firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- peter w
- Registrerad

- Namn: Peter Wikström #733
imponerande.bygget håller wärdsklass..intressant och se vilka bekymmer du råkar ut för vid inkörning för det är ju endel som är ändrat.snyggt jobbat..
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
Skaka tass kan vi nog fixa
Kanske tom en åktur 
Sådärja, skruvade ihop hela elsystemet igår till motorn (förutom generatorn som inte är på plats än). Vart lite pilligt men ganska kul

Lite stökigt blir det ju när man meckar, men tänk så fint det kommer att bli sen!

Hur mycket klarar en V-rem att böjas på andra hållet egentligen? Hade velat flytta upp servopumpen några centimeter men då kommer den ta i vattenpumpen.

Min tanke var att man hade kunnat sätta ett remhjul på skruven som sticker ut (kommer bli ett väldigt litet remhjul pga frigång!) och därefter flytta upp pumpen lite.
Pumpen måste upp för att få plats med generatorn undertill, annars kommer den ta i styrlänkaget.
vad händer om man snurrar generatorn åt andra hållet egentligen? Laddar den fortfarande då? Kan ju knappast stjäla effekt iaf

Köp inte Summits egna slang - totalt skit!
För det första var denna felmärkt (AN8, inte AN6 som jag beställde) och för det andra sitter det stålomspunna inte särskilt tight mot slangen, dvs hur man än kapar den fransar den upp ordentligt!
Denna slangen är inte unikl, all Summitslang jag fick i leveransen var likadan...

Enl. manualen ska det bara vara två sladdar på vattentempgivaren, men jag råkar ha tre.
har identifierat de två som ska gå till sprutet men undrar fortfarande lite över den tredje? brytare till fläkt eller nåt? Hur kollar jag vad den är till?
Sådärja, skruvade ihop hela elsystemet igår till motorn (förutom generatorn som inte är på plats än). Vart lite pilligt men ganska kul

Lite stökigt blir det ju när man meckar, men tänk så fint det kommer att bli sen!

Hur mycket klarar en V-rem att böjas på andra hållet egentligen? Hade velat flytta upp servopumpen några centimeter men då kommer den ta i vattenpumpen.

Min tanke var att man hade kunnat sätta ett remhjul på skruven som sticker ut (kommer bli ett väldigt litet remhjul pga frigång!) och därefter flytta upp pumpen lite.
Pumpen måste upp för att få plats med generatorn undertill, annars kommer den ta i styrlänkaget.
vad händer om man snurrar generatorn åt andra hållet egentligen? Laddar den fortfarande då? Kan ju knappast stjäla effekt iaf

Köp inte Summits egna slang - totalt skit!
För det första var denna felmärkt (AN8, inte AN6 som jag beställde) och för det andra sitter det stålomspunna inte särskilt tight mot slangen, dvs hur man än kapar den fransar den upp ordentligt!
Denna slangen är inte unikl, all Summitslang jag fick i leveransen var likadan...

Enl. manualen ska det bara vara två sladdar på vattentempgivaren, men jag råkar ha tre.
har identifierat de två som ska gå till sprutet men undrar fortfarande lite över den tredje? brytare till fläkt eller nåt? Hur kollar jag vad den är till?

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad

- Namn: Pär Haraldsson #721
Givaren/ Använd en värmepistol och multimeter, värm upp givaren medan du mäter med multimetern det är resistans du ska mäta, mät mellan chassiet på givaren och tråden du har över. Är det till kylfläkt så kommer den släppa igenom plötsligt nör du kommer upp till en ca 90 grader och är det till givare så kommer resistansen sjunka gradvis.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
degen: har tänkt på det, anläggningsytan blir för liten på veven då, samt att det inte riktigt finns plats på andra sidan motorn, där är redan trångt som det är.
racer: tack!
racer: tack!

