Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Inlägg av azguz »

Nu blir jag förvirrad då spindelled är axeln och järnklumpen som ok osv sitter på.. men får en känsla av att ni menar kulbult?
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
hardly
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av hardly »

"järnklumpen" är spindeln och den sitter i en övre och en undre spindel-led. Edit: detta gäller på dubbel A arms framvagnar. En modernare framvagn typ McPehrson har bara en nedre spindel led
Senast redigerad av hardly den tor 06 dec 2007, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

azguz skrev:Nu blir jag förvirrad då spindelled är axeln och järnklumpen som ok osv sitter på.. men får en känsla av att ni menar kulbult?
En led är något som har frihetsgrader i fler än en riktning. Axeln som hjullager monteras på är en axel, inte en led.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hansen tar 295, för 5-6 år sedan köpte jag från Norrlands Custom o då gick den på 340 spänn inkl klubbrabatt. Att länkarm med led till min Audi kostade 2.500 spänn gör också att jag tycker att en spindel/kulled för priset av sex pizzor är prisvärt...

Vi talar ändå om en bil som inte är direkt överrepresenterad i den svenska bilparken.

Azguz: Du har rätt i att det är kulleden jag menar. Kulleden i detta fall kallas allmänt för spindelled då själva spindeln (järnklump etc. som hjulet sitter i) sitter fast i den. Kulleder används även till de yttre styrlederna men brukar då kallas P-ändar etc.. Kärt barn har många namn på verkstadsgolvet.

Har iaf pressat ut ena bussningen ur första främre bärarmen, bussning nr två sitter dock som gjuten så där krävs rent våld.
Har även modifierat de nya polyurethanebussningarna genom att borra/gänga ett hål för smörjnippel. Vill inte ha sqeak, sqeak i guppen pg.a. torra polybussningar.

Ska ev. måla lite fler delar ikväll inför slutmonteringen - svårt att hinna med sånt just nu.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jaha, så var man där igen då....
Köper delar på löpande band.

Idag handlade jag en handfull pneumatiknipplar o slang som ska ersätta de gamla anslutningarna med slangklämmor som inte håller tätt.. Blir finfint... O-ringade saker med snabbkopplingar. Nu ska det inte bli läckage på de delarna i alla fall, har haft problem tidigare.

Igår demonterade jag andra bussningen i a-armen samt pressade in de nya polybussningarna som även moddats för smörjnippel. En M12 gängstång och en hammare gjorde underverk. Inte behöver man en press för detta. Kanske blir svårare med bakre länkarmarna, vi får se.

Till våren åker nog motorn ur för att jag ska komma åt rambalken ska blästra och måla den.. Behöver även modda lite plåt för att kunna montera bautaintercoolern som precis ska till att beställas från KL-racing. En stor oljekylare åker med i samma paket. Ska bara komplettera med ett wåfflaelement mellan block o filter från någon annan firma. Givetvis blir det pressade slangar för detta - men det tar jag då i vår..

Monterade den nya bromsslangen igår, blev skitbra - kunde tom använda det klämclips som originalslangen satt med för att hålla fast den där slangen kopplas ihop med bromsröret. Tack Hydroscand för den kopplingen.

Imorgon bär det av till Uppsala o ett besök hos Handelsstål. Ska köpa material för att göra en Wonderbar till framvagnen.
Har jag tur kanske jag även "hittar" lite rostfritt material till tryckrör/avgassystem - ska försöka få tag i begagnade rörbitar.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

v8guy skrev:Ska köpa material för att göra en Wonderbar till framvagnen.
Va e en wunderbaum till framvagnen för någe? :blink:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hehe, funderade ett tag på om jag skulle vara dryg och säga: SÖK på nätet, men kom att tänka på att det kanske är fler som undrar.

Den s.k. wonderbar:en satt på vissa f-bodys av 3e gen. Det är ett stag som sitter monterat i samma fästen som den främre kränghämmaren. Den stadgar alltså upp ramen framför mcphersson benen, i nederkant.
Ungefär som ett fjäderbensstag..

Så man monterar kränghämmaren under denna tingest.
/A
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
stefan h
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1737
Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
Namn: Stefan Hörström #305
Ort: Linghem
Kontakt:

Inlägg av stefan h »

Typ denna som BlackScissor har?

Bild

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=14968

Stefan H
FIREHAWK 2002
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Aha, då blev man ännu ett snäpp klokare! Tackar!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Sådärja, var till Uppsala o handlade. Materialet till Wonderbaren kostade ca 140 spänn. Inte en sån där jättevinst då Spohn tar USD 60 för en som är målad o klar. Men med frakt etc. så blir det mer pengar..

Det roliga är ju ändå resan till färdig produkt, att ha gjort sakerna själv.

