Trans Am GTA -88

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av northernv8ilk »

Snyggt jobbat! Och härlig läsning - det här är definitivt något många hade uppskattat om du skrev ihop till en artikel för kommande nummer av medlemstidningen!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Jag lyckades hamna på film när jag markerade revir med GTA:n under Lördagscruisingen i Karlstad idag. Spektaklet finns att beskåda i länken nedan för den som gillar burnout-klipp!

http://www.facebook.com/video.php?v=867966373246129
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av bosseh »

keykey skrev:Jag lyckades hamna på film när jag markerade revir med GTA:n under Lördagscruisingen i Karlstad idag. Spektaklet finns att beskåda i länken nedan för den som gillar burnout-klipp!

http://www.facebook.com/video.php?v=867966373246129
Mulligt!! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av thol »

revir ska märkas :book:
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Idag bytte jag temperaturkontakten till sekundärfläkten då jag haft en ny liggandes i kartong i mittfacket hela förra sommaren men inte orkat byta... Trevligt med glykol längs hela armen, ner i armhålan, dränkte tröjan och sen rann det ner i kallingarna och blötte upp arbetsbyxorna lite också! Fick ta av mig tröjan då den var helt dränkt, sen dök en arbetskamrat upp och hade ungarna med sig. Ett av barnen påpekade att "man kan se dina tuttar". Då kände jag mig lite småfet och gammal.

Sen har TCC/lock-up börjat glappa efter vintern, den fungerade perfekt i höstas när jag ställde av bilen. Ibland går den i precis som den skall, och ibland inte alls. Då tanken är att åka till jobbet med bilen en del i sommar och en del långturer är lockup:en viktig för bränsleekonomin.

Jag har precis beställt en ny TCC-solenoid på RockAuto. Slängde även med 2st ackumulatorfjädrar i kundvagnen då jag har läst att fjädern i 1-2 ackumulatorn oftast är av på gamla TH700-lådor. Eftersom min växlar ganska hårt 1-2 även vid mjuk körning så har jag aningar om att den är av på min låda då det tydligen kan bli just så om fjädern är av.

Tråget på lådan skall ner och sedan skall solenoiden och 1-2 ackumulatorfjädern bytas. Byter även filter då det ännu inte är gjort i min ägo. Oljebyte är givet när tråget tas ner (den mängd som är i tråget iallafall). Skall försöka fånga lite bilder när detta jobb utförs! Har aldrig gjort något annat med någon automatlåda än att byta olja och filter förut så det skall bli spännande.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Dokumentera!

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av northernv8ilk »

Det skall inte vara några problem att byta TCC-solenoiden på 700-lådan; när du väl tagit ner tråget kommer du åt den relativt enkelt.
Till skillnad från hur rent överdj-vligt invecklat det är, som jag lärde mig tidigare, att försöka göra det underifrån på en TH200C-låda... :eek:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nu har jag äntligen gjort en växellådsservice med olja, filter, rengöring av trågmagnet, byte av TCC-solenoiden (Lockup-solenoiden) samt kontrollerat ackumulatorfjädern som faktiskt var hel, så jag bytte den inte.

Här nedan är prylarna jag köpte. Filterkit med filter+filtertätning+trågpackning från Hansen. TCC-solenoid och två ackumulatorfjädrar från RockAuto.
delar.jpg
Nedan nya TCC-Solenoiden. Muttrarna + bultarna används ej på TH700. Ringkabelskon används som jord på bilar med bara en kabel till solenoiden. Min har två, så den användes ej. Skarvarna är gängad modell, antagligen för att man skall kunna montera solenoiden utan "special"-verktyg. Jag föredrar riktiga Abiko-skarvar klämda med en riktig tång så jag använde inte heller skarvarna som medföljde.
nya_solenoiden.jpg
Jag har en simpel metod som jag föredrar att använda för att slippa att behöva kolla oljan innan provkörning efter reparationen eftersom den skall kollas varm. Jag tappar ur all olja i ett rent kärl och markerar nivån med en spritpenna på kärlet. Varje sak som demonteras töms i kärlet, t.ex: först tömde jag tråget med den underbara avtappningspluggen som någon tidigare ägare svetsat i tråget. Sen tömde jag resten som inte kom ut genom pluggen när jag tagit ner tråget, sen filtret och slutligen ackumulatorn. Allt i samma kärl, med en ny markering varje gång. Sedan töms oljan i spilloljebehållare och kärlet tvättas rent, sen fyller jag upp kärlet med ny fräsch olja till exakt samma nivå + lite extra för att kompensera för det som runnit bredvid. Då vet man att lådan har lika mycket olja i sig som innan man började mecka, och är safe att provköra!

