Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Twin-Turbo Trans Am - 2.0

Inlägg av v8guy »

2.0 relaterar inte till motorvolymen utan till att det är dags att gå från Proof of Concept till något mer bestående.

Efter flera års frånvaro så har bilen under de senaste två åren fått rulla ett antal mil, kanske inte så mycket som jag önskat men tillräckligt för att reda ut ett och annat under huven. Förra vinterns uppgradering med ny HEI-fördelare och tändkablar gav en helt odramatisk sommar 2016. :cool:

Ny och mer genomarbetad kabelhärva för EFI:n är klar till 90%, nu behöver jag montera toppar och insug för att komma vidare.
LT1 topparna är konverterade för att passa Gen1-blocket, dock har jag inte haft tid att porta dem så de kommer att åka på med minimal putsning av avgassidan.

AN-kopplingar har köpts in för att se till så att bränslesystemet håller tätt, samt massor med annat smått och bra och ha delar. Den lilla men korta motorbranden jag hade för några år sedan till följd av en trasig O-ring ska inte upprepas.

Under 2016 byggdes ett helt CAT-back system i rostfritt, allt för att testa den nya TIG-svetsen som inhandlats. Snart två flaskor Argon senare och lite blandad svetsning så är man lite mer kunnig men sh-t vilken amatör man är på att TIG-svetsa - respekt för de som kan det bra. :book:

TT TA 2.0 - ja, det är dags att lägga de gamla turbogrenrören på hyllan och göra nya.
De gamla var verkligen gjord med minsta möjliga ambition att ta avgaserna från topp till turbo.
Med nyvunnen glädje för det gula projektet så ligger det ca 30 svetsböjar och väntar tillsammans med topp/turbo-flänsar av allehanda sort.

En lite annan placering av aggregaten övervägs samt att jag har köpt nya Wastegates som förhoppningsvis gör ett ännu bättre jobb.

Väl mött 2017...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av tlagren »

Fan vad kul att du är igång igen! Jag antar att du läste min story i senaste numret av tidningen och du har ju bra precis samma resa. Du köpte väl bilen nåt år tidigare har jag för mig och sedan varit ett avstannat projekt. Synd bara att du övergav Västernorrland och lämnade mig kvar som enda medlem här uppe :-)

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av v8guy »

Bilen köptes -96 och användes flitigt under min tid som Unixkonsult fram till 2001, sen har den gått tämligen lite.

Turbo v2.0 - byggstart.
Så... igår kväll kapades lite rör samt punktades fast. Efter lite funderande slet jag bort allt och började om, dock sov jag på saken och försökte hitta en ny lägre/främre placering av aggregaten. Slutade dock med en smärre justering på någon cm upp och ut från centrum sett. Väldigt likt den gamla lösningen men lite mer genomtänkt.

Men nu är bygget igång, även om tiden likt tidigare är svår att finna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
danielforsen
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 668
Blev medlem: sön 26 okt 2014, 19:59
Namn: Daniel forsén
Ort: Liatorp

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av danielforsen »

Ska bli spännande att följa version 2.0! [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Pontiac firebird -71
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av v8guy »

Jag hoppas det. För stunden blir det någon enstaka timme per kväll och vissa andra inget alls.

Lite mer energi läggs på passform mellan bitarna denna gång, mha bågfil och bandslip kan hygglig tolerans fixas utan att det tar oändligt lång tid, men givetvis vore det trevligt med en gerande metallkap för denna typ av jobb.

Kvällens hastjobb resulterade i en kollektordel. :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av bosseh »

Kul att se att du är på gång! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av v8guy »

Förra vintersäsongen gick mektid och bankmedel till en ny V8:a som importerades från USA, fast den hamnade i båten, detta efter en smärre överhettning i slutet av båtsäsongen 2017.
2018 års sommar innebar flera veckor i Stockholms skärgård samt Mälaren, återigen på vattnet och inte bakom ratten på TA:n.
De storslagna planerna i föregående inlägg har kommit av sig några gånger men ingen fara, det innebär ju bara att man har sin hobby kvar ett tag till. :grin:

Fick ett litet ryck ikväll och har fixat lite i verkstan samt med ett av grenrören. Jag har varit lite naiv med hur jag ska få plats med de nya wastegate:arna, de är stora.
Det mesta av grenrören är helsvetsat redan och eg. är det bara WG kvar att trixa ihop.
Hoppas få en del gjort under jul och i Januari, bilder kommer.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Re: Twin-Turbo Trans Am 2.0

Inlägg av v8guy »

Fick ta isär två svetsar för att minska på spänningar, har ff. en spänning som inte vill ge sig riktigt så i värsta fall blir det till att plana eller plocka isär lite mer.

Har flyttat topparna till arbetsbänken för att enklare kunna jobba med dem då det är toktrångt i motorrummet och garaget.

Bilder då, ff inga rör till WG men såhär ser det ut med LT1 toppar och insug och två små turbos.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar