Återställande av nerplockad Firebird Formula 400

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Återställande av nerplockad Firebird Formula 400

Inlägg av luva »

Jaha, då ska vi se vart det här bär hän.
Objektet är en översnöad Firebird Formula 400 –72 inköpt av mig delvis i kartonger, från början som skrot att ta delar från. Men när jag inspekterade vraket närmare efter köpet så märkte jag att den var alldeles för fin för att skrota. Den enda rosten jag kunde hitta var i skärmkanterna bak och i koffertgolvet – som vanligt. Dessutom innehöll kartongerna nya skärmkanter, en nästan komplett inredning, fint krom och flera ”svåra” delar som gjorde det möjligt att återställa bilen.
Förra ägaren plockade ner bilen med tanken att han skulle bygga ”en riktig värsting” med C***a 427, hej-o-hå-låda, Ford 9-tummare, inflyttade hjulhus och annat lull-lull-lull, men som i så många andra fall så avstannade projektet efter nerplockandet när han kom på hur mycket det skulle kosta att sätta ihop den igen. Hans nästa plan blev då att bygga en svart ”banditkopia” *gäääääsp* (missförstå mig inte, inget ont om svarta Firebirds men numera är de så vanliga att man knappt höjer på ögonbrynen om de inte är riktigt fina) men eftersom han redan sålt av med motor o låda och framstolar och lite annat så blev det också för dyrt, varvid objektet blev stående.
Eftersom jag själv har ett par andra projekt så sålde jag Firebirden till min brorson med löfte om att hjälpa honom få den rullande till sommaren. Till saken hör att jag har många delar liggande i gömmorna som förenklar återställandet en hel del och förkortar byggtiden, bl a en 400-motor med tillhörande manuell låda. Vår tanke är att få bilen i ett så pass bra bruksskick att Nicke kan glida omkring i den i sommar utan att skämmas och att han sedan på egen hand ska kunna snygga upp den ytterligare som en rullande renovering, antingen mot originalhållet eller något mer extremt.
Målet är att på tre månader hinna med.
- Rostlagning
- Få en komplett kaross
- Köp av stolar och matta och att montera inredning
- Hopsättning av motor
- Uppsnyggning av motorrum
- Hellack

Bild
Det här är utgångsämnet. :smile:
-----------------------------------------
Pontiac Firebird Formula 400 -72
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av luva den mån 27 feb 2006, 14:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Hörström #305
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Hoppas det rullar på bra.
Är du medlem i klubben? 678 är ledigt i medlemslistan!! Bara så ingen missat.

Stefan
FIREHAWK 2002
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Va i hela friden har hänt då. Gick med för tre år sen. Men när du säger det så vet jag inte om jag fått någon medlemstidning på länge. Har inte min medlemsavgift kommit rätt tro???

Helvete :evil: alltid ska det va något strul!

Det ser ut att bli en kort projkttråd. :smile: För att börja strula med uppläggningsvgifter och annat för att bli medlem igen har jag ingen tid eller ork till. Då får jag tacka för mig i så fall.
---------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Efter att ha ägnat söndagen åt att sortera delar ur kartonger så släpade vi in liket i garaget igår kväll. Efter en snabb översyn så kavlade vi upp ärmarna och började jobba.
Det är alltid bäst att börja med det tråkigaste och vad kan vara tråkigare än rost? Vart rosten än sitter så orsakar det huvudvärk. Rostiga bultar, rostiga leder eller rostig plåt... rost är ett fördärv... :evil:
I det här fallet började jag med skärmkanterna. Ett gammalt försök att laga upp skärmarna hade avstannat efter avslipning och eftersom det var hål så var det bara att skära bort hela rasket. Jag lägger på den nya lösa skärmkanten ovanpå den befintliga och ritsar ett streck efter kanten. Sen skär jag med vinkelslipen någon centimeter nedanför strecket. När jag sedan ska svetsa dit den nya skärmkanten lägger jag ett mer noggrant skär men när man ska rostlaga under, slipa och blästra så kan det hända många saker med plåten så ett första grovsnitt är att föredra om man ska va på säkra sidan. Den punktsvetsade delen mot innerskärmkanten skärs inte bort nu. Jag lägger skäret precis där ytterskärmkanten viker in i hjulhuset så ramlar den i garagegolvet direkt. Sen får man inspektera hur långt rosten har gått innanför innan man beslutar sig för hur mycket mer man behöver ta bort.

