror som sagt på vaccum, tomgångsskruvar, mm. Jag ska ge dig lite mer info när jag kört in henne och provåkt :cool:

Är dock lite orolig över remskivorna, de vobblade aningen nu fastän de är fastdragna, både vevens skiva och vattenpumpens. Finns det några klassiska fallgropar när man drar åt dessa eller beror det snarare på om skivorna kan vara deformerade eller generator och servopumpens placering / fästanordningar. Skivorna såg inte alls ut att vara skeva men det kan vara lite knepigt att skåda med blåtta ögat.

/ Andreas
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Va kul Andreas... Snart dags att glida ut i sommarnatten då???

Jag rullade själv ut bilen på infarten. Grenrören fortfarande demonterade sen i vintas. Drog dit Edelbrock headers istället så att jag kunde starta.. Håller med, man får lite mer sug när man ser att motorn lirar...

Fungerar din choke eller har du ingen?? Isåfall kan bilen bli lite mer lättstartat om du pumpar 2-3 ggr på gasen.. Brukar räcka när jag kör med Edelbrock förgasaren iaf..

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

v8guy skrev:Va kul Andreas... Snart dags att glida ut i sommarnatten då???

Jag rullade själv ut bilen på infarten. Grenrören fortfarande demonterade sen i vintas. Drog dit Edelbrock headers istället så att jag kunde starta.. Håller med, man får lite mer sug när man ser att motorn lirar...

Fungerar din choke eller har du ingen?? Isåfall kan bilen bli lite mer lättstartat om du pumpar 2-3 ggr på gasen.. Brukar räcka när jag kör med Edelbrock förgasaren iaf..

/Anders
Tjena Anders!

Kul å höra från dig, börjar bli dags för en kopp kaffe och lite gloende på varandras bilar.
Ang choke, har jag ingen. Problemet jag hade förut har helt försvunnit, jag tror det hade mycket med tändningen att göra, troligen stod den halvvarvet fel eller liknande, konstigt att ingen av oss i garaget trodde på det till en början då symptomen mest pekade på soppatillförseln.
Startade bilen en längre stund i fredags, lät den gå cirka kvarten tills dess att linnena runt mina headers började ryka lagom mycket och krymptes åt.

I veckan som kommer har jag semester, då ska hela karosseriet ihop samt vindrutan i. Har även konstaterat att jag får köpa ytterligare en rattstång.. Ska ringa firebirdskroten å klaga lite på föregående stång. Skulle jag få ytterligare en som glappar sliter jag av de få millimetrarna hår jag har på knoppen :wink:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Tjabba!

Tänkte berätta lite om hur det ligger till.

VIndrutan är i och panhardstaget är monterat med de nya bussningarna, skruvarna till dessa visade sig vara lika dyra som bussningarna själva :wink:

Bakaxeloljan bytt.

Rattstång har jag nu äntligen fått en fungerande från Firebird-skroten då jag ringt å klagat på föregående variant som aldrig blev fri från glappet, bra service måste jag säga.

Svängningsdämparen är bytt, den nya vobblar inte lika häftigt, borde väl kosta på mig en vettigt skiva till vattenpumpen så inte den pajar härnäst.

Håller för tillfället på med att modifierar spoilern som en gång var nylackad... Ska få sig lite diskret "japs" galler för bättre luftgenomströmning samt att positionsljusen numera sitter där bakom. Kan även vara bra att få in lite extra luft i gapen till kylning av bromsar någon gång i framtiden. Orginalpersiennerna går tokbort!

Den här veckan måste rattstången dit och karosseriet, så det bör inte bli några problem med att få provköra till helgen. Väntar även lite goa sänkningsfjädrar till slutet av månaden. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att besiktningen kan ske inom kort sålänge inget rasar under första provrepan... peppar, peppar..
Senast redigerad av adde den ons 24 maj 2006, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Spoilern har du helt rätt i! Kommer den se ut ungefär som den gula T/An du hade som avatar innan?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

ja det kan nog stämma, kommer inte riktigt ihåg vilken bild jag hade just men var det en med ram air huv också? det ska bli så cleant som möjligt är väl målet, får se hur det blir i slutändan och om lacken verkligen kommer på i år.

Testade rattstången igår och nu är det stabilt som tusan... jag kan svänga! :angle:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

senaste bilderna från garaget.
Nu ska det bytas lite oljor... igen.. sen provåka sej lite.

Har ett par problem kvar nu innan besiktning det gäller följande:

Eldragning till c-lås och elhissar. Skulle vara gött om man kunde få tag i en liten sändare att ha på nyckelknippan så jag kan låsa genom ett knapptryck. Detta i väntan på komplett larmsystem. Någon som har tips?

Vindrutetorkarmotorn samt spolarmotorn verkar stendöda, troligtvis någon kabel som inte lirar.

Vänster lyktmotor strular aningen, går upp för det mesta ibland stannar den dock 2/3 av sin korrekta höjd. Tror det är ett kugghjul i motorn som ska bytas, vet någon om återförsäljare i Sverige till repsatser?

Olja behöver fyllas på till växellådan samt motoroljan är väl lika bra å byta nu när maskinen är inkörd. Servoolja måste fyllas på, någon som vet vilken olja att rekommendera från macken.

Höger slutpipa från ljuddämparen måste byggas, det är kruxigt nu när 3fasen har slutat lira i garaget, vilken driver svetsen samt kompressorn som jag för övrigt tänkte använda till lackering av spoilern..

Det var väl det mest primära på "to-do-listan" inför besiktning, hur som helst kommer det säkert dyka upp mer saker...

Sänkfjädrar e beställda :angle:

Hade tänkt slänga in ett par bilder men det ville sig inte pga utrymmesstrul.
Användarens profilbild
dw
Registrerad
Registrerad
Namn: Per Johansson f.d #578
Kontakt:

Inlägg av dw »

Adde är inte helt säker på detta men har för mig att det finns sidor som beskriver hur man kan göra för att fixa trilskande popup lysen man kunna typ rotera kugghjulet lite så den använde en del som var mindre sliten på den. Bara nått jag har i bakhuvudet att ja ska ha läst nånstans.
Men kanske värt att kolla upp.
Pontiac Trans Am '94 5.7L V8 SÅLD :/
-- Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Låter lite för smart för att vara en amerikansk lösning tycker jag, att man kan rotera kuggen 180 grader. Inte helt omöjligt dock, jag ska söka runt lite till på nätet så får vi se.
Användarens profilbild
dw
Registrerad
Registrerad
Namn: Per Johansson f.d #578
Kontakt:

Inlägg av dw »

Pontiac Trans Am '94 5.7L V8 SÅLD :/
-- Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tack! aldelles utmärkt info, god bless the internet!
Ska demontera motorn under nästa besök så får vi se om dessa cylinderformade små saker är boven i dramat.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

bilder:

Bild
Bild
Bild

vore gött om någon moderator la upp bilderna.inga problem.. Runn
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Halloj Adde
Hur går det för dig? Rullar ni på vägen än eller är du som jag riktigt :evil: avis på alla andra som gör det. :sad:

/Patrik
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Pettersson skrev:Halloj Adde
Hur går det för dig? Rullar ni på vägen än eller är du som jag riktigt :evil: avis på alla andra som gör det. :sad:

/Patrik
Tjenare!

Den rullar knappast på vägarna, jag har mycket att meka under helgen om vi säger så, jag har dock förhoppningar om att få köra tills juli men nu börjar det ta mig tusan bli brådis :roll:

I helgen ska hela bakvagnen bli som ny, återkommer med bilder å info inom kort. Lamelldiffad axel med skivor, polyurethanbussningar, sänkfjädrar, fetdäck. mums, det blir så bra

Plasta på, jag börjar bli ruggigt sugen på å se din bil snart, uppdatera tråden din lite bättre, ser hur som helst mycket bra ut på hemsidan du har!
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

vad som hänt nu är att en bakaxel från en 4 gen införskaffats samt sänkningsfjädrar. Funderade ett tag på om jag skulle strunta i progressiva men ändrade sen tankesätt då man trots allt vill ha bilen till en skön gatglidare, vad som händer senare får vi se.. måste se till å göra en sak i taget :roll:

Finns ett gäng fördelar med denna axel gämfört med den gamla.

* Bättre axel rent generellt, mer slittålig
* Lamelldiff, hur kul är inte det?
* Skivbromsar, de sk PBR oken, vilka ska vara bra..
* Bredare axel, för ut hjulen i hjulhusens ytterkant, både bra utseéndemässigt och för vägegenskaper.. Detta beror givetvis på vilken fälg och ET man ska ha. Med mina 10" breda fälgar och 285 däck kommer det underlätta samt se styggare ut.

fick även subframes med som ska förstärkas lite.

här kommer lite bilder för de intresserade.. Blir väl goare att se slutresultatet men det lär dröja till mitten på nästa vecka.

bromsledningarna ska ordnas till lite så det passar nuvarande enkelledningssystem. det finns å göra helt enkelt..

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av adde den ons 20 sep 2006, 11:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Snyggt... BMR fjädrar?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Runn skrev:Snyggt... BMR fjädrar?
tack, nej Eibach.. :oops:

Vi får se hur jag upplever bilen på vägarna med dessa, Koni börjar kännas lite intressant nu
Skriv svar