degens TA -86

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

degens TA -86

Inlägg av degen »

Jaha, då var jag äntligen igång. Efter att ha strulat lite med olika garage och insett att ett centralt garage var bara att glömma så lyckades jag komma in i ett ställe som ligger kanske två mil utanför Linköping. Det finns ingen värme (kupefläkten jag har räknas inte), men det är torrt och fint och det finns gott om gamla bil-lik att glutta på om man tröttnar på att meka... En av garagepolarna smällde ihop en gammal opel med dubbelturbo cheva åtta under locket. Visserligen rasad nu, men coolt bygge. Måste ut och kika på den vid nästa besök i garaget!

Vill passa på att säga att jag inte har någon digitalkamera så ni får försöka klara er utan bilder ett litet tag, det blir nog inhandling av en dylik tingest inom en inte allt för avlägsen framtid.

Nåväl, mot projektet!

Mina intentioner med bilen är att först gå igenom den ordentligt och se vad som behöver göras, därefter blir det nog lite modifieringar. Främst styling (lyssna nu Runn!!!) men lite pul på motorn blir det nog också. Bilen är helt och fullständigt original som den står nu.

Dörrarna hänger och är rostiga i underkanten så jag hade tänkt ta loss dom och börja slipa för att se om dom går att rädda eller om jag ska jaga rätt på ett par nya dörrar. Tyvärr var mina torxnycklar inte riktigt rätt, jag lyckades inte nå alla skruvar som håller fast dörrsidan. Det blir till att åka till feltema och handla ett kit.

Efter bakslaget med dörrarna så gav jag mig på baklysena då jag måste komplettera med orange blinkers för att bilbekämpningen ska tycka om pärlan. Det blir en diodkonstruktion (lyssna igen Runn!) som nog blir bra, det kommer att stå i den här tråden när jag har fått ihop något som fungerar. Nåja, det var inga problem att lossa lyktorna men jag gissar att samma knarkande bilmek som hade kopplat i Melvins kärra har varit på min kabelstam vid baklamporna. Massor, massor, massor med skarvar och abiko. Blir nog en ny stam där bak vad det lider.

Det gick ju bra så jag gick raskt vidare till stolarna och baksätet, inga problem där heller. Tyvärr hittade jag inga kul grejor i bilen, inte ens en femcentare. Det enda som fanns var ett hel hög fimpar i askkopparna. Lyktar riktigt äckligt....

Gick vidare på inredningen och demonterade de långa panelerna runt baksätet och i skuffen, inga problem där heller och till min glädje fann jag ett helt oanvänt reservhjul och en lika oanvänd domkraft. Nybilskänsla!

Sedan skulle jag plocka loss mittkonsollen och gav mig på de synliga skruvarna i facket. Men konsollen ville inte släppa sitt grepp, det verkar vara nån skuv som sitter "i mitten" som jag varken ser eller kommer åt. Ni som vet kan väl svara i min andra tråd i teknikforumet.

Som avslutning så gick jag på gasdämparna som sitter till huven och demonterade dem också, de behöver bytas - likadant de som sitter till bakluckan. Nya ska beställas.

Upptäckte också att det låg lite vatten i ena strålkastaren, ska ge mig på den nästa gång.

...to be continued...
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Runn lyssnar alltid när det gäller styling - Gammalt Runn ordspråk

Äntligen en till som uppskattar den otroliga kraften ur light emitting diodes. Nu behöver jag inte känna mig ensam längre. Jag ska följa din tråd noga.

Funkade det där du skulle testa med dioderna?
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Har inte fått just dom dioderna än. Verkar ha kommit bort nånstans på vägen från taiwan. Dock har jag testat med andra (lite klenare dioder) och det fungerar alldeles utmärkt, tre seriekopplade dioder med framspänningsfall på två volt var och en 7806 som ger stabil 6 volt utspänning för olika inspänningar. Lyser lika starkt oavsett om batteriet laddas eller om motorn är av.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Beställt manualer och fälg/däckfrågor

Inlägg av degen »

Jag beställde shop- och owners manual från http://www.helminc.com/ igår. Ska komma hit men Mangan den 21:a. Kan knappt bärga mig.

Annars har inte mycket hänt, har inte varit ute i garaget sen sist. Däremot har jag kikat runt lite på olika fälgar och däck, jag är lite osäker. Har hittat en uppsättning blackspoke fälgar, men jag vet inte hur det ser ut på bilen.

Vad tror ni? Blir det raggarbil av det eller ser det bara allmänt helknasigt ut? Tror ni överhuvudtaget dom passar, det står att dom har suttit på en 2:a gen.
http://www.usabil.nu/databas/Delarsalje ... p?ID=15614
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6304
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Jag gillar svarta fälgar, Ser i min menig racigt ut.
Dock så kall du tänka på att det där en plåtfälg, den kommer inte att ha samma offset som dina nuvarande fälgar, troligen inte iaf, tänk dessutom på att du har olika offset fram och bak på din bil (alla 3gen).
Kolla annars efter GTA fälgar, i mitt tyckte det snyggaste man ha på en 3 gen. och jag vet en kille i limpan som har en extra uppsättning,,, är du snäll mot honom kan han säkert sälja den *LeR*
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

mangan har alldeles rätt mina fälgar är märkta rear o front

Han har även rätt i att gold diamond spoke hjul är bäst :cool:
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Mangan skrev:den kommer inte att ha samma offset som dina nuvarande fälgar, troligen inte iaf, tänk dessutom på att du har olika offset fram och bak på din bil (alla 3gen).
Nepp, det känner jag till. Jag tänkte lägga upp en stor lista här som har bilder och data på alla fälgtyper som har suttit på våra bilar, 1:a till 4:e gen. Får se om jag åker till garaget ikväll, annars blir det de...
Mangan skrev:Kolla annars efter GTA fälgar, i mitt tyckte det snyggaste man ha på en 3 gen. och jag vet en kille i limpan som har en extra uppsättning,,, är du snäll mot honom kan han säkert sälja den *LeR*
Snäll? Absolut, jag är bland sveriges schysstaste... :lol: Jag tycker nog också att GTA-fälgarna är snyggast, men har märkt att dom kan vara lite knepiga att komma över.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

degen skrev: Jag tänkte lägga upp en stor lista här som har bilder och data på alla fälgtyper som har suttit på våra bilar, 1:a till 4:e gen.
Fint... Lite 4gen har jag lagt här med det behöver säkert kompletteras.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=81629#81629
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

bra ide det där med fälgarna :cool: men kanske lägga in det ni får fram i medlemms arkivet?

funderat lite hm svarta fälgar på en svart bil kan ju faktiskt bli rätt fränt ett elakt utseende :evil: liksom
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

ups :oops: det hade du visst redan gjort!

när det gäller de sk center capsen på gta fälgarna så var det vanligare på senare årsmodeller att de inte hade firebird fågeln utan att det står WS/6 i guld på svart botten såg nämligen att du inte hade fått med en bild på det :cool:
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

NORDIC MAN skrev:när det gäller de sk center capsen på gta fälgarna så var det vanligare på senare årsmodeller att de inte hade firebird fågeln utan att det står WS/6 i guld på svart botten såg nämligen att du inte hade fått med en bild på det :cool:
OK, har hittat en bild på de center capsen, men jag får inte posta där så nån moderator måste hjälpa mig med det...

Nåja, jag var i garaget och frös idag igen. Ett tag sedan sist... Jag fortsatte riva inredningen och lyfte ur hela mattan. Det var fuktigt i skumgummit i baksätet så jag lade dem på tork. Blir nog att köpa nytt skumgummi för det som satt var ganska sunkigt. Golvet såg däremot helt ok ut, inget rost att tala om, framför förarstolen verkar det vara lagat någon gång men det såg schysst ut - mycket body var det iaf...

Det verkar också som det har suttit ett larm i en gång i världen. Jag kanske har centrallåsmotorer iallafall! Får se när jag river dörrsidan. Nästa gång.

Har börjar klura på saker som jag skulle behöva handla också och kommit fram till en liten lista:
  • Listerna i ytterkant på targaluckorna
  • Lås till dörrarna och bakluckan samt till facket i bakluckan
  • Gasfjädrar till huv och bagage
  • Innertak
  • Repkit för dörrgångjärnen
  • Repkit för lyktmotorn
Blir nog en beställning från staterna ganska snart, på de mindre sakerna iallafall.

Det var allt för nu.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

du vet det kanske men våra bilar har en variant på centralås där man inte använder nyckeln till centrallåset utan sitter knappar i dörrarna ganska knäppt tycker jag tips köp heavy- duty gas kolvarna till luckorna de är mycket grövre i allt, mätte på cykel pumparna som satt där orginal och de är inte över dimensionerade precis mycket på våra bilar är ju rätt smäckigt tyvärr :cry:
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Jo jag har förstått det. Det sitter alltså inget centrallås original på min bil, men eftersom det visade sig att det har suttit ett larm i så kanske motorerna till det finns kvar.

Har du pejl på var man kan få tag på "heavy-duty" dämpare? Jag har bara sett en typ listad på de ställen jag har kollat.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

köpte mina på camaro och firebird skroten i göteborg kostade 1500:- för alla fyra nya av märket sachs ser precis ut som orginal men själva kolven o dämpar huset är kraftigare 2mm har jag för mej på min bil satt dämparna till bak luckan ordentligt fastgängorna följde med ut på ena sidan o det är ju en special bult i karossen så jag fick svarva till en egen specialare med genomgående bult trångt som h-e så ta det nätt är ett tips från mej :cool:
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Köpt gasdämpare

Inlägg av degen »

Handlade på eBay igårkväll!
Bild
Ska komma redan imorgon, fast jag tabbade mig lite så UPS kan nog inte leverera förrän på måndag. Mer då!

Status:
  • Listerna i ytterkant på targaluckorna
  • Lås till dörrarna och bakluckan samt till facket i bakluckan
  • Klart: Gasfjädrar till huv och bagage
  • Innertak
  • Repkit för dörrgångjärnen
  • Repkit för lyktmotorn
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Mattan inne igen

Inlägg av degen »

Var ute och var kall i garaget igår igen. Handlade ny ljuddämpningsmatta och lyckades efter en del bök få tillbaka golvmattan i bilen igen. Den är ganska stor och bänglig att hålla på med vill jag lova.

Blev schysst känsla i golvet med den nya ljuddämparmattan, mjukt och gott istället för den mögliga, slitna gamla ullen som satt där. Ska bli intressant och se om den ljuddämpar lite bättre också... Längtar ut på vägarna!

Började också återmontera lite grejor så nu sitter radiopodden och mittkonsollen på sina platser igen. Köpte även lite textilrengöringsmedel men insåg snabbt att jag måste köra en sväng med dammsugaren innan det är lönt att ge sig på grejorna med kemikalier. Måste komma ihåg att ta med sugen nästa gång.

Började fundera på hut jag ska göra i skuffen. Antagligen limmar jag på grå filt på sidorna för att få upp myskänslan. Plasten är både repig och trasig så den ser allmänt risig ut. Med lite filt ovanpå så blir det nog som nytt igen.

To be continued...
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Orangea bakblinkers

Inlägg av degen »

Vid senaste besiktningen fick bilen nedslag på "fel färg bakre körriktningsvisare". Min bil har den amerikanska varianten av baklysen som är helröda. Alla sätt att modifiera baklysena som jag har sett har inneburit att utseendet på dem förändras.

Så här är min variant:

Bild
Först demonterade jag baklysen från bilen och plockade isär dem. Plastplupparna i överkant gick sönder så jag köpte nya på ELFA.


Den översta readen av fyrkantiga "hål" ligger ovanför reflektorerna för lamporna så dessa kommer aldrig att lysa. Här stoppar jag mina blinkers.
Bild
Tre dioder per "hål" verkar passa bra.

Bild
För att dioderna skulle hamna rakt när jag lödde så gjorde jag en liten jigg med pelarborren.

Bild
Färdiglött! Jacket i kretskortet behövs för att det sitter en liten tapp på ytterglaset som ska hålla det röda innerglaset på plats. När jag skar kretskortet lyckades jag naturligtvis ha av det så därför sitter det ett par sladdar under jacket.

Bild
Provmonterat i bakljuset igen. Det ser absolut original ut innan de är tända. Eventuellt ska jag lacka kretskortet rött innan jag är helt nöjd. Dioderna kommer att lysa lite starkare också så att de verkligen syns i dagsljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Snyggt :cool:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Runn skrev:Snyggt :cool:
oväntat att du skulle tycka det! :lol:

Jag tycker också det blev bra, men kommer det verkligen lysa tillräckligt? Finns det några krav på hur stor bilnkersen måste vara?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Här har du de regler som finns Ripper...
Kategori 1 är framåt och kategori 5 är åt sidan och kategori 2 är bakåt.
Runn (the L.E.D. whore)


Körriktningsvisare

Övergripande krav

78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

79 § Körriktningsvisare på fordon av 1984 eller senare års modell skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/759/EEG (se 2 kap. 25 §), eller

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 6.

Körriktningsvisare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.



80 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.



Installationskrav på fordon av 1984 eller senare års modell


81 § Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare skall vara minst 40 mm. Avståndet får dock vara mindre om ljusstyrkan i körriktningsvisarens referensaxel är minst 400 cd.



82 § Körriktningsvisares placering i sidled får vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på körriktningsvisarna skall vara minst 600 mm.



83 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm för kategori 1 och 2 och lägst 500 mm för kategori 5 samt högst 1 500 mm för samtliga kategorier.

Behövs det på grund av fordonets konstruktion, får högsta höjden ökas till 2 100 mm för körriktningsvisare av kategori 1 och 2 och till 2 300 mm för kategori 5.



84 § Körriktningsvisares (kategori 5) placering i längdled skall vara sådan att avståndet från fordonets främre begränsningsplan till centrumpunkten av den lysande ytan hos körriktningsvisare av kategori 5 inte överstiger 1 800 mm. Om kravet på geometrisk synbarhet inte kan uppfyllas får avståndet ökas till högst 2 500 mm.



85 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt för samtliga kategorier. För kategori 1 och 2 skall den geometriska synbarheten dessutom vara 45° inåt och 80° utåt och för kategori 5, 60° utåt förutom de första 5°. (se figur 3)

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken. Vinkeln 45° inåt får för körriktningsvisare kategori 2 reduceras till 30° på lastbil och släpvagn som är utrustad med baktill monterad lastapparat.

Den geometriska synbarheten utåt gäller inte för lastbil och släpvagn om kraven inte kan uppfyllas på grund av fordonets konstruktion eller användningsområde. I sådant fall skall följande krav vara uppfyllda med en kombination av bakre körriktningsvisare och sidomonterad körriktningsvisare.

1. Bakre körriktningsvisare skall ha en synbarhet utåt av minst 60°,

2. sidomonterad körriktningsvisare skall uppfylla kraven för geometrisk synbarhet för körriktningsvisare av kategori 5 och vara placerad på ett avstånd av högst 2 000 mm från fordonets bakre begränsningsplan och dessutom vara typgodkänd enligt direktiv 76/759/EEG, ECE-reglemente 6 eller utgöras av sidomarkeringslykta

86 § Körriktningsvisare

1. får grupperas med strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,

3. får bilda flerfunktion med endast med parkeringslykta,

4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.



87 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets/fordonskombinationens elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet/fordons-kombinationen är tänd eller inte.

Installationskrav på fordon av 1983 eller tidigare års modell


89 § Körriktningsvisare skall vara så installerad att ljuset från den i dagsljus och klar sikt är synligt på 30 m avstånd.
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Ripper skrev:Jag tycker också det blev bra, men kommer det verkligen lysa tillräckligt? Finns det några krav på hur stor bilnkersen måste vara?
Starkt kan det bli iallafall, mina dioder kan lysa så det gör ont i ögonen. Jag lusläste vägverkets regler VVFS2003:22 78§ till 90§ och där står det inget (vad jag kan läsa mig till) om storleken. Däremot ska de synas minst 30 m i dagsljus vid klar sikt oc minst 80 grader utåt samt 45 grader inåt. Ska undersöka om mina blinkers funkar så.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

degen skrev:
Ripper skrev:Jag tycker också det blev bra, men kommer det verkligen lysa tillräckligt? Finns det några krav på hur stor bilnkersen måste vara?
Starkt kan det bli iallafall, mina dioder kan lysa så det gör ont i ögonen. Jag lusläste vägverkets regler VVFS2003:22 78§ till 90§ och där står det inget (vad jag kan läsa mig till) om storleken. Däremot ska de synas minst 30 m i dagsljus vid klar sikt oc minst 80 grader utåt samt 45 grader inåt. Ska undersöka om mina blinkers funkar så.
Rakt bakåt är ju inga problem med ljuset, Det är ju värre från sidan då LEDs vanligtvis bara har en smal ljuspunkt, Men förhoppningsvis så bryts ljuset av glaset i ditt bakljus så att det syns. Annars kan du ju rikta några av dioderna åt sidan.

Vad blev det för dioder?
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Runn skrev:Rakt bakåt är ju inga problem med ljuset, Det är ju värre från sidan då LEDs vanligtvis bara har en smal ljuspunkt, Men förhoppningsvis så bryts ljuset av glaset i ditt bakljus så att det syns. Annars kan du ju rikta några av dioderna åt sidan.
Jo, mina har en strålvinkel på 20 grader. Sk labba lite mer med det om det inte räcker.
Runn skrev:Vad blev det för dioder?
Jag köpte 5000mcd på eBay (som jag PM:ade dig om). De var så billiga så jag klippte till. Tror att styrkan räcker till för blinkers iallafall.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

degen skrev:Jag köpte 5000mcd på eBay (som jag PM:ade dig om). De var så billiga så jag klippte till. Tror att styrkan räcker till för blinkers iallafall.
Kan räcka, Gör ett test i solljus.
Användarens profilbild
proben
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 mar 2003, 10:00
Namn: Mattias
Ort: Stockholm

Inlägg av proben »

Runn skrev:Här har du de regler som finns Ripper...
Kategori 1 är framåt och kategori 5 är åt sidan och kategori 2 är bakåt.
Runn (the L.E.D. whore)


Körriktningsvisare

Övergripande krav

78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

.
även flyttgods får ha rödakörriktningsvisare dom flesta vet säkert det reden tänkte bara påpeka det så ingen bygger om ionödan.
Blackrace 8,28 140km/h 0-100 4,32 2005
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Julafton mitt i Maj???

Inlägg av degen »

Jaha, det var länge sedan sist...
Det har hänt lite saker sedan sist, monterade dit mina gasdämpare till huv + skuff. Nu åker bakluckan upp direkt när jag öppnar låset! Pörfäkt!

Sedan undersökte jag lite mer varför jag inte kunde stänga passagererardörren ordentligt. Visade sig att de (dörrarna) är helt slut i underkant (jag visste visserligen redan att de var dåliga men de var lite värre än jag trodde). Tyvärr har jag ingen möjlighet att svetsa å fixa i mitt garage. Ingen kunskap heller för den delen men det är alltid bra att ha något annat än sig själv att skylla på. Ska se om jag kanske kan få tag på ett par andra dörrar för en inte alltför dyr slant, annars blir det att smöra för nån svetskunnig polare. Nåja, jag fullagade det så dörren går att stänga igen (böj å bänd) så får det funka så ett tag. Vill ju lixom ut å åka, har aldrig kört bilen i dagsljus än. :eek:

Men nu då??
Jag fick en stor låda prylar idag:
Bild
Tack massor för leveranshjälpen! Ni vet vilka ni är!

Så helgen blir fetvigd åt tokmek för att kanske, kanske kunna åka på min allra första träff på måndag. Tjena. Nu kommer säkert allt att knasa ner sig då jag har skrivit att min ambition ät att komma på inte mindre än två ställen här på forumet.... Ikväll ska jag läsa på hur jag ska montera shift improver kit:et. Kul!!!

Hörs imorrn, när jag kommer hem från garaget!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Nice, Finns inte mycket som är bättre än att få en kartong med godsaker.
Användarens profilbild
alexander
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1146
Blev medlem: tis 03 sep 2002, 10:16
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av alexander »

Runn skrev:Nice, Finns inte mycket som är bättre än att få en kartong med godsaker.
:eek: :eek: :eek:


:lol:
degen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 23 aug 2003, 14:12
Namn: Pär Degerman
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av degen »

Jaha, knegat i garaget har man gjort.. .sen om det blev så mycket resultat vet jag väl inte. Men jag har lärt mig mycket - och fikat en del i solen med garagepolarna. Sånt är alltid bra å kul.

Nåja jag jackade på nya fina stålomspunna bromsslangar från Earls.

Före (inge kul):
Bild

Efter (mumsigt ballt!):
Bild

Sedan gav jag mig på spindellederna (det skulle jag aldrig gjort). Jädrans vad dom satt, jag drog, slet, svor, drog mer och sedan drog jag så det svartnade för ögonen. Lyckades lossa muttern (mha spärrskaft och ett rättså långt rör) och lyckades dra loss leden från spindeln med en spindelledsavdragare. Sedan var det stopp, leden sitter stenhårt fast i bärarmen. Det blir väl antagligen så efter tjugo år i samma hål. Har en bild på hur det såg ut som värst med distanser, avdragare och tvingar. Tyvärr glömde jag kameran i garaget så jag får lägga in den här imorgon.

Jag lyckades till slut hitta en ASSTOR avdragare - ska testas imorrn, det ser ganska hoppfullt ut.

Over and out for now.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:: GMC Sierra 1500 :: 1988 :: 305 TBI :: TH700R4 ::
(Såld) :: Trans Am :: 1986 :: LG4 :: TH700R4 ::
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Gött att skruva på trägolv... Lite varmare att ligga på än betong. :grin:
Skriv svar