Gilla på facebook!
- torquemaster
- Registrerad

- Namn: Tobbe
slang
All stålomspunnen slang fransar sig lätt när man kapar den. Visserligen kan summitgrejjorna vara kass men iaf.
Hiflex har bra slang, det vet jag. Jag jobbar där
Mvh Tobbe
Hiflex har bra slang, det vet jag. Jag jobbar där
Mvh Tobbe
Caprice sedan -89. 305" TBI/TH200R4
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Re: slang
Jag har kapat rätt mycket slang i mina dagar... och summitslangen är med råge den sämsta slangen jag stött på!Torquemaster skrev:All stålomspunnen slang fransar sig lätt när man kapar den. Visserligen kan summitgrejjorna vara kass men iaf.
Hiflex har bra slang, det vet jag. Jag jobbar där![]()
Mvh Tobbe

Gilla på facebook!
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Attans skit! Var det du eller jag som beställde slangen? *orolig*
Hur kapar du slangen?
Huggmejsel eller yxa brukar funka bra om man inte har en bra kap annars!
Vill HÖRA och SE den Nästa sommar!!!!!
Hur kapar du slangen?
Huggmejsel eller yxa brukar funka bra om man inte har en bra kap annars!
Vill HÖRA och SE den Nästa sommar!!!!!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jag virar många varv silvertejp, hårt kring slangen, sätter den i skruvstädet och kapar därefter med vinkelslipen och en smal klinga. Skär den halvvägs och vänder den sedan för att skära från andra hållet - detta för att slippa kanten när slangen börjar hänga och man missar några ståltrådar...Mangan skrev:Hur kapar du slangen?
Har gjort detta ett par gånger och kommit fram till att detta är den metoden som funkar bäst för mig iaf...

Gilla på facebook!
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Ja det är inga fel att göra så.
Hugg metoden mot ändträ var något jag tog till i brist på kap en gång och fungerade dra faktiskt.
Snart dags att gå ut och ta en bira efter jobbet och titta på folk i solen!
Hugg metoden mot ändträ var något jag tog till i brist på kap en gång och fungerade dra faktiskt.
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- royalsw
- Registrerad

- Namn: Hans Hofberg #42
- Kontakt:
skal!!!!! from OKMangan skrev:Ja det är inga fel att göra så.
medlem 42.
Ford Probe GT V6 ...an sa lange *s*
1999 Trans am, rod/// MTI air lid....BMR Tower Brace...
snart LM2 catback on
Ford Probe GT V6 ...an sa lange *s*
1999 Trans am, rod/// MTI air lid....BMR Tower Brace...
snart LM2 catback on
- torquemaster
- Registrerad

- Namn: Tobbe
slang
Vi kapar slangar med en kap som har en kapskiva som är otandad och helt i stål. Deng ger väldigt rena snitt. Tejpa slangen är ett bra trick för att undvika fransning.
Nåja, nog om det. Vad återstår med bilen igenligen?
Nåja, nog om det. Vad återstår med bilen igenligen?
Caprice sedan -89. 305" TBI/TH200R4
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
då så, dags för lite uppdateringar...

med motorn ilyft, visade det sig att viktminskingen var klart märkbar - bilen blev 50 mm högre i framvagnen än innan - så det blir att plocka ur fjädrarna och sänka den igen.

Har kopplas det elsystem, jag är rätt nöjd med kabeldragningen om jag får säga det själv

Den nya instrumentbrädan, det mesta är inkopplat nu... var ganska mycket jobb med det..

Det är trångt, men det går!!! Generatorn ville jag ha så lågt placerad som bara gick, den är tung och tämligen klumpig. Ju lägre, desto bättre. alubiten som den är fäst i, är bara en tillfällig grej, den riktiga ligger hos fräsaren för att tillverka spännspår.
Har under de senaste veckorna suttit och kikat på nätet efter headers och hittat två som jag tycker verkar vettiga. De första tillverkas av någon tjomme i staterna och är av typen 4-2-1, personligen gillar jag dem - de är genomtänkta, tar lite plats, och flödar fint!

problemet är att det typ är ett års väntetid på dem...
De andra är ett par Hedman Husler, traditionella 4-1. 1 7/8 primärer med 3,5" collectorer. Att hitta ett par equal length headers till D-portstoppar var svårare än jag trodde... det mesta är lite himpa-jimpa med olika längder osv och då kan man lika gärna köra med shorties eller originalrör...
Ligger lågt någon månad till innan jag börjar skruva igen, har som sagt nytt jobb och det tar mycket tid just nu.
Statusen för bilen är att fästet för generator och servopump nästan är klart, därefter kopplas det sista på elsystemet. Kylsystemet är kvar (ordna ett rör till undre passagen eftersom torrsumpspumpen sitter ivägen för att kunna köra med originalslang) och såklart - avgassystemet...
Om det finns tid framåt våren, tänkte jag lämna bort bilen för att få en ny bakvagn byggd, men som sagt, vi får se hur det ligger till med tid...

med motorn ilyft, visade det sig att viktminskingen var klart märkbar - bilen blev 50 mm högre i framvagnen än innan - så det blir att plocka ur fjädrarna och sänka den igen.

Har kopplas det elsystem, jag är rätt nöjd med kabeldragningen om jag får säga det själv

Den nya instrumentbrädan, det mesta är inkopplat nu... var ganska mycket jobb med det..

Det är trångt, men det går!!! Generatorn ville jag ha så lågt placerad som bara gick, den är tung och tämligen klumpig. Ju lägre, desto bättre. alubiten som den är fäst i, är bara en tillfällig grej, den riktiga ligger hos fräsaren för att tillverka spännspår.
Har under de senaste veckorna suttit och kikat på nätet efter headers och hittat två som jag tycker verkar vettiga. De första tillverkas av någon tjomme i staterna och är av typen 4-2-1, personligen gillar jag dem - de är genomtänkta, tar lite plats, och flödar fint!

problemet är att det typ är ett års väntetid på dem...
De andra är ett par Hedman Husler, traditionella 4-1. 1 7/8 primärer med 3,5" collectorer. Att hitta ett par equal length headers till D-portstoppar var svårare än jag trodde... det mesta är lite himpa-jimpa med olika längder osv och då kan man lika gärna köra med shorties eller originalrör...
Ligger lågt någon månad till innan jag börjar skruva igen, har som sagt nytt jobb och det tar mycket tid just nu.
Statusen för bilen är att fästet för generator och servopump nästan är klart, därefter kopplas det sista på elsystemet. Kylsystemet är kvar (ordna ett rör till undre passagen eftersom torrsumpspumpen sitter ivägen för att kunna köra med originalslang) och såklart - avgassystemet...
Om det finns tid framåt våren, tänkte jag lämna bort bilen för att få en ny bakvagn byggd, men som sagt, vi får se hur det ligger till med tid...

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
har inte räknat på det exakt, men kring 70 kg... och då kör jag fortfarande originalplåt överallt! 

Gilla på facebook!
- racer
- Registrerad

Ser bra ut, det är kul att lusten är tillbaka.
Nu har jag kommit på varför min är så hög där fram, allt onödigt tjafs har jag ju plockat bort så tack för att du skrev att din höjdes efter viktminskningen, det tänkte jag inte på.
Nu har jag kommit på varför min är så hög där fram, allt onödigt tjafs har jag ju plockat bort så tack för att du skrev att din höjdes efter viktminskningen, det tänkte jag inte på.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
nja, i ditt fall är det nog att dina bladfjädrar är muggiga... min bil var också så för längesedan.. 

Gilla på facebook!
- racer
- Registrerad

Har du haft bladfjädrar fram, hur gammal bil har du? 
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Nej, men din bakvagn är lägre än den borde vara, därför lutar bilen bakåt...
tänk lite innan du postar

tänk lite innan du postar

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Jo, det finns det... finns både inner och ytterskärmar i plast att införskaffa. Dock är de gaaaaanska tunga (pga tillverkaren inte verkar ha koll på vad de sysslar med..KBM skrev:Finns det plastframskärmar att köpa?Ripper skrev:har inte räknat på det exakt, men kring 70 kg... och då kör jag fortfarande originalplåt överallt!

