Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

Hej,

Ny här. Nu kommer en utläggning om mig, hoppa över den om du vill direkt på rödbetan, hoppa då till BAM!

Jag har en bekännelse att göra. En bekännelse som egentligen borde äga rum i ett helt annat forum, men som jag är alldeles för feg för att posta där. Jag är normalt ingen feg person bör tilläggas.

Sedan jag slog upp mina grönbruna har jag närt en dröm. En dröm jag med stor möda försökt kväsa. På riktigt.

Jag är vad man förmodligen skulle kalla för en ford-mupp i vissa rum. Köpte min första ponny innan jag fick körkort och den ringa förståelse för bilmek jag lyckats tillskansa mig har varit starkt målat i Ford Corporate Blue. :oops:

Men nu är kampen över. Jag har köpt och jag är fullständigt kär i min Trans Am. Den underliggande drömen har kommit upp till ytan och lär aldrig mer låta sig dränkas. Det finns, och har alltid funnits en liten "eldtupp" inom mig. Och nu ska den få liv.

BAM!

Jag har köpt mig en 1978:ans Trans Am, 403, Mayan Red och nu måste jag lägga upp en strategi för hur jag ska angripa det hela.
Utan att vara expert är det min bedömning att bilen verkar vara i rätt bra skick. Något litet rostangrepp i nedre skärmkant men i övrigt frisk i golv, balkar osv. Verkar inte vara några större "ingrepp" gjorde historiskt heller. Det verkar vara en relativt oskruvat orginalobjekt. (hoppas jag)
5DC3ED94-5283-4735-90C0-D0D585F287F0.jpeg
A5ED71CD-E475-46D2-8CC3-7CBC4A1E75BC.jpeg
E3D5CB4F-2805-4B92-9AD2-A138970C0D4E.jpeg
E5673D34-D3BA-42C9-A423-10C72E668A46.jpeg
6D29EF2D-1CFB-48E9-9D07-7F6F7002564E.jpeg
510FE968-9BEA-4CAB-99D7-7963BF755357.jpeg
Så, för att hitta vägen fram och hur man borde tänka känns detta forum helt magiskt bra. Redan försökt läsa in mig på en helt gäng trådar som berör liknande projekt och fått en himla massa bra inspel.

Så nu måste jag förbereda mig lite på hur och vad jag ska göra.

Men min första fråga till er som vet saker; finns det några uppenbara fallgropar/konstuktionsmissar som jag borde kolla upp som kanske inte är uppenbara för ögat? (Motorns brister har jag läst en del om och var medveten om att det inte är en performacepjäs innan köpet)

Den andra frågan är; Med en orginalbil som denna, vad bör jag behålla/restaurera och vad är vettigt att på ett smakfullt uppgradera förändra? (omöjlig fråga men skjut gärna er syn på saken)

Nu vill jag bara att dagen ska ta slut så jag kan hem och klappa på min nya kompis, tror ni vet känslan. :love:

Tack på förhand folket!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av thol »

Kul att se att du har fått upp ögonen för fler bilmodellen än ponnyn :wink: Bygg bilen på det sätt som passar dig och det sätt du har tänkt använda den :cool:
Användarens profilbild
starway
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 19:24
Namn: Peter Muntlin #849
Ort: Nordmaling
Kontakt:

Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av starway »

Trevligt inlägg där. Jag tror inte det är nå speciella fallgropar på just TransAm / Firebird bilar. Det jag skulle undersöka är ju rosten (vis av egen erfarenhet) Bilen är ju trots allt dryga 40 år. Den ser ju riktigt fin ut på bilderna, jag hade nog nöjt mig med ett komplett dekal kit och sen bara kört och åtgärdat problemen eftersom. Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?

Mv Peter / Starway


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starway #4

Pontiac TransAm 1976
Skoda Kodiaq 4X4 2022
Skoda Octavia Scout 4X4 2019
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?
Ja du, hur ser man att det ser ut att vara en -73:a? 🤔
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

thol skrev: lör 14 nov 2020, 12:20 Kul att se att du har fått upp ögonen för fler bilmodellen än ponnyn :wink: Bygg bilen på det sätt som passar dig och det sätt du har tänkt använda den :cool:
Ja, jag får ta mig en funderare, klurigt kan jag tycka. :roll:
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Den ser ju riktigt fin ut på bilderna, jag hade nog nöjt mig med ett komplett dekal kit och sen bara kört och åtgärdat problemen eftersom
Som vanligt ljuger nog bilderna lite. Lacken är i riktigt risigt skick. Detta gemensamt med att det börjar komma rost på ett år ställen gör att jag kommer att rostlaga och lägga en ny lack på bilen.

Fundering kring dekalerna, hur gör man normalt, lackar man in dem i klarlacket eller fäster man dem bara ovanpå lacken på dessa bilar när man gör om dem? :blink2:
Användarens profilbild
dalabengt
Kassör & Guldmedlem
Kassör & Guldmedlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 20:10
Namn: Robert Hjelm #2
Region: Mellansvenska
Ort: Rättvik

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av dalabengt »

Eldtuppen skrev:
starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?
Ja du, hur ser man att det ser ut att vara en -73:a? Bild
6:e siffran i chassinumret talar om vilken årsmodell det är tex 2W87K7 är en 1977. Du har stora bakrutan som kom 1975 och 6:e siffran i ditt chassinummer är en 3:a så enligt det är det årsmodell -73.
Skulle tro att vid regbesiktningen så har dom skrivit 3 istället för 8.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pontiac Trans Am -77
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

dalabengt skrev: lör 14 nov 2020, 18:21
Eldtuppen skrev:
starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?
Ja du, hur ser man att det ser ut att vara en -73:a? Bild
6:e siffran i chassinumret talar om vilken årsmodell det är tex 2W87K7 är en 1977. Du har stora bakrutan som kom 1975 och 6:e siffran i ditt chassinummer är en 3:a så enligt det är det årsmodell -73.
Skulle tro att vid regbesiktningen så har dom skrivit 3 istället för 8.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aah, gött, bra info. Tack!
Ja, så förklarade tidigare ägaren det också när jag undrade varför den var listad som en 73:a i registret. Måste ut och kika på vad hårdvaran säger...
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av targamannen »

På "Biluppgifter" står det att du ägt Trans Amen i 18 år och 7 månader. Stämmer det? Jag trodde att du köpt den nyligen.

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Användarens profilbild
dalabengt
Kassör & Guldmedlem
Kassör & Guldmedlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 20:10
Namn: Robert Hjelm #2
Region: Mellansvenska
Ort: Rättvik

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av dalabengt »

targamannen skrev:På "Biluppgifter" står det att du ägt Trans Amen i 18 år och 7 månader. Stämmer det? Jag trodde att du köpt den nyligen.

/Benny
Biluppgiifter har en fördröjning på x antal månader, Car.info brukar vara snabbare....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pontiac Trans Am -77
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

dalabengt skrev: lör 14 nov 2020, 20:35
targamannen skrev:På "Biluppgifter" står det att du ägt Trans Amen i 18 år och 7 månader. Stämmer det? Jag trodde att du köpt den nyligen.

/Benny
Biluppgiifter har en fördröjning på x antal månader, Car.info brukar vara snabbare....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis, ägarbytet har precis blivit gjort. Lär få papper nu till veckan.
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av targamannen »

Okay!! Lycka till med "Eldtuppen"!! :smile:

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av targamannen »

Eldtuppen skrev: lör 14 nov 2020, 18:53
dalabengt skrev: lör 14 nov 2020, 18:21
Eldtuppen skrev:
starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?
Ja du, hur ser man att det ser ut att vara en -73:a? Bild
6:e siffran i chassinumret talar om vilken årsmodell det är tex 2W87K7 är en 1977. Du har stora bakrutan som kom 1975 och 6:e siffran i ditt chassinummer är en 3:a så enligt det är det årsmodell -73.
Skulle tro att vid regbesiktningen så har dom skrivit 3 istället för 8.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aah, gött, bra info. Tack!
Ja, så förklarade tidigare ägaren det också när jag undrade varför den var listad som en 73:a i registret. Måste ut och kika på vad hårdvaran säger...
Det positiva med att den är listad som 73:a är att det är 5 år närmare besiktningsbefrielse! :smile:

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

targamannen skrev: sön 15 nov 2020, 08:44
Eldtuppen skrev: lör 14 nov 2020, 18:53
dalabengt skrev: lör 14 nov 2020, 18:21
Eldtuppen skrev:
starway skrev: lör 14 nov 2020, 12:30 Du skriver att det är en -78a, men den ser ut att vara en -73a. Kan det vara en clone ?
Ja du, hur ser man att det ser ut att vara en -73:a? Bild
6:e siffran i chassinumret talar om vilken årsmodell det är tex 2W87K7 är en 1977. Du har stora bakrutan som kom 1975 och 6:e siffran i ditt chassinummer är en 3:a så enligt det är det årsmodell -73.
Skulle tro att vid regbesiktningen så har dom skrivit 3 istället för 8.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aah, gött, bra info. Tack!
Ja, så förklarade tidigare ägaren det också när jag undrade varför den var listad som en 73:a i registret. Måste ut och kika på vad hårdvaran säger...
Det positiva med att den är listad som 73:a är att det är 5 år närmare besiktningsbefrielse! :smile:

/Benny
Haha, sant det :grin:
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av targamannen »

Konstigt att ingen på bilprovningen sett att VIN-numret inte stämmer.

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av the judge »

Stämmer VIN innanför vindrutan med Bilregistrets uppgifter?
I såna fall har ingen skrivit 3 i stället för 8.
403 och taket fanns inte 1973.
Om motorn är original så är VIN instansat framtill på motorn, likaså återfinns VIN på växellådan, förarsida på kanten ovanför tråget.
Stämmer dessa VIN med det innanför vindrutan?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

the judge skrev: sön 15 nov 2020, 19:01 Stämmer VIN innanför vindrutan med Bilregistrets uppgifter?
I såna fall har ingen skrivit 3 i stället för 8.
403 och taket fanns inte 1973.
Om motorn är original så är VIN instansat framtill på motorn, likaså återfinns VIN på växellådan, förarsida på kanten ovanför tråget.
Stämmer dessa VIN med det innanför vindrutan?
Har lyckats forska lite kring mysteriet och kommit fram till att den ”title” och det vin som den registrerats in på med stor sannolikhet hör till en annan bil. Fått det förklarat för mig att under en period på 80-talet var det ”inte möjligt” att importera bilar med denna årsmodell. Vin-numret i vindrutan är samma som är registrerat och hör till en 73:a trans Am med 455 burk.
Den stora skylten under huven, vid högra hörnet under vindrutan, visar tecken som tyder på att det inte är den skylt som satt där från fabrik.

Visste inte om att man kunde se vin på lådan. På motorn och på torpedväggen har jag förstått att man kan hitta ”hidden vin”, men lyckades inte se det utan att montera ner saker nu i helgen när jag kollade. Ska forska vidare.

Hittat monteringsdekaler lite var stans som pratar om 1978. Och ingenting ser ”rört” eller eftermonterat ut. Alla originaldelar verkar var kvar. Kat, AC, allt i motorutrymmet ser precis ut som de bilder jag hittar på T/A från 78:a.
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av the judge »

Låter som du sitter med "Svarte Petter".
Tråkig historia, en 78:a med VIN från en 73:a.
Varför? Endast fantasin sätter gränser för vad som hänt.
Ett vanligt scenario med VIN-fusk är att man krockat pärlan eller att den rostat bort och flyttar ID till en stulen bil och säljer vidare.
Här verkar det ha varit riktiga klåpare som varit i farten då de inte ens använde samma årsmodell för fusket!
Hursomhelst blir det ju svårt att göra en original-renovering, då den för alltid har fel ID.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

the judge skrev: mån 16 nov 2020, 14:25 Låter som du sitter med "Svarte Petter".
Tråkig historia, en 78:a med VIN från en 73:a.
Varför? Endast fantasin sätter gränser för vad som hänt.
Ett vanligt scenario med VIN-fusk är att man krockat pärlan eller att den rostat bort och flyttar ID till en stulen bil och säljer vidare.
Här verkar det ha varit riktiga klåpare som varit i farten då de inte ens använde samma årsmodell för fusket!
Hursomhelst blir det ju svårt att göra en original-renovering, då den för alltid har fel ID.
Spekulera kan man alltid göra. Men om tex torpedväggen har ett vin som stämmer med hur bilen är styckad kan man ju alltid göra en sökning hos DMV.
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av tlagren »

Grattis till bilköpet! Ifall du vill fortsätta att efterforska bilens identitet kan du ju naturligtvis göra det och kanske finns VIN nummer instansat på fler ställen?
Eller så funderar du inte så mycket över det glädjs åt en trevlig bil och ska du inte göra en perfekt originalrenovering så är ett felaktigt VIN inte något att haka upp sig på tycker jag, även om det känns knepigt och kan bli spännande på framtida besiktningar :-)

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av tlagren »

Glömde en grej, är bilen svensksåld? Ser ut som det när man kollar regnr, men å andra sidan står det att den är förregistrerad 1989 och så brukar det väl stå på importbilar, så nån måste ha gjort något riktigt knepigt vid registreringen eller så.

/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av the judge »

Vilken bil undrar du över?
73:ans historia går ju att följa via VIN hos bilregistret. Men den bilen finns ju inte i verkligheten.
78:ans historia däremot vet vi ju ingenting alls om. Varifrån kommer bilen? Varför fick den inte behålla sitt VIN? Dessutom tycks ju även Body Plate vara bytt.
Möjligen kan man göra efterforskningar via VIN på motor, växellåda och bakom fläktkåpan för att få reda på bilens ursprung och vad som hänt med den, var och när. Men nån 73:a kommer den aldrig att bli.

Andra kan ju tycka annorlunda, men en bil med bytt identitet skulle jag inte lägga pengar på.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
targamannen
Medlem
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 01 aug 2017, 13:40
Namn: Benny Larsson #1007
Region: Östra
Ort: Eskilstuna

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av targamannen »

Det här känns lite konstigt om jag får säga min mening. Nån har tagit 73:ans ID och satt det på 78:an.

/Benny
Trans Am GTA TPI -87 (Pizzaräcern)
Mina bilar finns på:
https://www.garaget.org/Vettemannen
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

Tjena,

Uppdatering kring bilen. Den är tillbaka till tidigare ägare och jag söker mig vidare efter ett anant projekt. Är ingen inbiten orginaljägare men bara risken at få bekymmer vid besiktning kändes ohärligt.

Sökandet efter en ny eldtupp har börjat! :book: Tips någon? :cool:
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av thol »

Fult förståeligt att du letar efter nått med säkrare identitet. Hoppas jakten går bra
Användarens profilbild
tlagren
Ordförande & Guldmedlem
Ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Tomas Lagren #206
Region: Nedre Norra
Ort: Sörberge, Timrå

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av tlagren »

Spännande, gick det bra att komma överens med tidigare ägare? Kände den personen till ”konstigheterna”?

Lycka till med jakten.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Eldtuppen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 11 nov 2020, 04:18

Re: Eldtuppen - T/A -78 (Restaurering eller renovering)

Inlägg av Eldtuppen »

tlagren skrev: ons 02 dec 2020, 18:01 Spännande, gick det bra att komma överens med tidigare ägare? Kände den personen till ”konstigheterna”?

Lycka till med jakten.

/Tomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja du...Det framgick inte rakt ut men det förutsätter jag.

Det gick bra. Fick användning för hela min charmoffensiv. :oops:

Tackar! :grin:
Skriv svar