Återställande av nerplockad Firebird Formula 400
Moderator: Moderators
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Hur ser dörren ut på insidan,, alltså ruthiss och förstärkningarna på insidan?
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
En "buck shot"
En grov hagel patron avsed för att jaga hjort med, ypperlig för att slå sönder dörrar, kylare och crack skallar med har polisen upptäck.
Stor laddning och ca 9-15st stora hageli, om jag har fått det rätt, används även vid snadd minröjning. Men jag kan inte så mycket om jakt, jagar enbart med helmatlad w308.
Magnus
En grov hagel patron avsed för att jaga hjort med, ypperlig för att slå sönder dörrar, kylare och crack skallar med har polisen upptäck.
Stor laddning och ca 9-15st stora hageli, om jag har fått det rätt, används även vid snadd minröjning. Men jag kan inte så mycket om jakt, jagar enbart med helmatlad w308.
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- luva
- Registrerad

- Namn: Stefan Lindén #220
Kollade det ikväll. Hålen ligger strax ovanför dörrbalken och på balken syns inget och inga hål i innerplåten heller. Visserligen så linar hålen upp ganska väl mot inspektionshålet till fönstermekanismen och den kan ju vara bytt. Sidorutan är bytt. Det ser jag på att övriga glas är tonade och den här är "vit". Jag gjorde mig liten som en bäver och kröp in i dörren beväpnad med en spegel o ficklampa, kände mig som Sherlock Holmes på jakt efter ledtrådar, för att kolla på innerplåtens insida om det syntes nåt där. Men någon har sprutat dörrens insida med nån typ av body, antagligen för resonansens skull, (om det nu kan bli nån resonans att tala om i en dörr som väger som en halv trädgårdstraktor) så där bet jag mig i näsan...Mangan skrev:Hur ser dörren ut på insidan,, alltså ruthiss och förstärkningarna på insidan?
---------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Som vanligt så höjer man nivån när man väl har börjat. Det blir aldrig som man tänkt sig... suuuuck... När jag väl lackat subframen så såg man hur illa resten såg ut. En nerklottrad p-husfasad hade gjort sig bättre... Torpedväggen var nästa sak på listan och vi hjälptes åt med att fixa till den så att den matchade den nylackade motorn och.... jaaa... det ena gav det andra. Plötsligt hade vi plockat bort länkarmarna och värmepaketet för att komma åt att slipa bättre. Efter 30 timmars hetsande med olika sorters slippapper och scotchbrite... ye-haw... en underbar helg.... så lackade jag hela klabbet mattsvart efter originalmodell. Även innerskärmarna fick en släng av sprutan när den ändå var framme. Till helgen blir det nog ihopsättning komplett med motor för att se hur fint det blev... om det nu blir det. Men efter allt jobb hoppas man ju på att det ska syns åtminstone liiite skillnad.

--------------------------------
Firebird Formula 400 -72

Firebird Formula 400 -72
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- luva
- Registrerad

HA HA HAUgglemor skrev:Ska den där bilden verkligen föreställa en nylackad torpedvägg!?
Lovar att ta en bättre bild, om inte annat när motorn ligger i... och med en annan kamera...
-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Det var då för väl! Ett tag trodde jag att du hamnat i en så kallad renoveringspsykos...
"En renoveringspsykos kan beskrivas som ett allvarligt psykiskt tillstånd då man upplever verkligheten på ett annat sätt än andra.
En person som hamnar i en renoveringspsykos vet ofta tidvis inte vem och var han är, och gränsen mellan honom och omgivningen blir oklar. Hallucinationer och vanföreställningar gör att till exempel föremål som torpedväggar eller händelser som en underredesbehandling, ofta symbolisk, har betydelse eller innebörd som är verklig för den som är sjuk, men som andra inte förstår.
Hos en ung bilrenoverare kan en psykos sätta spår för livet, speciellt om det sitter en låg utväxling i en gärna diffad bakaxel..."
"En renoveringspsykos kan beskrivas som ett allvarligt psykiskt tillstånd då man upplever verkligheten på ett annat sätt än andra.
En person som hamnar i en renoveringspsykos vet ofta tidvis inte vem och var han är, och gränsen mellan honom och omgivningen blir oklar. Hallucinationer och vanföreställningar gör att till exempel föremål som torpedväggar eller händelser som en underredesbehandling, ofta symbolisk, har betydelse eller innebörd som är verklig för den som är sjuk, men som andra inte förstår.
Hos en ung bilrenoverare kan en psykos sätta spår för livet, speciellt om det sitter en låg utväxling i en gärna diffad bakaxel..."
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- luva
- Registrerad

- Hmmm.... renoveringspsykos... låter allvarligt, bäst att skicka en ambulans...
- Ambulans??? I helvitte heller, ja tar fembyssen.
Renoveringspsykos måste vara nära besläktat med tbc - Tillbehörscentrering. Den drabbade hamnar i ett tillstånd av hjälplöshet och beroende. Han bara måste ha alla fräna tillbehör som finns. Fuzzy Dices och Blue Dots trängs med coilovers och polyuretan bussningar i bokhyllan, gosedjuren har åkt ur sängen och istället kramar han sina Wilwoodbromsar och Richmondutväxlingar, hans huvud vilar mot 2 st 20" JBL subwoofers och ett äkta Snap-On skärmtäcke har han till filt. Billetfälgarna har ersatt stolarna ute i köket och han äter på en Anzo bakvinge till en GTA... TV har han ingen längre eftersom det hänger en 32" Acer plasmaskärm på garageväggen som så småningom ska monteras in i den bil som han aldrig får råd att köpa.
----------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- Ambulans??? I helvitte heller, ja tar fembyssen.
Renoveringspsykos måste vara nära besläktat med tbc - Tillbehörscentrering. Den drabbade hamnar i ett tillstånd av hjälplöshet och beroende. Han bara måste ha alla fräna tillbehör som finns. Fuzzy Dices och Blue Dots trängs med coilovers och polyuretan bussningar i bokhyllan, gosedjuren har åkt ur sängen och istället kramar han sina Wilwoodbromsar och Richmondutväxlingar, hans huvud vilar mot 2 st 20" JBL subwoofers och ett äkta Snap-On skärmtäcke har han till filt. Billetfälgarna har ersatt stolarna ute i köket och han äter på en Anzo bakvinge till en GTA... TV har han ingen längre eftersom det hänger en 32" Acer plasmaskärm på garageväggen som så småningom ska monteras in i den bil som han aldrig får råd att köpa.
----------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Tänk va två man och 20 timmars effektivt idiotmekande på två dagar kan göra (man har ju ett jobb att miss-sköta också). Vi var tvungna att få ner Eldbirden på hjul eftersom den måste rullas åt sidan för att ge plats åt en Åpel
-vel i helgen (se annan tråd). Vi bytte länkarmsbussningar när vi ändå hade länkarmarna av. Det är inge idé att finlira när man ska ta av de gamla bussningarna. En gammal hederlig 5-kilos slägga och ett skruvstäd funkar alldeles utmärkt. Efter att ha slagit oss på tummarna x antal gånger kunde vi nöjt konstatera att länkarmarna var hela och tumnaglarna borta. Däremot kan man inte vara nog försiktig när man pressar i de nya. Kärvar det det minsta slutar det ofta med att man har ett knakande i upphängningen när man kör som kan få ett apatiskt barn att gå i taket av irritation. Vi funderade ungefär 5 sek på vilken förgasare vi skulle bulta dit. Eftersom jag återmonterat Quadrajet:en på min egen Eldbird så fick Nicke bli ve' H**llyn som satt på innan. Det är iofs inget fel på den. Den har bara några år på nacken och är rätt bestyckad för motorn eftersom den är nästan identisk med motorreren jag har på min egen. Den kommer nog att skänka honom mycket glädje och dyra däcksräkningar i sommar.
Efter att kärleksfullt sänkt ner det blåfärgade hjärtat i bilen monterades den nylackade bromservon, huvudcylindern och styrsnäckan tillbaka. Nu börjar det faktiskt likna något. Bromsservon o locket till huvudcylindern är lackad med sån däringa bra färg som imiterar original eloxering och resten är lackat med alujumjumfärg.
Höll på att glömma fota det hela eftersom garagekameran inte passar in med övrigt kvalitetstänkande men jag tog ett foto med lånad kamera så att herr Ugglemor får se lite mer detaljer än den andra svarta röran ovan.

-----------------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Efter att kärleksfullt sänkt ner det blåfärgade hjärtat i bilen monterades den nylackade bromservon, huvudcylindern och styrsnäckan tillbaka. Nu börjar det faktiskt likna något. Bromsservon o locket till huvudcylindern är lackad med sån däringa bra färg som imiterar original eloxering och resten är lackat med alujumjumfärg.
Höll på att glömma fota det hela eftersom garagekameran inte passar in med övrigt kvalitetstänkande men jag tog ett foto med lånad kamera så att herr Ugglemor får se lite mer detaljer än den andra svarta röran ovan.

-----------------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Nej nej, vi har inte bara suttit på våra håriga rövar o bättrat på våra ölbukar och ätit ägg i påsk, men det vi gjort är sånt som inte syns så mycket. Vi har skrapat o slipat bort några lager färg och suttit med en hjärnkirurgs tålamod o gjort rent skruvar och gängor och dessutom letat skruvar som fattas. För även om det mesta finns så saknas det alltid just "den där" skruven. Sånt som kan få en att explodera som den bästa självmordsbombare om man kommer på det när man står där med delen i handen.
Jag hade ett elände med att pussla ihop framänden på bilen. Såna här pussel man köper i bokhandeln på 5.000 bitar är ju som fia med knuff jämfört med att leta smågrejor ur kartonger. Allt skulle ju finnas i kartongerna och det gjorde det nog till 97,8% men ändå är det ju ett
att hitta allt. De små vinkelplåtarna som sitter i framkant i hjulhuset mellan innerskärm och kylarplåt visade sig saknas när vi väl kom till monteringen. Jag har hittat en vänster men saknar en höger. Är det någon som har en liggande får han gärna höra av sig. Funderar på att tillverka en egen tillfällig så länge.
Det är förresten dags att kicka igång 400 kubikaren i helgen... wraaaooom!!
Håll ut! Bild på långt vi kommit kommer också.
Firebird Formula 400 -72
Jag hade ett elände med att pussla ihop framänden på bilen. Såna här pussel man köper i bokhandeln på 5.000 bitar är ju som fia med knuff jämfört med att leta smågrejor ur kartonger. Allt skulle ju finnas i kartongerna och det gjorde det nog till 97,8% men ändå är det ju ett
Det är förresten dags att kicka igång 400 kubikaren i helgen... wraaaooom!!
Håll ut! Bild på långt vi kommit kommer också.
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Gick ut i morse och petade ner ett batteri i batterihyllan och kopplade på + och jordflätan, pytsade i lite bensin, satte mig i bilen pumapde två ggr och vred på startnyckeln....
oouo... oouo... oouo... sa starmotorn... sen sa det... fllrrmm... och sen.. flaff-laf-laf-laf-laf-laf-laf-laf...
Motorn spann som ett belåten lejon som just satt i sig en gnu till lunch. Inte en misständning eller oljud... ovanligt...
det brukar ju alltid finnas nåt att justera. Men här va det bara att finjustera kamvinkel och tändning och nu är bilen gåendes för egen maskin för första gången på jag vet inte hur länge... sen Hedenhös...
Jag nöjde mig med att kolla att växellägena funkade och att kopplingen drog som den skulle. Vi får ta provturen när vi fått på lite färg. Dumt att skita ner en plåtren bil...
Foto på motorutrymmet utlovades. Så här bidde det. Det får duga som sommarstuga - så länge. Lite provisoriska lösningar här och där men nåt ska det ju finnas att göra till nästa vinter.
Nu ska skärmarna bort inför lackeringen, så vi får färg överallt där vi vill ha det och motorn och framvagn ska slås in i plast och papper... så vi inte får färg där vi inte vill ha det. Maskeringen hade vi visst redan börjat med på bromsservon såg jag nu när jag la in bilden....
men va f-n ni ser ju ändå...
Varför jag satt dit skärmarna redan??
För att kolla att alla springor runt dörrar och luckor blir lika stora givetvis,
inget kul att justera när bilen är nymålad.
Firebird Formula 400 -72
oouo... oouo... oouo... sa starmotorn... sen sa det... fllrrmm... och sen.. flaff-laf-laf-laf-laf-laf-laf-laf...
Motorn spann som ett belåten lejon som just satt i sig en gnu till lunch. Inte en misständning eller oljud... ovanligt...
Jag nöjde mig med att kolla att växellägena funkade och att kopplingen drog som den skulle. Vi får ta provturen när vi fått på lite färg. Dumt att skita ner en plåtren bil...
Foto på motorutrymmet utlovades. Så här bidde det. Det får duga som sommarstuga - så länge. Lite provisoriska lösningar här och där men nåt ska det ju finnas att göra till nästa vinter.
Nu ska skärmarna bort inför lackeringen, så vi får färg överallt där vi vill ha det och motorn och framvagn ska slås in i plast och papper... så vi inte får färg där vi inte vill ha det. Maskeringen hade vi visst redan börjat med på bromsservon såg jag nu när jag la in bilden....
Varför jag satt dit skärmarna redan??
För att kolla att alla springor runt dörrar och luckor blir lika stora givetvis,
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Jakten på en formulahuv börjar ge resultat. Hoppas att jag får tag i en till helgen. Man kan ju betälla en ny men den kostar ju en slant och sen ska det fraktas.
Under tiden som det löser sig självt har jag roat mig med att slipa bilen plåtren. Vilket inte är det lättaste när vädergudarna inte kan bestämma vilket väder som ska ha makten. Man får köra in och ut ur garaget som en dildo mellan regnskurarna. Ut o slipa - regn - in och torka - sol - ut och slipa... Hoppas att solguden gör revolution och utropar sig själv till enväldig härskare över vädret resten av våren och sommaren så man får lite gjort.
Varför jag inte slipar inomhus??
Vi får inte plats för tillfället, många saker ska ut i vår...

Firebird Formula 400 -72
Under tiden som det löser sig självt har jag roat mig med att slipa bilen plåtren. Vilket inte är det lättaste när vädergudarna inte kan bestämma vilket väder som ska ha makten. Man får köra in och ut ur garaget som en dildo mellan regnskurarna. Ut o slipa - regn - in och torka - sol - ut och slipa... Hoppas att solguden gör revolution och utropar sig själv till enväldig härskare över vädret resten av våren och sommaren så man får lite gjort.
Varför jag inte slipar inomhus??
Vi får inte plats för tillfället, många saker ska ut i vår...

Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Recept på kokt garagekorv med bröd
En st desperat väldig hunger
En styck skivad långfralla
Ett paket Hot Dogs
Tillagning:
En st överbliven sladd med kontakt i ena änden
Två gafflar eller två långa skarpslipade skruvar
Träkloss
Ta sladden skala av höljet tre-fyra centimeter upp på den bruna och den blå kabeln. Ta den blå kabeln och linda den skalade delen runt ena änden på gaffeln eller skruven. Ev kan den fästas med ståltråd eller lite lödning.
Gör sammaledes med den bruna kabeln och den andra gaffeln/skruven.
Tryck in en gaffel/skruv i vardera änden på korven och lägg alltihop på något som INTE leder ström. Jag tryckte fast det i en träkloss.
Sätt i kontakten. Håll fingrar och barn borta.
Tillaga ca 15 sek. När korven "ojjat" sig ett par gånger och spruckit i ändarna är den färdig.
Dra ur kontakten. OBS: Glöm ej, annars får du ditt livs överraskning.
Svep in i en skiva fralla och njut. Ev med senap o ketchup.
---------------------------
Firebird Formula 400
En st desperat väldig hunger
En styck skivad långfralla
Ett paket Hot Dogs
Tillagning:
En st överbliven sladd med kontakt i ena änden
Två gafflar eller två långa skarpslipade skruvar
Träkloss
Ta sladden skala av höljet tre-fyra centimeter upp på den bruna och den blå kabeln. Ta den blå kabeln och linda den skalade delen runt ena änden på gaffeln eller skruven. Ev kan den fästas med ståltråd eller lite lödning.
Gör sammaledes med den bruna kabeln och den andra gaffeln/skruven.
Tryck in en gaffel/skruv i vardera änden på korven och lägg alltihop på något som INTE leder ström. Jag tryckte fast det i en träkloss.
Sätt i kontakten. Håll fingrar och barn borta.
Tillaga ca 15 sek. När korven "ojjat" sig ett par gånger och spruckit i ändarna är den färdig.
Dra ur kontakten. OBS: Glöm ej, annars får du ditt livs överraskning.
Svep in i en skiva fralla och njut. Ev med senap o ketchup.
---------------------------
Firebird Formula 400
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Funkar med ravioliburk på headders eller grenrör med 
Man måste ju variera kosten lite!!!
Magnus
Man måste ju variera kosten lite!!!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- luva
- Registrerad

Verkligen!Mangan skrev:Funkar med ravioliburk på headders eller grenrör med
Man måste ju variera kosten lite!!!![]()
Raviolitricket gjorde vi i lumpen, men då var det givetvis med arméns ärtsoppa på burk. Ännu en variation.
Hade en kompis som använde en gammal brödrost i garaget till att hetta upp saker i innan ipressning, typ lagerhylsor o sånt. Den gick även utmärkt att steka korv i och att värma fiskpinnar i...
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Eftersom bilen hade fått sig ett par törnar här och där så har det gått åt ett antal dagar till att buckla ut den. Maken till tvättbräda har väl sällan skådats - och då pratar jag inte om min mage... Ena bakflygeln hade man gladeligen kunnat använda till att tvätta mattor mot.
När det va klart så va det dags att fixa några mindre porer runt bakrutan. Får jag rekommendera herrarna - och ev damer - att köpa er en punkbläster och lite olivinsand (väldigt fin sand som biter bra i plåt - man kan blästra med lägre tryck) det räddar många tråkiga timmar med svåråtkomliga rostbubblor. Sedan var det dags för ett sista tag med slipklossen på hela karossen innan man sprutade ett par varv med etsprimer i botten för att spärra. Minsta lilla fukt aktiverar rosten i porerna direkt. Undvik!
Nu kommer vi till den roliga biten... sliiipa... spackla.... sliiipa... spackla... tjoho... sliiipa... spackla....va kul vi har... sliiipa... spackla....ye-haw...
Börja med en lång kloss och matta ner etsprimern. Sen smackar du på duktigt med spackel på de ställen som slipklossen lämnat oslipade. Sen ska du inte välja för fint papper när du slipar första lagren med spackel. Lång kloss, rejäla tag, då du bara är ute efter att få det rakt, ytan fixar du senare med sprutspacklet eller fillern. Gen-2 Firebirds är lagom roliga att slipa. Inte en rak plåt, Skärmkanterna är värst, här krävs lite kortare kloss och känsliga ögon och händer. Men skam den som ger sig, bara att va noggrann och överpedant. Likadant om man tittar på karossen under pressvecket som följer sidorna. Där kunde man ju tro att plåten är rak, möjligtvis att den buktar lite utåt men näääee... den buktar inåt!
Nu har vi gjort det värsta, igår gick jag över karossen med ficklampa och spritpenna i jakt på små små porer i spacklet. Lys parallellt med karosssidan så ser man porerna lättare som skuggor. Märk med pennan och gå efter med finspackel.
Skärmkanten jag fotat med jämna mellanrum ser ut så här idag.

Att få till rundningen på pressvecket är inte så svårt som det ser ut. Köp masktejp som man kan tejpa svängar med, tejpa upp kanten och slipa plåten nedanför. Sen byter du sida o tejpar på nytt och slipar överdelen. Det knepet vet jag många som använder med lyckat resultat. Övning ger färdighet.
Firebird Formula 400 -72
När det va klart så va det dags att fixa några mindre porer runt bakrutan. Får jag rekommendera herrarna - och ev damer - att köpa er en punkbläster och lite olivinsand (väldigt fin sand som biter bra i plåt - man kan blästra med lägre tryck) det räddar många tråkiga timmar med svåråtkomliga rostbubblor. Sedan var det dags för ett sista tag med slipklossen på hela karossen innan man sprutade ett par varv med etsprimer i botten för att spärra. Minsta lilla fukt aktiverar rosten i porerna direkt. Undvik!
Nu kommer vi till den roliga biten... sliiipa... spackla.... sliiipa... spackla... tjoho... sliiipa... spackla....va kul vi har... sliiipa... spackla....ye-haw...
Börja med en lång kloss och matta ner etsprimern. Sen smackar du på duktigt med spackel på de ställen som slipklossen lämnat oslipade. Sen ska du inte välja för fint papper när du slipar första lagren med spackel. Lång kloss, rejäla tag, då du bara är ute efter att få det rakt, ytan fixar du senare med sprutspacklet eller fillern. Gen-2 Firebirds är lagom roliga att slipa. Inte en rak plåt, Skärmkanterna är värst, här krävs lite kortare kloss och känsliga ögon och händer. Men skam den som ger sig, bara att va noggrann och överpedant. Likadant om man tittar på karossen under pressvecket som följer sidorna. Där kunde man ju tro att plåten är rak, möjligtvis att den buktar lite utåt men näääee... den buktar inåt!
Nu har vi gjort det värsta, igår gick jag över karossen med ficklampa och spritpenna i jakt på små små porer i spacklet. Lys parallellt med karosssidan så ser man porerna lättare som skuggor. Märk med pennan och gå efter med finspackel.
Skärmkanten jag fotat med jämna mellanrum ser ut så här idag.

Att få till rundningen på pressvecket är inte så svårt som det ser ut. Köp masktejp som man kan tejpa svängar med, tejpa upp kanten och slipa plåten nedanför. Sen byter du sida o tejpar på nytt och slipar överdelen. Det knepet vet jag många som använder med lyckat resultat. Övning ger färdighet.
Firebird Formula 400 -72
- formula_lasse
- Registrerad

- Namn: Lars Hamberg
- Kontakt:
Spritpenna!!??
Härligt. När man fått på grunden känns det som en bil igen. Men då jag läste "spritpenna" ringer alla varningsklockor. Om du har minsta lilla spår av spritpennor och dyligt kvar på karossen så kommer det att blöda igenom lacken! Använd blyerts eller karosskrita när du markerar, så du slipper obehag senare. Snart dags för lack och vilken kulör?
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
- luva
- Registrerad

Fördelen med spritpenna (och då menar jag sprit, glöm barnens tusch) är att spriten dunstar omedelbart. Men blyerts funkar säkert lika bra. Förr var sprutspacklet grått dock och då syntes inte blyertsen, därför har jag som är upplärd av gamla uvar fortsatt med spritpenna. Det är ju inga direkt snälla medel i billack överhuvudtaget så att spriten skulle blöta upp speciellt mycket mer har åtminstone inte jag upplevt. Men jag tävlar inte med någon. Alla har vi våra specialiteter.
Firebird Formula 400 -72
Firebird Formula 400 -72
-
BlackScissors
IMPONERAD!
Extra bra är att du skriver så utförligt så att dumbommar som jag nästan tror de kan fixa allt det där du gjort. Fast latmasken kryper så lätt fram när jag läser om att slipa ...
Men du verkar ha en bra idé med de tråkiga jobben, skynda på så man inte hinner tröttna utan hela tiden ser framsteg. Fast blir man inte fort slipen, öh ursäkta, sliten i händerna?
Du gör verkligen ett hästjobb, och raskt går det åxå. Ska bli kul att se din bil i sommar på någon träff!
Mvh Ronny
- luva
- Registrerad

Sätt upp ett mål för vad du vill ska va klart för kvällen eller veckan. Det behöver inte va nåt stort. Typ att "ikväll ska jag ha grovslipat bakluckan och vänster skärmkant" sen börjar man med det j***ligaste vilket naturligtvis är skärmkanten, när man är klar med skärmkanten som är knölig med rundningar och veck så känns bakluckans raka delar mycket enklare, som en slags bonus. Men börjar skärmkanten bråka får man nöja sig med den och ta bakluckan nästa dag, för kom ihåg. Allt du gör i spackel- och plåtväg kan man göra om hur många gånger som helst INNAN lack. Är du inte nöjd, gör om. Du kan hålla på så länge DU vill. Ingen j**el kan komma och peka finger åt dig så länge du jobbar i din egen takt och tycker det är kul. Jag jobbar gärna högt tempo med skitjobben precis som "Blackscissors" skrev. Jobba undan eländet så har du det roliga kvar sen.
Drar man ut på det blir det bara ännu tråkigare. Skitjobben kommer i vågor. Det kan va rostlagning - sen kommer en fin period med motorpyssel - efter det en period med plåtrikting o ilsken plåtbankning - sen en go'period med inredning och inhandling av reservdelar - och efter det kan det bli spackling o skitgöra igen. Men som du märker så kommer alltid en period med lättare jobb efter en tung period. Och kronan på verket är ju när man får backa ut bilen och glänsa för hela Sverige efter allt slit. DET målet ska man definitivt ha för ögonen när man ligger i skiten med en slipkloss på ett kallt garagegolv. Det underlättar en hel del.
Firebird Formula 400 .72
Firebird Formula 400 .72
- luva
- Registrerad

Re: Spritpenna!!??
Vi har diskuterat fram och tillbaka om kulören, eftersom jag inte är något större fan av svarta gatbilar (för vanliga helt enkelt, försvinner i mängden, om de inte är extremt välbyggda, typ Ugglemors Dodgeladdare) och han som äger bilen inte är något fan av silvermetallic som bilen var lackad i innan så beslutade vi oss för att slåss om saken.Formula_Lasse skrev:Härligt. När man fått på grunden känns det som en bil igen. Men då jag läste "spritpenna" ringer alla varningsklockor. Om du har minsta lilla spår av spritpennor och dyligt kvar på karossen så kommer det att blöda igenom lacken! Använd blyerts eller karosskrita när du markerar, så du slipper obehag senare. Snart dags för lack och vilken kulör?
Men just som vi börjat vässa motorsågskedjorna o linda knogarna med folie så frågar Niclas vad jag har för färg på min Firebird.
Det är originalfärg nr 14, en silvermetallic med grönt i basen. Riktigt snygg om jag får säga det själv, min bil är dock något matt eftersom lacken inte är ny.
Vi lånade färgkartor på Östermans i Linköping och för att kolla blandningen. Då hittade vi en kulör som var exakt rätt men hör o häpna var en Nissanfärg.

Får jag presentera: Nissans kulör 242
-----------------------------------
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Funderar på fälgar. Jag har 4 st Rally II fälgar som ligger och bidar sin tid... hmmm... visserligen 14" till en -69:a Firebird men ändå. Är det någon som har 15" och som gärna vill bli av med dem så pm:a. Annars skulle nog feta modernare 17":are oxå göra sig på bilen... 
Augh! Dessa svåra beslut.
Firebird Formula 400 -72
Augh! Dessa svåra beslut.
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Nu har jag hållt er på halster länge nog. Bilen är nämligen i det närmaste färdig. Men innan jag visar slutresultatet ska jag berätta lite om vägen dit.
Vi var här sist om jag inte minns fel.

7 kilo spackel gick åt till underarbetet innan jag var nöjd.
Men Plastic Padding skulle nog gråta blod om de såg hur mycket man slipar bort. Men å andra sidan får de ju sälja sina produkter så det gråter nog bara tills de läser bankboken... Och den som kommer på ett sätt att använda spackelrester och sliprester skulle bli snuskigt rik på kuppen. Sätt igång och gnugga geniknölarna gott folk.
Fronten, skärmarna, och huven plockades bort och lackades för sig. Dörrgångjärnen blev tillfälligt av med fjädrarna till dörrstoppen för att kunna hållas vidöppna så färgen kom åt överallt. Man slipper alla mysko färgskarvar då. Jag har redan en Eldfågel med färgskarvar i dörröppningarna och behöver inte en till. Det ser ut som Jerusalems förstörelse.
Gummifronten spacklades inte. Istället lade jag flera lager grundfärg med mjukmedel och slipade mellan varje lager tills hela fronten var slät som en nyrakad ..... och sedan lades fyra lager bas och fyra lager klarlack maxat med mjukmedel. Nu kan man slå dubbelknut på fronten utan att lacken spricker.
Därefter hellackades resten av bilen med topplacken. Bakstammen lackades mattsvart för att bryta av lite mot allt det silvergröna.
Firebird Formula 400 -72
Vi var här sist om jag inte minns fel.

