Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

.....aldrig blir man nöjd :roll:

Därför ska jag nu uppgradera mina toppar med skruvade vipparmsbultar.
Jag har precis beställt ett kit från Cartools innehållande ett Helicoil-kit med gängtapp, monteringsverktyg och 18 insatsgängor (6st följde med satsen + 2st paket extra insatser).

Då blir det att ringa verkstan igen då och be dom dra ur mina studs, eller om det går att göra det själv :que: , borra upp hålet till 29/64" (11.5mm) från 7/16" (11.1mm) gänga upp med medföljande tapp och gänga in insatsen.

Men som vanligt räknar jag med att stöta på patrull på vägen nånstans.

Det jag vet om detta är att insatsgängan ska ner en bit i hålet för att ge utrymme åt radien på vipparmsbulten, Helicoilen är .656" (16.6mm) lång och jag hoppas håler räcker till (man vill ju inte titta ut genom förbränningsrummet heller).

Vad jag läst mig till så ska det (förhoppningsvis) inte behövas att ta ner "pidestalerna" som bultarna står på, men jag ska mäta studen innan jag börjar med nåt.

Detta borde inte sinka ner mig mer är 2-3 dar, och gubben vinter verka ju vara i högform så det ska väl inte vara nåt problem.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Det låter som en trevlig uppgift, hoppas Murphy håller sig borta.

Lägg ut många bilder på detta med vipparms bultarna, det har pratats mkt om att göra detta men det är ingen som lagt fram bilder på det och eventuella problem, skönt att du gör det först. :wink:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Jag tror att det bara är att tuta o köra Lejon. Murphy bor för tillfället i vår bruksbil (SAAB 900 -95'a) :wink:
Så jag tror det kommer att gå bra för dig. :lol:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Ja, du får låna Murphy ett tag till om du vill :smile:

Har tillverkat ett specialverktyg för demontering av studs:en OCH styrning av borr för uppborrning av helicoilgängan.
Enkel ingenjörskonst om jag får säga så själv.....i teorin alltså, hurvida det kommer att fungera visar sig nästa vecka.

Biten är 30mm lång och har ett 11.5mm hål rätt igenom, tanken är att trä den över bulten, ev. shimsa upp den lite, och använda org muttern för att dra upp bulten ur toppen.

Hålet som sen ska borras ska vara 11.5mm, då bör det vara så enkelt att bara hålla i "verktyget", trycka det plant mot toppen, och sen helt enkelt borra.

Bästa hade väl varit om den vart härdad också, men man kan inte få allt här i världen, så hålet kanske är närmare 12mm när jag är klar :roll:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Smart! Utmärkt ingenjörskonst får jag också säga, kära Watson!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Då har jag börjat på med HeliCoilningen.
Till att börja med så var det att få bort dom där ipressade sakerna som petade upp ur topparna.
Bild
Mitt verktyg fungerade utmärkt, och längden 30mm var klockren.......hmmm, det går nästa för bra här :que: .
Man får schimsa efter med brickor allteftersom stud:en kryper uppåt, och tillslut hoppar den ut så fint så.
Nästan lite otäckt enkelt var det att ta loss dom, skönt att få i skruvade istället.

Inte behöver man fräsa ner pidestalerna på en #15 topp iaf, åtminstone inte när man använder dessa bultar (som jag köpte av Ripper och har inte en aning om vad dom har för art. nr.)
Bild

Sen vart jag sugen att montera på allt av nån anledning, skulle se om oljeröret gick fritt mm.
Bild

Att borra upp hålen till 11.5mm, var den otäckaste delen på det hela, går det åt helvete här så är allt förstört.
Mitt vektyg som även var tänkt som styrning för borren var inte fullt så bra som jag tänkt då det fladrade runt och var mest ivägen, så det vart till att frihanda istället.
Brorsan stod bredvid och hjälpte till att styra borren, minsta lilla snedbrytning på borren så slog det tvärstopp.
Endast ett av åtta hål gick borren till botten utan att hugga till :roll:

Sen var det att ta till gängtappen som följde med Helicoilsatsen, även där lite svettigt eftersom det får inte bli för snett i början för då skiter det sig på slutet av gängan.
Bild

Nu var det dax att montera gängorna.
Detta kittet köptes från staterna och gick på 410:- + 131:- i tull och moms samt frakt från tullen, jag som trodde att grejjor under 100$ gick igenom tullfritt :roll:
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

En sak är iallafall säker, mina guideplates kommer INTE att lossna nu :)
Bild

Här står dom på rad som ett gäng bakfulla värnpliktiga, nåja det kan inte göra så mycket eftersom vipparmen sitter ungefär på mitten av vipparmsbulten och där är skillnaden försumbar,
så det här borde nog gå bra (hoppas jag).
Bild

Slutligen en bild på en fläskig motor, i mitt tycke iaf, det står en 318 Mopar snurra och en Cheva 350 snurra på andra platser i garaget och dom ter sig ganska mesiga bredvid denna kloss.
Bild
Senast redigerad av donleone den ons 22 mar 2006, 08:54, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Inlägg av banka »

Riktigt snyggt, mycket bra med alla bilder...om man nu ska ner o gräva i sin egna spis!!

Kör hårt!

MVH Daniel
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

ser ju skitbra ut! får se om inte mina grenrör kommer snart också :cool:
ang tull på grejer så verkar det där vara lite random
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Tull på allt som väger över 1 lb när det går härifrån, men sen beror det ju på vad det står på paketet med!

Ett tips Don, Kolla NOGA så dina guideplates är friska och inte har några sprickor. Det låter jäte illa när en läpp på dom går av vid 5000 RPM.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Namn: Kent Olsson

Inlägg av the judge »

Vilka ventiltätningar ska du använda?
Jag ser att du inte fräst styrningarna för PC-seals.
Om du använder standard fjädrar så använder du ju oljesköldarna under retainern plus O-ringarna.
Men om du inte använder oljesköldarna så måste O-ringarna få hjälp av PC-seals (dom där 8 som ingick i packningssatsen) på insugsstyrningarna.
Hur ska detta lösas?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Tackar för kommentarerna! :smile:

Topparna vart hämtade innan MIRA fräsningen var gjord, men nu när jag Helicoilat klart kommer jag lämna tillbaka dom och vänta tills han fått tid att göra det.

Jag kommer att använda mig av O-ringarna och sköldarna.
Eftersom jag har planer att uppgradera topparna ytterligare om sisådär två år struntar jag även i ventilstyrningarna för nu utan tar det i samband med resten av jobbet då.
Det som är planerat (löst) är:

Konvertering till blyfritt med 2.11" och 1.77" RF ventiler.
Bronsstyrningar el. motsvarande.
Fräsa för ventiltätningar.

Mangan/ ALLA delar regöres och kontrolleras innan montering, jag har inte tid/råd med fler fel :roll:

Andra toppen är också Helicoilad nu, den vart lite bättre än den första.
Skillnaden var att jag var lite mer konsekvent i borrningen och höll högt varvtal istället för att fega, därför högg den hela tiden.
Jag "schimsade" även upp toppen med ett par hjulbultar så att pidestalerna låg vågrätt, vilket underlättade väldigt vid borrning och gängning.

Så här ser det ut när man borrat och gängat för Helicoil :roll: :
Bild

Och så här ser det ut med helicoilen i:
Bild

Toppen t.v är den jag gjorde idag, något rakare led på den.
Bild
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

enklast när man ska borra ur nått sånt här att att tex ta en tur till jula , rusta eller liknade och köpa nån av deras billga bänkborrmaskiner .. dom e inte bra till nått igentligen :roll: men dom duger väldigt bra till sånt här om man bara tar det lite piano ... en helt annan femma och borra sånt här rakt om man gör det i en bänkborrmaskin ... ser ju bra ut annars ,, jag tror du inte kommer få några problem med det där ... trots "friborrningen" .. ännu intressantare blir friborrningen om man tex tar en lågvarvig trycklufts maskin och borrar med hängandes ovanifrån ... när den hugger fast med stora borrar så brukar man ha förmånnen :angle: att få åka karusell nått varv innan man släpper knappen :smile:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Jo, en sån har jag tittat på mer än en gång.
Varje gång har snålheten hoppat in eftersom jag tittat på dom lite bättre maskinerna som är betydligt dyrare.
Man kanske skulle slå till på en sån där billig variant nån dag iaf.
Såg en på ÖB för 499:- har jag för mig :wink:

Faktum är att jag funderade på att ta tryckluftsmaskinen först, men ändrade mig til elborrmaskinen istället, tur det då!
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu blir det rast/vila t.om på onsdag, då får jag tillbaka mina toppar på riktigt från verkstan.
Då ska det vara frästa säten och slipade ventiler.
Det är sista hindret innan slutmontering, om 2-3 veckor borde bilen vara körklar :bash: :bash: :bash:
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad

Inlägg av the judge »

Är du säker på att du inte ska göra styrningarna nu :que:

Det är näst intill omöjligt att få till sätena om fräsen inte får en bra styrhjälp av en styrning som är o.k.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Ett billig säkerhets tips om du vill åka med gamla delar i topparna är att sätta ett nät över oljeretur hålen som fångar upp småbitar som må lossna,,

Jag hade en sagolik tur när det där hände, trodde att en lyftare hade kollapsat, körde till den lokala Speed shopen, till jobbet och sen hem och skulle börja lyfta insug innan jag såg vad som hänt, och den avbrutna biten låg ca 10 mm från att ramla ner i tråget, det hade inte alls vart lika skoj...

Firade min glädje med ett glas vin!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Mangan skrev:Ett billig säkerhets tips om du vill åka med gamla delar i topparna är att sätta ett nät över oljeretur hålen som fångar upp småbitar som må lossna
Finns det några bilder på hur detta ska/bör göras :que:

Hmmmmm.....ska ringa verkstan och fråga om det där med sätena och gamla styrningar.
/Lejon
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Sök på "Oil Return Screen Kits" hos tex summit

:-)
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Verkstan ringde nyss och berättade att mina "nybytta" ventiler (enl. förra ägaren) var slitna 4/100 som värst.
Därmed går tanken med nya styrningar i sjön för i år, dom som är där (orginal) var inte sååååååå farliga ändå.
Dom två ventiler som suttit i förbränningsrummet som rostat måste bytas ut hel och hållet p.g.a risk för urflisning :sad:

Lösningen på detta blir:
Inga styrningar p.g.a slitna ventiler
Två nya ventiler som ersätter dom rostiga
Sätesfräsning (verkstan har ÖD styrpinnar för MIRA fräsen)
Slipning av ventiler
Sen hade han en fin idé om att sätta ventiltätningar på ventilerna, tror min brorsa hade såna på sin 351C motor, såna som följer med ventilen upp och ner, för att "gömma" dom glappa styrningarna :roll:

Det får bli en riktig topp-jobb i vinter eller ev. nästnästa vinter, beroende på hur bilen ter sig i sommar, det är nämligen slut på både tid och pengar för att göra ett riktigt jobb.

I väntan på topparna har jag även beställt ett bult-kit till motorn i rostfritt, motorn blir iaf grann på utsidan :roll:

Vad ska hända härnäst då :que: , enl förra ägaren :evil: så är topparna planade också och jag ska mäta CC´n i dom, bara den id#@%n inte skrapat av 2-3mm på dom för att göra en räjsig motor.
Då hamnar jag väl på 11.5-12.5 i komp :roll: + risk för att ventilerna tar i kolvarna.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad

Inlägg av the judge »

Den där F**d- tätningen verkar seriös....... :roll:

Får jag föreslå att du använder viton-tätningar på samtliga styrningar så länge :que:
Dom är av samma typ som sitter på gamla Volvo B18/B20 toppar och sluter tätt kring styrning och ventilskaft.
Detta är en billig försäkring mot att få ner oönskade mängder olja i förbrännings rummet med ökade avlagringar och onödigt slitage p.g.a. sotrester i din f.ö. nyrenoverade bottendel.............

Dessa viton-tätningar finns för både .500" och .531" styrningar. '

Lite kvällslektyr kanske.....

http://www.hastingsmfg.com/Service%20Ti ... _seals.htm
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Kruxet med att installera ventiltätningar nu och sen borra upp för ventilstyrningar är, om jag förstod verkstad´s gubben rätt, att det blir för tunt med gods vid borrning med risk för att det kan spricka sönder där.
Borrar man först för ventilstyrningar och sen för ventiltätningar går det bra.
....men jag kan ha hört fel.

Nej, ford tätningen är INTE seriös, det är en huvudvärks tablett så att bilen orkar ett eller två år tills min plånbok orkar igen :roll:
Så det blir O-ring, oljesköldarna och Ford paraplygummigrejjen alt. Vitontätningar om vi kommer på en lösning, kanske finns det tillräckligt med material så att man kan fräsa för tätningar nu, samt göra nya säten på dom riktiga platserna senare, dvs 13mm från ventilfjädersätet.

