Än så länge har jag inte hunnit göra sådär enormt mycket med bilen egentligen. Den dras med någon slags tickande missljud, kanske en igensatt lyftare eller två, så huvudfokus har varit god service och underhåll. Har bytt motorolja/filter och även kört en engine flush mellan bytena, bytt automatlådeolja, tändstift, tändkablar och lite sådant. Upptäckte dock vid bytet av kablar att flera av stiften i fördelarlocket var knäckta, så det var bara att beställa nytt och byta det också...

Passade samtidigt på att åtgärda den fula luftfilterboxen som såg ut ifall någon gått loss på insugstratten med en hammare... Misstänkt dålig funktion på denna, så jag monterade en luftrenare från Edelbrock (fick modifiera denna något för att kunna behålla vakuumstyrning för tändning och så vidare). Det enda tråkiga är att nu ser resten av motorrummet så jävligt ut i jämförelse att jag kommer behöva ge mig på att fräscha upp resten också
Motor före.jpg
Motor efter.jpg
En annan grej jag pysslar med är bakvingen. Tycker att denna är ett absolut måste på dessa bilar, bakdelen ser så naken och formlös utan... Då jag pysslat en del med 3D-printing tänkte jag se om jag kanske helt enkelt kan skriva ut en spoiler i något passande material. Jag modellerade upp ena hörnbiten i 3D efter referensmätningar och bilder ur olika vinklar, och såhär blev den första prototypen efter utskrift:
Firebird spoiler.jpg
Firebird spoiler 1.jpg
Inte helt nöjd ännu, den satt inte helt bra mot bilen så jag måste modifiera modellen något, och sen ska jag öka på storleken med ett par procentenheter då den inte nådda riktigt hela vägen från nedre hörnet upp till bakluckan. Men på det hela taget ser det väl ändå hyfsat ut, kan nog bli bra med åtgärdad passform/storlek och lite slip och lack :)
Det var allt för nu. Tjo!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.