Bolt ons är inte för mig.

Var även förbi en materialskrot för att leta upp lite rostfritt, hittade skitfina raka rör i dimension 75mm upp till 125 mm. Många meter låg där. Tyvärr var de "instuckna" ca 3 meter upp i den 7-8 meter höga brontosaurushögen med rostfritt.
Jag ansåg att mitt liv var värt mer än det man kan spara på att finna sådant i denna skrothög... Väldigt lite böjar låg där också, och det var dem som var målet med besöket. Jaja, bara o bita ihop tills vidare.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Sissådär, nu har jag beställt (h)julklappar till mig själv, bl.a. en sån här som syns nedan.
Feting med andra ord. Oljekylare är också med, lixom lite mätare etc.
Kul att få skatteåterbäringen i december..... Tjohoo!!!

Jag ska ev. mappa tillbaka bilen till bensin för att på så sätt kunna nyttja befintliga spridare när laddtrycket ökar. Samtidigt vette tusan om man vill. Med E85 har jag inte haft några spikproblem...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Jag blir inte riktigt klok på dig med dina målarpenslar som värsta bosse bildocktor ,, mappa tillbaka till bensin ?? varför ?? måste ju bli billigare att köpa nya större injektorer direkt och mappa e-85 än att köpa nya injektorer RENOVERA motorn och mappa tillbaka den på E-85 efter att du spikat sönder dina kolvar i nått underligt försök att spara några ören :roll:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Skall bli kul att se hur du monterar IC.... men du har kanske mer plats än en annan i sin bil......

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

2 loud skrev:Jag blir inte riktigt klok på dig med dina målarpenslar som värsta bosse bildocktor ,, mappa tillbaka till bensin ?? varför ?? måste ju bli billigare att köpa nya större injektorer direkt och mappa e-85 än att köpa nya injektorer RENOVERA motorn och mappa tillbaka den på E-85 efter att du spikat sönder dina kolvar i nått underligt försök att spara några ören :roll:
Vägen är målet.... IC:n är givetvis till för att minska spikningstendenserna den med, samt förbereda för mer laddtryck..
Jag är fortfarande osäker på om E85 är rätt väg att gå.. Det finns ju de som lyckas få ut 1900 häst med Shell's extrafina soppa och med måttligt laddtryck på V8:an..

Efter att ha läst på mer om E85 så blir man lite fundersam på om det är så lämpligt att hälla i en bil som från början gjordes för bensin. Tänker mest på flammpunkten för E85 kontra Bensin och i de olika temperaturer den är kritisk (läs på E85.nu isf att fråga mig, please). Borde dessutom byta ut slangarna+O-ringarna mot ditton som bättre tål etanolen. Vill inte ha läckage.

Så inte är det enbart för att "spara några ören" på att behålla nuvarande spridare jag funderar på att byta, utan även av ovannämnda anledningar.. Man vill inte elda upp bilen...

Om jag i framtiden väljer att fortsätta köra på E85 kommer jag att försöka byta ut samtliga delar/gummidetaljer till material som bättre tål etanol, jag vill inte ha okynnesläckage på bränslesystemet. Been there, will not do it again..

Skoj att du reagerar Åke, men jag hoppas att du nu förstår att jag inte försöker vara dummsnål i just detta ärende. :cool:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Niklas skrev:Skall bli kul att se hur du monterar IC.... men du har kanske mer plats än en annan i sin bil......
Tanken är att den ska in precis framför originalkylaren (har ju tagit bort AC-kondensorn), måste dock jacka ut i nederkant för att flytta bak kylaren ca en tumm. Blir någon form av ny gummilist uppe o nere samt något bultfäste för själva IC:n. Sen ska oljekylaren placeras på något svalt ställe samt att jag ska försöka pressa in två luftfilter under fronten också, med någon form av stänkskydd för vatten på vägen. Kommer bli TRÅNGT!

Rör ska dras från turboaggregaten till luftfiltren som mest troligt kommer att gå genom batterihyllorna alt. skärmkanterna. We'll see.
Snart är det för kallt för att jobba i garaget + att jag börjar jobba på riktigt till veckan.
Slut på ett halvårs föräldraledighet - vart tog tiden vägen.... :que:

BTW! När kommer du att få ge upp bilbyggandet pg.a. "förändringar"?
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

v8guy skrev: BTW! När kommer du att få ge upp bilbyggandet pg.a. "förändringar"?
Hmmm :roll: :roll: anders är "tvåan" på g för dig oxå ?

tänkte på din överskrift :oops: :oops:
Twin-Turbo Trans Am. Ny hårdvara på ingång... :oops: :oops:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

2 loud skrev: Hmmm :roll: :roll: anders är "tvåan" på g för dig oxå ?
tänkte på din överskrift :oops: :oops:
Twin-Turbo Trans Am. Ny hårdvara på ingång... :oops: :oops:
Nope, ingen fler kid än på ett tag. Fast man vet ju aldrig....
Med hårdvara menar jag IC, oljekyl etc.... till bilen. :cool:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Har ju kvar min AC osv så det är riktigt trångt.........

Till våren, så man har lite press att få ihop maskin tills dess......tänkte bygga annat :twisted: men planerna fick ju ändras en del nu........

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Delarna från KL kom på utsatt tid däremot har jag inte haft tid med bilen.

Var dock ut ikväll och skruvade lite. Tog bort fronten för att lättare komma åt att göra modifieringarna för IC:n, man vill inte börja med att stuka till flänsarna på den för att det är för trångt direkt..

Otroligt nog satt inte skruvarna speciellt hårt, ingen nämnvärd rost att tala om heller. Bilen är snart 24 år gammal så man har rätt att vara imponerad.

Verkar som IC:n blir monterad med anslutningarna nedåt isf i överkant som jag först hade tänkt. Det innebär en mindre modifiering av plåtramen som sitter runt kylarn/kondensorn. Fördelen blir att kylaren isåfall kommer att sitta på originalposition. AC:n är drygt dubbelt så tjock som AC-kondensorn som togs bort.. Isåfall blir det håltagning i batterihyllorna för tryckrören. Bilder kommer när jag tittat närmare på detta.
Ett krux blir att få till kryss-staget som sitter framför kylarna, jag blir ju tvungen att skära bort de nedre infästningarna för att få dit AC:n..
Troligen blir det ett nytt kryss-stag monterat på ett annat sätt.

Troligen dröjer det med uppdateringar nu då jobbet hägrar och det börjar bli kallt i garaget. Till nästa gång, ha en god fortsättning på julen och ett happy new year..

FRÅGA:
--------------
En fråga angående AN-nipplar, eller JIC som de också torde kallas.
Hur mäter man vilken storlek det är på dem? Mäter man på gängan, hålet, eller vad??? Oljekylaren har ca 9mm hål o gängans yttermått är nästan 19 mm.
PS! Visste ni att det kommer att födas otroligt många noll-åttor nästa år?
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

v8guy skrev:Hur mäter man vilken storlek det är på dem? Mäter man på gängan, hålet, eller vad??? Oljekylaren har ca 9mm hål o gängans yttermått är nästan 19 mm.
Hittade infon jag sökte. Man mäter på ytterkant gänga så 19/25.4 = 0.748 alltså 3/4" vilket motsvarar JIC-08 "AN-08". Infon hittade jag hos: www.roadster.se
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

1.5 timme garagetid resulterade att intercoolern placeras med anslutningarna uppåt. Klippte fyra snitt i plåten runt gavlarna till kylarramen och vinklade om den - på så sätt fick jag ned IC:n så att den sitter ca 3 cm framför den position som AC-kondensorn hade - i nederkant.

Utan denna modifiering hade det blivit svårt att få plats med kylaren iom att avståndet mellan kylaren och styrsnäckan hade blivit för kort.

Några små frågetecken kvarstår men det är nästan en bultin installation, hade jag valt en 3" bred IC hade man knappt behövt modifiera någonting..

I överkant flyttas original kylarfäste av plast bakåt ca 40-45 mm mha en plåt, alt. ett helt nytt kylarfäste i alu/rostfritt.

Måste säga att jag är riktigt nöjd över hur snabbt det gick att hitta en passande position och med mycket små modifieringar. Tid kommer att läggas på att göra bra infästningar och snygg rördragning i rostfritt.

Försökte ta några bilder men då jag har ca 3 dm framför bilen till väggen så får jag helt sonika inte plats trots hygglig vidvinkel.

De som har skruvat mycket i våra bilar vet att plåten som sitter framför kylaren och som huvlåset är monterat i, sitter fast med ett stag som sitter i nederkant kylarramen - då IC:n sticker ut ett par cm just där så blir även det en modifiering att ta hänsyn till, bläh - tar aldrig slut på moddar.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

en bild hade varit kul att se........... men har man AC'n kvar blir det väl omöjligt eller?
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Om man har AC:n kvar kan man montera IC:n framför ramverket som håller i kylare+ac-kondensorn men då är man tvungen att dra rören i underkant och upp genom batterihyllorna. Iofs hade det kanske varit den bästa positionen ändå iom att det mesta av IC:ns flöde ligger över anslutningarna och inte i den ände som har de smalaste gavlarna.

Följdeffekten av detta blir då att man måste flytta fram air-dam:en så att luften dirrigeras upp ca 10 cm längre fram än original, något jag inte behöver kompensera för.

