Bushidos Firebird Formula 400 -75

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Hej!

Anton heter jag, hyfsat nybliven medlem, köpte min första Firebird för en knappt månad sedan! :grin:

Tänkte att jag kan ju lägga upp lite bilder och info om min bil ifall någon är intresserad. Det är ett rullande renoveringsobjekt kan man säga, besiktigad och körbar men med en hel del som ska åtgärdas på sikt.

Såhär ser den ut i dagsläget:
Firebird.jpg
Firebird 4.jpg
Firebird 3.jpg
Firebird 2.JPG
Firebird 1.jpg
Omlackering står högt upp på önskelistan, den ser bra mycket finare ut på bild än i verkligheten :lol: Tidigare ägaren köpte den som sin första bil och garagelackade den tillsammans med polarna i denna matta orangea kulör... Med en hel del sliprepor, rinningar och annat bös som följd :lol: Dock verkar han ha gjort ett bra jobb med underarbetet, det var många år sedan bilen fick denna lack och än så länge har det inte kommit så mycket som en rostbubbla krypandes så det ska han ha en eloge för! :grin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bushido den fre 11 jun 2021, 02:14, redigerad totalt 1 gånger.
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Än så länge har jag inte hunnit göra sådär enormt mycket med bilen egentligen. Den dras med någon slags tickande missljud, kanske en igensatt lyftare eller två, så huvudfokus har varit god service och underhåll. Har bytt motorolja/filter och även kört en engine flush mellan bytena, bytt automatlådeolja, tändstift, tändkablar och lite sådant. Upptäckte dock vid bytet av kablar att flera av stiften i fördelarlocket var knäckta, så det var bara att beställa nytt och byta det också... :( Passade samtidigt på att åtgärda den fula luftfilterboxen som såg ut ifall någon gått loss på insugstratten med en hammare... Misstänkt dålig funktion på denna, så jag monterade en luftrenare från Edelbrock (fick modifiera denna något för att kunna behålla vakuumstyrning för tändning och så vidare). Det enda tråkiga är att nu ser resten av motorrummet så jävligt ut i jämförelse att jag kommer behöva ge mig på att fräscha upp resten också :lol:
Motor före.jpg
Motor efter.jpg
En annan grej jag pysslar med är bakvingen. Tycker att denna är ett absolut måste på dessa bilar, bakdelen ser så naken och formlös utan... Då jag pysslat en del med 3D-printing tänkte jag se om jag kanske helt enkelt kan skriva ut en spoiler i något passande material. Jag modellerade upp ena hörnbiten i 3D efter referensmätningar och bilder ur olika vinklar, och såhär blev den första prototypen efter utskrift:
Firebird spoiler.jpg
Firebird spoiler 1.jpg
Inte helt nöjd ännu, den satt inte helt bra mot bilen så jag måste modifiera modellen något, och sen ska jag öka på storleken med ett par procentenheter då den inte nådda riktigt hela vägen från nedre hörnet upp till bakluckan. Men på det hela taget ser det väl ändå hyfsat ut, kan nog bli bra med åtgärdad passform/storlek och lite slip och lack :)

Det var allt för nu. Tjo!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av the judge »

Du behöver bra referenser/information när du mekar/servar din bil.
Dessa får du från en 1975 Pontiac Service Manual samt en Chassis and Body Parts Catalog, Pontiac Models Thru 1975.
Med dessa får du en ökad förståelse för hur grejorna fungerar och varför de fungerar som de gör och du kan få bilen att fungera som avsett utan att byta ut väl fungerade saker som endast behöver en fackmannamässig service.
Lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

the judge skrev: fre 11 jun 2021, 08:55 Du behöver bra referenser/information när du mekar/servar din bil.
Dessa får du från en 1975 Pontiac Service Manual samt en Chassis and Body Parts Catalog, Pontiac Models Thru 1975.
Med dessa får du en ökad förståelse för hur grejorna fungerar och varför de fungerar som de gör och du kan få bilen att fungera som avsett utan att byta ut väl fungerade saker som endast behöver en fackmannamässig service.
Lycka till!
Tack för tipset, jag har faktiskt en haynes-manual till bilen och har även köpt en NOS owners manual som är på väg hem från USA så jag hoppas att jag kan hitta det mest nödvändiga i dem vid behov :)

Tack så mycket! :grin:

Idag fick jag tag på ett par sjysta fälgar med halvbra däck, har alltid gillat den här stilen av fälgar men huvudsaken med dessa är att det är rätt dimension på prylarna. Hjulen som satt på när jag köpte bilen är för små, dessa nya ska enligt regbeviset motsvara originaldimensioner och de fyller helt klart ut hjulhusen bättre! :grin:
DSC_3660.JPG
DSC_3659.JPG
DSC_3658.JPG
DSC_3657.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av the judge »

Med en Haynes manual kan du lära dig att byta tändstift och med en owners manual kan du lära dig att starta bilen, det är ju alltid en bra början.

Men, om du vill veta allt väsentligt och specifikt om din bil så bör du skaffa en 1975 Pontiac Service Manual samt en Chassis and Body Parts Catalog, Pontiac Models Thru 1975.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

the judge skrev: lör 12 jun 2021, 09:48 Med en Haynes manual kan du lära dig att byta tändstift och med en owners manual kan du lära dig att starta bilen, det är ju alltid en bra början.

Men, om du vill veta allt väsentligt och specifikt om din bil så bör du skaffa en 1975 Pontiac Service Manual samt en Chassis and Body Parts Catalog, Pontiac Models Thru 1975.
Aha, jag förstår. Det är något helt annat alltså? Jag ska hålla utkik efter dem och se om jag kan hitta ett exemplar av varje, tack för tipset! :)
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av thol »

Välkommen till klubben och forumet :cool:
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

thol skrev: tis 15 jun 2021, 20:26 Välkommen till klubben och forumet :cool:
Tack så mycket! :grin:
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Har jobbat vidare med bakvingen, fått 3D-printat nya prototyper av hörnbitarna och börjar tycka att de är bra nog att jobba vidare med. Har även börjat jobba med själva mittendelen som löper över bagageluckan. Tanken är att helt enkelt gjuta in dessa utskrivna detaljer i glasfiber för att sedan efterbearbeta, spackla, slipa och slutligen måla och montera :)
Spoiler centerpiece.jpg
Spoiler 1.jpg
Spoiler 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Skrivaren har fått jobba på under senaste dygnet, men nu är alla prototypdelar till spoilern utskrivna och redo för nästa steg i processen :)
Spoiler 3.jpg
Spoiler 4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av thol »

Spännande med vingen :cool:
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Kom lite annat ivägen så tyvärr har jag inte hunnit göra särskilt mycket med bilen sedan senaste inlägget. Körde säsongen ut, sen fick hon gå på vintervila i garaget. Dock har jag faktiskt fått tag i en begagnad originalbakvinge som jag tror att jag ska satsa på istället för mitt eget 3D-projekt, tyvärr så visade sig stora bitar i beständiga material vara svårare att printa ut utan att utskriften fick en eller flera defekter och att skriva ut massor av misslyckade halvfärdiga exemplar är knappast ekonomiskt hållbart... Men det var kul att ha testat, kanske tar tag i det någon gång framöver igen. Man kan ju använda filerna till att skriva ut gjutformar och sådär exempelvis, tror att det är en bättre metod än att skriva ut färdiga delar... Man kanske ska testa att slå sig in på marknaden för replikerade pontiacvingar :lol:

Framåt vårkanten skulle jag vilja försöka mig på en omlack inför säsongen, nu när jag har en vinge så är hon ju karossmässigt i princip så som jag vill ha henne så då kan jag ju lika gärna börja fundera på nästa steg. Är det någon som kan tipsa om var man köper billig 2k billack som privatperson?
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Jag har börjat fundera... Är det samma bultdelning på alla TH400 lådor inom GM eller kan det skilja? Vad passar i vad?

Saken är den att jag skulle vilja riva min motor och gå igenom den ordentligt. Jag har fortfarande inte lyckats bli av med det tickande lyftarljudet, och ska jag ändå in och riva kan jag lika gärna göra det ordentligt och passa på att uppgradera lite. Ny kam, kanske se över topparna lite, typ så. Då är ju frågan... Göra detta nästa vinter? Vet inte om jag vill köra hela sommaren med en tickande lyftare... Göra det nu under vintern? Hinner man färdigt innan sommaren? Göra det ändå och kanske inte hinna = kanske ingen körning under sommarsäsongen? Tråkigt... Så går tankarna... Tills man via dessa kommer till en annan tanke: jag har ju en annan motor liggande... Visserligen inte Pontiac utan en annan GM, Cheva. En 327a, trimmad dessutom... Egentligen var den tänkt att hamna i tjejens bil, men den är inte redo för motorkonvertering ännu oavsett så motorn står bara vid sidan om... Man kanske skulle be att få låna den till eldfågeln över sommaren medan man renoverar sin egen motor...? Men då är ju frågan, passar den mot min låda? Det sitter ju en TH400 i min bil, och 327an har vi köpt som ett paket med en tillhörande TH400. Om TH400an som är avsedd för 327an passar på den motorn, finns det något som hindrar att motorn passar mot TH400an som sitter i min bil? Är det skillnad på Pontiacs och Chevas lådor? Jag skulle förvisso kanske kunna byta både motor och låda, men det känns krångligare... Sen vet jag inte om det är kort eller lång strut på min bil, Chevamotorns låda tror jag har kort... Om de inte är samma så går det ju inte att byta utan att dela på lådorna och skifta strutar, och då plötsligt börjar det kännas riktigt bökigt... Kan man däremot bara byta motor rakt av, då är det ju en förhållandevis snabb operation som definitivt kan vara löst innan sommaren vilket ger mig massor av tid att jobba med min egen motor. Är det någon här som vet om det skulle gå?

Här är en liten filmsnutt på chevamotorn i fråga. Enligt uppgift är den god för ca 400hk, och den låter ju onekligen vass :cool:
https://www.youtube.com/watch?v=_59sqmeuMT4
Edit: Kanske borde ställt frågan i teknikforumet istället, provar det med.
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Efter lite googling har jag kommit fram till att det inte passar rakt av, men det finns tydligen adaptrar!

https://www.jegs.com/i/JEGS/555/60170/10002/-1

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Vågar man lita på en sån adapterplatta eller bör de undvikas?
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av the judge »

Användande av för tjock motorolja orsakar många problem, då den inte flyter ut och smörjer motorns alla rörliga delar som avsett, bl.a. tickande lyftare, varmgång och ökat slitage.
Servicemanualen och ägarhandboken föreskriver viskositeten 10w30 för motorolja och är den viskositet som skyddar motorn bäst vid normal arbetstemperatur.
Det kanske räcker med ett oljebyte?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

the judge skrev: tis 25 jan 2022, 09:35 Användande av för tjock motorolja orsakar många problem, då den inte flyter ut och smörjer motorns alla rörliga delar som avsett, bl.a. tickande lyftare, varmgång och ökat slitage.
Servicemanualen och ägarhandboken föreskriver viskositeten 10w30 för motorolja och är den viskositet som skyddar motorn bäst vid normal arbetstemperatur.
Det kanske räcker med ett oljebyte?
Har redan gjort två separata olje- och filterbyten med 10w30 samt engine flush emellan tyvärr, hjälpte inte :(
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

Glömt bort att uppdatera här, lite har faktiskt hänt!

Till att börja med har jag monterat den begagnade spoilern jag köpt:
20220802_224850.JPG
20220802_224900.JPG
20220802_224839.JPG
Jag sparar det här med 3D-utskrift för framtiden, men lägger det temporärt på is eftersom jag nu hittat en vinge. Nu ser eldfågeln ut som hon ska! :)

Sen har jag kommit fram till att det här med adapter mellan chevamotor och pontiaclåda känns halvtryggt, så jag har istället köpt mig en 472a ifrån en Cadillac Coupe Deville som ska passa rakt mot den befintliga automatlådan! :grin: Motorn är enligt uppgift renoverad och har högkompskolvar samt ett något bearbetat insug men startades aldrig efter renoveringen, så jag satte genast fart med att preppa motorn för att väckas ur sin dvala. Service med olja och filter, tändkablar, ny startmotor och lite generell rundsmörjning så var jag redo för ett första försök:
https://www.youtube.com/watch?v=j3q1jLzsXhY

Jag fick den dock inte att gå riktigt ordentligt, den vill inte tända på alla åtta. Tog och rev ner förgasaren i molekyler och rengjorde efter bästa förmåga men det gjorde ingen skillnad. Beställde istället hem en begagnad Edelbrock 1407 750cfm förgasare och tillverkade en adapterplatta för att kunna montera den på det för Rockorkester anpassade insuget:
20221112_215144.JPG
20221112_221745.JPG
20221112_225151.JPG
Blev färdig med adapterplattan klockan 12 igår natt, tror inte riktigt att grannarna hade uppskattat om jag rivit igång en stor Vu8 utan avgasrör vid den tiden så provstart fick vänta tills idag:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7ErsO3Wn8TU[/youtube]

Nu går den som den ska! :grin: Kan nog bli en trevlig motor att ha i bilen medan jag renoverar upp originalmotorn, 7.7l och 375 hästar jämfört med originalets 6.6l och ca 180! Bild Nu kör vi igång projekt Pontillac Devilbird! Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av northernv8ilk »

Supernice! Ser fram emot att följa projektet; lycka till! :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av thol »

Det var ingen dålig uppgradering i effekt där :cool:
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

northernv8ilk skrev: tis 15 nov 2022, 10:37 Supernice! Ser fram emot att följa projektet; lycka till! :cool:
Tackar! :grin:
Bushido
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 maj 2021, 09:48

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av Bushido »

thol skrev: sön 20 nov 2022, 18:54 Det var ingen dålig uppgradering i effekt där :cool:
Eller hur, kan nog bli kul! :lol: Fascinerande ändå, det skiljer bara tre år mellan motorerna och ändå är litereffekten mer eller mindre halverad... Visst är det underbart med "utveckling" och miljötänk? :roll:
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Bushidos Firebird Formula 400 -75

Inlägg av thol »

Det är ju amerikanskt tänk. Inget miljötänk och en förhoppning om att sänka bränsleförbrukningen :lol:
Skriv svar