Min låda har skvätt olja länge nu och har bestämt mig för att fixa det.
Nya packboxar och nytt filter samt trågpackning.
Då jag skulle lyfta ner lådan så satt oljerören förbannat fast så jag knipsade av dom med en avbitare.
Att det rinner ut olja då man demonterar kardan från lådan och tippar motorn är väl ingen nyhet för den erfarne. kladdigt värre det ryms några liter.
Att tänka på då man lossar motorn från lådan är att lossa turbinen från startkransen är mycket viktigt, för turbinen ska ner samtidigt som lådan annars knäcker man turbinen.. kan bli dyrt, sitter med 4 skruv i startkransen.
Att tömma en turbin från olja kan bli bökigt. att borra ett litet hål i turbinen som det står i en del amerikanska böcker är inte att
rekomendera. borrspånen som blir sabbar pumpen i lådan,lägg turbinen över en hink och vänd och vrid några gånger så rinner den mesta oljan ur.
(Då man byter olja i lådan då lådan sitter i bilen vrid motorn ett halvt varv så får du ut en skvätt olja till)
Eftersom jag knippsade oljerören då jag tog ner lådan så måste det skarvas.(inga slangbitar med slangklämmor)
Precis som man gör med bromsrör el bensinrör, jag köpte nya kompletta grejjor på Hansen. konverktyg behövs ju oxå..
För att underlätta kommande oljebyten så finns det en liten bra sak att köpa för att underlätta. Som bekant så finns det ingen oljeplugg för oljebyten utan man ska lossa skruvarna och sen tippa tråget.. inge bra.. jag satte dit en oljeplugg det finns att köpa det med. man får inte ut all olja men tillräckligt mycket för att slippa torka olja från garagegolvet. Bra tips tycker jag..
Ja, lite saker att dela med för de som står inför liknande arbeten.
Det här är den roligaste på hela forumet att få veta vad andra har för ideer och vad som händer med bilarna under vinterhalvåret,,
Nån som instämmer?