På thirdgen finns det några som har monterad sin(a) IC:s liggandes så långt fram det går och med en egen spoiler som dirigerar luft upp till IC:n. Hur detta påverkar luftflödet till ac+kylare vette tusan men någon form av negativ påverkan lär det ha.. Dessutom får man en längre rördragning.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
6-speed
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 22 aug 2005, 15:54
Namn: Christian Lindén
Ort: Piteå

Inlägg av 6-speed »

Har också monterat en likadan ic på min förra vintern, se även mont av luftfilter=)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=iroc
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

As time goes by......

Vad har jag hunnit med på snart fyra månader då???

Borrat två hål i nedre ramen framför kylaren så att IC:n nu sitter monterad i gummibussningar - kvarstår det övre fästet (pinsamt långsamt arbetat)...

Idag kom två internetkontakter förbi o tittade på TA-bygget och tog en fika och efter det kom faktisk mekarlusten tillbaka för en stund.
Fyra timmar i garaget innebar att sänkfjäder är monterad höger fram samt alla skruvar hjälpligt åtdragna.
Bilen kan tas ned på hjul igen o rullas ut för att påbörja vänstersidans bromsuppgradering. Som många vet så är mitt garage så tight att det inte ens går att skruva på förarsidan - ÖVERHUVUDTAGET.

Har eventuellt ett antal rostfria böjar på ingång också samt att jag jagar mer material till detta. 3" samt 4" av intresse.
Senast redigerad av admin den sön 13 apr 2008, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Fick lite skrivbordsinspiration utav ett annat projekt här på forumet och kände att jag var tvungen att testa. Här är första objektet jag ritat av och avser givetvis den modifierade bromsskivan som numer är nav för de större bromsarna.


Kan väl säga att jag nu har fått bättre förståelse för hur mycket jobb mr. Ripper lägger ner. Även om han anser att "ritandet" i 3D-programmet är den lätta biten.
Jobbigt när man ska ta hänsyn till små vinklar, kilformade bitar och rundade små hörn, något som jag inte gjort.

Å andra sidan hittade jag både "chamfer" och "fillet" 2 minuter efter att jag postat detta (kommandon som ordnar fasningar + rundningar). :-)
Bilbyggandet på ny nivå med andra ord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av admin den tis 16 sep 2008, 20:14, redigerad totalt 3 gång.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Hehe, jo... Timmarna rullar på ganska fort. Jag tycker inte att det är jobbigt (vilket "kan" ha och göra med att jag jobbar med det dagligen) men det tar mycket tid!

Jag låste designen på framnav, lagerhållare och bromsbells i veckan. nästan 190h att göra dem tog det - då är "allt" inräknat; tankearbete, att CADa 4-5 olika versioner, tankeverksamheten och beräkningar.
Jag gissar att CADningen är ca 70h av dessa och totalt tror jag att det har blivit fem revisioner av varje detalj innan jag blivit nöjd.

Meeeeeeen... bättre att göra fel i CADen än att göra fel i svarven. :oops:
Senast redigerad av anders_1g den fre 18 apr 2008, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
kompressor gta
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 23 mar 2003, 22:13
Namn: Joakim Stridh
Ort: Gislaved

Inlägg av kompressor gta »

Lite off topic, men vilka program är det ni använder?
Själv jobbar jag dagligen med Catia V5.
Pontiac Trans Am GTA 89 350 TPI Kompressor.
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Tänkte man skulle skriva någonting iaf. Igår monterades vänster frambromsar på bilen o höger e ju klar sen länge.
Måste dock köpa nya belägg till den - dags o fundera på vilka som kan vara bra, fungera på gata men ändå ge lite mer bett på bana.

Bussningar är bytta i framvagnen, alla delar som togs lös har blivit lackade, sänkfjädrar fram monterat - börjar se ut som en bil igen.

Under semestern ska jag ge mig på lite andra saker på bilen, sakta men säkert..
Senast redigerad av admin den fre 27 jun 2008, 08:06, redigerad totalt 2 gång.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ikväll monterade jag bromsslang och sänkte ned bilen på "fötter" igen.
Markfrigången med de nya framfjädrarna är oroväckande liten.

Jag har inte bytt fjädrarna bak och frågan är om man vill, bilen fick ett himla fint stuk nu. Infarten lutar dock några grader vilket gör att ögat blir lite lurat.

Bild

De nya bromsarna fyller ut BMW-17" hjulen riktigt bra. Nu vill jag dock få fälgarna lackade i nyansen svart. Dels för jag tror det blir snyggt, men de behöver ny lack för att dölja några mindre skador från föregående ägares möte med några trottoarer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar