Trans Am GTA -88

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Projekttråd för min Pontiac Trans Am GTA -88!

Jag köpte GTA:n (min första amerikanare) den 7 september 2013 i Hallsberg och tog hem den på biltransportsläp med hjälp av min chef som har BE-kort. Den var då avställd och hade körförbud.

Nedan syns en bild på mig, troligen i ett av mina lyckligaste ögonblick!
jag_och_min_gta.jpg
Säljaren berättade att han inte fick igång bilen när han skulle rulla in på bilprovningen, och då bogserades den till en väns gård där den blev ståendes i väntan på felsökningshjälp tills han tröttnade på att vänta, och drog hem den till sig.

Det som de hade konstaterat var att det bara kom ca 6 volt till bränslepumpen vid problemtillfället och att felet var intermittent eftersom bilen senare gick att starta och köra som vanligt igen.

När jag var och kollade upp bilen gick den att starta och provköra fram och tillbaka på en ganska lång gata i säljarens bostadsområde. Jag kunde därför testa att motorn gick som den skulle utan missljud, och att lådan växlade okej vilket de båda gjorde.

Väl hemma i Karlstad körde jag bilen ganska omgående till bilprovningen utan att ha gjort något alls med den, och den gick igenom med blankt papper!

Modig (eller kör-kåt) som jag var åkte jag runt lite och bara gled i ca en vecka utan större problem. Den ryckte till ibland, men jag trotsade vetskapen om att den när som helst kunde stanna och körde glatt med den ändå.

Bilden nedan visar bilen besiktad och godkänd, utanför stallet där min tjej hade sin häst (ca 2 mil utanför stan, felet fortfarande inte åtgärdat)
gta_vid_stallet.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Efter att ha läst på om bränslepumpen på nätet, hade jag lärt mig att den inte är bytt i en simpel handvändning på en Gen 3 på grund av:

1. Det finns ingen inspektionslucka för tankarmaturen
2. Bakaxeln är ivägen
3. Avgassystemet är ivägen, och inte heller delat framför bakaxeln utan först vid katalysatorn

På grund av detta, bestämde jag mig för att oavsett om det är fel på den eller inte, vill jag ha den bytt omgående för att slippa mardrömsscenariot att eventuellt stå vid vägkanten för att soppapumpen har gett upp, och inte kunna byta den på plats.

Tanken tömdes med hjälp av bränslepumpen som ju fortfarande fungerade. Bakaxeln åkte ner och fjädrarna ur, avgassystemet togs bort, värmeskyddsplåtar togs bort, tankluckan togs bort, bränsleslangar och rörkopplingar lossades och tanken tråcklades ut på ett sätt som fick mig att efteråt fundera på hur fanken det gick till och hur jag skulle få tillbaka den igen...

Armaturen demonterades och pumpen + kontaktstycken byttes ut mot en Carter turbinpump som ger ett väldigt jämnt flöde och tryck, därför kunde även pulsdämparen som sitter i tanken original ersättas med en slang och därmed är ännu en potentiell felkälla eliminerad.

Alla delar demonterade
allting_demonterat.jpg
Bakdelen gapar tom
riven_bakdel.jpg
Tanken äntligen nere på golvet
tanken_nere.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

I samband med bränslepumpsbytet bytte jag även bränslefilter, och det var troligen aldrig bytt sedan bilen var ny eftersom jag provade blåsa igenom det och det var nästintill så tätt så att jag inte orkade blåsa alls. Det nya filtret kunde jag andas in och ut igenom som vanligt i princip obehindrat.

Bilen gick bra och allt var frid och fröjd, tills en dag när den stod på tomgång utanför jobbet (som tur var) då den började blöddra för att sedan sakta dö, och inte starta mer. Inte ett knyst hördes från bränslepumpen vid tillslag av tändningen. "Äntligen" hade felet som drabbat förra ägaren dykt upp. Jag skulle kontrollera bränslepumpsreläet och såg att stiften hade backat ut ur kontaktstycket. Efter inpillning av dem startade bilen igen. Kåpan, som var limmad, lossnade även från reläet.

Då beställdes nytt relä och "pigtail" (kontaktstycke med kabelstumpar för utbyte). Kontakten löddes in seriöst med krympslang på varje kabel för långsiktig, problemfri funktion och reläet byttes. Efter detta har aldrig felet återkommit.

Felet som fick förra ägaren att tröttna på bilen, lägga ut den på blocket för 47000 kr, sänka priset till 25000 kr och slutligen sälja den till mig för 24000 kr visade sig alltså vara bränslepumpsreläet.
boven_i_dramat.jpg
Nu var bilen äntligen pålitlig och kunde klassas som ett körbart projekt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nästa potatis var bromsarna. Bilprovningen hade nyss godkänt bilen utan anmärkning. Tidigare ägaren sade att han hade bytt båda bromsoken fram och bromsbelägg förra året, vilket verkade stämma för bromsarna tog jämnt och bra. Tyvärr skakade det dock ganska mycket i pedalen vid inbromsning, inte helt ovanligt. Men vid riktigt hård inbromsning så började det dunka och smälla ganska högljutt vilket är mindre vanligt och ganska obehagligt.

Inte bra tyckte jag, och kände att situationen krävde närmare undersökning. Vid en inspektion av frambromsarna upptäcktes en fet spricka rakt igenom vänstra skivan. Inte undra på att det small. Vem i H-E byter bromsok och belägg men struntar i att kontrollera skivorna tjurade lilla jag, som är allergisk mot slarv.
sprucken_bromsskiva.jpg
Bara att bita i det sura och beställa två nya bromsskivor. Eftersom jag är sjukligt noga med att mina bromsar fungerar tillfredsställande beställde jag även nya bromsbelägg trots att de var nybytta.

Skivor och belägg byttes, och hjullagren packades om med nytt fett eftersom de sitter i bromsskivorna.

Eftersom jag är allergisk mot fula, obehandlade, rostiga bromsok lackade jag dem med svart bromsoksfärg när jag ändå hade isär allt. Det skall inte bara kännas, utan även synas att bromsarna är i bra skick anser jag.
nyrenoverade_bromsar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Jag brukade bilen lite under hösten men till sist när det blev för kallt, fick jag tag på en garageplats och nattade bilen för vintern.
gta_med_vinterpyjamas.jpg
Det som gjordes under vintern var att bl.a. forska i sådant som bör göras, hur man gör det på bästa sätt. Framför allt bestod nöjena dock i att shoppa prylar till bilen att montera till våren!

Nedan följer ett urval av julgodiset som inhandlades!

Navkåpor (fanns inga med till bilen vid inköpet), samt en ny multispak (spolarknappen var sönderbruten)
godis1.jpg
Licensierad GM-produkt såklart :)
godis2.jpg
Bromskoner till originaldiffbromsen + shims
godis3.jpg
Bosch 4-hålsspridare med specialanpassad billet-förlängning för att passa TPI-insuget
godis4.jpg
Finfördelar bränslet betydligt bättre än originalspridarna!
godis5.jpg
Längtan till våren alltså...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Jag drog igång säsongen tidigt! Den 27 Februari lossades oljepluggen och vårservicen var ett faktum!
gta_spring_service.jpg
Allt som förra ägaren inte orkade, kunde, hade råd med, brydde sig om osv. att åtgärda skulle nu fixas pronto för att bilen skulle tåla att användas och njutas av utan bekymmer hela sommaren och långt framöver!

Lådan innehåller bl.a:
*Övre kylslang (det satt där en ful OK-universalslang från 90-talet som dessutom droppade i ändarna)
*Termostat + packning (Alltid bra att byta i förebyggande syfte, kostar inte mycket heller)
*Oljetryckskontakt (Extraknäcker som redundant spänningsförsörjning till bränslepumpen på TPI-systemet, uppenbarligen var den trasig eftersom bilen dog när pumprelät felade vilket den inte ska göra)
*Tanklock (Låset var sönderbrutet och det gjorde även locket svåröppnat)
*Lambdasond (Felkod 13)
*PCV-ventil + gummitätning (aldrig fel att byta, kostar i princip ingenting)
*Drivrem (torrsprucken... är det bara jag som byter remmar när de börjar torrspricka?)
*Oljefilter (självklart)
serviceprylar.jpg
Jag passade även på att mäta bränsletrycket. Egentligen gjorde jag det för att jag tillsammans med spridarna köpte en justerbar bränsletrycksregulator och ett nytt membran. Detta visade sig senare bli en flopp då regulatorn passade dåligt och det nya membranet gjorde att trycket inte heller hölls kvar när pumpen stannade. Jag blev efter spridarbytet tvungen att lyfta av plenumet en gång till och byta tillbaka till den gamla regulatorn och membranet, därför tar jag inte ens med bilderna på regulatorn (de ger mig hemska minnen :P). Trycket på TPI mäts genom ett uttag på railen (med schraderventil).
tryckmaetning.jpg
50 PSI med originalregulator = bra! Anledningen till att jag köpte justerbar regulator var för att ställa upp trycket till 50 psi, vilket uppenbarligen inte behövdes...
maxtryck.jpg
Efter detta var vårservicen klar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Det här med avgassystem hade jag ju funderat mycket på under vintern, kollat runt på priser och alternativ. Efter att ha brassat runt lite med kärran kände jag ju att jag måste ha lite mer muller. Fräna avgassystem är dyrt, ska jag verkligen pröjsa 4-5000 eller mer för ett nytt system? Jag hade ju köpt rätt mycket delar till bilen på sistone.

Så plötsligt på blocket.se fann jag ett komplett 3-tumssystem till Gen 3 i bättre begagnat skick för 1500 kr. Dessutom fanns det i Enköping som ligger mellan Uppsala och Karlstad. Min far skulle ju precis komma från Uppsala och hälsa på mig i Karlstad. Perfekt. Farsan fick 1500 spänn och slängde in systemet i sin Oldsmobile-van på vägen och vips hade jag kirrat ett avgassystem billigt :D
avgassystem.jpg
Då systemet var lite bedagat behövdes en polering, så jag gjorde som var man gör! Öppnade en kokosnöt och tog fram autosolen och började gno! Kokosnöten var förövrigt bara min matsäck, jag ville ha något att gnaga på medan jag polerade :)
autosol-polering.jpg
Resultatet (det övre röret) duger gott och väl för något som ändå skall placeras under bilen baktill i skitsprutet!
polerat_och_klart.jpg
Tyvärr visade det sig att dels passade inte systemet rakt på som jag trodde, utan det var ihopsvetsat med en offroad-pipe som ersätter katalysatorn. Eftersom min bil är en -88 krävs det faktiskt att katalysatorn sitter kvar, även fast den inte behöver fungera.

Jag löste detta genom att köra originalsystemet fram till bakre ljuddämparen och svetsa en egen adapter som passade med klämma på originalsystemet och gick att bulta fast i den "nya" slutdämparen. På så vis går det att återställa till original igen, och "katalysatorn" sitter kvar. Sen att innehållet är urspettat och ersatt med ett 2.5-tumsrör rakt igenom är en annan historia...

Systemet lät riktigt gott! Tyvärr visade det sig återigen att man inte skall lita på folk... det skallrade väldigt mycket om ljuddämparen vid vissa varvtal, troligen var det därför systemet demonterades för försäljning. Annonsen nämnde givetvis inget om detta. Tillslut löste jag det dock genom att tröttna på ljudet, kapa upp dämparkroppen med rondellen och banka in en järnstång mot den skallrande plåten och svetsa fast stången, sedan svetsa ihop dämparkroppen igen. Skallret borta, mullret kvar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nu var det dags för ett större jobb: Byta spridare!

Anledningen till att jag ville byta spridare var att bilen var svårstartad när den var varm, och man fick mata en del på starten och ge lite gas vilket resulterade i att den varvade upp rätt friskt när den väl hoppade igång = pinsamt på macken!

Jag har inte så mycket bilder från spridarbytet då det var ett jäkla jobb som krånglade mycket, men det finns ett par iallafall.

Här är en bild med övre plenumkammaren avlyft. Den stora runda grejen i mitten under mätaren är EGR-ventilen. Den runda svarta bredvid tryckmätarens anslutning är bränsletrycksregulatorn.
plenumet_avlyft.jpg
Jag tog även en bild på den gamla och nya spjällhuspackningen bredvid varandra, eftersom jag tyckte att det var mycket underligt att motorn hade gått såpass bra med den stora insugsläckan som varit mellan spjäll och plenum (det saknades stora bitar i packningen)!
spjallhuspackning.jpg
Efter spridarbytet kunde jag såklart inte låta bli att tillverka en egen spridartestare för att kolla hur sprutbilden såg ut på de gamla originalspridarna.

Testaren består av:
*Fuelrail från en Saab 9-5 med integrerad bränsletrycksregulator
*Bränslepump från en Audi 80
*PET-flaska för test/rengöringsvätskan
*12V-kabel med ciggplugg för anslutning till startbooster
*Tryckknapp kopplad till en lös spridarkontakt från en BMW E30 för aktivering av spridarsolenoider
spridartestare.jpg
Ett youtubeklipp på spridartestern "in action":
http://www.youtube.com/watch?v=D6YcwLWkKdQ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Efter detta fick jag börja fundera ett tag över vilka saker som behövde fixas på bilen då mycket nu redan var gjort. Jag kom på en dag att jag ju faktiskt inte hade kontrollerat rotor och fördelarlock en enda gång sen jag köpte bilen. Det måste man ju ha koll på, så att det är i bra skick om man skall ut och åka långt.

Sagt och gjort, jag märkte upp tändkablarna som man bör (brukar skriva med bläckpenna på)
markning.jpg
Sedan lyfte jag på hatten och...! Aj fan... rostigt, grönärgat och svartsotigt.
fordelare.jpg
Det blev återigen till att shoppa lite, en ny komplett fördelare köptes på RockAuto (betydligt billigare än att renovera den befintliga med lösa delar så fick jag dessutom ett nytt fördelarhus, axel m.m.!)
ny_vs_gammal.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Efter detta blev det renovering av 9-bultsdiffbromsen med nya koner. Det finns en rolig tråd om det jobbet i "teknik 3 gen"-forumet. Tyvärr var jag nog lite för våldsam med diffen i början då bilen plötsligt blev väldigt rolig att "leka" med när den fungerade... Jag borde nog ha tagit isär den och shimsat om den en extra gång efter en lugnare inkörningsperiod, eller så fungerade det helt enkelt inte att byta koner av någon annan anledning. Diffbromsen fungerade riktigt bra i några veckor iallafall, sedan började den enhjula igen. Jag har dock fått nys om en Torsendiff för runt 5000kr till 9-bultaren och är sugen på att installera en sådan. Har dock en till uppsättning nya koner inhandlat och gör troligen ett nytt försök med kondiffen våren 2015.

Bakbromsarna renoverades med nya ok och belägg efter detta och framdäcken byttes till två nya 225/55R16 som är lite smalare än original, bilen blev betydligt trevligare på vägen och jag kunde välja Nokian Hakka Z (finns inte i originaldimension). Bak blev det 2 nya Federal SS-595 i originaldimensionen 245/50R16.

Sedan har det mest njutits av bilen under sommaren, och så kommer vi till dagens projekt: "Mini-Me"!

Här är Mini-GTA:n nystrajpad bredvid verktygen som användes vid strajpningen
mini_gta_fram.jpg
Bakifrån
mini_gta_bak.jpg
Egentligen är det en modell av en TTA -89 men det var den enda vita som fanns, och det är ju ändå samma kaross som GTA:n :). Efter behandling med en rulle eltejp kan jag nu titta på min skönhet hemma i lägenheten i vinter! Köpt på eBay för ca 650 SEK. Det finns även likadana GTA -88 i Gunmetal Grey! Den här modellen tänkte jag skulle få bo på hyllan i bakluckan när bilen är på träffar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
ewald
Medlem
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
Namn: Ewald Lemke #196
Region: Västra
Ort: Molkom, Värmland

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av ewald »

Kul läsning :thumbup: :thumbup: :thumbup: / Ewald
No. 196, Ewald Lemke
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Komplimanger till fantastiskt text!

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nu är bilen avställd för vintern. Filmade ett klipp som jag kan ha och lyssna på i vinter när jag längtar till våren... vrid upp basen och njut!

http://youtu.be/Ifg0T_799IA

Godnatt min kära :)
godnatt_gta.jpg
Jag har lagt en order och betalat 100 US Dollars i handpenning på ny stolsklädsel. Den skall handsys i USA av Princess Dion på Lethal Interiors i Januari 2015. Det blir originalklädsel, med tillägget av en broderad svart "82-92 style" Firebird på främre stolsryggarna. Detta ska ersätta den något slitna klädseln nedan.
stolkladsel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av northernv8ilk »

Instämmer med övriga - mycket trevlig läsning!
Det kommer nog att bli kanon med den nya klädseln, bra idé dessutom att lägga till Firebirden.

Jag känner igen det där med att filma årets sista varmkörning: när vintern är som kallast och snön som djupast är det riktigt gott att drömma sig tillbaka till sommaren med ett sådant videoklipp! :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Nu är äntligen våren här! Stolsklädseln har kommit, jag har haft ur framstolarna och klätt om dem och fått tillbaka dem i bilen igen!

De ser riktigt fina ut och allt fungerar efter ihopmontering, inklusive de elektropneumatiska svank- och sidostöden! Lägger in ett par bilder! Tänkte senare skapa en tråd på teknikforumet om själva omklädnaden när jag får tillgång till min stationära dator igen...

Gamla klädseln bredvid förarstolen som håller på att få den nya monterad
stol1.jpg
Passagerarstolen omklädd och klar, framifrån
stol2.jpg
Passagerarstolen klar, från sidan
stol3.jpg
Kunde inte ta några bilder på stolarna på plats i bilen tyvärr då det är för mörkt i garaget och den fortfarande är avställd... Var och köpte ett oljefilter idag till vårens oljebyte så vi får väl se när den ställs på. Staten vill ju ha skatt, och det ville de ha på bruksbilen också just denna månad så det kanske får vänta lite...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av thol »

Den där operationen skulle jag behöva göre med :razz:
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av bosseh »

Snygga stolar! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Tack Bosse! :)

Lägger in före-och-efter-bilder på stolen tillbaka i bilen, sida vid sida här så kan man jämföra :)
gamla_stolen.jpg
nya_stolen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av johnny »

Blev kanon bra, riktigt snyggt!
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Senaste nytt!
Igår fick jag tråkigt på dagen och bestämde mig för att göra ett nytt försök att få min ALDL-kabel att fungera med bilen då jag numera har en egen laptop med fungerande batteri vilket jag inte hade i höstas när jag köpte kabeln.

Anledningen till att jag köpte kabeln var att jag haft en del problem med TPI-insprutningen och istället för att ge upp som många gör och köra med lysande check engine-lampor eller slänga dit en förgasare och förlora allt med det fantastiska med TPI-systemet så är mitt självklara val att jaga rätt på alla jobbiga småfel och eliminera dem!

Det mesta med insprutningen har jag fixat, men ett par störande saker har jag haft problem med fram tills bilen blev avställd i höstas.

Det som återstår är:
*Bilen är lite krånglig att få igång när den är kall, den startar direkt, men dör sedan. Sen får man starta om den ett par gånger och dutta lite med gasen, tillslut får den tomgång och då går den bra. Men den svarar inte på gasen alls, så fort man gasar dör den och man får starta om och "dadda" gasen försiktigt en stund tills den nått lite temperatur. När den väl blivit driftsvarm är allt okej.

*Kylfläktarna har ett väldigt sporadiskt beteende, oftast går de när bilen är kall, och när den börjar krypa upp i temperatur går de istället inte alls! Misstänker att sekundärfläkten funkar som den skall eftersom den går på en separat tempswitch, för bilen låg oroväckande högt i temp men kokade faktiskt aldrig under cruisingen på Power Meet när det var så sjukt varmt i somras.

*Ibland känns det som att det fattas kraft när man trampar FULL gas, jag har läst på Thirdgen om folk vars original TPI-bilar skriker till med bakdäcken lite när tvåan går i under fullgas, men min har aldrig gjort det trots att den ändå känns väldigt pigg. Har undrat om det fattas lite kraft i motorn men inte brytt mig så supermycket då det som finns där räcker mer än väl egentligen. Men det är klart, "mycket vill ha mer" ;)

Jag började med lite surfning på nätet och hittade att man på min -88 med 1227165-styrenhet måste ha en 10kOhms resistor inkopplad parallellt med A+B-terminalerna i ALDL-kontakten för att få OBD-datastreamen med ärvärden från motorstyrdonet att börja flöda.
Min ALDL-till-USB datakabel köpt från Enghs Motor via en blocketannons råkar ha inbyggd resistor som går att koppla in genom att flytta en "jumper". Och se, när jag gjorde det så fungerade det!

Jag insåg direkt när jag fått igång OBD-datastreamen varför bilen är svårstartad kall. Jag kopplade in datorn med bilen avstängd och endast tändningen på i garaget. Det var +5 grader C ute, men styrenheten påstod att motorn var +40 grader C. Då räcker bränslet som sprutas in inte riktigt till för kallstart, det förklarar exakt symptomen jag haft vid morgonkyla.
WinALDL.jpg
När jag såg detta taggade jag till på felsökning, och eftersom jag hade laptop med mig kopplade jag den till mobilen via WIFI-delning och loggade in på transportstyrelsen med mobilt BankID, ställde på bilen från hemsidan och åkte på premiärtur! :D

Sedan åkte jag ner till jobbet och felsökte. Då tempgivaren är nybytt, och dessutom kontrollmätt mot Ohm/temperaturtabell för att säkerställa att jag har fått en hel givare så visste jag att felet antingen ligger i kabelhärvan, eller i motorstyrdonet. Jag drog ur kontakten till tempgivaren med motorn varmkörd. Tempen visade ca 94 grader C i WinALDL. Enligt verkstadshandboken skall tempen hoppa till -30 Grader C direkt när man drar ur kontakten till givaren, men den ändrades inte alls, låg kvar på 94 grader! Mätte matarspänningen med multimeter och den visade 4.0V. Den skall vara 5V, så den var lite låg. Tänkte även att detta har säkert att göra med fläktarnas felfunktion också eftersom det rapporterade tempvärdet absolut inte verkar tillförlitligt.
felsokning.jpg
Jag noterade på kopplingsschemat att tempgivaren och spjällägesgivaren delar 5V-krets. Därför kopplade jag först ur motorstyrdonets kabelhandskar för att sedan Ohm-mäta direkt mot batteriminus om det fanns några kortslutningar mot jord eller mellan kablarna till TPS och CTS. När styrdonet ändå var urplockat passade jag på att skruva bort luckan till MEMCAL-chippet och dubbelkolla mitt programchip vilken kod det har, så att ingen tidigare ägare har satt i något annat felaktigt eller något "trimchip". Koden på Chippet stämde överens med det på styrdonslådans etikett, så det var okej.
ECU_urkopplad.jpg
ecu_etikett.jpg
chip_etikett.jpg
Det fanns inga kortslutningar i kabelhärvan så jag kopplade in styrdonet igen och gick vidare till ett par tester på TPS-givaren. Om man trampade fullgas visade den endast ca 2V och 21% gaspådrag vilket kan förklara att jag tycker bilen känns aningen slö vid fullgas, det blir ingen fullgasanrikning på bränsletillförseln vid fullgas vilket i förgasarsnack kan jämföras med att "ax-pumpen" är trasig. Testet i verkstadshandboken innebar att man skulle koppla bort givaren och brygga över signal- och jordkabeln, då skulle TPS-värdet i OBD-datastreamen rapportera 100% gaspådrag eller 5V. Det gjorde den inte, den rapporterade ändå bara 21% eller ca 2 Volt. Nästa test var att man skulle koppla en provlampa till +12V och sedan spetsa en kabel i TPS-kontakten, då skulle det återigen visa 100% men jag fick fortfarande bara 21%. Eftersom jag nyss uteslutit fel i kabelhärvan så kunde jag med detta test konstatera att mitt motorstyrdon är defekt i 5V-kretsen och jag satte ihop allt och tog en sväng runt stan för att fira. Sedan åkte jag hem och beställde ett nytt fabriksrenoverat styrdon på RockAuto för 900 svenska kr + frakt :).

Den blåa chiphållaren som syns på bilden ovan och kallas för MEMCAL skall man flytta över till nya styrdonet sen, för det är den som innehåller den unika programvaran för just min motor och årsmodell.

Nu är jag riktigt uppspelt över hur bilen kommer gå med nytt styrdon! Rapport kommer i tråden när det är utbytt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
ewald
Medlem
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
Namn: Ewald Lemke #196
Region: Västra
Ort: Molkom, Värmland

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av ewald »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
No. 196, Ewald Lemke
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans Am GTA -88

Inlägg av torbjorn »

Som vanligt oerhört inspirerande och välskrivna texter från dig - mer mer! Jag skulle kunna planka denna text rakt av till nästa nummer av tidningen men jag vet att du under försommaren hinner med än mer texter så skriv också med tanke på de tomma sidorna i tidningen som kommer att prydas av mecktexter.

-tapa-
_________
berget.info
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av mikekop »

Väldigt intressant, kul med en så insatt hemmamekaniker, eller är du professionell keykey? Man skulle faktiskt kunna tro det. Eller kanske inte, dom flesta mekaniker nu för tiden kastar väl bara lite slumpmässiga delar på trasiga bilar tills det eventuellt fungerar...
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av bosseh »

En fråga: kollade du funktionen på TPSsen? Vid stängt spjäll ca 0,54v och full öppet ca 4,8 v samt att när man öppnar spjället så skall spänningen öka lugnt och fint!
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av bosseh »

En fråga: kollade du funktionen på TPSsen? Vid stängt spjäll ca 0,54v och full öppet ca 4,8 v samt att när man öppnar spjället så skall spänningen öka lugnt och fint!
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

mikekop skrev:Väldigt intressant, kul med en så insatt hemmamekaniker, eller är du professionell keykey? Man skulle faktiskt kunna tro det. Eller kanske inte, dom flesta mekaniker nu för tiden kastar väl bara lite slumpmässiga delar på trasiga bilar tills det eventuellt fungerar...
Jag jobbar faktiskt heltid som bilmekaniker sen 2008, men intresset för teknik har följt mig hela livet! Felsökning ligger mig extra varmt om hjärtat, speciellt när man hittar felen! :)
BosseH skrev:En fråga: kollade du funktionen på TPSsen? Vid stängt spjäll ca 0,54v och full öppet ca 4,8 v samt att när man öppnar spjället så skall spänningen öka lugnt och fint!
/ BosseH
Japp, har tidigare förra året justerat den till spec (0.54V), men reagerade redan då på att den aldrig ens kom upp till 4V vid helt öppet spjäll. Då mätte jag med voltmeter. I lördags "mätte" jag med livedatan i WinALDL, 0.55V vid stängt spjäll och en jämn ökning som följde spjällöppningen, MEN bara upp till ca 2 volt, sen tog det bara stopp.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Goda nyheter gott folk! Min diagnos stämde!

Idag kom styrenheten med DHL Express, jädrar vad snabbt det gick att få hem den!

Flyttade över MEMCAL, skruvade tillbaka styrenheten. Kopplade in ALDL-kabeln och öppnade WinALDL. Denna ruta mötte mig.
ny_styrenhet.jpg
Bilen har bara körts ner till jobbet från mitt garage tvärs över gatan så den är inte varmkörd. Screenshot taget med gaspedalen trampad i botten, förut vägrade TPS:en att visa mer än ca 2 Volt och 20% spjällöppning. Nu visar den ca 93% och över 4V (vilket är kravet enligt verkstadsmanualen).

Efter denna funktionskontroll och en titt på tab:en "error codes" kunde jag konstatera att inga felkoder finns, grönt ljus för provstart alltså. Jag kopplade bort datorn och vred om startnyckeln. Bilen small igång direkt, så lättstartad har den inte varit sen jag hade läckande spridare som fyllde insuget med soppa! Blev nästan skraj för att den startade så snabbt.

Sen åkte jag ut och provkörde, och jävlar anamma vilken skillnad ett par volt i en givarkrets kan göra. Bilen har en helt annan gasrespons, svarar direkt. Betydligt mer kraft finns på mellangas och fullgas. Den skjuter iväg riktigt jäkla bra nu, blev en hel del gummirök och svarta streck också för att fira! :D
Fläktarna fungerar som de skall, startproblemet som bortblåst, nytt liv i motorn, ingen rullande tomgång vid rödljusen.

Slutet gott, allting gott! Nu ska jag fixa en riktig diffbroms så jag kan göra ordentliga piruetter med mina nyfunna hästkrafter! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
ewald
Medlem
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
Namn: Ewald Lemke #196
Region: Västra
Ort: Molkom, Värmland

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av ewald »

Härligt att du har fått bilen att fungera som den ska, gör sköj :grin: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
No. 196, Ewald Lemke
Användarens profilbild
petermk
Tidningsredaktör
Tidningsredaktör
Inlägg: 435
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 09:11
Namn: Peter Mäki-Kauppila #892
Region: Nedre Norra
Ort: Tammerfors, Finland

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av petermk »

Vad skoj, härlig känsla och få ordning på det hela kan jag tänka mig

Får man vara fräck och fråga vad ALDL kabeln kostade?


Skickat från Tapatalk
Pontiac TransAm GTA -87

Har du material till Firebird Magazine? Kontakta oss på redaktionen, redaktionen@transamclub.se
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans Am GTA -88

Inlägg av keykey »

Ewald skrev:Härligt att du har fått bilen att fungera som den ska, gör sköj :grin: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Japp, nu är jag förberedd för sommaren! Tackar! :)
PeterMK skrev:Vad skoj, härlig känsla och få ordning på det hela kan jag tänka mig Bild

Får man vara fräck och fråga vad ALDL kabeln kostade?
Javisst, den gick på ca 900 kr!

Köpte den av Enghs Motor förra året via en blocketannons. Hittade en länk! De säljer den fortfarande tydligen:
http://www.blocket.se/vasternorrland/12 ... 104979.htm

Efter att ha fått igång den och snabbt och enkelt fixat det här felet med hjälp av den kan jag utan tvekan säga att det var värt pengarna, kan ju användas vid fler tillfällen om det skulle behövas. Dessutom har ju farsan en Oldsmobile-van från 1992 med ALDL-kontakt så den kanske funkar dit med :). Finns förstås risk att jag själv investerar i flera GM-objekt från 90-talet i framtiden så det var en bra investering. Blir då och då sugen på att köpa en Buick Park Avenue med 3800-motor... :P
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Skriv svar