Gilla på facebook!
- kbm
- Registrerad

- Namn: Johan Östlund #53
- Kontakt:
Hittar du yttre och innre skärmar i plast så säg till. Jag är också intresserade av det. Lite för vikten men mycket för rost och underhåll.Ripper skrev:Jo, det finns det... finns både inner och ytterskärmar i plast att införskaffa. Dock är de gaaaaanska tunga (pga tillverkaren inte verkar ha koll på vad de sysslar med..KBM skrev:Finns det plastframskärmar att köpa?Ripper skrev:har inte räknat på det exakt, men kring 70 kg... och då kör jag fortfarande originalplåt överallt!), iaf de jag sett i Sverige. Men nu kom köplustan tillbaka, ska nog kolla vad staterna har att erbjuda idag!
Huven jag har är ju i plast så varför inte skaffa allt i plast=)
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
85Hk 150Nm på bakhjulet.
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Sådärja! Då ska man väl förhoppningsvis kunna presentera någorlunda regelbundna uppdateringar i tråden. Har tagit en paus pga många saker som hänt under de senaste månaderna. Bla har flickvännen flyttat till London vilket gör att man måste åka dit ett par helger i månaden också (och då hinner man ju inte mecka), har skaffat jobb som innebär att det är stört omöjligt att hinna skruva något på vardagkvällar... Men någon helg då och då ska nog inte vara omöjliigt! 
Var ute i garaget igår och började sätta mig in i var jag var när jag slutade, vad som var kvar att köpa och hur mycket det är kvar innan uppstart.
det är faktiskt inte så där jättemycket kvar, ska dra bränsleledningar, skaffa en lämplig pump, dra några av de sista slangarna till torrsumpen, koppla in lite el (det är iof lite pill med det
någon som vill hjälpa till?
), bygga avgassystemet och tillverka en luftburk.... .... typ..
sen är det ju lite småsaker här och var också
Nåja, började med att sätta ihop drivningen till oljepumpen.
drivningen sitter med två stift i svängningsdämparen och sen är skruven tänkt att hålla ihop paketet så att det inte trillar sönder...

Fick en annan glad nyhet idag också. Det blir med all sannolikhet custombyggda headers!
Var ute i garaget igår och började sätta mig in i var jag var när jag slutade, vad som var kvar att köpa och hur mycket det är kvar innan uppstart.
det är faktiskt inte så där jättemycket kvar, ska dra bränsleledningar, skaffa en lämplig pump, dra några av de sista slangarna till torrsumpen, koppla in lite el (det är iof lite pill med det
sen är det ju lite småsaker här och var också
Nåja, började med att sätta ihop drivningen till oljepumpen.
drivningen sitter med två stift i svängningsdämparen och sen är skruven tänkt att hålla ihop paketet så att det inte trillar sönder...

Fick en annan glad nyhet idag också. Det blir med all sannolikhet custombyggda headers!

Gilla på facebook!
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Om personen i fråga kan svetsa rostfritt blir det så, om han kan bygga i inconel eller titan blir det så, om han bara kan bygga i bonnjärn.... får det bli det....Runn skrev:Nice, RostfriaRipper skrev:Fick en annan glad nyhet idag också. Det blir med all sannolikhet custombyggda headers!
Mer info kommer när jag börjat på det.

Gilla på facebook!
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Inconel blir dyrt, men fränt!
Vad skall du ha för luftburk?
Skönt att se att du orkar igång igen!
Magnus
Vad skall du ha för luftburk?
Skönt att se att du orkar igång igen!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Kååååålfäjber!Mangan skrev:Vad skall du ha för luftburk?
Men det blir till våren när det blir lite varmt igen.

Gilla på facebook!
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Cowl induction?
menar sen du ändå kapat upp frisklufts intaget får oljetanken!
Magnus
menar sen du ändå kapat upp frisklufts intaget får oljetanken!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird