Firebird formula -94 -renovering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Firebird formula -94 -renovering

Inlägg av lidell »

Har umgåtts med planer på att ge bilen ett ansiktslyft i över ett år nu: och äntligen finns det cash att realisera det för.
70 000 är budgeten beräknad till, plus eller minus 10 papp.

Planerat:

*Nya lädersäten -begagnade inköpta á 10 000 - bild nedan ; ska skickas till bilsadelmakare för renovering på måndag

*Omlackering I mörkblå metallic

*omklädning av dörr- och bakpaneler i svart läder

*Byte av alla heltäckningsmattor - ska bli svarta

*Borla avgassystem

ram air huv + V8 airbox

*nya sommarfälgar + däck ...

efter detta är klart finns det mer att göra: motorrenovering och mera trim ligger på schemat: men där får man snarast se när möjlighet dyker upp .. detta kommer att sysselsätta mig resten av vintern iallafall :???:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lidell den mån 19 dec 2005, 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
jimmy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 663
Blev medlem: sön 30 dec 2001, 01:00
Namn: Jimmy Hansson #461

Inlägg av jimmy »

Låter som en bra plan.
Upp med bilder när det börjar ta sig.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mycket intressant det projektet måste följas.

Men måste du byta huv eller är det bara jag som tycker LT1:ans orginalhuv är snyggare?
Användarens profilbild
johnny b
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 194
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 10:26
Namn: Johnny Blomqvist
Ort: Västerås

Inlägg av johnny b »

Runn skrev:Mycket intressant det projektet måste följas.

Men måste du byta huv eller är det bara jag som tycker LT1:ans orginalhuv är snyggare?
Ska vi byta jämna slängar?
Trans Am -94 six on the floor flyttsak orginal 10000 mil
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Johnny B skrev:
Runn skrev:Mycket intressant det projektet måste följas.

Men måste du byta huv eller är det bara jag som tycker LT1:ans orginalhuv är snyggare?
Ska vi byta jämna slängar?
OT... men LS1:ans huv passar inte på din.
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Uppdatering: nu börjar det hända lite......

*bilen lämnas in på lack snart: om två veckor unfefär har jag fått tid
...färgen vi bestämde blir svartmetallic med en blåviolett pearl; ser bara svart ut i skugga; men i solljus blir det rätt snygga effekter på dom rundade delarna av bilen.... en speciallack av en fågel längst fram på huven vid nosen är oxå beställt......

*beställning till retroparts i sthlm är skickad: nya baklampslinser; mattor: dörrhandtag och lite annat smått och gott är beställt....

*säten och paneler är inlämnade på omklädning hos sadelmakarn ...

....återkommer med bilder från lacken när den är klar.... om 5-6 veckor skulle jag kunna tro.....
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

uppdatering: inlämnad på hellack idag: klar om ca 3 veckor påstod grabbarna ..... *väntar och trummar med fingrarna*........
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
arch
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 833
Blev medlem: lör 23 mar 2002, 01:00
Namn: Roger Wilkman #346
Ort: Grängesberg
Kontakt:

Inlägg av arch »

Är lite nyfiken på dom där bakljusen du har inhandlat... pris? utseende? Bomba gärna ut en bild! :)
Firebird Formula '94 - Fullutrustad och väldigt svart. Stillastående projekt.
Trans Am WS6 '96 - Reservdelsbil.
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Arch: här kommer en bild på lamplinserna: dom ska egentligen sitta på 98-02:s bilar; men dom passar även på 94-97 ... karossens rundning och mått är desamma tror jag .... några 94-97 i originalutförande har jag inte sett .... det gör inte mig nåt då dom här i mitt tycke är snyggare... :wink:


Bild

glömde förresten nämna att jag har skaffat en ny uppsättning fälgar/däck också .... däck i dimensionen 245/40 R18'' med BBS-fälgar i chromelook ... riktigt nice tycker jag =)

La in din bild/ Runn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

M Lidell skrev:Arch: här kommer en bild på lamplinserna: dom ska egentligen sitta på 98-02:s bilar; men dom passar även på 94-97 ... karossens rundning och mått är desamma tror jag .... några 94-97 i originalutförande har jag inte sett .... det gör inte mig nåt då dom här i mitt tycke är snyggare... :wink:
Finns en i klubben som kör de ljusen på 93-97:a.
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 328
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 17:00
Namn: Peter Wikström #733
Ort: luleå

Inlägg av peter w »

har satt sånna på min skitsnyggt. :cool:
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

lite bilder från lackverkstan....

Inlägg av lidell »

var på besök på Propaint idag: dom hade lite idéer om lackeringen som dom ville visa mig ... nånting om stripes i lacken.... tog lite bilder på hur pärlan ser ut just nu: snygg va? :lol: :lol:

btw bild på nya fälgarna finns oxå med.... längst ner

Runn förresten: hur 17 gör man för att få bilderna att synas direkt? Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

sätena tillbaka

Inlägg av lidell »

Nu i veckan fick jag tillbaka sätena från renoveringen: omklädda i nytt läder .... ursäkta den kassa kvalitén på bilderna.... tagen med mobilkameran

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ser jättebra ut, Vågar man fråga vad det kostade?
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Köpte skadade stolar på Osbyskroten: fram- och baksäten för 10 papp.

...sen behövde framstolarna kläs om helt: killen som ägde den bilen innan (en cab) hade glömt suffletten nån regnig natt, så lädret hade krympt...... baksätena klarade sig dock med lite putsning och reparation av småskador, repor etc .... renoveringen gick på 7500:-

..snyggt jobb och riktigt bra pris tycker jag ... kollade med en annan firma och dom skulle ha 30000:- för att klä om både fram- och baksäten ... :eek:
Senast redigerad av lidell den lör 05 nov 2005, 19:04, redigerad totalt 2 gång.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 992
Blev medlem: fre 19 apr 2002, 02:00
Namn: Hratch Kalousdian #94
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

sålde hela min skinn inredning för 5500:- till någon uppe i norrland.Osby skroten tar VERKLIGEN betald för grejerna.....


lycka till för övrigt :wink:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Osby skroten tar VERKLIGEN betald för grejerna.....
jotack: det märkte jag: tycker det är lite starkt att ta 10 papp när sätena inte går att använda i befintligt skick utan måste helrenoveras direkt.... 5000 för hela klabbet hade varit rimligare .... men plastdetaljer och stomme var i bra skick så jag tog det ändå ... slutpriset blev ungefär detsamma som om jag hade tagit tygstolarna som satt i från början och klätt med skinn ... fast denna modellen på stolarna var snyggare i mitt tycke...

Var och hälsade på lackerarn igen i fredags och han lovade att han skulle börja jobba med den igen nästa vecka .... "du får ha lite tålamod!" sa han .... har vart där ofta för att se hur det går så han är nog lite less på mig nu :lol:
gjorde upp med honom om att han skulle lägga in lite flames på skärmarna iaf .... och han ville inte ha nåt extra betalt för det sa han .. tror det kan bli snyggt :cool:

Återkommer med mer bilder när lacken är klar.
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 328
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 17:00
Namn: Peter Wikström #733
Ort: luleå

Inlägg av peter w »

ser fint ut ,vad ska du ha för färg på den?
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

peter w skrev:ser fint ut ,vad ska du ha för färg på den?
Mörkblå skriver han högre upp...

Flammor kan bli fint bara det inte blir för mycket så det ser töntigt ut. :grin:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

mja färgen har jag velat fram och tillbaka med: först var jag inne på mörkblå; sen svart med violett pearl (skitsnygg färg i sig; men när jag fick se en större provplåt insåg jag att det skulle bli lite för mycket tivolibil över det hela - det såg ut som en japansk ricer i solsken ... brrrrr.... :eek: )

det stannade till slut på svart botten med rödaktig pearl: ser svart ut i skugga men lyser upp lite i dovt rött (nästan lite rostrött) på dom rundade plåtdelarna; skärmar etc, i solsken ......

flammorna blir inlagda i pearlen: dvs dom syns inte alls i skugga, men man ser nyanserna i solsken .... det är väl ungefär så diskret det kan bli.... det borde inte bli för mycket iaf ...
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

10 papp!! för sätena då får man låsa bilen så ingen norpar mina jag har ju sådana på gta:n, man ska ju inte klaga men ska sätena vara så rynkiga eller det rättar till sej med tiden kanske
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

nordicman: bra fråga: har inte sett originalstolarna så jag vet inte......
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
nordic man
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 08:11
Namn: Olof Alsen #547
Ort: skurup

Inlägg av nordic man »

kollade runt lite men hittade ingen bild på mina säten men de är helt släta på rygg delen det enda som skiljer dina säten från mina är ju nackstöden som ser ut som något ur en batman film dina är ju betydligt mer sansade för övrigt sitter man ju jätte bra i dem även om man som jag är fullvuxen :cool:
PONTIAC FIREBIRD TRANSAM GTA-89
5,7L 345NM+ 243HP+
MUSTANGER FÅR AKTA SIG FÖR ``PMS´´
PONTIAC MOTOR SPORT
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Uppdatering: fick hem nya heltäckningsmattor (svarta) från retroparts i veckan: tillsammans med baklampslinser; kuggar till lyktmotorerna; nya paneler och knappsatser och lite annat smått och gott.....

...allt är hemma: nu väntar jag bara FORTFARANDE på att lackerarn ska få tummen ur och komma igång med den; nu hade han fått en massa annat att göra igen så det dröjer antagligen några veckor till.... inte för att det gör mig nåt egentligen; bilen ska ändå bara sova i garaget i vinter; men man är ju lite otålig ändå :oops:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Lidell skrev:: tillsammans med baklampslinser
Något blackoutkit eller vad menar du?
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Nix; beställde hela baklampssatsen ny, modell 98-02 så det är exakt samma som du har på din bil Runn.

...dom gamla såg förj-ga ut; mattslipade, repiga och fula ..... visserligen påstås det att man kan våtslipa prylarna och få dom någotsånär igen, men jag körde på en "riktig " lösning istället...
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Lidell skrev:Nix; beställde hela baklampssatsen ny, modell 98-02 så det är exakt samma som du har på din bil Runn.
Nice.. Helt klart ett av de snyggaste bakljusen jag sett oavsett bilmodell.
Lidell skrev:...dom gamla såg förj-ga ut; mattslipade, repiga och fula ..... visserligen påstås det att man kan våtslipa prylarna och få dom någotsånär igen,...
Ja det går.... Men som sagt LS1-ljusen är snyggare :cool:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

Uppdatering: vari hos propaint och kollat på föslagen till flammor och pippi på fronten: underarbete och grundmålning är klart på den: färg kommer på imorron eller så..... :grin: postar lite bilder på den när det är klart

....sen är det bara att börja montera inredning och joxa .....
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Blir det flames!!?? :rockon:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Racer skrev:Blir det flames!!?? :rockon:
Fina grejer...


Är nyfiken på vad du har tänkt dig :que:
Skriv svar