Ska sänka bilen under vintern nån gång. Att den är så mycket högre fram beror säkert på att bilens motor varit ur samt att den inte rullat på länge. Dess vikt har även bantats ner lite. Vi får se hur den lägger sig när bilen körts med. Håller även med om att gult å svart blev en bra kombo.. Nu lär man ju få ett par kängor av sina vänner, djurgårdare som man eTurbo Rico skrev:Gul bil, svart huv var en riktigt fet kombo!Sänk bilen fram bara så är du snart hemma!
Gula faran...
Moderator: Moderators
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Priset man får betala för att slippa åka terrängbil. Men håll med om att väghållningen även förbättras av en lägre bil.2 loud skrev:snygg lagom stylad bil .. en liten varning bara om du tänker sänka ,,, bilen kommer skrapa i "överallt" ska du sänka går det för Utseendet inte för komforten för en är helt borta med sänkning ..
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
jo "självklart" men få bilar blir så låga/skrapbenägena som Gen 3 med en sänk sats .. det är själva karossen som ser hög ut men "bilen" är redan från början väldigt låg ..Runn skrev:Priset man får betala för att slippa åka terrängbil. Men håll med om att väghållningen även förbättras av en lägre bil.2 loud skrev:snygg lagom stylad bil .. en liten varning bara om du tänker sänka ,,, bilen kommer skrapa i "överallt" ska du sänka går det för Utseendet inte för komforten för en är helt borta med sänkning ..
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
pettersson
- Medlem

- Namn: Patrik Pettersson #695
- Kontakt:
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Annars kan man ju slänga på en sänksats och 20 tummare?!
som denna
som denna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
OT
Förvisso håller jag med dig men akta dig, det finns folk här som gillar det....
*skrämmande*
Förvisso håller jag med dig men akta dig, det finns folk här som gillar det....
*skrämmande*
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-
turbo rico
- Registrerad

- Namn: Rickard Dahlin #730
- Kontakt:
Jag håller på Leksand så jag ska måla blåa stripes över min TTA...adde skrev:Ska sänka bilen under vintern nån gång. Att den är så mycket högre fram beror säkert på att bilens motor varit ur samt att den inte rullat på länge. Dess vikt har även bantats ner lite. Vi får se hur den lägger sig när bilen körts med. Håller även med om att gult å svart blev en bra kombo.. Nu lär man ju få ett par kängor av sina vänner, djurgårdare som man eTurbo Rico skrev:Gul bil, svart huv var en riktigt fet kombo!Sänk bilen fram bara så är du snart hemma!
Min TTA är sänkt och det går att köra med men som Åke säger, ta det lite varsamt. Min TTA som har Corvette bromsar har tendenser att slå i backen när man nitar. Fronten åker ner och mitt scoop under motorn tar i. Inget skoj. Så sänk med måtta. Sen blir det åka av i sommar!
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
Rico: Beror snarare på att du har för mjuka fjädrar alt. kassa dämpare än att bromsarna skulle vara "för bra".
prova med att byta stötdämparna så ska nog det där bli bättre, annars är det fjäderbyte som gäller!
prova med att byta stötdämparna så ska nog det där bli bättre, annars är det fjäderbyte som gäller!

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
turbo rico
- Registrerad

- Namn: Rickard Dahlin #730
- Kontakt:
Kan ju vara så... Men min TTA ser ju lite annorlunda ut än Trans Am med V8. Det mesta på min bil är nästintill nytt/kört väldigt lite med så dom borde inte vara slut. Borde inte...Ripper skrev:Rico: Beror snarare på att du har för mjuka fjädrar alt. kassa dämpare än att bromsarna skulle vara "för bra".
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
stötdämpare påverkas av tidsfaktorn också, inte bara miltalet. Finns gott om packningar osv som torkar, samt oljan i dem är nog inte den fräschaste 
Nåja, tillbaka till grundtråden.
Skicka ett PM om du vill ha mer tips... eller nåt..
Nåja, tillbaka till grundtråden.
Skicka ett PM om du vill ha mer tips... eller nåt..

Gilla på facebook!
Oj, här var det heta stötdämpardisskutioner!
Sänkningsfjädrar sänker bilen runt 1-1,5", dvs inte så värst mycket, vad som får en att fundera lite är valet av stötdämpare. Jag har läst å fått tips om allt från Koni, KYB, Bilstein, "customfjädrar" (ej progressiva), samt Eibach Pro (progressiva).. Allt tycks som vanligt innebära en hel vetenskap, det här är ju saker man köper från fabrik å inte pillar med själv, förutom eventuella inställningsmöjligheter å bussningar.
Jag vill att bilen ser låg ut å ligger som ett strykgärn i kurvorna, samtidigt som markfrigången inte blir aldelles för kass. Lite motsägelsefullt kanske men på ett eller annat sätt borde man lyckas sänka ner karossen så att hjulen fyller ut hjulhusen på bästa möjliga sätt..
Tar emot så mycket tips som möjligt för snart ska inköpslistan fyllas i
Polyurethanbussningar har jag redan köpt, de får jag hjälp att installera under vintern.
Turbo Rico>
Kan du inte låta måla en dalahäst på huven när du ändå e igång med leksandssnacket
Mangan>
20" exemplet var minst sagt skrämmande.. Jag har sett bilder på liknande bilar i ghettona där borta med 22-24" om jag inte missminner mig. Sådana typer borde inte ens få styra en skottkärra, kriminellt!
Sänkningsfjädrar sänker bilen runt 1-1,5", dvs inte så värst mycket, vad som får en att fundera lite är valet av stötdämpare. Jag har läst å fått tips om allt från Koni, KYB, Bilstein, "customfjädrar" (ej progressiva), samt Eibach Pro (progressiva).. Allt tycks som vanligt innebära en hel vetenskap, det här är ju saker man köper från fabrik å inte pillar med själv, förutom eventuella inställningsmöjligheter å bussningar.
Jag vill att bilen ser låg ut å ligger som ett strykgärn i kurvorna, samtidigt som markfrigången inte blir aldelles för kass. Lite motsägelsefullt kanske men på ett eller annat sätt borde man lyckas sänka ner karossen så att hjulen fyller ut hjulhusen på bästa möjliga sätt..
Tar emot så mycket tips som möjligt för snart ska inköpslistan fyllas i
Turbo Rico>
Kan du inte låta måla en dalahäst på huven när du ändå e igång med leksandssnacket
Mangan>
20" exemplet var minst sagt skrämmande.. Jag har sett bilder på liknande bilar i ghettona där borta med 22-24" om jag inte missminner mig. Sådana typer borde inte ens få styra en skottkärra, kriminellt!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Fjädrar: Tänk på att det som jänkarna benämner som hårt, är ungefär i jämförelse med vad vi européer har i kulspetspennorna... dvs tokmjukt.
Jag körde förra säsongen med 650 lbs/in och tyckte det var ganska mjukt. Bilen krängde endel (facktermen är roll) samt neg en hel del vid hårda inbromsningar (facktermen är pitch). När jag räknade på det, var den naturliga frekvensen inte hårdare än på en vanlig Volvo S60....
Nästa säsong kör jag med 1150 lbs/in och det lär bli betydligt hårdare. Får se om originalramen klarar det eller om den skakar sönder...
Nu vet jag inte mycket om geometrin på gen tre, men skulle tippa på att du ledigt kan sätta på fjädrar kring 8-900 lbs/in utan att behöva njurbälte.
Allt är ju relativt dock, personligen gillar jag att känna övergångsställen i stolen...
Jag körde förra säsongen med 650 lbs/in och tyckte det var ganska mjukt. Bilen krängde endel (facktermen är roll) samt neg en hel del vid hårda inbromsningar (facktermen är pitch). När jag räknade på det, var den naturliga frekvensen inte hårdare än på en vanlig Volvo S60....
Nästa säsong kör jag med 1150 lbs/in och det lär bli betydligt hårdare. Får se om originalramen klarar det eller om den skakar sönder...
Nu vet jag inte mycket om geometrin på gen tre, men skulle tippa på att du ledigt kan sätta på fjädrar kring 8-900 lbs/in utan att behöva njurbälte.
Allt är ju relativt dock, personligen gillar jag att känna övergångsställen i stolen...

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
speedwaymotors.com tror jag det var jag pratade om... kommer inte riktigt ihåg.
Att bygga rätt är tämligen omständigt - det är bara att vänja sig!
Att bygga rätt är tämligen omständigt - det är bara att vänja sig!

Gilla på facebook!
- runn
- Registrerad

- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Kontakt:
Det här hjälper väl inte dig Adde eftersom det är 4gen men det kan ju vara kul att se http://www.angelfire.com/my/fastcar/suspension.html
ojoj, länge sedan uppdatering skedde sist märker jag..
har hänt en hel del i livet, både på gott och ont, hursomhelst här är vad som skett inom det närmsta, nya stolar, nyklädd instrument bräda och diverse mek på bilen, främst återmontering av inredning.
Ang. instrumentbrädan så gjorde jag på enklaste sätt, köpte mig några meter svart galon på den lokala tyghandeln, en tub kontaktlim å en rakbladskniv.. Det hela var aningen tidskrävande men väl värt besväret.

2 stolar.. fällbara med skjutbart underrede monterat på ena. Man sitter riktigt bra, ingen som helst skillnad mot sparco som jag provsuttit. Vikten är bra också, spar säkert några kg. Ska väga så småning om.

instrumentbrädan innan, betydligt mer sliten än vad som kanske syns. 82-83 års brädor var kassa och sprack i regel nedan högtalarskydden.

under arbetets gång

färdigsträckt galon, ett av högtalarskydden dittryckt.

slutliga resultatet, inte alls dåligt enligt mig.. fungerar klockrent i väntan på en ny tills nästa sommar.
har hänt en hel del i livet, både på gott och ont, hursomhelst här är vad som skett inom det närmsta, nya stolar, nyklädd instrument bräda och diverse mek på bilen, främst återmontering av inredning.
Ang. instrumentbrädan så gjorde jag på enklaste sätt, köpte mig några meter svart galon på den lokala tyghandeln, en tub kontaktlim å en rakbladskniv.. Det hela var aningen tidskrävande men väl värt besväret.

2 stolar.. fällbara med skjutbart underrede monterat på ena. Man sitter riktigt bra, ingen som helst skillnad mot sparco som jag provsuttit. Vikten är bra också, spar säkert några kg. Ska väga så småning om.

instrumentbrädan innan, betydligt mer sliten än vad som kanske syns. 82-83 års brädor var kassa och sprack i regel nedan högtalarskydden.

under arbetets gång

färdigsträckt galon, ett av högtalarskydden dittryckt.

slutliga resultatet, inte alls dåligt enligt mig.. fungerar klockrent i väntan på en ny tills nästa sommar.
- formula
- Registrerad

- Namn: Niklas Wikander #270
- Kontakt:
Ser väldigt bra ut Adde!
Skulle som sagt vara kul att veta vikten på dom stolarna! Och även pris om det är OK.
Mvh Niklas
Skulle som sagt vara kul att veta vikten på dom stolarna! Och även pris om det är OK.
Mvh Niklas
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- racer
- Registrerad

- Namn: Pär Haraldsson #721
Blev ju riktigt bra med galonen, fick du några veck eller gick allt att sträcka ut?
PS. Snygga stolar.
PS. Snygga stolar.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Pär, det gick att strecka ut för det mesta men på vissa ställen vart jag tvungen att skära och överlappa lite med tanke på dom kraftiga vinklarna. Som tur är kommer dessa ytor inte att blottas så mycket när brädan är monterad. Självklart syns de om man studerar det hela noga men i kupén är ofta ljuset måttligt så jag tror det hela kommer se bra ut.
PS. Gott nytt år på er alla härliga här i TACS!
PS. Gott nytt år på er alla härliga här i TACS!
liten update!
var i garaget en del under helgen och fixade följande:
- modifierade mina gamla underreden och monterade dem under de nya stolarna
- fixade strålkastarmotorerna, den vänstra har trilskat ett bra tag, nu är den åter i funktion.
- kontrollerade lite el, bl a alla externa lampor och ljusfunktioner såsom blinkers, halv och hel -ljus, bromsljus, varningsblinkers & backljus. Allt fungerade
, dock så ska reläerna till blinkersena bytas samt positionsljusen installeras. Någon som har en bra idé över hur dessa ska manövreras?
- Sedan vart det provmontering av stolarna, därefter följde jag upp med fortsatt montering av inredning, såsom 4gen konsol, den nyklädda instrumentbrädan, mm.
Lite smått och gott har alltså utförts, stolarna ser tokbra ut och höjer helhetsintrycket över bilen rejält. Ni kan ju ta en titt på de gamla pjäserna så förstår ni säkert vad jag menar.
Nu fokuserar jag främst på att hitta ett garage i sthlms trakten, Norrtälje håller inte i längden med alla mils avstånd.
Var och besökte ett intressant alternativ i Tumba, överväger nu om det är där jag hamnar. Fanns en del rena racebilar och gamla muskelklassiker i samma lokal!
Om någon har förslag på garage, gärna norr om stan, så får den personen självklart höra av sig!
Bilder:

var i garaget en del under helgen och fixade följande:
- modifierade mina gamla underreden och monterade dem under de nya stolarna
- fixade strålkastarmotorerna, den vänstra har trilskat ett bra tag, nu är den åter i funktion.
- kontrollerade lite el, bl a alla externa lampor och ljusfunktioner såsom blinkers, halv och hel -ljus, bromsljus, varningsblinkers & backljus. Allt fungerade
- Sedan vart det provmontering av stolarna, därefter följde jag upp med fortsatt montering av inredning, såsom 4gen konsol, den nyklädda instrumentbrädan, mm.
Lite smått och gott har alltså utförts, stolarna ser tokbra ut och höjer helhetsintrycket över bilen rejält. Ni kan ju ta en titt på de gamla pjäserna så förstår ni säkert vad jag menar.
Nu fokuserar jag främst på att hitta ett garage i sthlms trakten, Norrtälje håller inte i längden med alla mils avstånd.
Var och besökte ett intressant alternativ i Tumba, överväger nu om det är där jag hamnar. Fanns en del rena racebilar och gamla muskelklassiker i samma lokal!
Om någon har förslag på garage, gärna norr om stan, så får den personen självklart höra av sig!
Bilder:

Senast redigerad av adde den ons 24 maj 2006, 22:49, redigerad totalt 1 gång.
danke!Scar skrev:dina nya stolar var riktigt snygga! ska själv köpa andra i framtiden men har inte kommit så långt att jag har börjat kolla.
gillar dom skarpt, sitter som handen i handsken på plats i bilen.. Man sitter ju jäkligt bra numera, de gamla rispuffarna var inte mycket att hänga i gran
säg till när det börjar bli dags för stolar så kan jag ge lite mer info om mina, fanns i andra färg kombos också
jaha, det inte direkt väller över med kommentarer här inne men jag späder på med lite nya updates!
bakdäck har införskaffats, size: 285 30 ZR 18, Pirelli P Zero Asimmetrico är vad som står på dem. Riktigt brett, hoppas jag får in dem fint i hjulhuset, hade inga som helst problem med mina gamla 255or. De här däcken är riktiga värstingar med ordentligt grepp till rena skampriset!
Har även köpt mig ett performer-insug, väntar med att plåta tills det är monterat. Nu blir man plötsligt sugen på mussetoppar

bakdäck har införskaffats, size: 285 30 ZR 18, Pirelli P Zero Asimmetrico är vad som står på dem. Riktigt brett, hoppas jag får in dem fint i hjulhuset, hade inga som helst problem med mina gamla 255or. De här däcken är riktiga värstingar med ordentligt grepp till rena skampriset!
Har även köpt mig ett performer-insug, väntar med att plåta tills det är monterat. Nu blir man plötsligt sugen på mussetoppar