WS.7 (4gen) KnightRiderLEDs på gång...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Vad ful bilen är utan kjolar... Speciellt som SFC sticker ner en bit.
VARFÖR?!?!?
Det är visar ju att ägaren bryr sig mera om det som är viktig än vad som plast tillverkarna vill sälja, även om det tillför vikt så är det iaf saker som fyller en FUNKTION tillskillnad från kjolarna!
IHMO

;-)
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:
Vad ful bilen är utan kjolar... Speciellt som SFC sticker ner en bit.
VARFÖR?!?!?
Det är visar ju att ägaren bryr sig mera om det som är viktig än vad som plast tillverkarna vill sälja, även om det tillför vikt så är det iaf saker som fyller en FUNKTION tillskillnad från kjolarna!
IHMO

;-)
Magnus
Öhh... :que: Men jag tror jag fattar vad du menar...
Ful var väl en överdrift som var lite taskigt sagt mot de som har Formula. Ber om ursäkt :oops:
Men på TAn så är det en rad med hål i plåten som inte finns på Formula och Firebird.
SFC fyller en funktion, De är tex perfekta att palla upp bilen på :wink:
Bild

Slänger med en bild på Tranny pannan...
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

snyggt ...
Runn, jämfört med en lika gammal originalbil i bruksskick, vilket ser bäst ut på din bil;
utsida, insida eller undersida?
Schysst undersida kräver ju lite mer jobb lixom, men de bilderna man sett ser ju ok ut. Eller du ligger kanske inte med polervax under bilen ...
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Står du ut med Dina KB DB sfc's?

Har inte sett nån som monterat om behållt dom här, dom brukar vara bortkapade efter första halvåret!

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

BlackScissors skrev:snyggt ...
Runn, jämfört med en lika gammal originalbil i bruksskick, vilket ser bäst ut på din bil;
utsida, insida eller undersida?
Schysst undersida kräver ju lite mer jobb lixom, men de bilderna man sett ser ju ok ut. Eller du ligger kanske inte med polervax under bilen ...
Undersidan på bilen ser ut som ny, Bara bakaxeln som fått ett lager rost på sig. Funderar på att dra över den med hammarlack...
Lacken på bilen är dålig i mitt tycke tror ingen annan skulle bry sig men jag kommer att lacka om den. Insidan är kanon det är bara förarstolen som är något sliten på det vanliga stället.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Står du ut med Dina KB DB sfc's?

Har inte sett nån som monterat om behållt dom här, dom brukar vara bortkapade efter första halvåret!

Magnus
Det är inte KB DD utan SLP DD och jag har inga problem med dem.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Oki, vet du om det är nån skillad eller är KB bara kopior på SLP?

Folk brukar visst kapa ur dom när dom börjar bygga ordentligt avgas eller vill ta ur lådan.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Oki, vet du om det är nån skillad eller är KB bara kopior på SLP?

Folk brukar visst kapa ur dom när dom börjar bygga ordentligt avgas eller vill ta ur lådan.

Magnus
Om jag har fattat det rätt så var KB före SLP men jag vet inte vilken som är bäst.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Bild på mätaren som kommer att användas... Fast bakgrunden kommer att vara svart (men bytas mot silver).

Bild

Bild

Ja, Jag vet Ripper... Ripper kommer att skriva "Digitala är svåra att se värdet på i ögonvrån m.m.m."
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Runn skrev:Lacken på bilen är dålig i mitt tycke tror ingen annan skulle bry sig men jag kommer att lacka om den.
Hör med Timmy i klubben, han som hade den gula Formulan förut! Han har ju egen firma, där både lackas - å håll i er alla känsliga, stylas amerikanare, europeér och japs. www.ultimatestyling.se

Lite smygreklam då, jag kan starkt rekommendera honom, riktigt bra lackarbete av de delar som jag lämnat där!

Förresten Runn> Riktigt kexiga mätartavlor!! lika dyra som de ser ut?
Senast redigerad av adde den fre 21 okt 2005, 15:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

"Dra" hammarlack över bakaxeln är nästan i klass med att lacka delar på bilen med sprayburk.

Hammarlack innehåller silicon, vilket kan ge fiskögon på delar som är lackade med vanlig färg i dess närhet. Vilket kanske är tråkigt om man någon gång tänker vara seriös och snygga till stag och likande till axeln.

2k "billack" eller polyurethanfärg hade jag använt. Om man har tid att slipa, eller om ytan inte behöver vara hundra så vore en epoxygrund säkert bra på en axel.
polyfärgen säger vissa är för tät, andra säger att det är helt okej. Jag har själv använt den. Eftersom den inte låter metallen andras lika bra som tex bllack så kan fukten bli kvar. Men den är ruskigt slitstark och ger en bra yta.
I och för sig säger förmodligen nu andra i denna tråd att hammarlack är guds skänk från ovan..
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Melvin skrev:"Dra" hammarlack över bakaxeln är nästan i klass med att lacka delar på bilen med sprayburk.

Hammarlack innehåller silicon, vilket kan ge fiskögon på delar som är lackade med vanlig färg i dess närhet. Vilket kanske är tråkigt om man någon gång tänker vara seriös och snygga till stag och likande till axeln.

2k "billack" eller polyurethanfärg hade jag använt. Om man har tid att slipa, eller om ytan inte behöver vara hundra så vore en epoxygrund säkert bra på en axel.
polyfärgen säger vissa är för tät, andra säger att det är helt okej. Jag har själv använt den. Eftersom den inte låter metallen andras lika bra som tex bllack så kan fukten bli kvar. Men den är ruskigt slitstark och ger en bra yta.
I och för sig säger förmodligen nu andra i denna tråd att hammarlack är guds skänk från ovan..
Jag tackar för tipsen och ska gräva efter mer info om det. Den ser ju så tråkig ut nu. Är bakaxeln målad ifrån fabrik?
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Har väl nån variant av chassi black skulle jag tro.
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Har väl nån variant av chassi black skulle jag tro.
Ja kanske, Men det lustiga är att allt annat på bilen har färgen kvar, Panhard:en som jag bytta var ju jättefin och sitter på nästan samma ställe som bakaxeln.
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Kondens på en detalj som värmecyklas,,,,
en teori bara.

Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mangan skrev:Kondens på en detalj som värmecyklas,,,,
en teori bara.

Magnus
Ja, Det verkar vara en logisk teori som säkert stämmer.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

adde skrev:Förresten Runn> Riktigt kexiga mätartavlor!! lika dyra som de ser ut?
Ja de kostar en slant :wink: Men jag har fått bra sponsorrabatt :grin: Mot att jag gör lite reklam och ger dem lite bilder till deras hemsida.

Lite mer info om instrumenten... De kopplas ihop med PCM:n och då kan man välja mellan 21 olika parametrar, 2 samtidigt på varje mätare. Man kan även scanna DTC's (Diagnostic Trouble Codes) och radera koden med hjälp av menyn i mätaren. Bakgrunden kan bytas mellan negative och positive. Jag har beställt mina inställda på Metric :wink: Pris: 219 dollar styck.

RPM
MPH
Intake Air Temperature
Mass Air Flow Sensor Frequency
Mass Air Flow Sensor (lb/min.)
Engine Coolant Temperature
Injector Pulse Width (bank 1 and 2 if supported)
Long Term Fuel Trim (bank 1 and 2 if supported)
Short Term Fuel Trim (bank 1 and 2 if supported)
O2 Sensor Voltage (bank 1 and 2 if supported)
Manifold Pressure in PSI (Boost pressure for factory
turbo/supercharger applications)
Ignition Advance
Knock Retard
Engine Run Time
Battery Voltage
Transmission Temperature
Idle air Control Counts
Throttle Position Percentage
Throttle Position Voltage
Engine Load
Oil pressure (some 8 cylinder engines)

En annan snygg detalj (tycker jag iallafall) är att det står Pontiac när man vrider på nycklen :cool:

Alla mätare är slutsålda så de kommer inte på ett tag :sad:

Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Jag fick frågan hur jag ska kyla bromsarna. Det är en simpel idé men jag tror den kommer att funka ganska bra då vingen som styr in luften blir ganska stor. Jag har gjort en mall i papp för att se att den inte kommer att gå emot hjulet. Nu ska den bara tillverkas i rostfritt.

Skiss uppifrån...
Det blåa ska bort den biten gör ingen nytta ändå. Det röda är "vingen" som styr luften mot bromsskivan. Den röda biten kommer att kapas till så den kommer nära bromsskivan det går. De röda vingarna kommer att kopplas ihop och kanske byter jag ut hela original air dam:en.

Bild

Är det här en idiot-idé eller kan det funka? Vad säger ni bromsexperter (läs Ripper)
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

nja det e nog aerodynamic "experterna du ska konsultera ,, att du får kylning av fartvinden e ju som hans i greta men hur kommer aerodynamiken utveklas i dina hjulhus ? kan ju rent av bli en farlig upplevelse ,, kan inte påminna min en enda bil ( vare sig standard eller "racing" med dylig "justering" däremot kylkanaler riktade på samma sätt du ritat ,, som sagt DOWNFORCE e fina grejor :cool: man skulle enkelt med tanken kunna föreställa sig att den mängd luft som kommer in i dina hjulhus 2slår" i bakkant av hjulhuset och där tvingas nedåt och iomed detta "lyfter" frontdelen så du får lika högt framaxeltryck som en gammal bubbla .. tanken e inte helt svävande ..
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Nice

Inlägg av banka »

Riktigt fet bil, dock så slår ju hjärtat lite mer åt "raggarbilarna" 1 & 2 gen. Men som sagt...riktigt snyggt jobb på din transa :smile:

MVH Daniel
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

2 loud skrev:men hur kommer aerodynamiken utveklas i dina hjulhus ? kan ju rent av bli en farlig upplevelse ,, kan inte påminna min en enda bil ( vare sig standard eller "racing" med dylig "justering" däremot kylkanaler riktade på samma sätt du ritat ,, som sagt DOWNFORCE e fina grejor :cool: man skulle enkelt med tanken kunna föreställa sig att den mängd luft som kommer in i dina hjulhus 2slår" i bakkant av hjulhuset och där tvingas nedåt och iomed detta "lyfter" frontdelen så du får lika högt framaxeltryck som en gammal bubbla .. tanken e inte helt svävande ..
Nej det är för långsökt att det skulle kunna påverka. Framänden blir nog snarare ännu "tyngre" eftersom den blåa delen som tas bort original styr luften nedåt eftersom det ute i kanterna inte finns något hål för luften att komma upp som det finns imitten.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Runn skrev:
2 loud skrev:men hur kommer aerodynamiken utveklas i dina hjulhus ? kan ju rent av bli en farlig upplevelse ,, kan inte påminna min en enda bil ( vare sig standard eller "racing" med dylig "justering" däremot kylkanaler riktade på samma sätt du ritat ,, som sagt DOWNFORCE e fina grejor :cool: man skulle enkelt med tanken kunna föreställa sig att den mängd luft som kommer in i dina hjulhus 2slår" i bakkant av hjulhuset och där tvingas nedåt och iomed detta "lyfter" frontdelen så du får lika högt framaxeltryck som en gammal bubbla .. tanken e inte helt svävande ..
Nej det är för långsökt att det skulle kunna påverka. Framänden blir nog snarare ännu "tyngre" eftersom den blåa delen som tas bort original styr luften nedåt eftersom det ute i kanterna inte finns något hål för luften att komma upp som det finns imitten.
Mmmm det är din uppfattning men jag fattar inte hur du tänker .. den blå delen som pressar ner bilen tar du bort och då tror du att du får en högre downforce ?? hur tänker du då ? . men som sagt jag tror den blir lättare ( i höga hastigheter naturligtvis ) ska bli qul och få höra din uppfattning om/när du byggt och testat
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

2 loud skrev:Mmmm det är din uppfattning . men som sagt jag tror den blir lättare ( i höga hastigheter naturligtvis ) ska bli qul och få höra din uppfattning om/när du byggt och testat
Ja du kan ju ha rätt givetvis. Men du vet ju också vad fronten väger på de här bilarna.
Men sedan styr ju min front upp luft som original gick under bilen så lite lyft kanske får bilen att likna original mer. Men om man ska snacka lyft så borde nog min vinge som styr upp kylluften till kylaren sänka bilen mer eftersom den är bra mycket större än original men kjolpaketet sitter ju ivägen så jag vet inte skillnaden mot stock. :???:

EDIT: Såg att du la till lite i din post. Den blåa biten är ingen stor del av kylvingen och sitter i skuggan av WWfronten. Om den nu skulle gett nedåtkraft(jag tror dock att den ger uppåtkraft) så skulle det kompenseras av min större kylvinge.

Appropå kylvingen så är jag inne på att byta ut den mot rostfritt. Då blir den stadigare och kan inte vika sig bakåt. Nedre kanten måste dock bli i tjockt gummi eller plast så det kan ge med sig vid fartgupp.
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Bra frågor där med kylning Runn.
Har själv lite funderingar på hur jag ska fördela luften i min nya front.
In är ju en sak men jag är mera fundersam på hur man ska bli av med luften i tex hjulhusen :roll:
Ett luftintag bör väl ha ett luftuttag eller :que:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Pettersson skrev:Ett luftintag bör väl ha ett luftuttag eller :que:
Kolla bakom framhjulet :wink:

Bild
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

:eek: kolla där... snyggt :smile: jag skulle hellre se hålen från insidan i hjulhuset :oops: har du någon sådan bild :angle:

Jag har ju innerskärmar på min bil... har inte du det :grin:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Pettersson skrev:Jag har ju innerskärmar på min bil... har inte du det :grin:
Jo, Ingenting ungår dig Pettersson :oops: Hade tänkt att ta det här senare då jag inte har funderat klart över hur jag ska ha det... men här är en idé. :oops:

Jag vill inte ha ut vatten och skit utanför hjulhuset. Inneskärmen borrar jag hål i och sätter på insidan ett skydd kanske 10mm ifrån och lämnar öppet uppåt och åt sidorna så luften kommer runt men inte skräp och vatten. Hänger du med hur jag tänker :???:

Bild

Bara en idé om någon har en bättre så vore det tacksamt.
Har man hål på sedan av bilen så är det klart att de ska ha en funktion eller hur Ripper?
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Tycker det är en :idea: idé det är så jag har tänkt att lösa det på min bil oxå... det är ju inte så snyggt att sprida skiten på hela sidorna för att få lite mindre luft i hjulhusen :angle:

Tyvärr har skiten i tex vatten en bra förmåga att ta sig fram :sad:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Pettersson skrev:Tycker det är en :idea: idé det är så jag har tänkt att lösa det på min bil oxå... det är ju inte så snyggt att sprida skiten på hela sidorna för att få lite mindre luft i hjulhusen :angle:

Tyvärr har skiten i tex vatten en bra förmåga att ta sig fram :sad:
Genier tänker likadant :grin:

Ja visst kommer lite vatten att ta sig igenom, Men jag tror det som kommer förbi ramlar ner istället för att spruta ut. Givetvis kommer utrymmet bakom skärmen att målas med rostskyddsfärg. Får väl kolla upp om det behövs göras något hål så att inte vatten blir liggande.
Senast redigerad av runn den fre 28 okt 2005, 11:54, redigerad totalt 1 gång.
pettersson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Så original fyller dessa hål ingen funktion :eek: Är det bara styling :wink:
Det var jag övertygad om att dom gjorde... så dum man är :roll:
Skriv svar