Efter tömning av tråget genom avtappningspluggen var det 3 us. quarts i kärlet, bilden nedan visar hela mängden gammal olja efter att allt tömts. Alltså var det nästan en hel liter extra kvar i trågbotten, filtret och ackumulatorn.
olja.jpg
Så här såg mitt tråg ut, alltså var det dags att göra en växellådsservice! Magneten som fångar upp partiklar som cirkulerat runt med oljan är mättad och kan inte ta upp mer vilket gör att partiklarna cirkulerar runt i lådan hela tiden. Man kan se att lite partiklar ligger i små ansamlingar på trågets botten istället ("Skuggan" formad som filtrets plåt). Magneten och tråget skall rengöras grundligt.
magnet.jpg
Man måste vara noga med att se till att den gamla filterpackningen inte sitter kvar i ventilhuset vilket den nästan alltid gör. Den brukar sitta hårt som fan, vilket den gjorde såklart. Jag tog en metallkrok och ruckade lös den med, vilket man skall vara jäkligt försiktig med så man inte repar loppet, sen fiskade jag ut den med fingret när den var lös. Filtertätningen är den rosa/orange ringen överst i mitten på bilden (precis till vänster om röret)
filterpackning.jpg
TCC-solenoiden är den grön/orangea på bilden som är skruvad med 2st 10mm-skruvar. För att byta den skruvar man bara lös skruvarna, klipper sladdarna nära solenoiden, skarvar ihop med den nya (röd på "röd som blivit brun" med åren, svart på svart...) och skruvar fast den nya. Den tätas med en o-ring så man kan ta en droppe ATF på o-ringen så glider den i lätt som en plätt.
TCC-solenoid.jpg
Eftersom jag tycker att min låda växlar lite sent och hårt mellan 1:an och 2:an ville jag försäkra mig om att inte ackumulatorfjädern i 1-2:ans ackumulator hade gått av eftersom jag läst mig till att det tydligen är i princip standard på TH700 när man tar isär dem, vilket kan ge symtomen jag har och även att lådan inte växlar upp till 2:an på fullgas, men det gör min låda dock. Jag hade köpt fjäder för säkerhets skull ifall den skulle vara av.

Man skruvar loss ackumulatorhusets tre skruvar och tar ner det, i huset ligger fjädern lös ovanpå en kolv, svårare än så är det inte.

Fjädern var faktiskt hel, dessutom misstänker jag nu att lådan är renoverad och uppgraderad eftersom fjädern som satt i både var hel, och ofärgad. Originalfjädrar brukar vara målade i olika färger beroende på hårdhet. Antagligen är min en hårdare eftermarknadsfjäder, kanske del av ett shiftkit för att lådan SKA växla hårdare. Satte alltså tillbaka den fjädern igen enligt min fars devis "If it ain't broken, don't fix it". Bild nedan på ackumulatorhuset, min fjäder, och en ny originalfjäder i påsen.
1-2-ackumulatorhus.jpg
1-2-ackumulatorfjader.jpg
Här är ett par bilder på ventilhuset och vad jag gissar (orkar inte kolla upp det just nu, någon som vet kanske kan bekräfta?) är "4th gear switch" som talar om för motorstyrdonet att 4:an ligger i för att ändra hur TCC (Lock-up:en) kopplar i och ur.
valvebody.jpg
4th_gear_switch.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Sedan när man satt ihop allt igen, fyller man upp lådan med fräsch ATF-olja. Om man har mätt upp mängden man tappade ur, är det bara att hälla i alltihop och åka ut och provköra direkt, sen kan man kolla oljenivån när oljan blivit varm efter provturen för att få en korrekt oljenivå. Jag fick fylla lite till efter provturen, men det är väl fullt normalt då jag inte kollat oljan på hela förra sommaren och det läcke lite runt växelväljaren.
ny_olja.jpg
Sista bilden är en bonus till Torbjörn och Ronnie som var med i Kumla, den visar vart T.V.-vajern från gasspjället tar vägen inuti lådan. Det är länkaget och Trottel-Ventilen som styr växlingspunkter och trycket i lådan. Som synes går länkaget direkt till en kolv/reglerslid och därför riskerar man att snabbt bränna lameller i lådan om vajern är feljusterad då trycket kan bli för lågt såvitt jag förstått!
Trottelventil.jpg
Och det var allt för denna gången! Lockupen fungerade precis som den skulle direkt under provkörningen, vilket den inte gjort med kall växellåda under hela våren. Förhoppningsvis är alltså problemet nu löst med solenoidbyte, men har bara provkört en gång efter rep. pga kraftigt regn varenda jäkla dag och lite andra bestyr...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Tack tack, säger vi från Kumlatrakten!

-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
laregina
Medlem
Medlem
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av laregina »

Ja tack! Intressant läsning och bra beskrivet.
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nu har jag lyckats med det jag iallafall TROR att jag är den första som någonsin gjort med en tredje generationens F-body, nämligen installera en eftermarknads Torsen-diff i en 9-bultare! :D

Citerar mig själv från mitt engelska inlägg på Thirdgen.org: Har kört ca 3 mil och burnat två gånger och inget har exploderat ännu! Håll tummarna nu för att det håller i fortsättningen också :)

Den gör TVÅ svarta streck, vilket var målet med projektet! :D
20150712_202030.jpg
20150712_223004.jpg
Min engelska mek-tråd med fler bilder kan beskådas här för de som behärskar engelska språket:
http://www.thirdgen.org/forums/transmis ... alled.html

Svensk tråd kommer här på TACS-forumet så småningom men nu måste jag sova!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Vi fortsätter att vara imponerade över ditt kunnande och din entusiasm!
(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av thol »

ÅÅH, nu får man hopp om att kunna fixa original axeln med :razz:
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Fick ett litet "haveri" på bilen när jag och tjejen skulle åka hem från Uppsala American Car Show för ett par veckor sen.

Startade bilen nere på stan, och åkte upp till farsan för att hämta vår packning innan hemresa. Den gick som vanligt, inget konstigt. Gick bra hela vägen, stängde av den själv på farsans P-plats med nyckeln som vanligt.

Gick in och hämtade våran packning, var väl inne 15-20 minuter, la in allt i bilen och när jag skulle starta gick den längre på startmotorn än vanligt och när den tillslut hoppade igång så gick den riktigt jävla illa och rykte sjukt mycket vitt, luktade ren bensin.

Gick ut och höll handen bakom avgasröret i ca 2 sek och tog upp den, behövde inte ens lukta för den var helt blöt av bensin!

Kollade lite vakuumslangar och såg att det var bensin i slangen till bränsletrycksregulatorn, det skall det inte vara. Redan här började jag misstänka att regulatorn hade gått sönder. Provade mickla lite allmänt och tog en sväng runt kvarteret, gick knappt att köra, fick hålla lite gas hela tiden och bromsa med vänsterfoten. När jag kom tillbaka upptäckte jag att det _droppade_ bensin i skarven mellan Y-röret och resten av avgassystemet...!

Ungefär där började jag oroa mig ordentligt för brandrisken (trots att kat:ens innanmäte är ersatt med ett rakt rör...) och gav upp. Parkerade bilen på farsans p-plats igen och insåg att vi inte åker Trans Am hem den kvällen...

Fick låna pappas bil att åka hem med mot att jag skulle göra service på den och så hyrde han en bil åt sig själv (världens bästa pappa).

Tog ledigt torsdag+fredag veckan därpå och lastade fars Clio full med verktyg och reservdelar och gav mig iväg på onsdagkvällen för att sedan börja skruva på torsdagsmorgonen.

Det visade sig som tur var att jag hade rätt och det var membranet i regulatorn som hade gett upp.

Bytte membran, tändstift och tändkablar, olja+filter, sen gick den bra igen!
utomhusmeck.jpg
sprucket_membran.jpg
gammalt_vs_nytt.jpg
Saker jag lärde mig av detta:

*En TPI går så dåligt att den INTE går att köra hem om det går hål på membranet till bränsletrycksregulatorn (har funderat på exakt detta förut och tänkt att det säkert går att köra hem försiktigt om det går sönder... tji fick jag.)

*Det är faktiskt fullt möjligt om än jobbigt att byta alla 8 tändstift och tändkablar uppifrån på en TPI utan att demontera något annat än ett stag som sitter med 2 muttrar (sist jag bytte stift gjorde jag passagerarsidans nerifrån på en lyft och tänkte då att "det går aldrig att ta dem uppifrån"...).

*Det går inte att byta plenumpackningarna utan att lossa "runners:arna" mellan plenumet och nedre insuget eftersom de nya packningarna är för tjocka innan de har komprimerats en gång för att få in mellan plenum och runners. (trodde det skulle gå, och det finns inte en chans i helvete att jag försöker lossa runners:arna på en parkering utomhus under tidspress, så jag återanvände de gamla packningarna då jag hade bytt dem förut så de var rätt fräscha och det verkar funka bra.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Hu! Och som vanligt imponerande välskrivet med snygga bilder.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Besiktade pärlan idag på ClearCar i Kristinehamn. Gick igenom med blankt papper som alla mina bilar gjort varje år sen jag fick körkort :). Aldrig fått en 2:a på någon bil jag har ägt, det ni! *skryt*

Förberedelser igår:
*Monterat reflexer bak med häftmassa
*Justera handbromsvajern så att spaken tar lite tidigare för att göra besiktningsmannen nöjd
*Koppla om ljuset fram med snabbkopplingarna så att det blir vita p-ljus istället för orange

Efterarbete idag efter besiktning:
*Ryckt bort reflexerna, inget krångel med borttagning av nån dubbelhäftande tejp här inte :)
*Kopplat tillbaka det orangea p-ljuset igen
Handbromsspakens justering tänkte jag släppa på när det är hobbykväll på jobbet på onsdag för det är så mycket smidigare på lyft :)

Så grymt skönt att ha det gjort! Bara 2 bilar kvar & bessa nu så går alla ett år igen!
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

I helgen var det lördagscruising igen, det här var vad vi roade oss med senare på kvällen! Det är min sambo bakom ratten pga att jag valde öldrickande i baksätet denna kväll :)

https://www.youtube.com/watch?v=s2TbVOxYLaw
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av northernv8ilk »

Hehe, nice!
(Hoppas du höll i ölen ordentligt så den inte skvimpade ut...!) :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
pekka
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:10
Namn: Pekka Svantesson

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av pekka »

keykey skrev: *Justera handbromsvajern så att spaken tar lite tidigare för att göra besiktningsmannen nöjd

Handbromsspakens justering tänkte jag släppa på när det är hobbykväll på jobbet på onsdag för det är så mycket smidigare på lyft :)
!
Du råkar inte ta med en kamera då, så vi får en välskriven och välfotad instruktion ? :thumbup:
struve
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 0
Blev medlem: tor 17 sep 2015, 18:18
Namn: Per Erik Struve
Ort: Öckerö

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av struve »

Som nybliven ägare av en Trans Am -86:a så är det här som inspirerar till att våga fixa fel :D
Mvh Struve
__________________________
Pontiac Firebird Trans Am -86
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Välkommen till oss, Struve. Här kommer du att hitta mycket att läsa.

=tapa=
_________
berget.info
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Efter att ha varit totalt omotiverad att skruva med min GTA sedan höstavställningen (ca 4 månader sedan), så har jag äntligen plötsligt fått motivationen tillbaka! Kanske har med vårvädret och det enorma V8-suget att göra...?

Projektet jag påbörjade för ett par dagar sen är demontering av avgasgrenrören för att få dit packningar samt borttagning och pluggning av de förbannade A.I.R.-rören!

Hatar de där smogrören nåt så förbannat, de tar upp enormt med plats i motorrummet, sabbar allt vad smidighet heter vad gäller att komma åt tändstift/grenrörsbultar, och fyller dessutom ingen som helst funktion på min bil längre då "katalysatorns" innehåll numera består av ett rakt rör som är fastsvetsat i båda ändarna (bara för att slippa det burkiga avgasljud som uppstår om man bara spettar ur kat:ens innehåll).

Ska värma loss smogrören, plugga luftinblåsningshålen med mässingspluggar, ersätta luftpumpen med en "delete pulley", ta bort alla slangar, ventiler och rör till A.I.R.-systemet, och måla grenrören svarta med hot-paint och sätta ihop allt igen med packningar och nya pinnbultar till y-rörens anslutningar.

Bilder kommer så småningom! :)
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
petermk
Tidningsredaktör
Tidningsredaktör
Inlägg: 435
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 09:11
Namn: Peter Mäki-Kauppila #892
Region: Nedre Norra
Ort: Tammerfors, Finland

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av petermk »

Jag har också haft samma tanke på att rensa bort A.I.R-systemet på min, jag kör ju utan katten, så röret som går ner till katalysatorn hänger fritt under bilen, hehe

Finns delete pulley -kitet att köpa i sverige för vettiga pengar? Jag var lite inne på att köra med en kortare rem annars.
Pontiac TransAm GTA -87

Har du material till Firebird Magazine? Kontakta oss på redaktionen, redaktionen@transamclub.se
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

PeterMK skrev:Jag har också haft samma tanke på att rensa bort A.I.R-systemet på min, jag kör ju utan katten, så röret som går ner till katalysatorn hänger fritt under bilen, hehe

Finns delete pulley -kitet att köpa i sverige för vettiga pengar? Jag var lite inne på att köra med en kortare rem annars.
Jag beställde från RockAuto.com då jag utgår ifrån att det är svindyrt i Sverige jämfört med USA som det mesta.

GM artikelnummer på smog pump delete pulleyn för att kunna använda originalremmen på L98 är 10186167.

Tog med ett par vattenpumpspackningar och en pigtail till secondary fan switchen som jag bröt av vid demontering av grenröret då de inte väger något. Grenrörspackningar och pinnbultar kom jag fram till att det blir billigare att köpa lokalt då grenrörspackningarna gick på typ 70 spänn, och bultsatserna kostar mer i frakt för att de väger.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Här är lite bilder från mitt senaste projekt, A.I.R. Delete

Här är vyn när jag kikar in i mitt mekgarage a.k.a. "The Mancave". Ligger lite utanför samhället där jag bor, totalt kolmörkt och kanske passerar någon bil i timmen. Var ganska trivsamt att vara där och skruva, tog med en portabel högtalare och en gammal iPod, så hade man garagekänslan :).
the_mancave.jpg
Här skall skruvas!
motorrummet.jpg
Förarsidans grenrör löst på golvet, äntligen!
manifold_loss.jpg
Här har jag värmt lös alla A.I.R.-rören och pluggat hålen med mässingspluggar
grenror_pluggade.jpg
Här är pluggarna jag använde. Köpta på V8-shopen i Karlstad, men genom Hansen Racing. Hansens artikelnr är EVE500D ifall någon skulle undra
edelmann_pluggar.jpg
Grenrören målade med Biltemas Hot-Paint som skall tåla 650 grader C. Får se hur det funkar när bilen har gått lite, men blir nog snyggare än ren rostbrun i vilket fall som helst!
grenror_malade.jpg
Fick paket från RockAuto idag! Min delete pulley för A.I.R.-pumpen och vattenpumpspackningar, samt nytt kontaktstycke till Secondary Fan-Switchen under högra grenröret då jag skrotade det när jag skulle ha loss grenröret där...
rockauto_paket.jpg
Så här ser löprullen ut som skall ersätta luftpumpen
air_delete_pulley.jpg
Nu skall jag bara bli frisk, så kanske jag får mecka dit allting! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Lite uppdateringar!

Äntligen kan jag med glädje säga att alla motorstörningar och elproblem med motorn är borta! Bränsletrycksregulator bytt för andra gången pga en dåligt tätande som sattes i första gången fixade långt vevande på starten innan motorn drog igång.

Ända sedan jag köpte bilen har jag haft problem med att fläktarna gått nästan hela tiden när bilen var kall, har felsökt och felsökt och kommit fram till varje gång att det måste bero på styrenheten, men det blev ingen skillnad när jag stoppade i en ny styrenhet som egentligen byttes för att 5-voltskretsen var trasig så den gav bara ca 2 volt.

5-voltskretsen blev bra efter första styrdonsbytet, men fläktproblemen fortsatte och ett NYTT fel dök upp, lockupen gick inte i när bilen var kall, utan man fick köra ca 30 minuter innan den började glappa, och till sist fungerade. Solenoiden byttes (finns dokumenterat i tidigare inlägg) men det hjälpte inte.

Till slut i våras bestämde jag mig för att köpa en ny styrenhet igen för att jag kommit fram till att det måste vara fel på den nya jag satte i. Köpte en ny på eBay och lyckades få den för 1700 kr inkl. tull,moms,frakt,rubbet.

Bytte igen och alla problem försvann, nu funkar fläktarna precis som de skall också för första gången!

För ett par veckor sen bestämde jag mig så för nästa uppgradering:

Nya fjädrar och stötdämpare bak då bilen var låg och gungig, samt skrapade i guppen när man åkte fyra personer.

Efter mycket velande och efter att ha läst olika åsikter på forum bestämde jag mig tillslut för att det trots priset bara fanns ett alternativ på dämpare: Bilstein!

Fjädrarna blev progressiva AC Delco Professional.

Köpte fjädrar på RockAuto och dämparna på Summit Racing. Klockren och snabb leverans som vanligt från båda firmorna. Satte dit dem i torsdags och kan säga att det känns som en helt annan bil på vägen, helt underbart! Rekommenderas varmt till den som skall byta bak. Totalpris inkl. fjädrarna, dämparna och alla frakt/tull/momskostnader blev strax över 3500 kr.
bilstein_box.jpg
original_vs_bilstein.jpg
gamla_nya_fjadrar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Senaste projekten på GTA:n är ljusrelaterade!

Först ut var reflexerna bak.

Jag har tidigare ryckt de E-märkta "extrareflexerna" varje år efter besiktning då jag tycker det är löjligt att man måste ha extra E-märkta reflexer då de som sitter där original fungerar jättebra. De eftermonterade har suttit på stötfångarens lackerade yta (som är vit) och därmed varit en nagel i ögat på mig då de förstör utseendet på bakpartiet när de sitter där.

I och med allt snack om nitiska bilinspektörer i somras (Cruisingen Stannar osv.) kände jag att jag vill ha godkända reflexer då det verkar vara Polisens prio och viktigaste inkomstkälla näst efter avgassystem.

Jag letade runt på nätet och tillslut hittade jag 25mm reflexer fullt E-godkända på tyska eBay. Tror jag gav typ 120 kr för 2st inkl. frakt.
reflexer_WLR-10.jpg
Den svarta ramen runt fick filas ner några mm men ingen åverkan är gjord på själva reflexen. Nu passar de ovanpå original-reflexrampen under bakljusen i utrymmet mellan baklampor och stötfångare och syns därmed knappt jämfört med innan (se min profilbild hur det var innan).
ny_reflex.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nästa ljusrelaterade projekt blev att byta till nya strålkastarinsatser fram.

Jag har ända sedan jag köpte bilen haft dåligt ljus (särskilt vid regn eller dimma), och varje gång jag kör hem på natten förbannar jag mig över detta, både helljus och halvljus.

Droppen som fick mig att inse att jag måste fixa bättre ljus kom förra sensommaren då jag var tvungen att stanna mitt i natten och leta rätt på en gammal parkeringsbiljett, vika ihop den och trycka fast i instrumentet över den blå kontrollampan för helljus eftersom jag blev bländad av kontrollampan...! :blink2:

Jag googlade runt i vintras och hittade tillslut vad som behövdes. En H4-konverteringssats från Hella som inkluderar två helt nya ljusinsatser, två H4-lampor och två dammskydd/tätningar. De finns i både amerikansk ljusbild och europeisk asymmetrisk. Jag valde såklart Europeisk ljusbild då den är överlägsen enligt mig, och inga funderingar lär heller uppstå på bilprovningen etc.

Så här ser kartongen ut
kartongen.jpg
Artikelnummer och kartongens innehåll
artikelnr.jpg
contents.jpg
Bytet är mycket enkelt och behöver egentligen inte förklaras ingående. Jag skruvade upp och ner lamporna för hand med nödreglaget på motorn vartefter det behövdes för att komma åt. Den svarta sargen sitter med 4 skruvar sen är det bara lyfta bort den. Ljusinsatserna sitter med en kromad fästsarg med 4 skruvar åtkomliga utan att demontera annat än plastsargen. Ett fästöra var redan av på passagerarsidan men insatsen satt lika bra med 3 skruvar. Allt som allt bara 8 skruvar per sida sen är bytet klart!

Min bil hade fått ena strålkastaren utbytt mot en H4-insats någon gång tidigare, men på andra sidan satt fortfarande en Sealed Beam med USA-ljusbild.

Sealed Beam vs Ny Hella H4-insats
ny_h4_vs_usa_sealed_beam.jpg
Ny Hella H4-insats vs. Gammal likadan som uppenbarligen har några år på nacken. Sliten reflektor och mjölkigt matt glas.
gammal_vs_ny_h4-insats.jpg
Något som jag inte visste innan som gjorde att bilen blev stående en dag extra var att jag inte räknat med att lampkontakterna skulle vara skrot. Det är de nästan säkert då tidens tand gnagt några år på en bil från 1988, så ett tips är att köpa nya kontakter och material för skarvning redan innan bytet påbörjas. Jag köpte H4-kontakterna på Swedol för 27 kr styck med hus i keramik (kan inte smälta igen alltså). Finns även på Biltema men var lustigt nog dyrare där, 45 kr styck.
original_vs_ny_kontakt.jpg
Så här ser anslutningen ut på en gammal Sealed Beam "engångs-strålkastare" och en Ny Hella H4. När glödtråden går av i en Sealed Beam byter man hela strålkastarinsatsen, men i en H4-strålkastare byter man bara en glödlampa.
sealed_beam_vs_h4_anslutning.jpg
Jag skarvar med Duraseal krympskarvar. Man värmer dem efter klämning med en cigarettändare så krymper ändarna och limmar sig mot kablarnas isolering och man får en fukttät skarv och slitskydd i ett steg. Mycket bra skarvar som är ganska dyra (ca 5 kr/st) men jag lovar, det är värt de extra kronorna. Finns inga andra krympskarvar som är så bra, har använt på jobbet i flera år och aldrig haft problem med dem. Hittade på Clas Ohlson i 10-pack. Fanns på Swedol i 100-pack men de kostade över 500 spänn.
duraseal_krympskarvar.jpg
Mekning pågår
passagerarsidan.jpg
Ena sidan klar, andra sidan mekas
forarsidan.jpg
Jag hittade även en komplett reläsats med kabelhärva som eliminerar spänningsfall till glödlamporna för ännu bättre ljus, samt avlastar ljusströmställaren och helljusspaken i bilen eftersom endast reläernas styrström då passerar genom dem istället för strömmen för 110 Watt glödlampor. Min rygg skrek dock åt mig att jag skulle ge mig, så den sparas i min reservdelsgarderob tills jag orkar med installation av den. Finns på Biltema för 149 kr. Kan nämnas att likadana härvor säljs av t.ex. Painless för 1765 kr eller Year One för 2259 kr...

Mina lampinsatser köptes från JEGS genom eBay och kostade totalt ca 1300 kr med Global Shipping Program som innebär att tull, moms och frakt är förbetalt och inget extra kan tillkomma.

http://www.ebay.com/itm/Hella-003427811 ... wq&vxp=mtr


Om man vill läsa mer om lamporna finns information på Hellas sida

http://www.myhellalights.com/index.php/ ... -headlamp/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av thol »

Jag har besiktigat bilen i flera år utan att ha fått klagomål för original reflex samt även passerat ett par kollar av polis.
Den där kabelsatsen som du nämner att biltema har har jag starkt funderat på att skaffa till min bil med.
Skriv svar