Trans am GTA -90

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av formula »

Det var på tiden med en Firebird igen! :grin:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Den påminner mycket om min första TA (-91) och eftersom jag var kär i den bilen är det ganska lätt att gilla denna.

Endera dagen ska jag skriva historien om hur jag kom fram till att köpa denna GTA. Endera dagen. Som teaser kan jag berätta att jag tittade på följande bilar innan jag slog till: Merca SLK230 -99 (som jag köpte), Corvette -89 (absolut inte), Merca SL500 (himla nära), Dodge Charger -06 (som jag nästan köpte), Ford Mustang -05 (nej), Corvette -91 (nej), Corvette -88 (nästan), Corvette -02 (eh), Camaro -00 (ohja, mycket nära ju!) och sedan en sorts kapitulation med några bytesaffärer där det var två Ford Thunderbird, en Merca CLK och en Trans Am -92 inblandade.

Tänk vad man hinner med på två år.
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Backspegeln tycks sitta fast (limmad) varför jag anser det projektet vara löst och avslutat.

Handbromsen tar för högt upp och knappt alls. Skivbromsar bak. Detta vill jag fixa så snart jag orkar. Några effektiva tips? Jaså, jag borde kolla bromsbeläggen först. okey, snart snart.



(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Förre ägaren sade att bilen läcker ström när den är ensam. Därför kopplade han ur batteriet varje gång han kört en sväng. Med sex kilometer till jobbet och fyrahundra mil körda på fyra år fick jag känslan av att bilen kanske aldrig laddade tillräckligt. Så, reservbatteri på golvet bak och startkablar i bakluckan: här utmanas alla elöden.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Svenskmonterat larm. Själv låser jag inte bilen - här på landet lämnar man nycklarna kvar i bilen, vilket jag ännu inte börjat med. Men olåst är den, varför jag kanske spar en smula larmström. Vi får se. Nu har den stått ensam i sex dygn. Imorgon ska vi se om det finns ström kvar att starta den med.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
hardly
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av hardly »

Handbromsen är lite lurig har jag för mig. Självjusterande ok med handbroms fixar man inte med att spänna wiren. 2loud har nog plitat ner en beskrivning om hur det går till om du använder sökfunktionen. Lycka till!
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Jag varnar för att söka reda på den oerhört grälsjuka tråd som ändå innehöll en hel del matnyttigt om handbromsen.

Det ska bli spännande att se om jag kan fixa detta på egen-hand.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
hardly
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av hardly »

Då fyller jag på med ett standard svar: köp en riktig verkstads handbok till dig och din bil. Förövrigt var det inte meningen att väcka ont blod men jag trodde inte du var så långsynt?!
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Jag var inte med i den tråden så det finns inget att vara långsint över. Det jag däremot ogillade var den attityd som grasserade i tråden och som jag helst skulle vilja att vi sanerar. Dock erkänner jag att det skulle bli väldigt godtyckligt så jag nöjer mig med att avråda från att läsa just den tråden - om ni inte måste.

Det som däremot saknades i tråden var detta som vår fd ordförande påminde mig om och det är att en hårt sliten bromsskiva och eller dito belägg kan tillföra ytterligare en dimension på handbromsproblemet.

Sedan satte jag mig i min GTA och konstaterade att någon sork bitit av vajern helt och nu fanns inte en gnutta handbroms kvar.

(tapatalk)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Upptäckte varför bilen kommunicerar så underligt med mig när jag gasar hårt: kickdown är i botten av gasspelet. sålunda vill jag spänna min vajer. Når man den lätt?

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
hardly
Guldmedlem
Guldmedlem
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av hardly »

Skaffa verkstadshandboken Torbjörn! Spänn vajern på frihand på en tH700 och förlora den......
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Svensk bilprovning önskar kolla på min bil med start nu. Det vore trevligt att ha den färdig innan jag ställer av den för vintern.

Handbromsen fungerar varannan gång ungefär. Som att den hoppar ur och i, lite hur som helst. Jag kanske ska krypa under bilen och se vad jag hittar.

I övrigt känns den trevlig. Vi får se vad jag gör.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Bilprovningen sade Fin Bil och önskade mig välkommen tillbaka om ett år. Jag såg nog väldigt förvånad ut.

Halvtimmen innan bilen provades gymnastiserade jag handbromsen på ett energiskt sätt - som tydligen gav resultat.

Således Hurra!

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
bakerchief
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av bakerchief »

Grattis Torbjörn.
Vet inte hur det är med övriga Sverige men jag blir barnsligt lycklig varje gång som bilen klarar sig genom deras lokaler.

Men så är jag nervöst lagd :lol:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Sedan de sju tvåorna på min Toyota (årsmodell -69 och bilprovad 1981) så tycker jag nog att de flesta bilar verkar klara av bilprövningen bra. Trots det kan jag ibland också vara löjligt nervös. Det var jag inte igår - snarare förvånad, som sagt.

Förr skrotade jag bilarna. Var en typisk siste-ägare. Numera är bilarna dyrare och brukar hålla en något högre standard.

(tapa)
_________
berget.info
Användarens profilbild
kisch
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 16:51
Namn: Peter Kisch #4
Ort: Emmaboda
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av kisch »

Alltid lycka när bilen går igenom. :) Vet inte med er, men jag har fått känslan av att dom är lite snällare med dessa bilarna än andra många gånger.


Kisch
Firebird -97
This is me: http://kisch.me
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Alldeles strax flyttar jag hit den utmärkta texten från Medlemsbilar. Synd att kasta bort den.

------------------


GTA -90 med 350 motor och väldigt trevlig inredning.

Jag har nu kört uppåt fyrahundra mil med den sedan augusti förra året och bilen går bra. Startmotorn är visserligen bytt till en liten sådan vars nya förpackning låg i bakluckan men om det är något som direkt låter illa så är det denna startmotor. Tack Gud för att jag slipper starta särskilt ofta medan jag kör.

Svensksåld i Kramfors, i stort sett komplett historik med en kasse kvitton, besiktningsprotokoll och en svensk Så Kör Du Din Amerikanska Bil.

Efter en sex års lång utflykt med en gen4 återvände jag till ursprunget där jag började historien 2003 med en röd TA -91.



-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Och ett år i min ägo idag.

En mycket trevlig bil som fortsätter att göra mig på gott humör. Sexhundratrettiosex mil ungefär detta första år må väl vara anständigt (Älvdalenresan och omvägen via Gävle drog nästan tvåhundra mil. Strax under litern drar den).

(för ögonblicket går det inte att ladda upp en bild av kilometerräknaren men lita på mig när jag skriver 85790 svenska kilometer. För ett år sedan sade densamma 79428)

-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Bilprovningen sade att lambda var för högt och att handbromsen var vek. Well, lambda på dessa bilar är oändligt uppåt vilket alla utom jag och bilprovningen kände till. Nu vet även vi det.

Handbromsen med skivor bak är en allmänt underlig konstruktion. Att den ändå fungerar innebär att man ska vara tacksam. Fungerar den inte så byt allt, från vajrar, ok, belägg och skivor.

Min mekaniker gjorde en inspirerad reparation som bilprovningen med tvekan godkände. Detta trots att reparationen borde ha flyttat vilken cementblandare som helst. Gissningsvis är bromssystemet tillverkat så att allt måste bytas ut istället för att begripas å repareras.

Dock: bilen är godkänd utan anmärkningar till och med februari 2017.

-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
tompa
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 00:20
Namn: Thomas Lidell
Ort: Bålsta Uppland

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av tompa »

Grattis! Jag ska själv gå igenom bromsarna innan nästa sommar, byta belägg och vätska m.m. Även handbromsen ska få sej en omgång. Om jag hittar nåt vettigt angående den så skriver jag det här sen.

tapa
Pontiac firebird formula 350TPI 1989.
5.7L TH700
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Du har också skivor bak?

=tapa=
_________
berget.info
Användarens profilbild
tompa
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 18 jun 2009, 00:20
Namn: Thomas Lidell
Ort: Bålsta Uppland

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av tompa »

Japp!

tapa
Pontiac firebird formula 350TPI 1989.
5.7L TH700
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Trots min mekanikers intressanta lösning med att spänna vajern finns det ändå inget ordentligt grepp i bromsen. Som att bromsen inte nyper tag i skivan.

När jag sysslade med mina trumbromsar på min första gen3 fick jag bakhjulen att låsas på grusväg under färd med handbromsens hjälp.

Men denna bil har känslan av att vajern är elastisk och beläggen för veka för att kunna göra något motstånd.

Robert och Erik: ni har bytt hela bromspaketet. Kan ni låsa bakdäcken på något underlag när ni kör?

=tapa=
_________
berget.info
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av thol »

Den skumma konstruktion som är på dom här kräver nog friska grejer rakt igenom. Det är bara halva inner klossen som verkade ha tryck mot skivan :blink: Så tvivlar på att det går att få det hela att låsa.
Användarens profilbild
dalabengt
Kassör & Guldmedlem
Kassör & Guldmedlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 20:10
Namn: Robert Hjelm #2
Region: Mellansvenska
Ort: Rättvik

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av dalabengt »

Mina låser iaf , men jag har bytt allt!


Sent from my cave!
Pontiac Trans Am -77
mikekop
Regionsombud
Regionsombud
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av mikekop »

torbjorn skrev:Trots min mekanikers intressanta lösning med att spänna vajern finns det ändå inget ordentligt grepp i bromsen. Som att bromsen inte nyper tag i skivan.

När jag sysslade med mina trumbromsar på min första gen3 fick jag bakhjulen att låsas på grusväg under färd med handbromsens hjälp.

Men denna bil har känslan av att vajern är elastisk och beläggen för veka för att kunna göra något motstånd.

Robert och Erik: ni har bytt hela bromspaketet. Kan ni låsa bakdäcken på något underlag när ni kör?

=tapa=
Troligtvis ett långskott detta, men är vajerhöljet i gott skick? Jag hade stora problem att få bromsverkan på min parkeringsbroms, det visade sig att vajerhöljet var upprostat så att vajern inte fick något "mothåll" eller vad man ska kalla det. Detta gäller 2:a gen, vet inte hur konstruktionen ser ut på en 3:e gen.
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Användarens profilbild
keykey
Medlem
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 22:24
Namn: Erik Tapper #860
Ort: Molkom

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av keykey »

thol skrev:Den skumma konstruktion som är på dom här kräver nog friska grejer rakt igenom. Det är bara halva inner klossen som verkade ha tryck mot skivan :blink: Så tvivlar på att det går att få det hela att låsa.
Tror du har kolven i fel läge isåfall. Innerbelägget har en klack som skall ligga i ett u-format urtag i kolven. Har man kolven vriden så att urtaget inte är där klacken är får man fenomenet att belägget bara tar på halva skivan.

Allt på min bil är i nyskick, det enda som inte är bytt är skivorna men de ser ut som nya och jag tror inte min handbroms kan låsa under körning... Däremot går det bra att få bilen att stå helt still i ordentligt lut om man drar hårt som fan och står still när man drar.
Pontiac Trans AM GTA 350TPI -88
Audi A4 Avant Quattro 1.8TS -04
Suzuki V-Strom 1050XT -21
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Med mercan nu såld borde jag väl kunna lägga lite energi på min amerikanska sportbil.

Vad är det för jävla mås som smutsat ner den?
~tapa~
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Trans am GTA -90

Inlägg av torbjorn »

Right: svensk bilprovning gnällde inte på avgasvärden emedan de kan sin sak. En utmärkt bil utan anmärkningar överhuvudtaget ----

--- förutom handbromsen då som han underkände helt. Nå, det var väl ingen överraskning, även om jag hoppades.

Jag behöver hjälp. Enligt Erik och Robert är det enklast att byta allt. Okey.

Jag behöver därtill någon som byter allt åt mig. Mot betalning naturligtvis. Enklast för mig och bilen är att någon gör det som redan kan, men om Erik eller Robert inte har tid eller lust må jag hitta andra lösningar.

Bilen står just nu utanför Vingåker men är fullt körbar och kan parkera hemma hos mekanikern under reparationen eller över vintern.

Jag justerar även min annons så att spekulanterna kan ta sig en funderare.

Erik?
Robert?

-tapa-
_________
berget.info
Användarens profilbild
dalabengt
Kassör & Guldmedlem
Kassör & Guldmedlem
Inlägg: 1298
Blev medlem: tis 25 jan 2011, 20:10
Namn: Robert Hjelm #2
Region: Mellansvenska
Ort: Rättvik

Re: Trans am GTA -90

Inlägg av dalabengt »

På min -94 bytte jag allt förra året , vajrar , ok och belägg. Besiktade min i början på oktober och den gick igenom igen!
Så man ska tydligen byta allt och då funkar det åtminstone i två år iaf...
Blir spännande att se om den går igenom igen nästa år...
Håller precis på att plocka sönder min -74 för renovera framvagnen så jag slipper ännu en sommar med att den beter sej som en full stövare på vägen , glapp styrning och dåliga bussningar är inget att rekommendera .
Kolla med en lokal verkstad om dom kan byta rubbet åt dej , be dom även besikta den
Det är mitt tips !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pontiac Trans Am -77
Skriv svar