En bra början?

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Namn: Kristoffer

Inlägg av chris »

Tänkte jag skulle skriva några rader trots att inte mycket har hänt.

Jag har nu skrapat klart underredet och inuti från all underredsmassa. Blev klar med det i april. Sedan har jag väntat på plåt och bur från USA. Det kom i söndags. Så nu skulle jag egentligen sätta fart, men lite annat har tyvärr kommit emellan och pajjat ekonomin. Ras på Mercans växellåda bla.

Jag har bestämt mig för att inte blästra karossen förrän allt är färdig byggt för att slippa stressa bara för att karossen inte ska rosta bort. Jag vill inte lacka efter blästringen. Detta pga att karossen ska pulverlackas (det är iallafall planen, troligen går den in i ugnen) och då måste den vara "naken".

Bakaxel är iallafall inhandlad, det blev en Camaro SS axel från 96 med skivor och allt.

Stolar har jag också köpt, Momo Corse, som nu används till Tv-fåtölj därhemma :)

Vi håller dessutom på att snickra lite på en hemsida till projektet, men jag skulle tro att ingenting kommer att hända nu förrän efter sommaren, då jag kommer att sätta fart med allt. Förhoppningen var att bilen skulle vara på hjul i höst, men det får bli till våren istället.
Användarens profilbild
jonasw72
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonas Hult #667

Inlägg av jonasw72 »

Hej! Såg att du undrade om det fanns blästerfirmor isthlms området,jag lämnade in alla mina grejer till Blästrix i jordbro. Skitbra killar,ser lite primitivt ut vid första anblicken.Men jag kan varmt rekommendera dom.Här har du numret:08-6459450.
MVH
Jonas. T/A-77.
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Tack för upplysningen. Jag har även hittat en firma i Spånga, BLS AB. Ser inte heller mycket ut för världen men jag var och pratade med dem och de verkar bra. Det är dessutom ganska nära.

Men annars så kollar jag upp ditt tips.

Nu ska den inte blästras på ett tag eftersom jag inte vill att den ska stå och rosta, utan jag kommer att bygga klart, för att sedan riva ner och blästra och skicka den direkt på lack.
Pontiac Firebird Formula 400
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Nu ska jag uppdatera lite.. Har kommit annat emellan men nu i helgen började bygget av bakvagnen.

Det blir en gen.4 axel från en Camaro SS med 3,42 utvxl. Hjulen bak är 17x10 med 315 BFG. Ska nog bredda fälgarna lite sen.

Hjulhusen bak är breddade inåt för att få plats med hjulen.

En profil är fäst emellan rambenen i bak för att hålla 4-länkstagen. Golvet bak (under baksätet) kommer att kapas ur för att få plats med stagen. Buren kommer sedan att byggas fast med denna profil och två profiler kommer att fällas in i golvet och gå fram till främre fästet för buren för att ta upp krafterna från bakvagnen.

Tyvärr har jag fått tumma lite på höjden, hade bestämt den till 12cm till tröskel först, men det är nu höjt till 15cm. Av praktiska skäl. Får köpa högre hjul sen kanske...

Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lundgreen
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Ser ut som ett saftigt projekt, men du verkar inte rädd för det! Lycka till!
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Har följt ditt projket till och från en tid och gillar det!!

Men nu måste jag fråga vad du planerar för motor med tanke på 7,5" axeln?

Eller är den förstärkt med mera än kåpa?

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:Har följt ditt projket till och från en tid och gillar det!!

Men nu måste jag fråga vad du planerar för motor med tanke på 7,5" axeln?

Eller är den förstärkt med mera än kåpa?

Magnus
Jag hoppas den ska hålla! Ska ju inte köra dragracing och motorn blir en lagom vass 408".

Hur menar du förstärkt med bara kåpa, är inte axeln vad jag trodde den var när jag köpte den av Camaroskroten, en SS axel från en 96:a Camaro? Jag tänkte att den skulle hålla med tanke på att den håller till en Camaro med 300+hk....