Bild
Det här var den allvarligaste skadan. Ser inte så farligt ut utifrån.

I det här fallet var inte inneskärmkanten så illa skadad som jag trodde så den går nog att rädda med lite tålamod, lite plåt och en kulhammare.

Bild
Innerskämen blottad. Inte tvärslut som jag först befarade men det är illa nog ändå. Lägg märke till att bilen är utrustad med äkta Gabriel Hi-Jackers :smile: Täta dessutom... Brorsonen fick i uppdrag att demontera stötfångaren bak. Jobbigt värre...

Själv började jag med att ta bort resterna av yttre skärmkanten. Borrade bort de punktsvetsar där innerskärmkanten skulle sparas och resten skars bort med vinkelslipen. På bilden har jag punktat upp två provbitar för att se hur nya skärmkanten kommer att följa karosslinjen bak.

Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Va härligt att en eldfågel blir räddad från skrotning :thumbup:
Du verkar ju vara en riktig hävert en på rostlagning, själv är jag totalt "blind" i fingrarna, så det kan sluta lite hur som helst när jag är klar med en skärmkant.

Lycka till!
/Lejon
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Känner igen det där. :wink: Jag var också "blind" i början. Och ärligt väldigt ointresserad. Jag var av den typen som "smackade dit en plåt omlott och punktade". Gudskelov hann jag bara laga upp Volvovrak med den metoden. Sedan fick jag en äldre garagekompis som är rena rama konstnären vad gäller plåtslageri. Han kunde göra allt med minimala metoder. Han är den förste jag sett som inte behövt spackla en rostlagning, han slipade rent och grundade och det syntes inte vart sömmarna låg. Han fick mig interesserad av bilplåt och hur mycket tid man sparar på att vara noggrann. Spackla och slipa är ju ingen höjdare och kan man undvika det med noggrann plåtbearbetning så inte mig emot. :grin:

Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Hörström #305
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Kommer bli kanon, se nu till att gå med i klubben både du och brorsan!
Har väll inga medlemmar i sockna vad jag vet, men det finns ju en del Firebird där.

Stefan
FIREHAWK 2002
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Ikväll blev jag klar med bakre delen av innerskärmkanten. Den främre delen är i sämre skick så den lär ta en hel dag bara den. Kunde dock inte låta bli att punkta upp provplåtar för att se om rundningen var korrekt. Om mina planer går i lås går karossen iväg för blästring redan på måndag. Jag undrar om man kunde lägga in en proposition till han däruppe om att förlänga dygnen till 36 timmar eller nåt bara den här helgen. Vore bra om det skulle strula till sig. Dessutom blir ju ledigheten längre för övriga befolkningen.
Den här bilen har aldrig varit rostlagad! Har hittills inte hittat något som tyder vare sig fuskslagningar, dåliga svetsar eller spackel. Hurra för såna objekt.

Bild
-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Ska bli intressant och givande att följa tråden. Rost är inte min starka sida (inte svetsa heller... och plåtar som jag försöker få till har en tendens att slutligen hamna i en mer händig herre's näve.)
Så allt man snappar upp är av godo! :wink:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Annars ser den ju fin ut under, det man ser iaf, T.om orginalavgasystemet har du :thumbup:
(eller åtminstone väldigt likt ett)
/Lejon
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Härligt projekt!
Skönt att se att nån fortfrande har energi att änvända lös plåt skulle salig far ha sagt! Se till att tenna det där sen!

Blir nyfiken på en sak jag inte tänkt på tidigare. Dina trummor, hur stora är dom, ser mindre ut an dom jag trodde var normalt på poncho f-body's Dom är väl i vanliga fall 11"X2" eller nått sånt med kylflänsar, vad är det för mått på dom där?

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Annars ser den ju fin ut under, det man ser iaf, T.om orginalavgasystemet har du
(eller åtminstone väldigt likt ett)
Den är jättefin under. Det var därför jag inte hade hjärta att skrota den. Ljuddämparen bak är mycket riktigt original. Dock är den skarvad i övre muffarna. Vet inte varför och så länge det är tätt tänker jag inte titta efter. :smile: Om du tittar lite mer noggrannt sitter det även kränghämmare bak på den och det är den grövre kränghämmaren fram med original Konidämparna kvar. Bak sitter ju gamla Hi-Jackers, får se om de får hänga med ett tag till.

Mangan: Måttet på trummorna?? Hmmm... borde vara 11x2 eftersom bromsbanden passar från min egen... tror jag, har kollat lite slarvigt eftersom bromsarna nog behöver ses över. Men nu när du skriver det blir jag osäker , din j*vel, va du tvungen?? :razz: :grin: Nu måste jag ju mäta dem. Ännu en punkt på "att göra" listan. *suck*
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Whopps,, sorry,,,, :-)

Måtten brukar vara ingjutna i trumman.
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Då var innerskärmkanterna färdiga. Jag roade mig med att knacka sista biten för hand och ta lite foton på hur man kan göra när man lagar en rutten bil utan att använda några speciella verktyg mer än hammare, skruvstäd och div mothåll. Det går, det tar bara lite längre tid. (annars finns många metoder och jag använder gärna maskiner också, ju enklare jobb ju bättre)
Hur börjar man då?
Jo, först åker man och köper sig en rejäl pizza, det ska vara ”ta med” modellen med kartong. Ät upp innehållet, skölj ner med öl, när man sedan mätt och belåten kavlar upp ärmarna så tar man fram vinkelslipen och börjar skära. Ska man bygga upp en ny skärmkant eller en svår bit med många bockningar i lösplåt så skär inte bort hela rasket på en gång. Ta en bit i taget. Ska man som här även göra en rundning och en utåtriktad båge utan att använda en böj o sträckmaskin så gäller det att jobba med små bitar och då är der bra att ha så mycket som möjligt kvar av det gamla att mäta efter, men samtidigt ska man inte snåla när man skär. Det måste vara frisk och renslipad plåt på det ställen du tänkt svetsa annars rostar det snart igen.
Nu tar man pizzakartongen och klipper ut en lämplig bit ur locket. Pizzakartong är perfekt att göra pappmallar av nämligen.
Beväpnad med denna pappbit och en penna angriper man sedan skärmkanten. Tryck upp pappbiten bakom det uppskurna stycket och rita av konturerna med pennan. (man kan också ta den bortskurna biten - om den är någorlunda hel och rita efter den, glöm då inte att knacka den plan och lägga till ett par millimeter för det som vinkelslipen skär bort) Markera med pennan var ev bockningar och böjar ska placeras.

Bild
Tryck emot på baksidan så allt kommer med

Klipp ut mallen med en sax. Följ yttre konturerna av pennan
Lägg mallen på den nya plåten och för över konturerna på den. Markera med korta streck på plåten vart ev bockningar ska placeras, vilken form den ska ha och hur ”mjuk” vinkel det ska vara, dvs hur stor del av plåten som ska vikas.
Klipp ut den nya biten med en plåtsax OBS: ta till lite extra, minst 2-3 mm. Finputsningen görs sedan när biten passas in inför svetsningen.

Bild
Här syns streckena för bockningen av kanten.

Nu kommer vi till själva plåtbearbetningen. Börja med att ”kola” plåten. Då värmer man den hastigt med en gasolbrännare eller gasvets med stor låga så plåten blir svart, då mjuknar den och blir lättare att bearbeta (man kan hoppa över det men det underlättar svåra bitar) torka av.
För att knäcka en halvcirkel så börjar man i mitten av plåten eftersom den delen är svårast att komma åt. Sätt plåten i på kanten – smala änden – av skruvstädet och bocka ca 30 grader, jobba dig sedan utåt kanterna genom att växelvis knäcka plåten 30 grader på bägge sidor om mitten i korta moment. Sätt sedan ett mothåll med mjukt rundad kant i skruvstädet och knacka med kulhammare i vecket på plåten för att få en slät bockning. När första biten är färdig flyttar du ner ett par millimeter och bockar 30 grader till osv till du fått en mjuk 90 graders böj med en halvcirkelformad rundning. Ska böjen va skarp 90 graders vinkel flyttar du inte ner dig men kör i 30 graders intervall ändå för att ha kontroll på biten.
När bockningen är färdig slätar du till halvcirkeln – formen av hjulhuset - på biten med hjälp av ett konvext mothåll enl bild.

Bild
Här ser man bockningen av plåten. Knacka försiktigt så du inte får en bulig plåt. Ju rakare ju mindre efterarbete.

Så! Biten klar för finputsning och fastpunkning. På bilden syns den halvcirkelformade rundningen som följer hjulhuset ganska bra. Misslyckas du första gången är det inte hela världen. Fördelen med plåt är att man kan göra om igen och igen tills man är nöjd. Och kom ihåg. Det är inte så noga bara det blir perfekt.

Bild
Det färdiga råämnet klart för sista momenten.

Efter finputsning med plåtsax så är det bara att punka upp biten. Något annat än kant-i-kant är för min del inte att tänka på. Ofta är det mindre jobb med att svetsa kant-i-kant än att fippla med falsveck och andra billiga trix. Knacka med hammare och mothåll för att få en exakt passform mot omkringliggande plåt. När biten ligger precis som du vill ha den kan du helsvetsa, ta det i etapper så att inte plåten slår sig.

Bild
Sådärja! Det börjar likna nåt...

--------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Senast redigerad av luva den sön 05 mar 2006, 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Efter slipning på utsida och insida (givetvis, det ska ju inte synas vart man lagat) :smile: med först vinkelslip och dremel och sist med vinkelslip med sandpapper korn 60 så syns det inte att man varit framme. Eftersom det här är på insidan så tennar jag inte skarven, den är helt tät och väl så bra som omkringliggande orörd plåt. Efter avblästring räcker med ett par lager epoxigrund, det håller i evigheter. Däremot när yttre skärmkanten svetsas dit ska skarven tennas för bästa resultat.

Bild
Fint. Och slätt som en barnstjärt.

Det - nästan - färdiga resultatet. Nu fattas bara en blästring för att få bort all ytrost på övriga delar. Att jag inte blästar först beror helt enkelt på att blästraren inte hade tid och att det i det här fallet var så uppenbart vad som behövde bytas. Och skulle jag hitta ett hål efter blästringen är det ju inte värre än att jag får gå en omgång till med svetsen.

Bild
Såja! Innerskämkanten klar för blästring.

Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Körde iväg karossen till blästraren i söndags kväll. På vägen hem tog vi en omväg på fyra mil och hämtade två framskärmar som en kompis-kompis hade liggandes. Han hade tänk använda dem till sin bil men eftersom den fortfarande står nerplockad i molekyler fick jag köpa dem mot löfte om att hjälpa honom hitta ett par andra när det blir dags. Det första vi gjorde när vi kom hem var att skrapa bort dom fyra lager färg som fanns på skärmarna med värmepistol.
Eftersom karossen kommer att vara borta några dagar har man tid över till att se över motorn, ta bort färgen på skärmarna och snygga till lite andra grejor som slangar, bultar och skruv tills det blir dags för återmontering.

Bild
Om ni undrar över mopeden på bilden så heter hon Sara. Hon hjälper gärna till, om inte annat för att vi ska ses lite mer. :lol: Skrapa färg är ju ingen höjdare så hjälp är alltid välkommet.
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Skärmarna slipade och klara idag. Hittade givetvis en mindre krockskada som var tvungen att riktas :evil: och givetvis va plåten stenhård och hade mist alls in spänst så jag fick krympa ihop bucklan med gasen. Hann inte med så mycket mer idag. Men släpade i alla fall fram motorn och hängde upp den i motorbocken för lite översyn och färgbättring.
Firebird Fprmula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Köpte sotningssats och trågpackning idag på Americano Enterprises när jag hade vägarna förbi. Så ikväll blev det lite motoröversyn. Lossade toppar och insug och kollade ventilsäten och styrningar. Lossade trågen och tvättade ur det och passade på att inspektera bottendelen också. Inget var speciellt slitet och skulle inte va det heller eftersom den är renoverad för inte alltför många hundra mil sedan. Lite färg och en ihopsättning senare ser den ut så här i väntan på att ta plats i bilen.
Jodå, färgen är Pontiacs motorblå, ser bara mörkare ut på bilden än vad den är.

Bild

Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

:cry: det är så man blir gråtfärdig, va fint det blir :cry:

Jag gillar nylackade motorer :thumbup:
/Lejon
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Så vacker så du konkurrerar med runns fredags bilder!!!
Härligt att se färgvalet!

Keep up the good work!!

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Fick hem bilen från blästringen igår. Dammigt blev det. :smile:
Grundfärg, i det här fallet epoxigrund, las på med spruta innan hemfärd. Ett måste i den här fuktiga väderleken.

Bild

Helgen kommer att ägnas åt att färdigställa skämkanterna och koffertgolvet och tenna alla yttre skarvar.
Firebird Formula 400 -72
st3v3
Registrerad
Registrerad
Namn: Pelle Svanslös

Inlägg av st3v3 »

Snyggt arbete, blir nog riktigt bra!

Din kamera verkar ta skumma 80-tals bilder? =)
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Jaaa, jag tror att bilen i själva verket är en tidsmaskin. Så fort man kliver in i garaget färdas man 20 år bakåt i tiden komplett med ljusblå färg, hi-jackers och fivespoke. :smile:
Firebird Formula 400 -72
Senast redigerad av luva den ons 15 mar 2006, 11:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Efter 36 timmars svetsande slipande och tennande sitter äntligen skärmkanter och koffertgolv på plats. Nu kan man göra roligare saker resten av tiden tills det blir dags för lack. Skönt.
La på nya skämkanten och skar bort sista 5 mm och sedan var det "bara" att punkta upp och knacka kanterna raka innan svetsningen. Eftersom man inte har armar som girafferna har hals så är det bra att ha lite hjälp till hands. Jag la in min brorson i kupén med ett mothåll och sedan satt vi på var sin sida och skrek åt varann vart vi skulle slå nästa slag. Helsvetsning görs bäst i korta intervaller på olika ställen så långt ifrån varandra som möjligt. Mot slutet när man börjar få slut på ställen att svetsa och man har många områden nära varann kan man använda en blöt svamp att kyla svetsarna med för att undvika att plåten slår sig. Sen är det bara den där tråkiga slipningen av svetsskarvarna kvar. Insidan blev knöligast eftersom det är j**vligt svårt att komma åt högst upp mot baksätet.

Bild

När du använder flussmedlet innan tennspacklingen så tänk på att torka bort så mycket som möjligt av den "smutsiga" ytan med en fuktad trasa. Torka tills du får en blank yta. Sedan när du tennar är det viktigt att man har samma temperatur på i änden på tennstaven som på den omgivande plåten. Det är samma princip som vid lödning - kallödning är ju ingen hit direkt. Ta tennstaven och tryck ena änden snett mot stället där du vill spackla. Värm försiktigt på tennstavens ände och plåten runt omkring tills du ser att tennstaven blir gråare och börjar smälta. Trycker du lite på stången så känner man det också. Vrid staven så tennet släpper från den. Samma sak sedan när du ska smeta ut tennet, värm inte bara på tennet utan lika mycket på plåten runt omkring med runda rörelser. Tryck ut tennet med träspateln så mycket du hinner, värm igen, tryck ut, värm igen osv tills ytan är täckt och du fått någon millimeter tjock yta att slipa på. Var försiktig när du värmer, prova hellre en gång för mycket för värmer du för hårt rinner tennet helt sonika av... :cry: Innan du slipar så kyl av området med fuktad svamp så plåten har samma temp som rummet. Slipar gör man sedan med en karosserifil och grov smärgelduk på kloss. Avluta slipningen med sandpapper och kloss. Glöm inte att släcka tennet och flussmedlet. I mtt fall gick det bra med varmt vatten och bakpulver.
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Känns alltid lika skönt när "skitjobbet" är gjort med rostlagningen. Det är därför jag alltid börjar med det och ligger i så att ögonen blöder och fingrarna ramlar av. För det är nu när det är klart som man kan njuta lite mer av renoveringen. Idag lackade jag subframen och länkarmarna, men vi tog inte isär framvagnen, det får göras nästa vinter, i år hinner vi inte. Inspekterade dock spindelleder och styrleder och de är förvånansvärt friska. Inget glapp och gummit elastiskt och helt. Det enda grejerna jag beställlt nytt är bussningarna till kränghämmaren fram och gummit till infästningarna för de var spruckna och jättefuuula.
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Hittade nåt jäääävligt konstigt ikväll när jag slipade passagerardörren... Jag laddade slipen med sandpapper av det grövre slaget och körde igång. Hittade lite spackel mitt på dörren som efter mycket gnuggande ändå inte ville gå bort helt. Tog då fram en skruvmejsel och petade på de fläckar där spacklet blivit kvar. Döm om min förvåning när ett tiotal små hål uppenbarade sig inför mina för kvällen vackert visirskrudade ögon. Hade tyvärr inte garagekameran i funktionsdugligt skick, (batterierna hamnade hux flux i multimetern och den sög ur va som fanns o så hann jag inte ladda dem igen) men i morgon ska jag ta en bild på hur det ser ut.
Men i mina ögon ser det ut som en hagelskur bränt igenom dörrskrället och vad den i så fall träffat på insidan vill jag inte ens tänka på. Kanske skulle kolla så att inte någon gammal ägare är efterlyst för maffiaverksamhet....
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Är det inte så att dom riktat dörr spegeln med svetsade pinnar och glidhammare,, inte ovanligt alls här.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Mangan skrev:Är det inte så att dom riktat dörr spegeln med svetsade pinnar och glidhammare,, inte ovanligt alls här.
Just en sån "all time american high" riktning hade jag på framskämen och de hålen var mindre och runda. De här såg ut mer som ett genomslag av den organiserade brottslighetens typ och dörrspegeln i sig var dessutom rak i övrigt. Men det kan ju varit en ovanligt duktig glidhammaroperatör med svart mustasch och sombrero som varit framme och riktat. Sedan har siestan slagit till och han har brutit bort pinnarna och fyllt schweizerosten med spackel. Istället för att skära bort pinnarna och slipa.

Bild
Jag funderade ett tag på att byta hela dörrspegeln men eftersom den var rak som en norrlänskt riksväg i övrigt så beslutade jag mig för att pussla ihop den och med lite svets plåt och kärlek blev resultatet klart godkänt.

Bild

Bilderna har en tendens att bli liiiiite överexponerade men kameran blev ju inte garagekamera för intet. Den gillade inte att bada förra midsommar, trots att den låg i urringningen på en bikini...
Firebird Formula 400 -72
Senast redigerad av luva den tis 21 mar 2006, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

12 hål,, är dom ca 6-8mm med?

Låter misstänkt likt "buck shot" undrar om den kört förbi en polisspärr nån gång,,

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Mangan skrev:12 hål,, är dom ca 6-8mm med?

Låter misstänkt likt "buck shot" undrar om den kört förbi en polisspärr nån gång,,
Stämmer.
Ååååh... om bilar kunde tala... :lol:
Firebird Formula 400 -72
Skriv svar