firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

2 loud skrev:det är ju dom här gångerna man börjar undra , det finns kompletta NYA karosser att köpa från usa , undrar hur TOTALEN skulle se ut rent Ekonomiskt om man räknade på den , fast det är ju svårt att sätta ett pris på sin egen tid
Jag hade verkligen inte bangat för en sprillans ny kaross. Särskilt inte med tanke på hur mycket som är kvar att göra på befintlig.
Vet inte riktigt om det finns en till gen2, men gen1-karosserna har rätt många klagat på att de har taskig passform bla. Fullt förståeligt, firman so tillverkar dagens karosser har nog inte riktigt samma volym och resurser som GM hade...
Dessutom kostar det nästan lika mycket att plocka hem en ny kaross, som det gör att ta hem en till bil.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6304
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av mangan »

2 loud skrev:det är ju dom här gångerna man börjar undra , det finns kompletta NYA karosser att köpa från usa , undrar hur TOTALEN skulle se ut rent Ekonomiskt om man räknade på den , fast det är ju svårt att sätta ett pris på sin egen tid
Har dom börjat pressa 2gen karosser med? Vilka? Dynacore har 69'n med den passar rätt illa på Anders hjulupphängning nu tror jag. Den tar dom $12500 har jag för mig.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Och det är väl bara camaron dessutom?
Nåja, det blir iaf ingen ny kaross till det här projektet.
Mangan skrev:den passar rätt illa på Anders hjulupphängning nu tror jag
Den passar rätt illa med alla mina andra delar också. :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6304
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av mangan »

Nej då dom har fåglar med, men som sagt bara 69'r om dom inte börjat med andra, och det hade ju ev Åke hittat!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Dags att summera lite, kanske?

I september förra året såg projektet ut så här;
Bild
Ganska nära nollpunkten tänkte jag och konstaterade att det väl inte kunde bli så mycket värre än såhär. Den mesta rosten var lagad och endast några mindre detaljer kvarstod innan karossen var färdig för blästring och grudning. Håhåjaja vad fel jag skulle ha om att den nästan var klar. Om jag bara hade satt mig ner och faktiskt tänkt efter vad som kvarstod hade jag snabbt insett och planerat om. Ingen större skada skedd egentligen att det drog ut på tiden. Än så länge ligger jag ganska rätt i tidplanen... Men det är ju alltid trevligt att blir klar snabbare än vad man trodde. Ingen risk att man blir det i detta projektet dock. :lol:

Bild
I november byggdes torpedväggen om för att kunna flytta tillbaka motorn sammanlagt 18cm. Torpedväggen är inte tillbakaflyttad 18cm, men från början satt bakersta punkten på blocket 15cm framför torpedväggen, så genom att göra en ny kardantunnel fick jag dessa centimetrar gratis. Utrymmet för pedaler är fortfarande orört, även om det innebar att motorn hamnade 3cm längre åt passagerarsidan. Vilket iof inte gör något för viktfördelningen eftersom det sitter en 80 kilosklump i förarsätet...

Bild
I december höjdes kardantunneln en knapp decimeter - eftersom karossen har hamnat betydligt lägre än tidigare, hamnar hela drivlinan mycket högre upp. Det innebär den här typen av problem... De flesta panelerna i karossen har numera modifierats på något sätt. :roll:

Bild
Januari och februari spenderades framför datorn istället, men i slutet av februari började det trilla in lite delar till bakvagnsupphängningen.
Bild

Bild
Februari och Mars gick åt till fortsatt pul med bakaxel och fixtur för att svetsa denna.
Bild

Bild
En hel del detaljer har omarbetats för bland annat anpassningen till centrummutterfälgar...
Här är bland annat naven som borrats om till 5x108, 5x120 och 5x130 - lika bra att skaffa sig lite möjligheter när man ändå håller på. :cool:
Bild
Bild

Bild
April gick åt till att färdigställa centrummutterlösningen. Färdigställa... :roll: Jo, tjena. Finns inget som är färdigt just nu - det mesta väntar på ytbehandling, svetsning, svarvas ner någon tiondel eller kompletteras med fler detaljer när jag kommer så långt... Men någon gång blir det väl klart som sagt. :roll:
Bild

Bild
Bakvagnen blev faktiskt klar för montering i april vilket kändes sjukt najs. Det var en ganska stor motivationshöjare eftersom det mest svetsats rostig plåt tidigare.
Dedion med justerbar camber och caster. :cool: Jag är nöjd med lösningen, sen får vi se hur det uppför sig när saker o ting börjar flexa lite men jag tror starkt på konceptet.
Bild

Bild
Obligatorisk bild med bakvagnen monterad. Känslan var på topp den kvällen.
Bild


I maj hann länkarmarna till bakvagnen byggas klara innan ett gäng jobbresor och annat tog det mesta av min fritid.
Bild


Bild
Därefter blev det uppehåll i bilskruvandet innan projektet så sakteliga började ta fart i augusti igen. Det var då "det lilla" skulle färdigställas på karossen för att kunna få iväg den till blästring. "Det lilla" växte ganska stort till "Det never ending rostlagning evigheten"... :roll:
Bakstammen, båda skärmspeglarna och yttre halvorna på hjulhusen behöver en rejäl översyn. Utöver det finns där ett helt gäng småplåtar som också behöver bytas. Eftersom det blir en del ombyggnation, blir det ju även en del egenbockat... Tidskrävande med andra ord.
I dagsläget skall den sista handpåläggningen göras på bakstammen innan den svetsas fast. Därefter är det plåten bakom skärmspeglarna som skall göras färdigt och sen är det dags att bita i nästa problem - eftersom karossen blir låg måste skärmkanterna höjas och det orkar jag nog inte göra i plåt. Inte efter ett par hundra timmars rostlagning sedan i början av augusti i alla fall... Kikar just nu på lite olika varianter, men det lutar antagligen åt att en kolfiberbreddare limmas på karossen och sen lackas allt för att det ska se någorlunda original ut. Ska bara undersöka det där med sprickrisken innan jag bestämmer mig. Jobbigt om färgen spricker efter ett par månader. :roll:
Bild
Bild
Bild


Sen kom jag över en 100-liters ATL cell för några veckor sedan till ett riktigt vrakpris. Kommer passa finfint i Pontiacen. Få se nu, 100 liter... Då kommer man åtminstone 55-60 mil på en tank. ;)
Bild

Det var väl allt än så länge. Det finns betydligt mer läsning samt bilder på hemsidan http://www.propontiac.com för den som är vetgirig.
För den som vill följa projektet, är det en bra idé att skriva in sin e-mailadress på hemsidan för att på så sätt få nyhetsbrevet i mailkorgen istället.

För närvarande är det fortsatt arbete med karossen som hägrar tills minusgraderna blir påtagliga. Under vintermånaderna blir det framvagnsbygge och till våren är det väl dags att fortsätta med karossen :roll:
Ja, rörram hade säkert varit en smidigare och snabbare lösning så här i efterhand, men å andra sidan hade ju inte bilen blivit ombyggt fordon då... Veteranbil är rätt najs trots allt. I alla fall försöker jag intala mig det för att rättfärdiga alla de hundratals timmars plåtarbete som karossen hittills tagit.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

Anders kan du inte ladda upp lite bilder på din motor när du byggde insprutning, särskil på hur du löste det med ev triggerhjul osv??
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Det skulle jag väl kanske kunna göra!

Ska gräva lite i fotobiblioteket här hemma och se vad jag kan hitta! Återkommer :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

tack jätte snällt av dig, jag håller på att samla på mig delar till sprutet nu, så förhoppningsvis har man en kompressormatad och insprutad v8 nästa sommar!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Slumpad ordning:

(värst vad körsugen jag blev nu när jag såg bilder på motorn!)

http://imgur.com/a/vTvP2#6

Funkar det där?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av 2 loud »

aasmilyy skrev:tack jätte snällt av dig, jag håller på att samla på mig delar till sprutet nu, så förhoppningsvis har man en kompressormatad och insprutad v8 nästa sommar!
Jag har ett flång nytt holly 950 comander ligger ,, visserligen passar inte insuget men allt annat runtomkring om det kan vara intressant ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

okej åke, men tyvärr har jag redan handlat ett sprut (vems) pga att jag har en i min närhet som hjälper mig med mappningen, annars hade det blivit dta s80pro
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

jodå det hjälpte med lite tips och lösningar, har du 36-1 hjul på veven? hur har du fäst detta? och får du samma spårnig på remskivorna om den är bultad i dampern, det jag hört om att sätta den i dampern så är de jätteviktigt att få hjulet centrerat inom 0.07mm, hur löser man detta isåfall?

ser ju ut som du fräst ut fästet själv till sensorn , har du möjlighet att göra en sådan till mig? alt sälja den du har kanske

sen kommer jag ju köra med fördelare, och då ska väl man bygga om en hei fördelare så den ger 1signal?

vet du hur man gör detta, alt nån länk till nån how to guide,¨

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

ANDERS!!!!!!!!!!!!

kan du fixa ett triggerhjul till mig med 4 tändpunkter på?? 36-1 hjulet jag köpt funkar inte. kommer att köra med en Honeywell 1GT101 givare till sprutet.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Får väl uppdatera lite som tack för hjälpen med bussningstipsen. ;)

Bild
Den skarpsynte ser att bubblan i golvet för påfyllningsröret till tanken har försvunnit. Eftersom ATL-cellen hamnar högre upp än det gamla påfyllningsröret lades bubblan helt enkelt igen. Det ger ett något mer kvadratiskt bagageutrymme och den lilla plats som kommer bli över efter att tanken installerats kommer, tack vare detta, rymma tre mjölkpaket istället för två. :roll:

Bild
Verklighetsbaserad sprängskiss för att förstå hur det hela är tänkt att fungera. Stötdämpare ute i kanterna och diffinfästning i mitten. Stötdämparna är endast tillfälliga, de riktiga har inte köpts än.
Monterat och klart på nedre bilden. Det nedersta tvärstaget sitter dock inte på plats (det ska sitta horisontellt)
Bild

Bild
Första grundfärgen på karossen! Detta var ett stort motivationssteg för mig när en yta på över en kvadratmeter fick en enhetlig färg. :lol:

Bild
Rostlagningen blev i princip klar två dagar innan jul. Med "i princip" menas att helsvetsning är kvar, men alla paneler sitter fast i alla fall.
Rostlagningen har varit något av det drygaste jag någonsin har gjort med en bil. Jag är förvisso ganska noggrann och därmed inte särskilt snabb, men totalt tog det 10h/dag sex dagar i veckan i tre veckor, samt därefter ganska exakt sex månader med ett 10h-pass en helgdag i veckan och ett 6h-pass en vardag i veckan. Extremt drygt och motivationssänkande. Men nu är det som sagt färdigt. Nästan. Typ. Eller nja, där finns nog lite kvar här och där. Och någon annanstans ockås typ. :roll:
Rost vilar aldrig, men (nästan *host*) all synlig rost är numera borta i alla fall... :roll:

Bild
För att fixera skärmen valsades plåten så att den nya skärmen hamnade ovanpå. Därefter skruvades plåtbitar ovanpå för att lyfta den gamla plåten och samtidigt sänka den nya till "rätt" nivå. Kanske lite svårförklarat, men det blev i alla fall en flytande fixering vilket visade sig fungera extremt bra. Ytan slog sig inte märkbart i alla fall

Bild
En liten surftur till racecarsdirect.com renderade i oanvända Penske 8100-dämpare. Hade helst velat ha Öhlins-dämpare men priset för dessa var helt enkelt för bra för att motstå. Penskedämpare är nog tillräckligt bra för mig, jag tror inte jag kan göra ett blindtest i alla fall. Dessutom passar det ju med amerikanska dämpare på en svängjänk. :cool:

Bild
Finns det inte i CADen, finns det inte på riktigt... :lol:
Klart man måste ha dämparen i assemblyn liksom.

Bild
Snickrar lite på en bromsvåg som jag kan ha efter bromsservot också.

Bild
Man kan tycka att det hade varit läge att bygga en helt ny framvagn, från scratch, eftersom den befintliga i folkmun benämns som "kass". Med kass menas att den snarare påminner om en blöd handduk i vridstyvhet än en framvagn. Egen framvagn hade såklart kunnat konstrueras mycket bättre och extraarbetet hade varit minimalt jämfört med en version som är baserad på originalramen. Dock handlar det igen om kompromisser - för att bilen skall kunna registreras som ombyggt fordon, måste delar av originalkonstruktionen finnas kvar. Det innebär alltså att man får göra det bästa av den befintliga situationen.

BildBild
Eftersom bilen kommer bli låg och där original finns ca 25mm luft mellan kaross och subframe var dessa millimetrar väldigt mycket värda. Därför studerades det noga hur nära subframen egentligen kunde komma karossen - varenda millimeter som sparades har man igen i intjänad markfrigång. Efter noggrannt måttande kunde det konstateras att med viss urkapning (skall svetsas ihop senare) gick faktiskt ramen att montera kloss intill karossen.

Bild
Tadaaah! Tack för de 25 millimetrarna :up:

Bild
Som sagt, finns det inte i CADen, så finns det inte på riktigt. ;)
Den runda pinnen är vevaxelcentrum, försöker hålla lite koll på var motorn hamnar och vevaxeln är lämplig referens.

Bild
Fälgen har jag sedan innan, bromsoket likaså. Satte upp det i datorn för att hitta min-måttet mellan fälg och bromsok (och indirekt scrub-radien)

Bild
Scrubradie "typ" 30mm alltså. Hade gärna haft mindre, men det är ju i alla fall bättre än originalets 120 mm :roll:
De snea svarta linjerna är för att kolla bärarmsutslaget vid max fjädringsväg så att det inte tar i fälgen eller liknande.

Bild
Med undre kulleden bestämd i X- och Y-led, samt spindeltapslutningen bestämd var det enklare att placera övre spindelleden med tanke på att det endast kunde ske längs spindelaxellutningen. Ha i minne att länkarmarna (linjerna) bara är utkastade än så länge, så om geometrin ser knasig ut kan du tänka på att det är nästa grej att grotta ner sig i. På bilden är hjul och subframe utplacerat för att förstå de fysiska begränsningarna för hjulupphängningarna. Känns liksom jobbigt att behöva sänka ner övre bärarmen i rambenet eller liknande bara för att man inte tog hänsyn till det när man ritade geometrin. ;)

Bild
Och eftersom höjden på nedre länkarmen är spikad, kunde styrväxeln placeras ut. Istället för originalets styrsnäcka, blir det en kuggstångsstyrning istället. Kuggstången hamnar i höjd med nedre länkarmen. Ibland placeras den någonstans mellan övre och undre, men i detta fallet är det extrema utrymmesbekymmer (det är främst de nedre hästarna i motorn som är i vägen, så om den trimmas ner i framtiden ska jag ta bort dessa först) som gör att den måste hamna under tråget. Bonus med styrväxel monterad i samma höjd som länkarmen - blir bra kontroll över bumpsteer bland annat.


Så, det var väl de senaste två månadernas arbete.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
dp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3723
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
Namn: Daniel Persson #239
Ort: Gävle

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av dp »

Blir sjukt imponerad av den här tråden/bilen! Har vi nånsin i forumets historia haft en så omfattande byggnation med liknande beskrivande inlägg? Den där bilen ska ha genomskinlig kaross så man kan se alla detaljer under skalet,

Ritningarna ser verkligare ut än de flesta riktiga bilder man ser så antingen har vi andra dålig kamera eller så har Jeppsson för mycket dåtid på jobbets CAD-dator.

En normal människa orkar inte fullfölja ett sånt här projekt så du har alla förutsättningar att klara det :razz:
Pontiac Trans Am LT1 - 94
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av 2 loud »

ja det är tur att han är så pass ung så det finns iallfall en teoretisk möjlighet att han ska hinna få ihop den innan det blir dags att Åka lång svart limonsine till den sista vilan :lol: :lol:

det slog mig just ,, "får man ta CAD.en med sig in i himlen "
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av aasmilyy »

inga problem, cad+pallbockar får plats i trälådan! :lol: :lol: :lol:
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av bosseh »

Vore kul att få se budget vs actual cost!? Samt beräknad totalkostnad exkl. eget arbete. Och nej, vi har inte tidigare sett nån sån här ingående och detaljerad beskrivning av bilbygge i klubben så länge jag minns!

All heder åt byggarn och jag tror att kärran blir klar innan det är dax för vertikal avfärd!

/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av azguz »

Jag tror att Jeppson i slutändan både spar tid och pengar genom att jobba fram konstruktionen i CAD istället för en massa onödig trial and error... För att inte tala om att det blir en gedigen merit i meritlistan :)
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
jonas2008
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3158
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 14:53
Namn: Jonas Eriksson #3
Ort: Malmö

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av jonas2008 »

Även jag är imponerad. Mycket proffsigt intryck. Vi kanske tom får njuta av det färdiga mästerverket på klubbens 35-års fest!?
TA 2001
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Tack för alla kommentarer! Roligt att projektet uppskattas! :cool:
även om Åke häcklar som vanligt ;)

BosseH skrev:Vore kul att få se budget vs actual cost!? Samt beräknad totalkostnad exkl. eget arbete. Och nej, vi har inte tidigare sett nån sån här ingående och detaljerad beskrivning av bilbygge i klubben så länge jag minns!

All heder åt byggarn och jag tror att kärran blir klar innan det är dax för vertikal avfärd!

/ BosseH
Sånt där är ju lite känsligt, men jag håller koll på varenda investerad krona i projektet. Från däck, till sprayburk, till verktyg.
Det är ett budgetprojekt, men kanske inte ett budgetprojekt i traditionell bemärkelse. Alltså blir det liten budget i förhållande till mycket prestanda snarare. Jag har inte råd att köpa mig en färdig bil med liknande prestanda, så jag får bygga en egen.
Jag har en uppskattad slutsumma, som jag för närvarande är ganska långt ifrån. I princip alla dyra saker är inköpta (stötdämpare, bromsar, hjul etc), kvar är stolar, bälten och elsystem som dyra utgifter och sen såklart alla småsaker som man avfärdar som försumbara kostnader. ;)
DP skrev:eller så har Jeppsson för mycket dåtid på jobbets CAD-dator.
Bara ett litet politiskt korrekt förtydligande: Det må vara min jobbdator, men allt PontiacCADande sker på fritiden.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

azguz skrev:Jag tror att Jeppson i slutändan både spar tid och pengar genom att jobba fram konstruktionen i CAD istället för en massa onödig trial and error... För att inte tala om att det blir en gedigen merit i meritlistan :)
Man spar både tid och energi på att rita det först i datorn... Det är ganska motivationsdödande att testa allt i verkligheten och behöva kasta bort det. Dessutom är det väldigt svårt att åstadkomma den här typen av komplexa projekt om man är ensam. Visst, många jänkbyggen är gjorda utan CAD, men där rör det sig om helt andra resurser både i tid, pengar och antalet inblandade personer.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av 2 loud »

jag tycker du ligger och balanserar i ditt bygge lite mellan super och "det får duga" det är väl det enda jag kan ha kritik emot , vikt är A-O i såna här sammanhang och väldigt svår att korrigera i efterhand . ta tex skillnaden i vikt på ett golv i plåt vs ett i aluminium .. det är ju inte bara vikten som skiljer utan oxå hur resten av bilen/komponenterna kommer uppföra sig

det är lite sånt här som gör att jag tycker att det är ett superhäftigt bygge ... Men .... risken att du kommer bygga ytterligare en bil känns microskåpisk så go all in redan på den här :flexion: :flexion:


och CAD är ju både häftigt och tidsbesparande men sen krävs det att det kommer ur datorn oxå
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av azguz »

Anders > 1G skrev:
azguz skrev:Jag tror att Jeppson i slutändan både spar tid och pengar genom att jobba fram konstruktionen i CAD istället för en massa onödig trial and error... För att inte tala om att det blir en gedigen merit i meritlistan :)
Man spar både tid och energi på att rita det först i datorn... Det är ganska motivationsdödande att testa allt i verkligheten och behöva kasta bort det. Dessutom är det väldigt svårt att åstadkomma den här typen av komplexa projekt om man är ensam. Visst, många jänkbyggen är gjorda utan CAD, men där rör det sig om helt andra resurser både i tid, pengar och antalet inblandade personer.
Lite som att jag tränar RC helli i emulatorn ist för IRL. Betydligt billigare och tidsparande att bara trycka på space vid en crash ist för att köra hem, beställa delar, och bygga och schystera den trasiga hellin :bash:

Det är förövrigt skitkul att läsa den här tråden och följa projektet! Se först delarna i datorn och sen få se det lira fin fint ihop IRL.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

2 loud skrev:jag tycker du ligger och balanserar i ditt bygge lite mellan super och "det får duga" det är väl det enda jag kan ha kritik emot
"Det får duga" handlar om oundvikliga kompromisser. Till skillnad från många andra försöker jag vara öppen med att jag kompromissar på vissa ställen. Det är delvis för att undvika fenomenet "monkey see - monkey do" och för att folk skall förstå när de tittar på bilden att det ser ut så av en anledning.
Kompromisslösa bilbyggen finns inte någonstans, oavsett vad byggarna hävdar. Allt handlar om att få till en tillräckligt bra kompromiss där prioriteringen är rätt - tex om kurvtagning är viktigt kan man behöva kompromissa med greppet rakt fram osv. Är väghållning väldigt viktig kommer man få göra avkall på komforten osv. Ett bilbygge handlar helt enkelt om prioriteringar - vad som är viktigast. Det som inte är lika viktigt för bilens funktion, utseende eller vad man än håller på med kompromissas med. Om det är att man kör utan inredning för att spara vikt, eller tvingas flytta ett skruvhål 10mm från "den optimala" infästningen beror på detaljnivån. Men kompromisser finns som sagt i alla byggen.
2 loud skrev:och CAD är ju både häftigt och tidsbesparande men sen krävs det att det kommer ur datorn oxå
Jag förstår inte riktigt din tvivlan. I mina ögon trillar det bitar ur datorn i jämn takt...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donmartin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2038
Blev medlem: tis 06 jan 2004, 22:59
Namn: Ulf Persson #4
Ort: Öckerö

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av donmartin »

Anders > 1G skrev: Sånt där är ju lite känsligt, men jag håller koll på varenda investerad krona i projektet. Från däck, till sprayburk, till verktyg.
Det är ett budgetprojekt, men kanske inte ett budgetprojekt i traditionell bemärkelse..
Håll det bara hemligt för frun/flickvännen.
Riktigt imponerande projekt och beskrivning.
Du lyckas väldigt bra Anders.
/Don
Persson inte Andersson!
www.donsbild.se (Bara för windows-datorer).
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

DonMartin skrev:Håll det bara hemligt för frun/flickvännen.
Sånt där löser man enklast med två bankkonton. Ett officiellt och ett inofficiellt. När man handlar delar, tar man tex 10% från det officiella och 90% från det inofficiella kontot. På så sätt blir bilhobbyn billig i betraktarens ögon. :lol:

- Har du köpt nya fälgar nu igen? Vad kostade de den här gången då?
-*host* jodå, de var inte så farligt dyra faktiskt. Bara 3000:-...
:lol:

I övrigt börjar framvagnsgeometrin bli klar. Lite småjusteringar kvar innan jag är helt nöjd men under nästa vecka borde den spikas. :cool:
Och övre bärarmen hamnade såklart mitt i rambenet när geometrin var tillfredställande :roll: Så det blir att plocka fram stora kapklingan på vinkelslipen... :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av northernv8ilk »

Anders > 1G skrev: Bara ett litet politiskt korrekt förtydligande: Det må vara min jobbdator, men allt PontiacCADande sker på fritiden.
-"Anders, kan du komma in på mitt rum? Jag vill tala med dig." //Chefen :cool:

Riktigt gott jobbat, det är kul att följa projektets framåtskridande! Keep going!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!

Inlägg av anders_1g »

Tack Ingemar! :cool:
BosseH skrev:Vore kul att få se budget vs actual cost!? Samt beräknad totalkostnad exkl. eget arbete.
Utan att nämna några siffror, kan man ju i alla fall titta på förhållandet mellan de olika kategorierna. Bilen är ju långt från klar, där kommer tillkomma en hel del kostnader på karossen och elsystemet medan många bitar som rör chassiet i princip är färdiginhandlade. Tittar man på hjulen så står de för 25% av utgifterna än så länge. Bromsarna upptar nästan lika stor del av utgifterna, även om där är ett uppsättning extra bromsskivor inköpta för att lägga på hyllan. 30% är stötdämpare och "hjulupphäningar". Det senare är alltså hjullager, fästelement, material till bak- och framvagn osv. De sista 20% är de som kommer växa något mer under de kommande två åren. Där tillkommer så klart inredning, en bur i karossen osv, elsystem och slutligen ett par lite färg. Chassiet är inte klart än, så där är ju fortfarande utgifter. I slutändan gissar jag att det blir minst 60% av kostnaden som ligger på chassiet och resterande 40% på det som gör att den ser ut som en bil...

EDIT: Med tanke på DPs kommentar passade jag på att ändra rubriken. :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Inlägg av torbjorn »

Jaså, jaha.
_________
berget.info
Skriv svar