Firebird formula -94 -renovering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Lidell #216

Inlägg av lidell »

Runn: här är slutsteg och bas ... tolvtummare med bra tryck.. :grin: inga jättestora grejor men kändes mer än tillräckliga när jag hade monterat allt och provlyssnade... :cool:

basen....
Bild
slutsteget....
Bild
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Gamla vinterfälgarna kommit tillbaka från lackering; såg betydligt fräschare ut än innan .... :wink: ...dom kommer att få ta hand om vinterdäcken så kör jag dom nya 18'' på sommaren ....

...nu är det bara att vänta på att dörrsidorna kommer tillbaka från sadelmakarn så är det här vansinnesprojektet avslutat ..... sen börjar skruvandet i motorn ....äntligen :exclaim: :exclaim: . :grin:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Hur kommer dörrsidorna se ut då? Är det nån egen design eller endast omklädnad i tjusigare matrial?
Har mest ströat igenom den här tråden men måste säga att bilen börjar se riktigt het ut! Törs man fråga vilka planer du har för motorn?
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

dörrsidorna: ärligt talat vet jag inte exakt: jag lämnade in en dörrsida till honom och bad honom räkna pris på att klä den med läder i största allmänhet; och sen tog han semester till 9 Januari så jag har inte hört exakt vad han har tänkt för lösning ännu ....
Snyggare än tio år gammal grå, skitig plysch lär det åtminstone bli.... :tard:

motorn: ska renoveras och trimmas .... ska ta upp den till åtminstone 400Hk om det går utan att stoppa in kompressor ..... vassare kam: avgassystem och insug och lite annat lullull lär det bli iaf... men det kommer nästa vinter .... nu hinner jag nog bara med lite vanlig service innan det blir vår..... optin ska bytas ... packningarna till oljetråget också... nya bromsok och skivor är ett måste....
Toktrimma den till 700 kusar låter jag bli än på ett tag: sånt sliter rätt hårt på motorn har jag hört ...vill gärna att grejorna ska hålla mer än en säsong..... det får Hratch och dom andra hålla på med... :crazy: :lol:
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Namn: Hratch Kalousdian #94
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Lidell skrev: det får Hratch och dom andra hålla på med... :crazy: :lol:
inga problem :wink:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Jag är lite för feg för att hålla på som Hurricane gör ... det erkänner jag villigt... :wink: :lol:

Fick hem mittkonsollen från lackerarn ... överdelen omlackad i silver -den idén snodde jag från Hurricane rakt av... tyckte det var snyggt :cool: och var iväg till däckfirman och balanserade om vinterfälgarna ... tog ett par bilder till på den utomhus:

nytt skyddsglas till instrumentbrädan beställt ... misstänker att nån har stänkt nåt rengöringsmedel eller nåt som har etsat in i plasten å lämnat en massa fula fläckar ... Osbyskroten hade en för ett par hundralappar...

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Nu har man börjat riva lite i motorn och bekanta sig med olika delar i den; fick loss luftfiltret och konstaterade att det liknade rena sophinken: bara att byta.... sen går jag loss på oljetråget och kollar tändstift/kablar
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

Lidell skrev:Runn: här är slutsteg och bas ... tolvtummare med bra tryck.. :grin: inga jättestora grejor men kändes mer än tillräckliga när jag hade monterat allt och provlyssnade... :cool:

basen....
[im]http://formula.mine.nu/pontiac/bas.jpg[/img]
slutsteget....
[im]http://formula.mine.nu/pontiac/steg.jpg[/img]
Sedärja! Precis samma saker jag har! För den som inte ser står det "Great American Sound", man kan inte ha nån japanesdynga i en sån här bil :lol: (Ironisk, vet att Japaner bygger bra ljudanläggningar)

Hur har du placerat prylarna? Rakt ner i skuffen? Själv har jag targatak, så jag löste det såhär istället :lol:

Bild

Bild

PS: Blir ju självklart något sämre ljud när det sitter skit i vägen, men man riskerar iallafall att få ha grejorna ifred! Är säkert ganska inbjudande för skummisar när det sitter fullt synligt under den stoooora glasluckan :evil:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Fint... Jag måste skaffa bättre basar, snart...

Formula-calle - Gör hål så den syns :cool:

Typ som jag har...
Bild

Bild
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Hmm, det var inte dumt du! Kanske får bli så...
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Formula_Calle skrev:
Sedärja! Precis samma saker jag har! För den som inte ser står det "Great American Sound", man kan inte ha nån japanesdynga i en sån här bil :lol: (Ironisk, vet att Japaner bygger bra ljudanläggningar)
jag tänkte samma sak ... tills jag glad i hågen kom hem och packade upp kartongen och såg att det stod "made in malaysia" eller nåt på den :lol:

...låter bra gör det iallafall :razz:

...men du har offrat reservhjulet?? be en bön att du aldrig får punktering..... :eek: :eek:
Senast redigerad av lidell den sön 15 jan 2006, 22:01, redigerad totalt 1 gång.
formula_calle
Registrerad
Registrerad

Lidell skrev: jag tänkte samma sak ... tills jag glad i hågen kom hem och packade upp kartongen och såg att det stod "made in malaysia" eller nåt på den :lol:

...låter bra gör det iallafall :razz:

...men du har offrat reservhjulet?? be en bön att du aldrig får punktering..... :eek: :eek:
Hmm...dagens värld alltså..Malaysia... :oops:

Jo reservhjulet har åkt ut, har en spray liggandes i bilen istället, men har inte bestämt mig hur jag skall göra riktigt än.

"Mer show än go" skulle man kunna kalla den prioriteringen :oops:
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Formula_Calle skrev:Sedärja! Precis samma saker jag har! För den som inte ser står det "Great American Sound", man kan inte ha nån japanesdynga i en sån här bil :lol: (Ironisk, vet att Japaner bygger bra ljudanläggningar)
Faktiskt så var GAS ett riktigt företag för ca 30 år sen(när dom inte ens var i närheten av bilgrejer och lågbudget). Ägaren som startade det byggde en hel del intressanta förstärkare. Men men, ska inte tråka ut er med hifi-historia :wink:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

tog ett par nya bilder utomhus, med nya fälgarna på: helhetsintrycket blev rätt OK, irriterar mig på rosten på bromsskivorna bara ... sätta upp i svarven och sandpappra? blästra? :que:

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ser kanon ut :cool:

Rosten kommer bara tillbaka... måla över med hammarlack... Kanten runt bromsskivan masserar du bort med en hammare :wink:

Dålig bild men du fattar idén :???:
Bild
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

toksnygga fälgar Lidell, känner igen dom :cool:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Runn skrev:Ser kanon ut :cool:

Rosten kommer bara tillbaka... måla över med hammarlack...
MM... borde det inte gå att slänga ner alltihop i ett galvaniseringsbad också? ... skyddar mot rost, och galvet på slitytan försvinner rätt fort ... eller fälls zinket i galvet ur när skivan blir varm?

Bromsskivorna är ventilerade; = omöjligt att komma åt rosten inuti .... man kan iofs beta dom med svavelsyra, men då riskerar man att gängorna försvinner också... :blink: .... knepigt..
Eller är jag bara nördig nu och borde skita i allt? :smartass1: :lol:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Lidell skrev:Eller är jag bara nördig nu och borde skita i allt? :smartass1: :lol:
Nej, Men det är ju onödigt att lägga ner för mycket pengar o jobb på en slitdetalj... Du kanske blir sugen på bättre saker i framtiden.
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

.....nu är man så j-a förb.......

lämnade in dörrsidorna på omklädning med skinn i början av januari: nu är dom klara.... istället för att klä dom med skinn har han kört skinnimitation hela vägen runtom ramen... inte klätt handtagen med något utan bara lackat om dom ... och haft tyg i mitten .... han har alltså gjort nåt helt annat än vad han fick i uppdrag att göra ... utan att kommunicera med mig på något sätt .... men han ska fortfarande ha lika mycket pengar för jobbet: 3500:-, som han skulle ha för att klä den med skinn helt .....?????

Jag funderar på att vägra betala: detta känns inte acceptabelt ..... hatar att bråka med folk, men det här käns helt horribelt :sad:
Senast redigerad av lidell den ons 25 jan 2006, 11:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Lidell skrev:.....nu är man så j-a förb.......

lämnade in dörrsidorna på omklädning med skinn i början av januari: nu är dom klara.... istället för att klä dom med skinn har han kört skinnimitation hela vägen runtom ramn... inte klätt handtagen med någo utan bara lackat om det ... och haft tyg i mitten .... han har alltså gjort nåt helt annat än vad han fick i uppdrag at göra ... utan att kommunicera med mig på något sätt .... men han ska fortfarande ha lika mycket pengar fö jobbet: 3500:-, som han skulle ha för att klä den med skinn helt .....?????

Jag funderar på att vägra betala: detta känns inte acceptabelt ..... hatar att bråka med folk, men det här käns helt horribelt :sad:
Faan va jobbigt! hatar sånt här tjafs! ring konsument rådgivaren där du bor och råd fråga vad du kan göra....
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Ringde konsument göteborg om detta: vi konstaterade tillsammans att:

1) jag bad uttryckligen att få sidorna omklädda i äkta skinn; inte skinnimitation, tyg eller något annat
2) Priset inklusive material skulle vara 3500:-
3) Han har bevisligen inte utfört det uppdraget: varför jag inte kan bli ersättningsskyldig för det han har gjort med dom.
4) Han kan inte komma undan med att hävda att han hade fått lov att använda vilka material han ville: det hade han inte fått: och bevisbördan ligger på honom om han försöker hävda något sådant.

Skönt att veta att man har lite rättigheter som konsument iallafall: får ringa och prata med honom och tala om detta .... känns skittrist bara: tjafsa med folk HATAR jag..... :mad:

....kan bara inte fatta varför han inte ringde mig och avsade sig uppdraget om han nu inte kunde fixa det hela: eller frågade om han fick göra jobbet på ett annat sätt????
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

uppdatering dörrsidor:

var och snackade med Romlands idag och kom fram till en acceptabel kompromiss... jag betalade dygt hälften av vad det skulle ha kostat .... trots allt fanns väl inga onda intentioner från hans sida, och det var inte så mycket pengar det var fråga om .... lite trist att man är tvungen att lämna bort grejorna igen bara ... pengar i sjön..... :roll:

...vet nån om det finns nån annan i sverige som tar sig an såna här jobb och skulle fixa att klä ett par dörrsidor helt i läder? glad för tips
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Kalles sadel i örebro...dom klär va du vill :cool: :grin:
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Kolla med Humlan här på forumet, hon finns på i din trakt med.
Men "kalle sadel" Är rätt man annars!!!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

Från elände till mera elände ......:

Jag monterade dörrsidorna, sådana dom nu såg ut .... fick alla lister på plats och allting var klart för besiktning .... uppmuntrad av framgången började jag på att sätta in nya extraljus .... fick inte kopplingsschemat att stämma: och hittade på en egen lösning där jag skulle koppla ett relä till blinkersspaken ... tog loss plastkåpan nere vid den och "SNÄPP" så gick metallbiten som höll fast spaken av ........-AAAAARRRRRRGGGHHH :wallbash:

Nu har jag plötsligt fått ett nytt problem på halsen: består i att demontera ratt: airbag och kåpan runt rattstången för att komma åt att demontera blinkersmekanismen och sen försöka få tag på en ny del istället för den trasiga ... det är gjutet gods så det går (naturligtvis) inte att svetsa den ...bara att försöka få tag på en ny via Osbyskroten istället

....Murphy har skaffat sig permanentbostad i mitt garage tydligen :sad:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Var ska du sätta extraljusen? eller är det körljus(dimljus)?
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad

Inlägg av lidell »

extraljus som tänds med helljuset var tanken: dom ska sitta i dom fejkade "luftintagen" i fronten. har kört med den längre sträckor i mörker emellanåt och det hade inte skadat med ett par extra lampor ..... :roll:
Användarens profilbild
firebird_könig
Registrerad
Registrerad
Namn: Alexander König

Inlägg av firebird_könig »

Mer bilder på skönheten lidell :grin:
Skriv svar