Jag ska överlägga med honom imorron så får vi se vad vi kommer fram till.
Min skagöralista verkar vara VÄLDIGT dynamisk just nu :oops:

uj uj uj jag som bara skulle ta fram indianpinnen och slipa in ventilerna, sen vart jag lat och lämnade in dom för slipning och fräsning :oops:

Ps. GÅR det att få tag på nya 1.96" ventiler nuförtiden?, ingen verkar ju sälja såna.
Helst i sverige. Ds.
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

som jag ser det har du ett antal olika vägar att gå men först måste du bestämma dig för en avgörande sak ..... ska bilen PROMT ut på vägarna i år ? ? svarar du ja så tycker jag du ska fortsätta och plocka ihop dina "halvdana " grejor och rulla en sommar ( hon rullade/dansade en sommar :lol: ) och hoppas på att du inte får några otrevliga (läs kostsamma) överaskningar under säsongen och så lägger på du pengar på hög och köper ett par nya FÄRDIGA toppar som du byter under vinterperioden ( och då efter en rullande sommar brukar man ha en del annat på önskelistan oXå )

, ELLER så struntar du i att rulla denna sommar och gnuggar ALLT till ett skick du inte trodde var möjligt , köper nya toppar (vilket borde gå snabbare att få råd till du du slipper bekymmra dig för soppa priserna och en törstig sommarbil ) ,,, ,,, eller så belånar du dig och köper nya toppar på en gång , skruvar ihop bilen rullar nöjd (förutom soppapriserna :twisted: ) hela sommarn ... skulderna får du jobba av /sitta av :twisted: :twisted: under vinterperioden ... problemet med en TILLFÄLLIG lösning är att den inte allt för sällan blir permanent .

Å andra sidan se det från den ljusa sidan ,,, du har alternativ iallfall :angle:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

JA!
Bilen ska promt ut på vägarna i år.
Jag fick hoppa över förra året efter div otrevligeter som jag rett ut nu, så det blir till att fortsätta med nödlösningarna.
Som jag ser det så är topparna halvägs till att bli ett par kanonfina RAIII/H.O toppar, det som saknas är 2.11"-1.77" ventilerna och den uppgraderingen blir om ett till två år, beroende på hur bra bilen går i sommar och hur lång/dyr den övriga önskelistan blir :smile:

Förmodligen så är topparna i samma skick som 50% av alla jänkjärn som rullar på vägarna i sommar (det är ju roligare att köpa krom än att pressa i ventilstyrningar), dessutom så blir det nya ventilfjädrar mm. när jag gör allt annat, så dom blir som nya till ett lägre pris än att köpa te.x ett par KRE toppar m tillbehör.

När allt kommer omkring så är det väl "bara" oljekonsumtionen och ev. lite oväsen som skilljer från ett par nya/nyrenoverade toppar.......eller har jag fel?
Men renoverade SKA dom bli :cop: ,om jag inte hunnit köpa en 67-69 GTO innan
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Såna här tätningar var det han talade om förresten:
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Senaste (och förhoppningsvis sista) budet är:
Fräsning av säten samt slipning av ventiler (byte av två) + byte av styrningar på avgassidan och dom där ventiltätningarna som finns i bild ovan.
Frågade om det inte vore lika bra att ta insugssidan samtidigt, men han menade på att det inte skulle gör nån större skillnad, utan det tar vi när du lämnar in topparna nästa gång (jag har förklarat att det blir en helrenovering av topparna om ett till två år).

Vore det nån girig verkstad som sket fullständigt i kunderna hade han bara sagt "ja visst det ska vi fixa åt dig $$$$$*" (*utläses "ka-ching" som kassa-apparaten).
/Lejon
leif
Registrerad
Registrerad

Inlägg av leif »

Jag håller med dig, visst f*n vill man köra några mil i sommar.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Topparna fortfarande hos verkstan :sad: , men jag får dom antingen imorron eller på måndag :smile:

Fick ett paket med Rostfria bultar idag
Bild

Var och hämtade soppafiltret hos Hansen ÅF idag, dom höll nästan på av vika sig dubbelt av skratt när dom såg storleken på den :roll: , behöver jag säga att det inte finns såååååå många orginalbilsåkare här i stan :roll:
Men visst är den nästan mesigt liten :wink:

Bild
/Lejon
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

DonLeone skrev: Men visst är den nästan mesigt liten :wink:
Svar: Ja :grin:
Har ett aningen längre i min carter Q-jet. (Dock vinklat soppainlopp från passagerarsida.)

Trevligt med nya bultar! (Köpte oxå nytt när jag renoverade. Vart handlade du?)
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Jag köpte bultarna från Boltlocker på Ebay, inkl. frakt gick det på 500:-

Uj, uj va grann den kommer att bli :razz: (Bara topparna kan bli klara nångång så :twisted: )
/Lejon
Skriv svar