Det hela började egentligen med att jag läste om "custom" lambodörrs kitt, eller rättare sagt såg prislappen. Typ 15 lök-
Hehe, tänkte jag. Det måste ju gå att bygga själv. Har föstått att man lätt blir uppdelad i "orginalare" eller öhh "inte orginalare" här. Jag stämmer nog in bäst på den senare.
Jag har genom hela mitt inte så långa (19-åriga) liv haft svårt att hålla fingrarna i styr. Men orginal e inge ballt helt enkelt.
Nog filosoferat!
Vet att det finns folk som tycker det är för mycket rice å hiphop stuk på det... men det skiter jag i, för det e kul å pilla
Tittade hur som helst runt lite på nätet för att se ungefär hur dom var konstruerade och satte raskt igång.
Pysslade rätt länge, men det ville sig helt enkelt inte riktigt. Behöver ju inte berätta att dörrana är förbannat tunga vilket gjorde det hela ännu värre.
Tillslut hade bygget spårat ur helt med en massa typ av "stopp och begränstningar, skenor och spår" för att styra dörren... vilket syns tydligt på bilden. Trots det var det rappligt och jävligt, dessutom var det näst intill omöjligt att få in allt innanför skärmen.
Beslutade mig efter en hel del grubblande att gå över till plan B.
Koenigsegg dörrar, dörren rör sig alltså lika mycket utåt i framkant som i bakkant innan den roterar.
Den här gången skulle det bli stadigt, med betoning på STADIGT!
Hittade ett hjullager från en volvo 850 som jag hade liggandes. Var sedan ock skaffade splinesaxel och trapetsgängad gängstång på Wiberger... så var bygget igång igen.
Det är ungefär där jag är nu. Har inte uppdaterat det sista med bilder men ni får vad jag har. Kommer snart mer
Inte lätt att förstå hur jag tänkt utifrån bilderna men ungefär så här... Ena lagerplattan sitter fast i bilen, den andra skall gasfjädern trycka på. Dörren sitter i axeln som i sin tur kan glida genom lagret. Aja, det ger sig.
Nog för idag.