Tryckt på startknappen...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

... för en smärre trimning av Banditen.
Oldsmobilemotorn ska få en uppgradering i form av 350-toppar från 1970, nr 6 närmare bestämt. Det ska även monteras ett Edelbrock-insug, nr 2711, vilket ligger och väntar på min Mekonomenbutik.
Imorgon ska topparna lämnas in på bearbetning, det ska monteras nya ventilstyrningar, fräsas i 2-tumsventiler på insugssidan istället för 1,8", på avgassidan blir det bara en upppiffning av sätena. I avgasportarna ska EGR-knölarna slipas ned, dvs en mild porting (se lånad bild). Slutligen måste man ta upp hålen till topplocksbultarna från 7/16" till 1/2". Troligen blir det även en planing av topparna .015" för att matcha den extra tjockleken på Fel-Propackningen jämfört med original stålshimspackning.
Räknar med ca 9.3-1 i kompression med dessa toppar, jämfört med original 4B-toppar, som ger 7.9-1.
Sedan tidigare har jag sk. Thornton JR 350 gjutna grenrör, som är kopior av Olds W-32 (455) grenrör anpassade för Olds small block och fullt dubbelt avgassystem med X-pipe, plus en Comp Cams XE262 kamaxel. Detta hoppas jag kommer att samverka till en effektsiffra på strax under 300 hk, mot original 185 ponnys.

I brist på egna bilder så lägger jag in några lånade, för att piffa upp detta inlägg (om jag får bilduppladdningen att funka, annars blir det en senare detalj

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Användarens profilbild
the judge
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av the judge »

Ser ut att bli bra, men varför XE262-kammen???
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

the judge skrev:Ser ut att bli bra, men varför XE262-kammen???
Nja, för att den sitter där, och är vad jag blev rekommenderad för 5-6 år sedan på 78ta.com-forumet. Vet att den inte är optimal för detta.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av thol »

Spännande med motoroptimering :cool:
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

thol skrev:Spännande med motoroptimering :cool:
Ja, ska bli kul när man fått ihop det!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

Som utlovat så kommer här förhoppningsvis några bilder!
Topparna är inlämnade till motorbyggaren, och ligger just nu och gosar sig i syrabad.
Har varit och hämtat Edelbrock-insuget ikväll, 4175 kr gick det lös på! http://i1140.photobucket.com/albums/n56 ... hxsmsd.jpg

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk



Senast redigerad av mikekop den tis 05 feb 2019, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

Här kan vi se på den första bilden vad som ska åtgärdas i avgasporten, uppe till vänster så är det en "knöl" som på vissa toppar (bl.a mina original toppar till 403:an) är ett gängat hål i, där munstycket till ett "utsläppsfusk" sitter, nämligen luftpumpen, som pumpar in friskluft i avgasporten. I de nya 350-topparna är det bara en gjutning, som ska fräsas bort. Bägge dessa bilder är lånade, bild nr 2 visar färdigfräst utblås.
Bild
Bild


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Tryckt på startknappen...

Inlägg av mikekop »

Nästa sak som ska göras på topparna är ventiler. När jag köpte topparna så satt det 3 st nya obrukade avgasventiler av standardstorlek, 1,562" (original på 403:an är 1,502). Jag har beställt 5 st nya av samma typ, Sealed Power V-1770. Här blir det bara en uppfräschning av ventilsätet.
På insugssidan ska det monteras något större ventiler, Sealed Power V-1775, som är 1,995". Original i 350-topparna är 1,876". 403:an har 2,07" original enligt uppgift, men eftersom 350-topparna redan flödar något bättre än 403-topparna, så har detta ingen betydelse. Skålen under (eller över blir det ju egentligen när det sitter på motorn) ska också fräsas upp motsvarande i storlek, men ingen ytterligare portning kommer att göras.
Bilden nedan (lånad) visar en 350-topp som man monterat max storlek på ventiler, 2,07" på insug och 1,71 på avgassidan. Detta motsvarar W-30 Olds 455 som satt bl.a i Oldsmobile 442-bilar med performancepaket.
Bild

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Skriv svar