Ny klädsel i min 71a

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Ny klädsel i min 71a

Inlägg av firebird71 »

Hoho!
Jag tänkte berätta lite med ord och bild om när min inredning fick sitt liv förlängt.

Jag köpte bilen September -03.
Den var inte direkt i toppskick (inte nu heller i.o.f.s. :razz: ) när jag tittade på den.
Det som inte gick att undgå vid köpet var att inredningen var rent ut sagt uselt skick...
Bild
Baksätet var ommålat 2 gånger. Orginal var det brunt men sen var det övermålat med vit och därefter svart kulör. Dessa färger hade i sin tur börjat lossna på en massa ställen så det såg förskräckligt ut! Framstolarna var helt fel. Tror till och med att de är ifrån en camaro egentligen. Dom var alldeles söndersuttna och fulla av cigarettmärken och annat äckligt.
Bild
Den fruktansvärt dåliga hemmagjorda mattan var inte heller så mycket att hänga i julgran'...
Men jag var alldeles för sugen på bilen för att bry mig om såna petitesser :love: . Jag tänkte att det säkert gick att få tag på inredning lätt som en plätt för inga pengar alls :cool: .. Bilen gick ju bra annars och hade rätt skaplig väghållning tyckte jag...

Iallafall så är det så att min mormor (i år 74) är en glad gammal sömmerska så det hände sig så att jag frågade hene om hon trodde att det skulle gå att fixa till en ny inredning. Hon, positiv som vanligt, sa att det är nog lätt fixat!
(Det skulle visa sig att hon inte riktigt visste vad jag pratade om. Hon hade sytt sitsar till några båtar förut, vilket inte riktigt går att jämföra med bilstolar...)

Nåväl, mormor hade vid den tiden precis sålt sitt hus och var på väg att flytta till en lägenhet. Så hon tyckte att om jag hjälpte henne att flytta så kunde hon hjälpa mig med min inredning samtidigt. Kanon tyckte jag!
Det är bara det att hon bor 30 mil ifrån mig och såna här grejer gör man inte i en handvändning. Speciellt inte när man samtidigt ska flytta ett jättestort flyttlass också (Ett gammalt tyglager + 34 års samlande på grejer och möbler i ett hyffsat stort hus blir en del grejer :grin: ). Men jag tog och skruvade ur stolarna, lyfte ur baksätet och lossade dörrsidorna.
Bild
På köpet fick jag ju hitta en massa roliga rosthål i golvet också :grin: .
Nej då det var fakiskt inte så farligt som jag hade befarat men jag fick lappa i lite ny plåt. Men det är en annan historia...
Bild

Jag stoppade in alla grejerna i 745:an och brände iväg till mormor.

Väl där började jag plocka isär baksätet. Där fans förutom rost och gullfiber en hel del annat otäckt!
Den bästa bilden jag hittade på det ser ni här (ryggstödet i delar med sitsarna liggandes ovanpå):
Bild
Fortsätter med flera inlägg för jag har för mycket bildet för ett enda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Andreas

Bild
Pontiac Firebird 1971 http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10363
Ska bli svart igen. Kolla in projekt: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=157476#157476
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

En kul detalj är att det stod ett datum i klädseln:
9-15-70
Bild

Det nya materialet köpte vi på rulle hos en grossist i Göteborg som mormor brukade köpa grejer ifrån. Det fanns en uppsjö av galon/vinyl i en massa färger/strukturer. Jag valde en relativt tunn variant för att det skulle bli lättare att jobba med.

För att kunna göra mallar till den nya klädseln i fick börja sprätta upp och klippa i den gamla. Det var lite otäckt först men när vi väl hade kommit igång var det rätt kul faktiskt.
Bild
Bild

Här är vi en bit på väg i kopieringen av ena sitsen bak:
Bild

En bit ryggstöd:
Bild

Sedan var det dags att ge sig på dörrsidorna...
Kolla in nästa inlägg!
/ Andreas

Bild
Ska bli svart igen. Kolla in projekt: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=157476#157476
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Dörrsidorna var inte roliga att tas med. De är byggda av papp och plast. Själva tyget är ihopsytt med pappen som bygger upp hela överdelen. Detta hade sett sina bästa dagar så det hade nästan fallit isär helt och hållet.
Bild
Bild

Jag fick helt enkelt ta och malla av de gamla stommarna och bygga nya. Glädjen infann sig när jag hittade papp i exakt rätt kvalitet hemma hos mormor! Hon hade skaffat det nån gång för att ha det i nån soffa :grin:
Bild

Nya sidor på gång!
Bild

När det var dags att sy i mittendelen på dörrsidan var et på gränsen att vi fick ge upp! Tyget var vikt över kanten och den röda mittendelen var ju också gjord av papp så det blev sammanlagt 3 lager vinyl och 2 lager papp, plus skumgummit imellan att sy igenom. Inte hade någon av oss tänkt på att man skulle haft en skomakarmaskin att jobba med om man ska göra såna här saker! Det var inte att tänka på att försöka ragga upp en sån bara sådär så det fick gå ändå!
Bild
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Egentligen skulle väl det här inlägget legat innan föregående men ni fattar nog ändå!

Jag hade inget skumgummi så jag fick använda det gamla.
Bild

Det satt limmat så jag fick ta en kniv och skära/skrapa loss det. Jag var jätteförsiktig när jag tog bort det men ändå växte det ca 100mm på längden eftersom man måste dra lite i det. Men det var bara att kapa av lite innan jag limmade det på den nya dörren. (kul att mormor hade spraykontaktlim hemma också! vilket kanonklister! :thumbup:
Bild

Jag la igen hålet för fönsterveven eftersom jag ändå har elhissar i dörrarna.
Bild
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Ooops. Det jag glömt att nämna är att den översta delen av dörrsidan, den som "välver sig" mot rutan även den är av plast.

Listen var en riktig bråkstake och skulle fästas i översta plasten vilken numera är lite som backelit. Jättesprött. Men med lite finess det gick ju till slut att få fast nitarna utan att jag hade förstört hela dörrn!
Bild

Iallafall:
Nedre plastdelen lackad och här på plats.
Även kromringen runt låsknoppen sitter på plats.
Bild

Nu återstår att ta upp ett hål för dörröppningshandtaget utan att sabba något. De långa handtagen för att stänga dörren med var så fula så det får vänta tills jag en vacker dag kommer över ett par fräsha dito.
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Här är även baksätet färdigsytt:
Bild

I och med att det är en bit att åka mellan mig och mormor och just för att vi höll på att flytta samtidigt blev det smidigast att jag gjorde så mycket som möjligt hemma hos mig. Så jag tog med mig "överdragen" och monterade det på själva stommen hemma i vardagsrummet. Men inte förrän det var blästrat och pulverlackat.
Bild

Det fanns lite skador i fjädrarna att åtgärda och det använde jag ståltråd till.
Bild

Jag fick tillverka ny stoppning eftersom den gamla så gott som ruttnat bort. För detta fick jag offra ett gammalt täcke. Några skumgummibitar som jag hade hittat i mormors källare blev utmärkta förstärkningar i sätet så man inte skulle sjunka ner för mycket. Jag provsatt flera gånger för att få in rätt hårdhet på dem :razz:
Bild

Av någon anledning har jag ingen bild på stommen till baksätet. Inte heller på de färdiga sitsarna innan de hamnade i bilen.
Men såhär blev ryggstödet iallafall.
Bild

Framstolarna i nästa inlägg
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Framstolarna var nog nästan dom knepigaste att få till. Tyget sitter liksom fast mitt inne i skumgummistommen i en stålram. Ojoj vilket sjå att bara demontera dem!!
Här är första ryggstödet frigjort från sitt gamla hölje:
Bild

Jag fick tillverka lite nya prylar till innanmätet som hade rostat sönder. Till det använde jag en tjock koppartråd (ca Ø4mm) vilken jag också hittade hemma hos mormor :exclaim:
Den visade sig vara precis lagom hård både för att kunna formas och hålla formen!

På den här bilden ser man koppartråden(grön) sticka ut. Den skulle fästas både i stommen och i tyget för att man sedan skulle kunna dra åt tyget frånbaksidan. Istället för stålringarna som används original använde jag buntband vilket gjorde det hela lite lättare. Jag fick lov att tejpa upp tyget lite för att det inte skulle vara i vägen. Därför kan man även skymta att jag och mormor blev tvugna att använda ett "vackert" gardintyg på insidan. (Det vita tyget tog slut men det gör ju inget när man kan ta av gardinerna :blink2: )
Bild

Det var Riktigt svårt att få ordning på framstolarna så jag bad min vän Stefan (fajjerbörd) om hjälp. Han är en bussig filur och utan honom hade det varit avsevärt mycket svårare att få ordning på kalaset.
Bild

Han kom även på att grejerna kunde användas till andra saker:
Bild
:cheers:

Första ryggstödet klart!
Bild
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
swoosh
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av swoosh »

Imponerande.

Jag själv ska fixa min inredning ala stoppning i stolar och på nått vänster fräsha upp dörrarna så detta var till stor hjälp.

Dom sakerna du köpte kan du säga vart i GBG du fått tag i dom ?
Kanske tillomed är så att du och din mormor kan fixa dörrarna åt mig =)
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Ombyggd 76a, 72 front,formulahuv, 77bak, homemade kjolpaket. sönderskruvad av 29 tidigare ägare.
http://83.227.222.12/TA/
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Det var samma historia med sitsarna fram som med ryggstöden plus att där ska tyget fästas på undersidan av ramen med hjälp av en plastremsa. Originalplasten var ubrukbar och var får man tag på lagom mjuk/hård/tjock plast bara sådär när man behöver det? Jag kom inte på något bättre än att köpa en plastlåda på nordiska för typ 29.90:- och skära bitar ur. Vilken toppenidé! Plasten blev nästan identisk med originalet! Problemet var bara att den skulle sys fast i vinylen vilket inte var det lättaste! Jag satte upp grejerna i min egen lilla gröna maskin och testade lite. Maskinen orkade inte mata fram materialet och nålen gick av så fort jag trampade på pedalen. Det var bara att veva på hjulet och mata fram för hand och pressa nålen genom plasten. Steg för steg sakta men säkert gick det framåt men gissa om jag hade träningsverk i handleden efter ca 1200 stygn totalt sett!
Bild

När det började närma sig sluttampen på detta äventyr beställde jag även en ny matta.
Innan jag var klar med allt var jag tvungen att få en försmak av vad vad som komma skulle så jag ställde upp lite prylar i hallen :grin:
Bild

Innan jag la i mattan i bilen klistrade jag i lite isolering inunder. Mattan var lite knepig att få i och det krävdes en del hål för bälten etc. Här är mattan i och plastpanelerna är lackade. Bonus är att jag är med på även denna bild och ser nöjd ut. :grin:
Bild

Baksätet på plats! Fattas bara askkoppar!
Bild

Slutresultatet med framstolarna i:
Bild
:cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
/ Andreas

Bild
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Lidell #216

Inlägg av lidell »

Imponerad!! :eek: :eek: :razz: :razz:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Namn: Olof Alsen #547

Inlägg av nordic man »

helfränt :coolp: tänk om mam hade sin mormor kvar suck hon var också suverän på att sy
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

grymt snyggt!
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
jonas.e
Registrerad
Registrerad
Namn: jonas.e

Inlägg av jonas.e »

Vad kostade det totalt ca:?
Jag måste säga det blev som natt och dag,grymt fint :eek:
Bilen steg dubbelt i värde.
Trans am-94á
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Lidell skrev:Imponerad!! :eek: :eek: :razz: :razz:
KBM skrev:grymt snyggt!
Tackar tackar tackar!!! Kul att höra!
jonas.e skrev:Vad kostade det totalt ca:?
Jag måste säga det blev som natt och dag,grymt fint :eek:
Bilen steg dubbelt i värde.
Ärligt talat så minns jag inte exakt, men i runda slängar 5000:- allt som allt! Vinylen gick på runt 2500:- utan moms har jag för mig och resten av tyget på insidan hade mormor hemma. Uppfräshningen av stommarna var billig. Men det gick ju åt ca 30 nålar till symaskinen. (Vi testade flera olika sorter, läder och jeansnålar. Jeansnålar funkade bäst men symaskinen är ju inte gjord för flera lager sånt grovt material.) Tråd(dyr), spraylim(det räckte inte med en halv burk) och buntband kostade ju några spänn också. Såna utgifter räknar man inte med att de ska bli så stora, iallafall inte jag, men det blev några hundra för det totalt.

Men sen kan man ju räkna in milkostnaden också uppe på det om man vill...
30 mil tur och retur med Volvo 745:an / Saab 9000. :eek:
Jag tror att jag åkte 5 gånger.
Att jag jobbade som flyttgubbe halva tiden ska man ju kanske helst räkna med också.

Bonusbild från flytten: Det är bara böcker på släpkärran :grin:

Bild
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

Swoosh skrev:Imponerande.

Jag själv ska fixa min inredning ala stoppning i stolar och på nått vänster fräsha upp dörrarna så detta var till stor hjälp.

Dom sakerna du köpte kan du säga vart i GBG du fått tag i dom ?
Kanske tillomed är så att du och din mormor kan fixa dörrarna åt mig =)
Jag känner inte till GBG så bra, det var 2 år sedan och mormor visade vägen. Det var någonstans ganska långt norr ut i Staden. Det här var ett tyglager som företagare köper in tyg etc. från. Mormor har egen firma så hon köpte grejerna. Jag kan kolla med mormor vad det var för ställe men jag är säker på att du kan få tag på vilket tyg/skinn/galon/vinyl som helst om du bara går in på en välsorterad tygaffär. De brukar alltid ha lite prover som man kan titta på. Har dom inte ens prover så kan dom säkert fixa det också!

Mormor tänker inte göra något sånt igen sa hon :grin: så det är nog ingen idé att fråga ens (om hon inte får sjukt mycket pengar för det)! Plus att jag gjorde det mesta på dörrsidorna själv. (allt utom sömmarna).
Jag önskar lycka till med din bil. Fråga mig gärna om det är något men det är inte säkert att jag kan svara på det.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Imponerande.. Och bilderna var kanon :cool:
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ja kan man inte sy så får man göra som mig, bli fattig och köpa nytt!
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Läckert resultat! nu fick man något att fundera på. :smile:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
holmback
Medlem
Medlem
Namn: Per Holmbäck #134
Region: Södra
Kontakt:

Inlägg av holmback »

Snyggt ! Imponerande jobb !

Jag har bara börjat (rivit ut allt...)
Bävar lite för innertaket.. Ditt var fräsht nog för att sitta kvar ?

/per
Svart T/A -76
Användarens profilbild
firebird71
Registrerad
Registrerad

Inlägg av firebird71 »

holmback skrev:Snyggt ! Imponerande jobb !

Jag har bara börjat (rivit ut allt...)
Bävar lite för innertaket.. Ditt var fräsht nog för att sitta kvar ?

/per
Nja...
hehe.
Nej det kanske man inte kan säga men det sitter kvar ändå...
Det är ju helt och så, men det är lite slitet.
Lister och såna grejer behöver fräshas upp också egentligen. Instrumentbrädan ska jag fixa också nån gång när andan faller på. Det ska inte behöva kosta skjortan.
Men just nu är jag student och fattig så bilen står i morsans garage och väntar bara... Jag tänker bara köra med bilen som den är nu i sommar och njuta av åket, sen är det lite rostlagning i skärmkanter och däreter lackning som hägrar om ekonomin tillåter.
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Namn: Bo Hagström # 69

Inlägg av bosseh »

Fint jobb. Hälsa din mormor att hon kan nog få flera såna häringa jobb!!

/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Skriv svar