Rasar det får jag väl förstärka eller byta till en Ford 9", men detta kändes som en ekonomisk lösning eftersom skivor och allt är klart.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jag vill inte att du tar det är som gnäll eller så ok,,

Vad jag ser så på bilderna så är den en 7,5" 10 bults axel. vilket i standard fallet är det den svagaste axel som GM stoppat i en f-body!
Din ser ut att ha en eftermarknads kåpa som man, iaf jag, har för den ger diff huset lite mera styrka. http://www.thunderracing.com/catalog/?a ... 4&pcid=210

Nu säger jag inte att det är en dålig axel men skall du åka med mycket vrid, 408, och fäste, fyrlink, samt bra däck så skulle jag nog kolla upp vad du har för options att sätta i en 8,5" 10 bult ur, just det en axel från 2gen.
Tänk också på att den bilen du börjar medär den tyngsta f-bodyn.

Jag säger inte att det inte kommer att funka, bara att du skall kolla upp det innan du svetsar färsten på den ;-)

Och jag skulle inte rekomendera en ford 9" som en lösning, den väger hur mycket som helst, iaf med orginal gjutgärns klump i mitten.
Som sagt, inget gnäll bara lite jag tänkte på när jag såg dina bilder!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Jag vill inte att du tar det är som gnäll eller så ok,,

Vad jag ser så på bilderna så är den en 7,5" 10 bults axel. vilket i standard fallet är det den svagaste axel som GM stoppat i en f-body!
Din ser ut att ha en eftermarknads kåpa som man, iaf jag, har för den ger diff huset lite mera styrka. http://www.thunderracing.com/catalog/?a ... 4&pcid=210
Bara för att informationen ska bli korrekt :wink:

Du länkar till TA performancekåpan (den som jag har på min)
Men den som ser ut att sitta på hans är SLPs Camaro SS kåpa (Firehawk) tillverkad av AAM... Ser ut som den iallafall
Bild
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Ja, det stämmer, ok SLP (AAM) Förstärker väl bara huset, ingen förspänning på lagren, så TA som vi har gör det med.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Chris skrev:...ball uppdatering....
Fett ös!
Måste säga att jag blev såååååå avundsjuk när jag fick se dina fälgar (OZ futura split). Dessa är mina favoritfälgar och har varit det i flera år, jag SKA ha ett par sådana till pontiacen någon gång! Hade faktiskt ett par 18" på g för några år sedan men det blev inte av pga ena fälgbanan var sprucken.

Nu till problemet:
Dina fälgbanor är smidda och väldigt tunna (vilken legering det är, har jag hemma.. kan kolla det åt dig om du vill) och det är inget man svetsar i om det skulle gå sönder. Syna fälgarna noggrant, har de sprickor så får du byta fälgbanan. OZ sverige har under de senaste åren haft urkass koll på "reservdelar" vilket gör att bredare fälgbanor etc inte finns att tillgå. Vill man byta en fälgbana eller skaffa en bredare (de kan inte svara på vilka bredder som finns att tillgå :roll: ) måste man skicka fälgen till fabriken och så tar de hand om den gamla fälgbanan.
Varför OZ är så nojjiga vet jag faktiskt inte, men det är lite problem om du vill modifiera fälgarna som sagt. Hade jag varit du, hade jag gått ner i däckdimension till 285-295 (vilken bredd är fälgen?).

Tänkte att detta kunde vara väsentlig info för dig...

Nu till bakvagnsupphängningen: berätta mer - vilka längder på stagen blev det? ska stagen vara parallella? ska du köra panhardbar? var kommer den sitta infäst? ska du göra fästet i bakaxeln själv? Hur ska du placera coil overserna? ..... osv... :wink:

Här är en som är intresserad! :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:Jag vill inte att du tar det är som gnäll eller så ok,,

Nu säger jag inte att det är en dålig axel men skall du åka med mycket vrid, 408, och fäste, fyrlink, samt bra däck så skulle jag nog kolla upp vad du har för options att sätta i en 8,5" 10 bult ur, just det en axel från 2gen.
Tänk också på att den bilen du börjar medär den tyngsta f-bodyn.

Jag säger inte att det inte kommer att funka, bara att du skall kolla upp det innan du svetsar färsten på den ;-)

Och jag skulle inte rekomendera en ford 9" som en lösning, den väger hur mycket som helst, iaf med orginal gjutgärns klump i mitten.
Som sagt, inget gnäll bara lite jag tänkte på när jag såg dina bilder!
Magnus
Jag tar det inte som gnäll, även om man kanske kunde tolka mitt svar som så, blir lite kort när man stressar på jobbet. Tvärtom uppskattar jag synpunkterna.

Jag har lite haft på känn att axeln kanske är lite klen, men eftersom bilen inte ska gå på strippen utan på bana med gatdäck (alt. R-däck) så hoppas jag det håller, annars får jag renovera/förstärka senare. Vi hade lite problem att hitta ursprunget till axeln men kom fram till med hjälp av insatta att den var från en Camaro SS. Därför antog jag att den skulle palla för lite med tanke på att den har lite mer effekt än "vanliga" Camaro. Kanske visade det sig vara förhastat.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev:
Chris skrev:...ball uppdatering....
Fett ös!
Måste säga att jag blev såååååå avundsjuk när jag fick se dina fälgar (OZ futura split). Dessa är mina favoritfälgar och har varit det i flera år, jag SKA ha ett par sådana till pontiacen någon gång! Hade faktiskt ett par 18" på g för några år sedan men det blev inte av pga ena fälgbanan var sprucken.

Nu till problemet:
Dina fälgbanor är smidda och väldigt tunna (vilken legering det är, har jag hemma.. kan kolla det åt dig om du vill) och det är inget man svetsar i om det skulle gå sönder. Syna fälgarna noggrant, har de sprickor så får du byta fälgbanan. OZ sverige har under de senaste åren haft urkass koll på "reservdelar" vilket gör att bredare fälgbanor etc inte finns att tillgå. Vill man byta en fälgbana eller skaffa en bredare (de kan inte svara på vilka bredder som finns att tillgå :roll: ) måste man skicka fälgen till fabriken och så tar de hand om den gamla fälgbanan.
Varför OZ är så nojjiga vet jag faktiskt inte, men det är lite problem om du vill modifiera fälgarna som sagt. Hade jag varit du, hade jag gått ner i däckdimension till 285-295 (vilken bredd är fälgen?).

Tänkte att detta kunde vara väsentlig info för dig...

Nu till bakvagnsupphängningen: berätta mer - vilka längder på stagen blev det? ska stagen vara parallella? ska du köra panhardbar? var kommer den sitta infäst? ska du göra fästet i bakaxeln själv? Hur ska du placera coil overserna? ..... osv... :wink:

Här är en som är intresserad! :angle:
Kul med responsen! :lol:

Kul att du gillar fälgarna, det gör jag med :cool: . En polare har likadana på sin Camaro gen.3 som Fälgfixarn i Karlstad gjorde iordning. Men precis som du säger så var det problem med delar från OZ, speciell att få tag på skruvarna. Men polarens fälgar blev grymt snygga. Kan för övrigt tillägga att jag köpte fälgarna innan bilen :wink:

Däcken fram är 275/40 och bak 315/35. Så troligen breddar jag dem till 12" i bak, det får lätt plats i nya hjulhusen. Nu är fälgbredden 10"

Längden på stagen till 4-länken är om jag inte minns fel 600mm (inkl. kullederna) i inskruvat läge. De blir parallella (för det har jag lärt mig här på forumet att de skall vara :grin: ). Troligen blir det wattlänk istället för panhardstag, får se lite hur det är mest praktiskt. Coiloverserna fäster jag sedan i en profil som jag binder ihop med buren. De ska ligga så långt ut som möjligt mot hjulen. Men det är mycket jobb till dess och nu kommer jag inte att kunna vara i garaget på ett tag.

En bild på stuket...

Bild
Senast redigerad av chris den tis 24 jan 2006, 14:53, redigerad totalt 2 gånger.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Lugnt!!
Men som sagt, du behöver inte ha bilen på gatan nästa vecka,, jag skulle leta efter en 8,5" med 3-series carrier.
Som sagt den enda skillnad från den och en Z-28 är den tveksamma effekten av slp's kåpa. Dessutom så är väl den enda större skillnaden mot en 3 gen's axel bromsarna. LT1 SS hade väl 285 pållar med. och kanske 250 ft.lb. den med.

Se till att täppa igen hålet i toppen av diffhuset om den kommer från en bil med 3 kanals ABS eller iaf sätt en slang för ventilation.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:Lugnt!!
Men som sagt, du behöver inte ha bilen på gatan nästa vecka,, jag skulle leta efter en 8,5" med 3-series carrier.
Som sagt den enda skillnad från den och en Z-28 är den tveksamma effekten av slp's kåpa. Dessutom så är väl den enda större skillnaden mot en 3 gen's axel bromsarna. LT1 SS hade väl 285 pållar med. och kanske 250 ft.lb. den med.

Se till att täppa igen hålet i toppen av diffhuset om den kommer från en bil med 3 kanals ABS eller iaf sätt en slang för ventilation.

Magnus
Nu sitter redan 4-länken på plats, så jag kör nog med denna axeln tills den rasar... Har en gen.3 samma bredd som gen.4 axeln?
Vad är en 3-series carrier?
Fanns det kraftigare axlar till gen.4? OM nu denna kommer från en SS, borde den inte då vara den kraftiga varianten?

Jag hade en tråd tidigare om diffen på denna axeln som visade sig vara annorlunda, en Torsen diff. Det var därför jag började undersöka vad den kom ifrån och då fick jag till slut reda på att den kom från en 96:ans SS. Tänkte att det lovade gott.... :???:

Bild
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

2, 3 och 4 gen skiljer väldigt lite i bredd
Ser ingen anledning att sätta i en 3 gen axel då det är 7,5" med

Som sagt det skiljer inget annat än detaljer mellan 3 och 4 gen torsen diff är jätte bra, men inte om man har en så klen axel att den inte klarar att hålla i hop diffhuset, torsen diffen lägger kraft mot det hjulet som har fäste, vilket kan få förödande resultat,,,,

En 8,5 tums axel ur en 2 gen med 3-series carrier är en som har , tror jag, en utväxling på 2,73 och numeriskt högre, med en sådan axel har du vad du behöver i fråga om kraft.

Förstår att du inte vill flytta upphängningarna! Ber om ursåkt att jag inte tänkte på detta tidigare!
Häftigt bygge blir det iaf!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:2, 3 och 4 gen skiljer väldigt lite i bredd
Ser ingen anledning att sätta i en 3 gen axel då det är 7,5" med

Som sagt det skiljer inget annat än detaljer mellan 3 och 4 gen torsen diff är jätte bra, men inte om man har en så klen axel att den inte klarar att hålla i hop diffhuset, torsen diffen lägger kraft mot det hjulet som har fäste, vilket kan få förödande resultat,,,,

En 8,5 tums axel ur en 2 gen med 3-series carrier är en som har , tror jag, en utväxling på 2,73 och numeriskt högre, med en sådan axel har du vad du behöver i fråga om kraft.

Förstår att du inte vill flytta upphängningarna! Ber om ursåkt att jag inte tänkte på detta tidigare!
Häftigt bygge blir det iaf!
Magnus
Inte behöver du be om ursäkt, detta skulle jag ha kollat upp innan.
Kan jag på något sätt stärka upp diffhuset på min axel, om det nu är så att själva diffen klarar kraften men inte huset?
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Inte vad jag sett , förutom en TA likande kåpa där du förspänna lagren med.

Skulle inte lägga energi på det dock, och är du nöjd med utväxligen i den så skulle jag bara gå igenom den och ev byta lager.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:Inte vad jag sett , förutom en TA likande kåpa där du förspänna lagren med.

Skulle inte lägga energi på det dock, och är du nöjd med utväxligen i den så skulle jag bara gå igenom den och ev byta lager.

Magnus
Utväxlingen är väl inte den allra fränaste, 3,42, men den duger. Jag har ju bara 4 växlar.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Chris skrev:Däcken fram är 275/40 och bak 315/35. Så troligen breddar jag dem till 12" i bak, det får lätt plats i nya hjulhusen. Nu är fälgbredden 10"
Hoppas du bara inte planerar att svetsa i dem, tro mig det kommer inte bli bra och du kommer få sluta med att köpa nya banor. (Är det förresten 17 eller 18"?)
Chris skrev:Längden på stagen till 4-länken är om jag inte minns fel 600mm (inkl. kullederna) i inskruvat läge. De blir parallella (för det har jag lärt mig här på forumet att de skall vara :grin: ). Troligen blir det wattlänk istället för panhardstag, får se lite hur det är mest praktiskt. Coiloverserna fäster jag sedan i en profil som jag binder ihop med buren. De ska ligga så långt ut som möjligt mot hjulen. Men det är mycket jobb till dess och nu kommer jag inte att kunna vara i garaget på ett tag.

En bild på stuket...

Bild
Underbar bild! :cool:

Har du fler bilder på fyrlänken? Var fäste du de övre länkarna? Var fäste du de undre? Ligger länkaget parallellt med marken? Hur tillverkade du fästet för bakaxeln - vinkelslip/bandsåg/laserskärning?
Ta mycket bilder på fästen osv, är otroligt intresserad eftersom jag planerar egen bakvagn under nästa år eller nästa igen... :roll:
Fäste du de undre i originalinfästningarna på karossen?

Oj oj oj vad du kommer bli bombad med frågor :wink:
Bild

Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Den kommer att BLI så snygg,,,,

Jag Vill ha en 2 gen !!! nån som har en 70 över?

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Mangan skrev:Den kommer att BLI så snygg,,,,

Jag Vill ha en 2 gen !!! nån som har en 70 över?

Magnus
:cheers: Tack. Men man kanske inte ska ropa hej än... Den är ju inte riktigt klar än... :wink:
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper: Jag har en massa på jobbet nu i två dagar, svarar på din lite längre fråga på fredag e.m.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Chris skrev:Ripper: Jag har en massa på jobbet nu i två dagar, svarar på din lite längre fråga på fredag e.m.
Hmm :roll: då lär den gå upp i glömska :roll: fredag EM är alla inloggade på detta topic :twisted: :twisted: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=12061
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Ripper skrev: Hoppas du bara inte planerar att svetsa i dem, tro mig det kommer inte bli bra och du kommer få sluta med att köpa nya banor. (Är det förresten 17 eller 18"?)
Hade tänkt att lämna in dem till proffs, men det kanske är som du säger att det bara blir skit. Men jag vill inte gärna gå ner i bredd på däcken heller, så vi får se.
Ripper skrev: Har du fler bilder på fyrlänken? Var fäste du de övre länkarna? Var fäste du de undre? Ligger länkaget parallellt med marken? Hur tillverkade du fästet för bakaxeln - vinkelslip/bandsåg/laserskärning?
Ta mycket bilder på fästen osv, är otroligt intresserad eftersom jag planerar egen bakvagn under nästa år eller nästa igen... :roll:
Fäste du de undre i originalinfästningarna på karossen?

Oj oj oj vad du kommer bli bombad med frågor :wink:
En bild till på 4-länken...
Bild

Jag har fällt in en profil mellan bakre rambenen där 4-länken skall fästas. Länkaget ska bli parallellt med marken är det tänkt, har inte fått dit plattorna än. Plattorna/fästerna har jag inte tillverkat själv utan köpt. Har inte tillgång till så fina verktyg (tror inte det ahde blivit så bra med vinkelslip). Kommer inte att använda några originalfästen på karossen. Möjligen om det visar sig att wattlänken/eller panhardstaget skulle passa i originalfästet, men troligen inte.
För att få plats med 4-länken kommer golvet bak att kapas upp. Så inget baksäte alltså.. :rockon:

Vad som jag funderar mest på nu är hur jag ska lösa dragningen av avgassystemet... Det blir trångt under bilen. Men på någotvis så ska jag nog kunna få ut det framför bakhjulen :evil:

Som sagt, nu kommer inga nya uppdateringar på ett litet tag eftersom jag kommer att vara borta. Så tro inte att jag gett upp :wink:

Ripper- jag tror da ska ha ett pm från mig angående dina frambromsar.
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Tänk om man hade din målmedvetenhet... Jag skulle aldrig kunna ge mig på ett sådant här projekt, jag skulle aldrig bli klar gissar jag...
Dina fälgar är väldigt grymma passar helt klart till projektet.

Keep Up The Good Work!!!

:ybanger: :ybanger: :ybanger:
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Predator skrev:Kan bara instämma att jag också gillar ditt projekt och att det blir fett..... trots att jag inte tycker det ska va paralella stag på ett jänke-järn! :wink:
Men med dina däck så.... :oops:
Funderade bara på att du fått dina stag 600mm, sen + fäste och balk!
Blir inte det väldigt långt fram för tvärbalken med tanke på bur / båge?
Eller bygger du bak fäste för det? Blir ju nära huvet annars... eller?
Reflekterade bara på det eftersom det är ovanligt långa stag (vilket är bra i ditt fall), håller nämligen själv också på att bygga om "halva" bilen.
595mm har jag skrivit på plattorna ser jag på kortet, vet inte om det är ovanligt långt... Men de går ju in en bit i fästet så det bygger inte på så mycket extra.
Balken kommer att ligga strax framför huvudbågen så jag tror att det blir ganska bra. Fästerna ska fällas in lite i balken för att få det på rätt ställe (balkne kom lite fel... ). Sedan kommer ju buren att gå bak i skuffen och där fästa mot/hålla emot coiloverserna (kan man skriva så?? )
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad

Inlägg av chris »

Qzmo skrev:Tänk om man hade din målmedvetenhet... Jag skulle aldrig kunna ge mig på ett sådant här projekt, jag skulle aldrig bli klar gissar jag...
Dina fälgar är väldigt grymma passar helt klart till projektet.

Keep Up The Good Work!!!

:ybanger: :ybanger: :ybanger:
Vet inte om jag kan leva upp till ditt smicker... :oops: Målmedveten kanske när det gäller bilen, men jag är också lat och det står still i långa perioder... Jag har dessutom hjälp ska erkännas, och det gör ju att jag inte bara kan ligga på soffan och filosofera... :wink:
Kul med responsen på stuket med fälgarna, hoppas nu bara att det går att bygga bilen så låg jag vill ha den.

Ditt projekt är inte dåligt det heller :cheers: Där känner man sig i underläge :sad:
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ok tack för bilderna. svårt att se på bilderna eftersom kameran ligger i fel vinkel, men blir stagen parallella med varandra?

ang. längd kan du inte få för långa stag - långa stag ger små vinkelförändringar och harmoniskare rörelser än korta stag. Tänk på att din fyrlänk är samma sak som ena sidan av din framvagnsupphängning, sedd framifrån.
Chris skrev:...coiloverserna (kan man skriva så?? )
Nej, det går inte... ta genast bort det eller bli bannad från forumet. :wink: :lol:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

nja, när du svänger vill du inte ha lustiga pinjonvinkelförändringar, det är bra i starten men ger bilen knasigt uppförande beroende på hur mycket bakvagnen fjädrar. Det är därför man bygger med parallella stag på "banracingvarianten".
Bild

Skriv svar