7 kilo spackel gick åt till underarbetet innan jag var nöjd.
Fronten, skärmarna, och huven plockades bort och lackades för sig. Dörrgångjärnen blev tillfälligt av med fjädrarna till dörrstoppen för att kunna hållas vidöppna så färgen kom åt överallt. Man slipper alla mysko färgskarvar då. Jag har redan en Eldfågel med färgskarvar i dörröppningarna och behöver inte en till. Det ser ut som Jerusalems förstörelse.
Gummifronten spacklades inte. Istället lade jag flera lager grundfärg med mjukmedel och slipade mellan varje lager tills hela fronten var slät som en nyrakad ..... och sedan lades fyra lager bas och fyra lager klarlack maxat med mjukmedel. Nu kan man slå dubbelknut på fronten utan att lacken spricker.
Därefter hellackades resten av bilen med topplacken. Bakstammen lackades mattsvart för att bryta av lite mot allt det silvergröna.
Firebird Formula 400 -72
- luva
- Registrerad

Nu vidtog poleringen..... uuuuuuuääääääääh..... Först vulkad gummikloss och 3000 våtslippapper.... gnugg-gnugg-gnugg, istället för att doppa papperet i vatten kan man använda en svamp, eller blomspruta, se bara till att ha mycket vatten på papperet hela tiden.
Därefter kör jag ett varv för hand med Err-Bee finpolerade båtrubbing. Gör man det för hand första varvet så kan man vara extra noggrann i skarvar och veck och gnugga tills fingeravtrycken försvunnit. Sen kan man ägna resten av veckoslutet åt att göra inbrott och råna bankfack. Då har man råd att köpa en bra polermaskin och kan polera lacken med Autosol (finns på burk) och därefter flytande rubbing av valfritt märke - finns tusen sorter och tusen goda råd om vilket som är bäst - själv använder jag Sonax Proline.
Det här tar göööörlång tid om resultatet ska bli bra och för att inte tröttna avbröt jag någonstans halvvägs och ägnade mig åt framstolar istället. De saknades från början men två nya införskaffades från skroten.
Förarsätet var som vanligt råttätet på sitsen. Folk borde lära sig att äta bättre. Mat som ger gaser förstör ju inredningen på bilen...

ZZ-Auto i USA sydde upp ny klädsel i original galon *he he* åt mig genom en tjejkompis i San Diego, därifrån fick jag även mattan. Efter lite fnul o pul blev resultatet följande.

Firebird Formula 400-72
Därefter kör jag ett varv för hand med Err-Bee finpolerade båtrubbing. Gör man det för hand första varvet så kan man vara extra noggrann i skarvar och veck och gnugga tills fingeravtrycken försvunnit. Sen kan man ägna resten av veckoslutet åt att göra inbrott och råna bankfack. Då har man råd att köpa en bra polermaskin och kan polera lacken med Autosol (finns på burk) och därefter flytande rubbing av valfritt märke - finns tusen sorter och tusen goda råd om vilket som är bäst - själv använder jag Sonax Proline.
Det här tar göööörlång tid om resultatet ska bli bra och för att inte tröttna avbröt jag någonstans halvvägs och ägnade mig åt framstolar istället. De saknades från början men två nya införskaffades från skroten.
Förarsätet var som vanligt råttätet på sitsen. Folk borde lära sig att äta bättre. Mat som ger gaser förstör ju inredningen på bilen...

ZZ-Auto i USA sydde upp ny klädsel i original galon *he he* åt mig genom en tjejkompis i San Diego, därifrån fick jag även mattan. Efter lite fnul o pul blev resultatet följande.

Firebird Formula 400-72